| Naam |
Bericht |
DJX-TREME
|
Hey allemaal
het leek mij wel een goed idee opzich om een beginnersforumpje aan te maken,zodat de mensen die nog bijna niks weten van elektrotechniek,en schema`s en al die dingen wat makkelijker hun vragen kwijt kunnen..
goed idee,slecht idee?
mvg
|
Rammboy
|
lijkt mij ook een goed idee, moderators ik steun djx-treme hierin volkomen.
het lijkt mij dan ook wel het best om dat forum alleen voor leds weerstanden diodes enz... te laten werken [Bericht gewijzigd door Rammboy op 22 juli 2005 12:14:18]
http://www.donite.eu
|
DJX-TREME
|
ja,echt simpele dingetjes
ik ben nog echt totaal niet goed in elektronica,en ik probeer altijd wat te leren van de dingen die dan gepost worden,en hoe het word opgelost enzo,maar tis meestal nog veelste moeilijk..
|
Rammboy
|
dingen die totaal niet digitaal zijn maar eerder meer op gewoon elektriciteit lijken natuurlijk moet het wel onder zeer laag voltage vallen nml onder 50 volt [Bericht gewijzigd door Rammboy op 22 juli 2005 12:21:57]
|
DJX-TREME
|
ja,juist
van die kleine projectjes zeg maar van,motortje laten lopen,en hoe meer stroom het motortje krijgt,hoe meer ledjes ofzo gaan brande,en dan soort simpele dingetjes
|
Aart
|
Ik zie er niet heel veel nut in.
Hoezo kunnen dat soort vragen nu niet dan ?
Het is alleen soms heel lastig een vriendelijk, duidelijk en voor de TS bruikbaar antwoord te geven, als mij dat niet lukt geef ik het soms op.
We zijn een elektronica-forum, iedereen mag alles vragen maar misschien is de CO-community voor sommige "simpele" onderwerpen niet zo geschikt en passen die meer op een van de vele andere fora die er zijn.
AartSite
|
DJX-TREME
|
Tja,het was maar een ideetje
maar het leek mij opzich leuk om zo`n forumpje erin te gooien
|
zweetvoetje
|
Ik ben bang dat zo'n afdelinkje meteen door een hele hoop mensen (inclusief mij) gemeden zal worden.
Free the whales!
|
Electroboy
|
Je zou beter een artikel kunnen schrijven over de basis dingen, leuk met plaatjes erbij.
Ik zie hier vaak de vraag van "hoe sluit ik een ledje aan" voorbij komen, dus misschien kun je daar iets over schrijven.
Aan de andere kant, op internet zijn vele internet cursussen te vinden.
|
Rammboy
|
zo'n artikel vind ik ook een goed idee maar hoe vkrijg je dat bij de artikelen?
|
zweetvoetje
|
Dat moet allemaal via de MODs, dat moet je dan mailen, maar ik denk nie dat ze alles zomaar plaatsen.
Free the whales!
|
Aart
|
Al zou er maar in de forumfaq een lijstje met links komen naar diverse topic's over de `top tien van beginnersvragen. oid.
- led's aansluiten, regelen etc.
- warmte, energie en elektra, kaberverliezen
- blindstroom
- pwm / schakelende voedingen / fase aansnijding
- waar en hoe componenten kopen
- hoe een willekeurig ontwerp of schema van het internet op zijn waarde en nabouwbaarheid te schatten
- alle standaardberekeningen, eenheden, grootheden
- laser gedoe
- iets over zenders
- iets over de verschillende soorten stappenmotoren, servo's, gewone AC- en DC motoren, bijbehorende C's
- hoe ontwerp je een gepaste voeding voor iets, hoe de noodzakenlijke specificaties op te stellen
etc. ik roep maar wat.
En ik wil niet zeuren (echt niet  maar een goede zoekmachine zou heel nuttig zijn imho.
Google's site-zoekfunctie is beperkt en indexeert ook pagina's met lijsten topic's er op waardoor je uit sommige combinaties veel onbruikbare resultaten krijgt.
Minder herhaling is leuker, en vooral ook een beter gebruik van de server en ieders tijd denk ik.
[Bericht gewijzigd door Aart op 22 juli 2005 14:01:30]
AartSite
|
Rammboy
|
ik zal alvast snel iets schrijven over leds en weerstanden.
|
bleuke
|
Ik ben het met Aart eens, het is soms demotiverend om soms op een vraag te antwoorden, die je al meer dan 1 keer hebt uitgelegd. Om dan iets uitgelegd te krijgen gaat er toch wel wat tijd inzitten.
Er zijn nog vele vriendelijke mensen op dit forum, die toch wat inspanning doen om een soms luie newbe iets aan het verstand te brengen, wat ze soms heel eenvoudig in google een antwoordt kunnen vinden.
In sommige gevallen is die newbe niet zo lui, en begint het probleem/fout enorm de keel uit te hangen.
Als er dan een iemand is die je uit de nood kan helpen, en je werk niet voor niets is geweest, ben je wel blij dat er een forum is.
Maar je hebt atijd mensen die liever lui dan moe zijn, en anderen voor hen laten zoeken.
Natuurlijk, alles wat je op internet tegenkomt, is niet altijd juist. Ik kan me ook eens vergissen, maar daar leer je uit.En met een forum, kan je er wel vanop aan dat het redelijk correct is, wat er gezegd wordt. Het wordt wel snel duidelijk gemaakt als er ergens een kemel instaat.
Wat ik ervan vindt:
Forum: voor de problemen waar je al méér dan 30 min over piekert
Een artikel dat een soort handboek is waarnaar kan verwezen worden.
Nu nog een zot vinden die zo'n bijbel wil schrijven...
Moest ieder van u een hoofdstuk willen schrijven, hebben we al iets.
Zie lijst van Aart
Ik ben bereid om 1 hoofdstuk te schrijven.
www.alldatasheet.com http://www.semiconductors.philips.com/products/ www.datasheetcatalog.com
|
Evilest Aedolon
|
Je kan de google api gebruiken om in het forum te zoeken, bij google developers kijken! Dan belast je de server ook niet bj het zoeken en je kan het mooi in de layout passen alleen google logo bij search, is toch geen probleem? veel bedrijven gebruiken dat.
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
|
Lucky luke
|
quote: Op 22 juli 2005 13:55:57 schreef Aart:
Al zou er maar in de forumfaq een lijstje met links komen naar diverse topic's over de `top tien van beginnersvragen. oid.
- led's aansluiten, regelen etc.
- warmte, energie en elektra, kaberverliezen
- blindstroom
- pwm / schakelende voedingen / fase aansnijding
- waar en hoe componenten kopen
- hoe een willekeurig ontwerp of schema van het internet op zijn waarde en nabouwbaarheid te schatten
- alle standaardberekeningen, eenheden, grootheden
- laser gedoe
- iets over zenders
- iets over de verschillende soorten stappenmotoren, servo's, gewone AC- en DC motoren, bijbehorende C's
- hoe ontwerp je een gepaste voeding voor iets, hoe de noodzakenlijke specificaties op te stellen
etc. ik roep maar wat.
En ik wil niet zeuren (echt niet  maar een goede zoekmachine zou heel nuttig zijn imho.
Google's site-zoekfunctie is beperkt en indexeert ook pagina's met lijsten topic's er op waardoor je uit sommige combinaties veel onbruikbare resultaten krijgt.
Minder herhaling is leuker, en vooral ook een beter gebruik van de server en ieders tijd denk ik.
mee eens. maar een sectie voor beginers lijkt mee ook wel wat.
maar eerst een verbetering van de zoekfunctie daarmee voorkom je al een hoop van de led-aansluit vragen.
mijn homepage.
|
Rammboy
|
als we er nu eens over zouden gaan stemmen met de poll dan weten we meteen wat iedereen er over denkt.
|
KT88
Moderator
|
Ik ben in ieder geval bezig met een artikel (nogal lang trouwens) over buizen, de basis, uitwerking en berekening.
Daarna wil ik een artikel schrijven over audio in het algemeen, waarbij ik uit al bestaand werk (van mijzelf) kan putten.
Dat zal overigens ook nogal groot gaan worden.......
Verder juich ik het van harte toe als forumleden inderdaad zelf artikelen zouden willen schrijven over de "beginners" onderwerpen. Overigens blijft dat een moeilijk begrip.....
Een aparte beginners sectie is al eens eerder gevraagd, en we besloten toen het niet te doen, oa. ivm. het gevaar dat die sectie dan inderdaad gemeden gaat worden door de "old-timers". En dan schiet het zijn doel dus ernstig voorbij........
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
Bertrix
|
quote:
Ook transistor audio?
|
elmowww
|
quote: Op 22 juli 2005 18:59:15 schreef KT88:
Ik ben in ieder geval bezig met een artikel (nogal lang trouwens) over buizen, de basis, uitwerking en berekening.
Daarna wil ik een artikel schrijven over audio in het algemeen, waarbij ik uit al bestaand werk (van mijzelf) kan putten.
Dat zal overigens ook nogal groot gaan worden.......
Verder juich ik het van harte toe als forumleden inderdaad zelf artikelen zouden willen schrijven over de "beginners" onderwerpen. Overigens blijft dat een moeilijk begrip.....
Een aparte beginners sectie is al eens eerder gevraagd, en we besloten toen het niet te doen, oa. ivm. het gevaar dat die sectie dan inderdaad gemeden gaat worden door de "old-timers". En dan schiet het zijn doel dus ernstig voorbij........
Het voordeel is dan wel dat je kan zien dat het van een echte beginner is: je weet dan in ieder geval dat je moet vragen of hij volle batterijen heeft of dat ie zn ledje goed om heeft aangesloten.
Misschien is een soort "guide" over diverse onderdelen met bijbehorende problemen een goeie?
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
|
KT88
Moderator
|
quote:
Uiteraard, ik ben niet eenkennig.
(maar wel eigenwijs! )
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
Rd12tf
Golden Member
|
quote:
Jij eigenwijs?!! Nee!!! Je meent het niet!
MvgEat
Ben benieuwd naar je buizen artikel
/Offtopic!
KT mail mij je huisadres, kheb de fets van Mark binnen.
/Ontopic!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 22 juli 2005 19:25:49]
|
Rammboy
|
ik beloof je mocht er zzn beginnerstopic komen ik ze zeker zou helpen. Ik veronderstel dat hier veel beginners waren die geholpen zijn door anderen dus als jezelf graag geholpen wordt kan je de beginners ook helpen en ohja als de beginners al iets kennen kunnen ze het ook doorspelen aan andere beginners. Want tenslotte die beginners gaan op dat forumgedeelte toch blijven tot ze wat gevorderd zijn.
Ik vind dat we op ze'n minst een poll-stemming moeten houden .
|
Lucky luke
|
quote: Op 23 juli 2005 11:29:55 schreef Rammboy:
ik beloof je mocht er zzn beginnerstopic komen ik ze zeker zou helpen. Ik veronderstel dat hier veel beginners waren die geholpen zijn door anderen dus als jezelf graag geholpen wordt kan je de beginners ook helpen en ohja als de beginners al iets kennen kunnen ze het ook doorspelen aan andere beginners. Want tenslotte die beginners gaan op dat forumgedeelte toch blijven tot ze wat gevorderd zijn.
Ik vind dat we op ze'n minst een poll-stemming moeten houden .
??? heb ik een tweelingbroer die hetzelfde denkt als ik ???
mijn homepage.
|
Thomas
|
Zolang je ergens (in je profiel ofzo) kan aanvinken dat topics uit die sectie onzichtbaar zijn, is het voor mij goed. Dat zou zelfs ideaal zijn.
Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.
|