Prettige kerst en een gelukkig nieuwjaar!
Het Circuits Online Team wenst je een prettige kerst en een gelukkig 2009!
Shock Media

Navigatie

proefperiode beginnersforum.

Forum > Lieve moderators > proefperiode beginnersforum. << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>
Naam Bericht
Bertrix

tsja, op zich geen slecht idee volgens mij...

Hoewel ik liever bij "Nieuw Topic" zou willen dat er een dropdown list is waar je kan instellen wat voor antwoord je zoekt(lees: hoe technisch)

Wat ook heel nuttig zou kunnen zijn is dat mensen die bijv >100 post in een bepaalde categorie hebben(ik zeg maar wat) kunnen stemmen of een topic goed of slecht is (+3 tot -3 bijv), en dat je enkel kan stemmen als je zelf een paar topics met een goede rating hebt(om foefelen te voorkomen). Hierdoor zullen onzintopic's snel een slechte rating krijgen en niet gelezen worden.

[Bericht gewijzigd door Bertrix op 23 juli 2005 23:14:29]
Hugo Welther
Moderator

Onzin topics worden door ons snel genoeg gesloten en eventueel naar de trashcan verplaatst.

Er een rating aanhangen lijkt mij overbodig. Als het niet interessant is verdwijnt ie toch wel naar de achtergrond.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Bertrix

En die eerste suggestie?
Hugo Welther
Moderator

Als je een nOOb vraag ziet staan, ga je toch vanzelf al een simpel (minder technisch) antwoord geven. Al zijn er wat uitzonderingen onder de gebruikers.

Je merkt zelf snel genoeg of de TS het begrijpt.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Aart

Als dat niet onmiddelijk duidelijk is dan wordt het dat meestal snel genoeg, hoewel er inderdaad rare uitzonderingen voor lijken te komen.. Ik denk echter niet dat zo een systeem daar tegen zou helpen, mogelijk maakt het alleen maar erger als een ts het niet goed invult.

Het is aan `ons' als co-community om op een vriendelijke manier goede en gepaste antwoorden te geven, en aan de topicstarters om nette manier vragen te stellen. Als beiden dat doen dan komt het wel goed.

Onder de nettiqette valt overigens ook dat je niet zelf in een topic gaat zeuren over al te grove fouten van anderen. Do not feed the trolls etc.. Tel lankzaam tot tien en laat het verder aan de mods over. Hoe moeilijk het soms ook is, het is wel het beste voor de sfeer denk ik.

Zelf beantwoord ik voornamelijk vragen van anderen op co, maar doe stiekum veel inspiratie op en zie veel interresante dingen voorbij komen waar ik anders niets van wist.

[Bericht gewijzigd door Aart op 23 juli 2005 23:44:14]
AartSite
KT88
Moderator

quote:
Op 23 juli 2005 23:11:31 schreef Bertrix:
Hoewel ik liever bij "Nieuw Topic" zou willen dat er een dropdown list is waar je kan instellen wat voor antwoord je zoekt(lees: hoe technisch)

Hoe technisch kan het worden?
"De waarde van je voorschakelweerstand van dat LEDje is 1 kilo ohm."
Bovendien komen er meestal meerdere antwoorden op een vraag, en ook zie je vaak dat er een al dan niet offtopic discussie ontstaat nav. die vraag.
"Wat voor weerstand moet dat zijn? Metaalfilm of kool? En hoeveel watt?"
Volgt dan meestal een uitleg van de wet van ohm en van vermogen.
Zo zit er heel wat informatie achter een simpele vraag, waarbij ik even tactisch voorbij ga aan de "bloemschik"- posts.

Mijn idee is dat je die extra informatie in een beginnerssectie van beginners niet krijgt.

En voor wie een reactie "te technisch" is of niet ter zake doend, die slaat die post toch gewoon over?

Om eens een bekend figuur uit de nieuwsgroep rec.audio.tubes te citeren: "No likee, no clickee!".

Da's van William Whittaker, alias Lord Valve.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Mr Soldeer

quote:
Op 23 juli 2005 23:42:27 schreef Aart:
Zelf beantwoord ik voornamelijk vragen van anderen op co, maar doe stiekum veel inspiratie op en zie veel interresante dingen voorbij komen waar ik anders niets van wist.

daar ben ik het volledig me eens !!!

trouwens, veel beginners zetten in de start topic

"ben beginner"
"noob"
"niet te ingewikkelde uitleg aub"
...

dus je weet redelijk snel met wie je te maken hebt

@ KT88

ja idd, als je de beginner in een appart hoekje duwt, zal een deel van de achterliggende informatie verdwijnen, en krijg je to the point antwoorden, zonder kritische meningen van anderen...
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op 24 juli 2005 14:25:21]
Teveel ideeën voor teweinig tijd
Lucky luke

ok nu ik zo verder lees ben ik wat van mening veranderd. beginners laten idd zelf weten dat ze bedinner zijn.

ikzelf ben (net als de TS) nog een beginner, maar probeer mede beginners wel te helpen met dingen die ik weet (en niet beginners ook, natuurlijk, alleen kan dat minder vaak)

wat is beginner/wat is niet beginner is eigenlijk nooit erg duidelijk. velleman heeft naast hun kitjes altijd van die soldeerboutjes staan. klopt geen hout van elke oelewapper kan hun kits in mekaar solderen. gebruiken is wat anders. maar daar slaat hun markering niet op. een stickertje met "beginner" op jezelf op op je topic's kunnen plakken gaat de plank volledig misslaan. nu is dat ook niet zo verwonderlijk, want hier zijn we allemaal electrogek, en geen timmerlieden (hoewel we dat wel als hobby kunnen hebben, al merk ik dat ook bloemschikken grote populariteit geniet) een apparte sectie word gemeden, kortom, geen goed idee.

het verbeteren van de zoekfunctie is natuurlijk weer wat heel anders, evenals het schrijven van een artikel over led's en voorschakelweerstanden. een link naar dit artikel op de voorpagina is een goed idee.

maar: het verbeteren van de zoekfuntie, het besluiten tot het (laten) schrijven van een artikel en een link daarnaartoe op de voorpagina plaatsen. (en het meer promoten van een (al dan niet aangevulde) FAQ is meer iets voor de heren moderators.
mijn homepage.
Jonathan
IDLE Moderator

quote:

explain ?

@ alle beginners

CO is een forum waar iedereen wel wil helpen, maar soms wordt er ook wat verwacht van de topicstarter zelf. Toen ik zelf begon met electro, snapte ik ook weining van bepaalde zaken MAAR ik wist dat spanning over twee punten staat en dat stroom van het ene naar het andere punt stroomt. Wil ik mee zeggen: probeer toch de elementairste dingen eerst te snappen voordat je met moeilijke vragen afkomt. CO is geen helpdesk of studieinstelling waar iedereen staat te springen om mensen te helpen die niet weten waarmee ze bezig zijn of die te lui zijn om iets zelf te leren. (en ik bedoel hier niet mee dat iedere beginner zo denk en doet ). Een forum toch mensen die andere mensen helpen die in de knoop zitten met iets.

De beste manier om te leren is nog altijd: schakeling maken, leren begrijpen HOE de schakeling werkt, en dan eventueel vragen als je zelf volledig in de knoop zit.

[Bericht gewijzigd door Jonathan op 24 juli 2005 21:06:47]
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
elmowww

Wat denken jullie van een checklistje met vinkjes die je moet aanvinken alvorens het topic te kunnen openen?

Zoals:

• Duidelijke topictitel?
  • Gezocht op forum en google?
  • Duidelijke openingspost?
  • Alle gegevens?

En ja, je kkan alles gewoon aanklikken, maar dit is meer als dwingend geheugensteuntje bedoeld...
[Bericht gewijzigd door elmowww op 24 juli 2005 21:01:38]
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
Mr Soldeer

[offtopic]
ajjjjjjjjj, Lucky luke, begin maar al te zweten, straks wordt je geband, of erger, ze komen je uit de weg ruimen - je hebt verboden gebied betreden - haha, en je dacht er met een slotje van af te komen... hahaha, kon het nie laten
[/offtopic]

als beginners zich willen kenbaar maken, dan zetten kunnen ze dat ook in hun signature zetten
Mr Soldeer

quote:
Op 24 juli 2005 21:00:59 schreef elmowww:
Wat denken jullie van een checklistje met vinkjes die je moet aanvinken alvorens het topic te kunnen openen?

Zoals:

• Duidelijke topictitel?
  • Gezocht op forum en google?
  • Duidelijke openingspost?
  • Alle gegevens?

En ja, je kkan alles gewoon aanklikken, maar dit is meer als dwingend geheugensteuntje bedoeld...

overkill
elmowww

quote:

Maar stél dat het werkt?
e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - Elektronica ontwikkeling
fry
Golden Member

quote:

Modder eters ofwel helden die het het modder slingeren van forummisbruikers trotseren om het forum in goede banen te leiden ? ik verzin maar iets positiefs...

Lucky luke, ik ben trouwens timmerman en heb elektronica als hobby, dat kan ook nog...
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
Mr Soldeer

@elmowww

mja, ik denk dat het bij de meesten een automatisme/sleur zal zijn om ze telkens aan te vinken

en verder, beginners weten waak niet of de informatie die ze vinde bruikbaar is, correct is, echt wel dat is wat ze zoeken, ...

ik blijf erbij dat beginners er goed aan doen dat in hun signature / start topic te zetten
Sparks
Golden Member

Vind dat het prima gaat zo..
Er wordt meestal uit ten treure geprobeerd iemand wat uit te leggen die het gewoon niet wil snappen..
Op een gegeven moment is het gedult op en einde oefening.
En ik vermoed dat er een groot deel is dat beginnersvragen zal mijden omdat het geen uitdaging is om iemand uit te leggen wat voor weerstand er voor een led moet...

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Mr Soldeer

quote:
Op 24 juli 2005 20:56:44 schreef Sp3ci3S:
[...]

explain ?

@ alle beginners

CO is een forum waar iedereen wel wil helpen, maar soms wordt er ook wat verwacht van de topicstarter zelf. Toen ik zelf begon met electro, snapte ik ook weining van bepaalde zaken MAAR ik wist dat spanning over twee punten staat en dat stroom van het ene naar het andere punt stroomt. Wil ik mee zeggen: probeer toch de elementairste dingen eerst te snappen voordat je met moeilijke vragen afkomt. CO is geen helpdesk of studieinstelling waar iedereen staat te springen om mensen te helpen die niet weten waarmee ze bezig zijn of die te lui zijn om iets zelf te leren. (en ik bedoel hier niet mee dat iedere beginner zo denk en doet ). Een forum toch mensen die andere mensen helpen die in de knoop zitten met iets.

De beste manier om te leren is nog altijd: schakeling maken, leren begrijpen HOE de schakeling werkt, en dan eventueel vragen als je zelf volledig in de knoop zit.

mooi gezegd !!!

in electronica-leren zit een heel proces, je begint immers niet met een eigen scoop te maken, dan een HV-projectje, dan wat HF, om vervolgens via TTL-tellertje naar een 555-led flitser te gaan. - omgekeerd lijkt me beter

sommige beginners willen echt vanaf het begin een Pentium4 processor zelf maken - NEEEEEEEEEEE DUS

en idd, basiskennis is vereist, want zonder basiskennis kan je nu eenmaal ook de antwoorden op je vragen niet interpreteren
KT88
Moderator

quote:
Op 24 juli 2005 21:09:24 schreef Sparks:
En ik vermoed dat er een groot deel is dat beginnersvragen zal mijden omdat het geen uitdaging is om iemand uit te leggen wat voor weerstand er voor een led moet...

Waarbij ik van mening ben dat zelfs *die* vragen gewoon beantwoord moeten (kunnen) worden, zonder dat men gelijk begint over "bloemschikken".

Ik vind het over het algemeen heel duidelijk uit een startpost of iemand nieuw is in de electronica of niet, en of hij/zij bereid is iets bij te leren of niet.
De laatste categorie zie je meestal ook niet meer terug.....

@ Species: het begrip "modder-eter" is geloof ik ooit door mij geintroduceerd........niet zo serieus nemen
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Scrap

quote:
Op 24 juli 2005 21:09:24 schreef Sparks:
Vind dat het prima gaat zo..
Er wordt meestal uit ten treure geprobeerd iemand wat uit te leggen die het gewoon niet wil snappen..
Op een gegeven moment is het gedult op en einde oefening.

Maar misschien dat de beginners die al net iets verder zijn de andere helpen bij dat soort dingen, want dat soort mensen kijken juist niet naar de moeilijkere dingen. Je moet het dus van 2 kanten bekijken...
CMIIW - Poefff...
Mr Soldeer

jaja, genoeg modder-gegeten nu...

ja, velen die "hier" met grotse plannen komen, maar toch enkele basis begrippen missen zien we nooit meer terug

en ja, iedereen is beginner geweest, ik ook (hahaha) - 5 jaar heb ik er over gedaan om van een led die ik tegen een 9V blokje plakte - flits en pssssss --> om nu bij een dossis HF te komen

@scrap, ja idd, 2kanten - vanaf de mods, envanaf de users

Ik vind het best zoals het nu is !!! - zo laten - voor mij einde discussie
[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op 24 juli 2005 21:20:31]
Scrap

quote:
Op 24 juli 2005 21:18:58 schreef Mr Soldeer:

@scrap, ja idd, 2kanten - vanaf de mods, envanaf de users

Ik bedoel eerder dat er beginners zijn die al wat verder zijn, de mods hebben daar niet zo veel mee te maken...
Maja, ik vind het ook wel best zo, nooit echt een probleem gezien. En als beginner zal misschien iets meer moeite moeten doen, maja als je het echt graag wil lukt dat ook wel hoor!
CMIIW - Poefff...
Mr Soldeer

we horen niets meer van Rammboy...

een mooi voorbeeld van beginners eigenwijsheid vind je hier... - niet dat ik die persoon in kwestie niet mag ofzo, maat hij is wel erg koppig...

http://www.circuitsonline.nl/forum/view/23654/1
Lucky luke

quote:
Op 24 juli 2005 21:02:30 schreef Mr Soldeer:
[offtopic]
ajjjjjjjjj, Lucky luke, begin maar al te zweten, straks wordt je geband, of erger, ze komen je uit de weg ruimen - je hebt verboden gebied betreden - haha, en je dacht er met een slotje van af te komen... hahaha, kon het nie laten
[/offtopic]

soms zeg iedereen wel eens wat raars. het enige probleem is dat ik nu niet meer durf te zeggen todat kt88 of een andere mod me verteld dat het weer mag. (hier had ik dus nog een smily moeten zetten, maar het is goed om te horen dat hier ook vrijheid van meningsuiting (mits je niemand beledigd) is)

bestond er niet zoiets als "[MOD-EDIT]"?

vemoed dat ze dat wel gebruiken als ik te ver ga
(maar ben niet van plan dat het ooit nodig zal zijn, al zou ik mischien wel in aanmerking komen voor de offtopic wisselbeker.)

quote:

als beginners zich willen kenbaar maken, dan zetten kunnen ze dat ook in hun signature zetten

mee eens
[Bericht gewijzigd door Lucky luke op 25 juli 2005 09:28:11]
mijn homepage.
Rd12tf
Golden Member

quote:
...soms zeg iedereen wel eens wat raars. het enige probleem is dat ik nu niet meer durf te zeggen todat kt88 of een andere mod me verteld dat het weer mag...

Het zijn net mensen hoor!
Hebben ook wel eens een slechte bui, net als jij en ik.
Angst is een slechte motivator, zeg wat je denkt!!!

MvgEat

KT88
Moderator

quote:
Op 24 juli 2005 21:46:31 schreef Lucky luke:
soms zeg iedereen wel eens wat raars. het enige probleem is dat ik nu niet meer durf te zeggen todat kt88 of een andere mod me verteld dat het weer mag.

Moderators zijn geen boemannen, ook geen opvoeders.
In ieder geval zal ik niet gauw iemand gaan zeggen wat hij/zij wel of niet mag zeggen op CO.
Zoals RD12TF zegt, gewoon je ding doen hier, je weet zelf meestal wel wat geoorloofd is en wat niet.

En Species is al gauw tevreden met schriftelijke excuses, gepubliceerd in 3 landelijke kranten en de Elektuur, en een mooie fruitmand
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | Volgende >>