Shock Media

Navigatie

FM BUG (smd)

Forum > HF > FM BUG (smd) << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Volgende >>
Naam Bericht
klein is fijn
Moderator

Leuk, na de 100ste reply in dit topic heb ik ook de 200ste.

Volgens mij zijn alle 850's goedkope namaak van de Hakko 850...
Mijn Hakko namaak (Aoyue 805C) heb ik hier een daar voor meer dan €200 op het net zien staan, maar ook voor €50... Zelfde heb ik ook al gezien voor andere stations, sommige site's voeren woekerprijzen, andere prijzenoorlog.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
elmowww

mmmz die hakko kloon lijkt me wel wat mss maar eens bestellen...

Dit is mijn ontwerp till now:

Measuring:
0.5 bij 0.6", enkelzijdig
=
12,7 bij 15,2 mm

Er lijkt nog ruimte tussen de onderdelen te zitten, maar de keapout layer zit tegen elkaar aan

Weerstandjes en condensators atm nog in 0805. (op de ene elko rechts na)
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
surge_me

Ik heb een aoyue 852 en die heeft een digitale aanduiding voor de temperatuur en een wind meter, kun je zien hoeveel lucht er door je bout geblazen wordt.
Dit station heeft mij slechts 60 euro gekost op ebay en ik ben er best tevreden over, het soldeerd stukken makkelijker dan een "gewone" soldeerbout. Een nadeel is wel dat het best wel wat herrie maakt t.o.v je geruisloze (niet hete lucht)soldeerbout.

klein is fijn
Moderator

Vooruit, ook maar de 202ste reply.En nu stop ik ermee, want het wordt vervelend...

Hee, wat zie ik!? Even opbouwende kritiek geven: aan de onderkant van R3 hoort nog een 10uF elco naar de gnd. Ook die potmeters zijn een beetje wazig, het derde pootje is niet aangesloten op de gnd?

Nog een tip, zie maar wat je er mee doet; een jumper misbruiken als aan/uit-schakelaar is ook heel handig, tenzij je permenent wil uitzenden.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
elmowww

Zo, ik heb de plaatjes even upgedated:

// edit:

Begrijp ik nou goed dat als ik deze print na t weekend werkend heb, dat ik dan toch de kleintste werkende gemaakt heb tot nu toe? met z`n 1,3*1,6 cm? (2,08 cm2)?

Dan ga ik daarna n og eens over naar het nog simpelere schema, dubbelzijdig en kleinere behuizinkjes (en 0,8mm print )
[Bericht gewijzigd door elmowww op 20 mei 2005 01:08:03]
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
klein is fijn
Moderator

Tijdje stil geweest hier, nu niet meer.

Ik heb ondertussen mijn MAX2606 laptopzender af, hieronder een "paar" fotos van de bouw en de resultaten.

Dit is het printontwerp, omdat dit niet de kleinste hoeft te zijn, gewoon 1206 smd weerstanden gebruikt, en de pads voor de potmeter en chip iets groter gemaakt. Voor geintreseerden, de baantjes zijn 0.3mm, net zoals de spacing tussen baantjes en aardvlak.

Het plan was om hem zo in elkaar te zetten. Superhandig dat 3D tekenen, kan je tenminste goed zien of alles past. Vroeger moest ik altijd tijdens het bouwen in alles en nog wat gaan snijden en zagen, nu niet meer. De tekening is wel volledig schematisch, wat ik niet nodig had heb ik weggelaten, want 3D tekenen kost wel veel tijd...

Als eerste heb ik de behuizing gemaakt, heel simpel van printplaat. Is makkelijk te bewerken, en vormt een mooie afscherming om de zender heen. Hier goed te zien dat alleen de buitenkant van het 0.5mm epoxy is ingesneden, door middel van het koper hangen de plaatjes nog wel aan elkaar. De kloddertjes soldeer zorgen voor de stevigheid.

Zo zag het ding eruit toen het in elkaar zat.

Toen de behuizing in elkaar zat, toen wist ik op de 0.1mm na precies hoe groot de print moest worden, en dus de print ge-etst en op maat gemaakt. Verzilverd vanwege afwezigheid van vertinbad, en de componenten erop gelijmd.

Nadat al het smd spul erop zat de batterijhouder, moertjes en de connector erop gesoldeerd. Tevens de telescoopantenne erop vast gelijmd. Draadje vastsolderen aan de voet van antennen wilde niet, vandaar dat ik er draad in getapt heb en dat er nu een gegantische kop van een schoef bovenuit steekt...

Tussendoor nog even de behuizing geverft, want die legergroene kleur van het epoxy ziet er natuurlijk niet uit... De behuizing dus flink geschuurd, geverft en nog een keer geschuurd tot die (bijna) perfect glad was. Aan de linkerkant is al de 3.5mm jackplug te zien, deze is vastgelijmd in de behuizing, het eerste stukje wordt meegespoten om het een geheel te laten lijken.

Het resultaat, een foto zegt meer dan 1000 woorden, en ik heb er 3, waarvan 2 zelfs klikbaar.

En zo, tot slot, een goed afgerond project.
Scrap

Wow, echt super stak gemaakt! Ziet er zééér goed uit!
CMIIW - Poefff...
Tedde
AKA ripkip

Dat ziet er echt super mooi uit zeg! Complimenten !!!!!
HF blijft kriebelen !!
Jonathan
IDLE Moderator

is inderdaad vet

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Marcel (5)

Ziet er superv@t uit! Maar werkt het ook goed? Stoort die laptop niet giganties?

klein is fijn
Moderator

quote:
Op 4 juni 2005 13:12:34 schreef Marcel (5):
Ziet er superv@t uit! Maar werkt het ook goed? Stoort die laptop niet giganties?

Nee, die laptop stoort totaal niet op de zender, komt waarschijnlijk door de volledige afscherming rondom.
zweetvoetje

mooi werk

Wat is trouwens het stroomverbruik? ik ben bang dat de batt snel leeg is.
Free the whales!
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 4 juni 2005 13:18:32 schreef zweetvoetje:
mooi werk

Wat is trouwens het stroomverbruik? ik ben bang dat de batt snel leeg is.

Volgens de fabrikant is het stroomverbruik ongeveer 2.5mA, het ding zou het dan op een goede CR2032 batterij 100 uur moeten uithouden.
Waar hij nu op werkt, dat is de batterij die uit mijn fietscomputer komt, en die heeft er al 1 jaar ingezeten en is gezakt tot 2.9V. Ondanks dat heeft de zender er al zo'n 20 uur mee staan spelen in totaal, vorige versies meegerekend.
surge_me

quote:
Op 4 juni 2005 12:32:03 schreef klein is fijn:

Toen de behuizing in elkaar zat, toen wist ik op de 0.1mm na precies hoe groot de print moest worden, en dus de print ge-etst en op maat gemaakt. Verzilverd vanwege afwezigheid van vertinbad, en de componenten erop gelijmd.
[afbeelding]

2 vraagjes, hoe heb je dat printje zo mooi verzilverd (ziet er echt mooi strak uit) en heb je die smd componenten echt gelijmd? zo ja met wat voor lijm?
Jeroen Boere
Moderator

sow, je krijgt een dikke vette 10

stoer ontwerp zeg!

en klein IS fijn he

wat is nu het bereik van dit dingetje ?
"Elke technology is waardeloos als het zijn doel niet bereikt." Niet eens met een modactie? Mail ons of post in Lieve moderators
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 4 juni 2005 13:54:00 schreef surge_me:
[...]
2 vraagjes, hoe heb je dat printje zo mooi verzilverd (ziet er echt mooi strak uit) en heb je die smd componenten echt gelijmd? zo ja met wat voor lijm?

Met verzilverbad, mijn vader heeft nog een fles staan, en die gebruikt het nooit meer. Ik moet eigenlijk nog vertinbad kopen, want dat oxideert niet zo snel als je het verwarmt. Voordeel van zilver is wel dat geoxideerd zilver nog steeds perfect soldeert.
De componenten zitten ook vastgesoldeerd hoor, alleen om te voorkomen dat alles gaat schuiven heb ik ze eerst vastgelijmd. Gebruikte lijm is gewoon montagekit op waterbasis van de Praxis, voordeel van dat spul is dat het niet vreemd gaat doen als je het met hete lucht naar 300 graden stookt. Ik ken ook mensen die het doen met 1 seconde lijm, maar dat smelt weer als het warm wordt, en en stinkt vreselijk, kan niet gezond zijn...

quote:
Op 4 juni 2005 13:54:30 schreef Jeroen Boere:
wat is nu het bereik van dit dingetje ?

Tot nu toe heb ik niet verder geprobeerd dan 30m, maar met volle batterij moet het verder gaan lijkt me. Eigenlijk maakt het bereik ook niet zoveel uit, de zender is alleen voor "huiselijk" gebruik, dus 20m maximaal is al genoeg.
rob007
Golden Member

Ik sluit me aan bij de rest ZEER NETJES!!!
Maar gloof wel dat er veel geld in zit!?
Maar dan nog is het een professional mooi apparaatje!
Dat printje heb je dat echt zelf thuis gedaan?
En ja ook ik ben nieuwsgierig wat het bereik is?
En had je het net over de voeding dat je hem niet via de laptop voed.
En nog een vraag hoe klinkt ie?

Rob007.
http://www.am-forum.nl/
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 4 juni 2005 14:14:34 schreef rob007:
Ik sluit me aan bij de rest ZEER NETJES!!!
Maar gloof wel dat er veel geld in zit!?

Nee, totaal niet veel geld. Chipje is gesampled, weerstanden en elco's komen van oude printen, de drie condensatoren ooit eens gekocht voor 1ct p/s, de 470nF condensator komt van een oude harde schijf, de batterijhouder van en oud moederbord en de stekker van een kappote koptelefoon. Behuizing van print die voor een schijntje is gekocht bij de Baco... Zoals je ziet bijna volledig van sloopspullen gemaakt. Daarintegen, als hobbywerk in geld uit te drukken was, heel, heel veel geld.
quote:

Dat printje heb je dat echt zelf thuis gedaan?
Wel zelf, maar op de electroclub, thuis is helaas de lichtbak overleden, die moet nog een keer geregeneerd worden...
quote:
En nog een vraag hoe klinkt ie?

Goed. Tja, het is en blijft mono, daar doe je niets aan, maar vergeleken bij de rest van de (comercieele) zenders op de band klinkt ie best goed. Hij klinkt in ieder geval een stuk beter dan ik had verwacht van zo'n klein ding, en daar ben ik heel blij mee.
Berry

Wauwie! Ziet er echt pro uit, alsof je het zo uit de winkel haalt die behuizing
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Lucky luke

quote:
Op 4 juni 2005 15:23:41 schreef Berry:

hé , das mijn tekst!
mijn homepage.
nerdo

COOL!
acad zeker?

mooi man!
magnesium is leuk behalve als het zich tegen je keert
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 4 juni 2005 15:23:41 schreef Berry:

Sorry, niet te koop...

quote:

Ja, kan ik mooi printen in tekenen, en meteen kijken of alles past. Wel veel werk overgens om zelf een library aan te maken...
[Bericht gewijzigd door Jonathan op 5 juni 2005 11:03:51]
Jonathan
IDLE Moderator

quote:

Ja, kan ik mooi printen in tekenen, en meteen kijken of alles past. Wel veel werk overgens om zelf een library aan te maken...

serieus in autocad? ik teken daar wel layouts en zo in maar geen printen, dit moet inderdaad een duivels werk zijn om libarys aan te leggen
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 5 juni 2005 11:04:47 schreef Sp3ci3S:
serieus in autocad? ik teken daar wel layouts en zo in maar geen printen, dit moet inderdaad een duivels werk zijn om libarys aan te leggen

Voordeel van SMD: De componenten zijn redelijk simpel te tekenen. Meeste is rechthoekig. Banen zijn ook makkelijk, allemaal polylines. Aardevlakken zijn daar in tegen een stukje moeilijker...

Het is met AutoCad een soort liefde/haat relatie. Het mooie is dat het programma nooit gaan zeuren, wat je ook doet, maar dat is ook tegelijk het grootste minpunt. Bij echte printmaak programma's neem ik aan dat het andersom is.

Maar, een wijs iemand zei ooit, het beste programma is het programma dat je kent.
Bertrix

professioneel, lijkt net gekocht!
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Volgende >>