Controle led's voor modelspoor verlichting

Volgende vraag... kan het niet gewoon zonder ic en waarom is het gelijk een 14 polige? Ik bedoel, zo ingewikkeld hoeft het toch niet te zijn om een groen ledje te laten branden als de witte ook brand en de rode als de witte niet brand?

Henry S.

Moderator

Met die 14 potige kan je 6x de schakeling maken ;)
Nog simpeler? Dit is toch simpel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hoe snel gaat een LED kapot?
Het is geen gloeilampje. De kans dat een LED kapot gaat is kleiner als de kans dat de bedrading ergens kapot gaat, en dus kan het best.
Dat de LEDspanningen verschillend zijn maakt niets uit, omdat ze in serie staan, en dus alleen de stroom telt. (ik neem aan dat de voedingsspanning geen probleem is...)

Free the whales!

is het wel om te controleren of de led kapot is?

uit de topic maak ik op dat hij gewoon wil weten of hij wel degelijk brand of niet ?

en wat die 14 polige ic betreft:

blijkbaar is dit weer een geval van ik wel alles maar het mag niet te complex zijn.

wat is er nu eenvoudiger dan een ic. bouw anders een poortje na wat er in dat ic gefabriceerd is en mss kijk je nog meer op.

knal die schakeling nu maar in elkaar of zet 2 leds achtereen, je doet maar.

Crocodile Technology, het wonder!!!

Mooi gedaan!, maar als je meerdere leds wil controleren is een IC misschien toch aangewezen ?

Op 16 december 2005 18:07:21 schreef shortcircuit:
Crocodile Technology, het wonder!!!

Mooi gedaan!, maar als je meerdere leds wil controleren is een IC misschien toch aangewezen ?

Mja misschien wel ja... Ik heb hem net nagebouwd maar hij werkt niet:S het rode ledje brand samen met de witte... Welke transistoren raadt je aan? ik heb nu de 547 2x

bekijk de toegestuurde schakeling eens en als hij werkt op een breadbord kan je hem hier altijd plaatsen.

suc6 ermee en laat iets weten !

Op 16 december 2005 19:41:47 schreef shortcircuit:
bekijk de toegestuurde schakeling eens en als hij werkt op een breadbord kan je hem hier altijd plaatsen.

suc6 ermee en laat iets weten !

Ik heb geen breadbord... ik soldeer het gewoon in elkaar, losliggend mbv zilverdraad:-)

Op 16 december 2005 22:48:53 schreef Sunbeamtech:
[...]

zilverdraad:-)

Is gewoon montagedraad niet goed genoeg? Tis geen high-end audio(en dan nog helpt dure kabel niet...)

Op 16 december 2005 22:50:40 schreef Bertrix:
[...]

Is gewoon montagedraad niet goed genoeg? Tis geen high-end audio(en dan nog helpt dure kabel niet...)

het is gewoon draad... geen kabel:)

je zal wat moeten experimenteren met de waarde van de weerstand aan de basis van de transistors.

in crocodile technology had ik al resultaat met 1kOhm

deze moet toch ok zijn ?

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=ok3.JPG

werkt op het principe van een RTL inverter

die 4.7k weerstand moet mss wel wat aangepast worden ifv welke transistors je gebruikt.

[Bericht gewijzigd door shortcircuit op zaterdag 17 december 2005 10:39:12

Op 17 december 2005 10:35:45 schreef shortcircuit:
deze moet toch ok zijn ?

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=ok3.JPG

werkt op het principe van een RTL inverter

die 4.7k weerstand moet mss wel wat aangepast worden ifv welke transistors je gebruikt.

deze werkt idd, alleen de 100 ohm weerstand voor de groene led moet hoger zijn, en van de 4,7 k ohm heb ik een 3,9 gemaakt. Ik ga hem nou helemaal bijstellen etc zodat alle ledjes ongeveer even veel mA krijgen etc.

misschien kan je nog een lampen test integreren...

de fout in je schakeling zat in het feit dat je transistor voor het rode ledje nooit in geleiding kan komen omdat deze via de groene led spanning vraagt welke natuurlijk niet kan of mag branden bij een kapotte gele led

een lampen test kan je gemakkelijk integreren met een OR poortje.

enerzijds het signaal van de RTL inverter en anderzijds het signaal van de lampen test.

ik heb het nu zo:

http://www.home.zonnet.nl/gerardvrekum4/schakeling2.GIF

maar... ik wil op de 1 of andere manier de led's in serie zetten, zodat als 1 ledje het begeeft het controle ledje rood gaat branden en niet pas als ze het allemaal begeven (anders is de stroom ook te hoog als 1 het begeeft) Maar hoe?

Stel dat je 4 leds hebt van 2V dan zijn 4 leds in serie 8V.

Bereken dan je voorschakelweerstand adhv

R=VCC-Uleds/I

waarbij I = 20mA

Zou je voor mij een tekeningetje kunnen maken van de led's in serie, dus als er 1 led kapot gaat dat de rode controle led gaat branden en de rest van de led's ook uitgaat( logisch in serieschakeling)

Bedankt!:)

ff wachten, zal iets uploaden, maar ik ben in zondag mode geschakeld :-)

Op 18 december 2005 11:50:35 schreef shortcircuit:
ff wachten, zal iets uploaden, maar ik ben in zondag mode geschakeld :-)

ok... ik w8 geduldig af;)