symbolen nen 5152

Hoi
Kan iemand me de inhoud van NEN 5152 bezorgen? Dit zijn nl de IEC elektrotechnische symbolen.

Thankx

Beste,Ga naar google (www.google.be)en tik in:nen5152,en u krijgt er 60 items over.Mischien wel iets voor u.

Haast en spoed is zelden goed.Een tijd voor ieder ding,en ieder ding op zijn tijd.
GJ_

Moderator

Ik denk dat er op internet niet veel te halen zal zijn: voor die normen moet normaal gesproken betaald worden. Ik denk dat het zonder toestemming verspreiden van die normen dan ook gewoon strafbaar is.

Haast en spoed is zelden goed.Een tijd voor ieder ding,en ieder ding op zijn tijd.
klein is fijn

Moderator

Ik denk dat GJ_ helemaal niet overdrijft, de NEN kost nu eenmaal heeeel veeeel geld, dus de simbolen zullen ook wel wat kosten...

GJ_

Moderator

Op 2 september 2005 10:41:55 schreef defro:
niet overdrijven,hé.

Je krijgt niet gelijk de doodstraf maar als vrije publicatie verboden is zal dit ook niet zomaar gebeuren. En dus zal er niet veel te vinden zijn. Dat bedoelde ik en dat lijkt me niet al te overdreven.
Anders wil ik je graag uitnodigen om een middagje te gaan googelen om zodoende het tegendeel te kunnen aantonen.

Op 2 september 2005 06:32:45 schreef stefan haesen:
Hoi
Kan iemand me de inhoud van NEN 5152 bezorgen? Dit zijn nl de IEC elektrotechnische symbolen.

Thankx

in welke vorm zoek je ze... een tijdje geleden heb ik ze online gezet voor iemand (en nooit meer gehoord of ie ze heeft gedownload en of ze goed waren) kep ze er dus maar weer afgehaald.. maar dat waren autocad bestanden. zoek maar eens op het forum naar "5152" mocht je er nog behoefte aan hebben zal ik ze wel weer ff online zetten.

mvg Michel

Si vis pacem para bellum.

Hallo.
Ik heb er nog behoefte aan want het is voor mijn project.
Wilt u ze vene online zetten zodat ik ze kan odwnloadne met een link?
Dat zou heel fijn zijn dank u wel!!!

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

LINK WEER VERWIJDERD :+

graag gedaan.

[Bericht gewijzigd door Miezjel op vrijdag 2 september 2005 21:43:51

Si vis pacem para bellum.
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

amai dat gaat hier snel zeg,
Kan je de link er nog eens opzetten, dan zal ik deze week elke dag wel eens een paar keer komen kijken.

Op voorhand bedankt

Op 2 september 2005 08:35:39 schreef defro:
Beste,Ga naar google (www.google.be)en tik in:nen5152,en u krijgt er 60 items over.Mischien wel iets voor u.

Het is zo dat ALLE normen van eender welke vorm te betalen zijn. De mensen die ze opstellen willen ook wel een centje verdienen (door uitgave van boeken bijv.). :-r
Op internet vindt men dus veeeel blabla maar niet de inhoud van de normen.
Me2 ook geinteresseerd hoor ;-)

Het Internet is een encyclopedie van gegevens, gebruik Google om deze encyclopedie te openen

oke...hoogstends een week staat ie HIER weer

Het zijn een aantal delen ik heb m niet volledig.. maar meen me te herinneren dat dit de belangrijkste waren welke ik ooit van school heb meegenomen.
het zijn dus *.DWG bestanden te openen met autocad!

Michel

Si vis pacem para bellum.

Bedankt voor de moeite maar ik vind het niet echt duidelijk.
Het lijken me op het eerste zicht allemaal fragmenten waarmee een symbool moet samengesteld worden.
Ik had eigenlijk kant en klare symbolen verwacht van bvb drukknop met 1NO contact
verliesstroomschakelaar
thermische veiligheidsschakelaar
enz...
en niet een hoop streepjes, pijltjes en vierkantjes

Of ben ik weer verschrikkelijk stom?

ik heb geen idee.. ik gebruik het zelf al jaren niet meer en heb ook geen autocad geinstalleerd staan op me pc...dit is wat ik heb als je er niks aan hebt... jammer dan :)

Si vis pacem para bellum.

Op 2 september 2005 06:32:45 schreef stefan haesen:
Hoi
Kan iemand me de inhoud van NEN 5152 bezorgen? Dit zijn nl de IEC elektrotechnische symbolen.

Thankx

Huischwerk? *riekt blokboek ala: De garage van de familie huisman?* :P

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 4 september 2005 16:09:55 schreef Gerwin:
[...]
Huischwerk? *riekt blokboek ala: De garage van de familie huisman?* :P

hey lol die ken ik ook nog (ergens uit een vaag verleden) :D veranderd ook niks aan die blokboeken he :+

Si vis pacem para bellum.

A.u.b. niet verder zoeken als je niet met een industriele applicatie bezig bent.

Zoals (tegenwoordig) gebruikelijk, zijn de normen duur en niet veel zeggend.
De NEN 5152 is zo'n voorbeeld (men krijgt echter wel een boekwerk geleverd).

Als men een willekeurige andere norm raadpleegd zal er altijd worden verwezen naar een onoverzichtelijke lijst van andere (gerelateerde) normen. Het gaat dan meestal over symboolafsprakem en andere documentatie waar geen normaal denkend wezen een touw aan kan (vast) knopen (kwestie van ervaring en geld).

Er zijn diverse officiele normen waar men snel EUR 25,- moet inleveren om uiteindelijk een (enkel) inhoudsopgave, algemene beschrijving of index te ontvangen.

Algemeen is het zo dat een norm geen wet is maar men wel wordt aanbevolen zich aan de norm te houden.
Het zich houden aan een geharmoniseerde norm wordy sterk aanbevolen maar een norm is zoals eerder gezegd geen wet een richtlijn)echter wel.

De normen zijn normaal gesproken niet van te voren in te zien dus men moet maar hopen dat het iets nuttigs te bieden heeft.

Als men na de eerste norm besteld te hebben en de factuur te hebben betaald en stuit op een tekst dat de uitgever (het normen instituut) niet verantwoordelijk is voor de tekst in de uitgave...denk ik wel eens.............

In mijn beroep bestellen we ze dus maar gewoon zodat we altijd up2date zijn waarbij we achteraf vaak een moment van teleurstelling inlassen.

BelleBlazer4Life

Kan er iemand eens het symbool voor een meerdradig of stroomkringschema van een wissel en een kruisschakelaar met signalisatielampje online zetten.

Please.

Op 2 september 2005 18:59:38 schreef Miezjel:
[...]

in welke vorm zoek je ze... een tijdje geleden heb ik ze online gezet voor iemand (en nooit meer gehoord of ie ze heeft gedownload en of ze goed waren) kep ze er dus maar weer afgehaald.. maar dat waren autocad bestanden. zoek maar eens op het forum naar "5152" mocht je er nog behoefte aan hebben zal ik ze wel weer ff online zetten.

mvg Michel

Michel,
ik ben nieuw op dit forum, maar zoek ook naar deze symbolen. AUTOCAD formaat is prima. Zou je ze nog een keer voor mij beschikbaar willen stellen,
mvr gr George

De nen 5152 in acad formaat is een symbolenbibliotheek.Ieder bestand is 2kb groot.Zal bij elkaar zo`n 1mb zijn.
Je bent uiteraard vrij,om je eigen symbolen te tekenen.Dat is idd goedkoper als je er maar een paar nodig hebt.Verspreiding zomaar op het net;dat vinden de leveranciers niet zo geweldig.

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

Op 2 september 2005 09:11:46 schreef GJ_:
Ik denk dat er op internet niet veel te halen zal zijn: voor die normen moet normaal gesproken betaald worden. Ik denk dat het zonder toestemming verspreiden van die normen dan ook gewoon strafbaar is.

Helaas kosten NEN normen normaliter veel geld.
Toch een linkje naar een gratis NEN norm die voor iedere belangstellende gratis te bekijken is:

http://www2.nen.nl/cmsprod/groups/public/documents/bestand/194581.pdf

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
GJ_

Moderator

:-) @ deskjet

en @sminia: gelieve niet van die oude topics omhoog te trappen als je niks hebt toe te voegen. Het verspreiden van andermans eigendommen via internet word meestal, zoals elektrisjeng al zei, meestal niet echt gewaardeerd.

Maar....toch welkom op CO natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 6 december 2007 20:45:40 (98%)