spanning na gelijkrichten

ik ga een simpel voedinkje maken, maar had een probleem.
ik neem : trafo - gelijkrichter - elko - ......
maar wat voor spanning krijg ik na de elko?, ik meende mij iets te herinneren van 1,4 x secondaire spanning van de trafo, klopt dit?

pe4mb

de soort spanning is DC. Bij een bruggelijkrichter de secondaire spanning x 1,1

[Bericht gewijzigd door yboy op zondag 26 januari 2003 18:23:22

Hugo Welther

Moderator

Op 26 januari 2003 18:20:34 schreef yboy:
de soort spanning is DC. Bij een bruggelijkrichter de secondaire spanning x 1,1

Om precies te zijn, de secundaire spanning x 1,4 minus 2 x 0,7V wegens de spanningsval over de diodes.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

hmm ik snap die vermenigvuldigingsfactor ff niet.

Die 2x 0,7 over die diodes snap ik. dan krijg je een omgeklapte sinus en dus een dubbele puls die de vorm van een gboobeltje aanneemt. Als je daar en elco overheen zet krijg je toch gewoon de topwaarde van die bobbel? Ofwel de top van de sinus??

Heeft dit soms te maken met het feit dat de uitgangs spannign van de trafo en de ingangsspanning van de trafo in RMS zijn gegeven en dat je er dan dus 1 / (1/2(wortel2)) meej moet vermenigvuldigen om de topwaarde te krijgen van de sinus? en dit is dan dus ook die 1.4 waar Hugo het over heeft?

Of am I wrong??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Hugo Welther

Moderator

Nee, je hebt helemaal gelijk.
Wortel 2 = ±1,4

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zondag 26 januari 2003 19:45:34

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

wortel twee is de Ueff toch van de sinus?????

snap het niet helemaal als ik het goed begrijp ga je van dit:

http://www.expandctss.com/upload/files/afvlakking.jpg

naar dit:

http://www.expandctss.com/upload/files/afvlakking2.jpg

dan moeten die dalen toch opgevuld worden?? maar waarmee dan?

Euh......
Hugo Welther

Moderator

Op 26 januari 2003 20:06:12 schreef Dirk:
een Condensatorretje

Een elko. Dit wordt afvlakken genoemd.
Overigens vul je de "dalen" nooit helemaal op met een eenvoudige elko. Er blijft altijd een hele klein golfje overvan een 10-tal mV. Dit is de rimpelspanning. Afhankelijk van het type gelijkrichting is dit een 100Hz of 50Hz rimpel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 26 januari 2003 20:17:17 schreef Hugo Welther:

Een elko. Dit wordt afvlakken genoemd.
Overigens vul je de "dalen" nooit helemaal op met een eenvoudige elko. Er blijft altijd een hele klein golfje overvan een 10-tal mV. Dit is de rimpelspanning. Afhankelijk van het type gelijkrichting is dit een 100Hz of 50Hz rimpel.

Ja ok, maar dan zul je toch nooit de volledige topwaarde krijgen maar altijd lager?? Je hebt tijdens de top toch ook een spanning nodig om de elco te laden??

Euh......
Hugo Welther

Moderator

Klopt maar de lekstroom van een elko (bepalend voor de snelheid waarmee deze ontlaad) is bij een goede elko dermate laag dat je daar geen last van hebt.
Meet de DC-stroom maar eens door je elko.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Overigens moet je om alle marges mee te nemen nog wat anders rekenen:

maximale elco spanning: 1.4 * onbelaste secundaire spanning * 1.2 (die factor weet ik niet precies meer, wat is de maximale spanning op het lichtnet?)

minimale elco spanning: 1.4 * belaste secundaire spanning * 0.8 (alsboven, nu voor minimale netspanning) - maximale drop over je diodes, 1.4 is een prima gok - rimpelspanning (T*I/C = U, T = 10ms)

Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog

miss ook wel handig om er eventueel een 78XX achter te plaatsen

zoveel onzinnige onzin in de wereld...
High met Henk

Special Member

Op 26 januari 2003 20:36:32 schreef Wouter van Ooijen:
Overigens moet je om alle marges mee te nemen nog wat anders rekenen:

maximale elco spanning: 1.4 * onbelaste secundaire spanning * 1.2 (die factor weet ik niet precies meer, wat is de maximale spanning op het lichtnet?)

minimale elco spanning: 1.4 * belaste secundaire spanning * 0.8 (alsboven, nu voor minimale netspanning) - maximale drop over je diodes, 1.4 is een prima gok - rimpelspanning (T*I/C = U, T = 10ms)

Meet de netspanning dan gewoon ff, maar je kan er redelijk vanuit gaan dat hij rond de 225 V AC ligt. maar na een trafo is dat verschil meestal minimaal

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Goed, heel leuk, dat was de theorie en een hoop giswerk. Nu de praktijk.

Meetopstelling. Netspanning: 220V (iets omlaag gedraaid voor een beter scoop plaatje), Trafo 230V - 2*12V/500mA (één wikkeling gebruikt), bruggelijkrichter: 4*1N4004, elko: 1000u/25V, belastingsweerstand 37,6 ohm.

Eerst onbelast gemeten. secundaire trafospanning: B (geel), em spanning over de elko: A (blauw).

Met belasting (belastingsstroom ongeveer 360mA): secundaire trafospanning: 3 (oranje), secundaire trafostroom: 4 (grijs), en spanning over de elko: 3 (groen).

http://home.hetnet.nl/~f-alf/images/gelijkrichten.gif

Het eerste dat opvalt is dat de toppen van de onbelaste spanning behoorlijk afgevlakt zijn. Van een mooie sinus is geen sprake. Bij belasting wordt dit nog eens een stuk erger. Dan de laadstroom naar de elko. Dit zijn erg ongunstige piekstromen, hier 3 maal groter dan de belastingsstroom. Dit heeft ook effect op de diodespanning. Elke keer lees ik hier dat de diodespanning 0,6 of 0,7V is. Niets is minder waar. De diodespanning is afhankelijk van de stroom die er door vloeit, en in dit geval ongeveer 1V per diode. De rimpelspanning. Hugo, 10 tal millivolts? Een rimpelspanning van 2 Vtt is in dit geval erg normaal. 10 tot 20 % Vtt van de effectieve AC spanning is gebruikelijk.

De netspanningtolleranties zijn volgens mij +4 -6 %. In ieder geval geen 20 %.

Meten is weten, gissen is missen, wordt nog maar eens bevestigd.

Freddy is blijkbaar goed gesteld qua meet app.
Ben stik-jaloers :-)

De spanning over de elko bij belasting, is de groene trace en niet de orange dacht ik Freddy?

meten is weten, gissen is missen

Je hebt gelijk, de belaste elko spanning is de groene trace. Ik heb het verbeterd.

Over die wereldberoemde stelling "meten is weten, gissen is missen" valt te discusseren. Het gissen, ofwel schatten, is een belangrijke voorbereiding op de meting zelf. Voordat je een meting verricht zul je toch eerst een schatting moeten maken van wat de te verwachten meetresultaten zullen zijn. Dit in de eerste plaats omdat een willekeurig meting zonder te weten wat je aan het doen bent geen "weten" is. En in de tweede plaats om te controlleren of er geen meetfouten zijn gemaakt.

Ervaring en ondervinding, zal hier ongetwijfeld een belangerijke rol in spelen.
Dit is het verhaal van de kip en het ei, een feit is dat ik ze alletwee graag op eet :-)

meten is weten, gissen is missen