Krachtstroom stekker

Hoi iedereen,

Ik heb hierzo deze stekker liggen :
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=6010727273&c…

Nu wil ik hiermee een verloop maken voor mijn drive-in shows, om alle 3 de fases te kunnen gebruiken.
De kabel heb ik hier ook al liggen, een 5 aderige 2,5mm kabel.

Het idee is de 3 fases te verdelen over 3 aparte contactdozen op een plaat.
Maar nu is de vraag hoe sluit ik de kabels in de stekker aan.
Ik neem aan dat dit overal hetzelfde is, qua aansluitingen.

De stekker heeft 5 pennen.

Aarde, R1, S2, T3, en N
Het lijkt me op het eerste gezicht nogal logisch dat ik per fase bijv, R1+N nodig heb, maar dat wil graag even zekerheid van jullie kant hebben!

Ik ben benieuwd :)

Groeten Pieter

zonder prutsen kom je nergens!

Klopt, ik heb dit zelf ook gedaan, maar dan met 3 losse kabels.

Oke dus als ik het goed begrijp is het als volgt.

R1+N Fase 1
S2+N Fase 2
T3+N Fase 3

Maar ik vraag me dan af word dan die N pin, en de ene ader van de kabel niet overbelast als ik alle 3 de fases intensief ga gebruiken.
Denk maar aan verlichting, zware PA installatie etc.

En dit is dan gewoon standaard, dus ik kan overal zonder problemen inpluggen en stroom aftappen :p?

Groeten Pieter

[Bericht gewijzigd door Piet elektro op zondag 29 januari 2006 20:11:30

zonder prutsen kom je nergens!

je mag een 3.fasen aansluiting op deze manier niet afsplitsen in 3x 230v!

Op 29 januari 2006 20:12:52 schreef The Headhunter:
je mag een 3.fasen aansluiting op deze manier niet afsplitsen in 3x 230v!

Het werkt wel, en is niet veel anders dan wat de huisinstallatie doet, toch?
Waarom zou het niet mogen? Is hier een praktische reden voor?

Piet, die stekker ziet er wel standaard uit ja. Je moet er wel van uit gaan dat niet iedere huisinstallatie ook een passend stopcontact heeft.

[Bericht gewijzigd door UFO op zondag 29 januari 2006 20:17:32

Ja maar hoe dan, bedoel het moet wel te vertrouwen zijn.
En niet dat er tijdens een feest een kabel lekker staat te roken en alles opeens stilvalt..

zonder prutsen kom je nergens!

Maar ik vraag me dan af word dan die N pin, en de ene ader van de kabel niet overbelast als ik alle 3 de fases intensief ga gebruiken.
Denk maar aan verlichting, zware PA installatie etc.

Op 29 januari 2006 20:12:52 schreef The Headhunter:
je mag een 3.fasen aansluiting op deze manier niet afsplitsen in 3x 230v!

Het kan maar of het mag is inderdaad wat anders.
In elk geval is het zo dat ALS je het doet, je moet zorgen voor een min of meer symmetrische belasting van elke fase.

In zulk geval is de resultante van de stroom door de neutrale klein. De stromen moeten vanwege hun fasen vectoriëel gesommeerd worden om de stroom door de neutrale te kennen.

In het beste geval heb je bij drie goed belaste fasen toch geen stroom door de neutrale.

In elk geval is de stroom door de neutrale altijd kleiner dan de grootste stroom door eender welke fasedraad, voel ik intuïtief aan (kan me hierin toch vergissen).

Bij onze 'werkplaats'-installatie zit dat in de meterkast ongeveer gelijk, de binenkomende 3-fase stroom wordt onderverdeeld over 2 kasten, waarvan 1 voor krachtstroom en 1 voor 'normale' 230v groepen. Voor zover ik weet is daar niets aan verdeling gedaan.

je mag 3 fasen alleen splitsen in een groepen kast waarbij iedere afgaande groep dus gezekert word.

waarom?
veiligheid, en zeker bij dit type tijdelijke instalatie.

normaal neem je 3fasen nul en aarde deze haal je door een 3 fasen aardlek en vervolgens zet je elke afgaande een zekering met een eigen 2 polige groeps schakelaar.
alle nullen knoop je na de groepsschakelaar aan elkaar.

Oke, dus als ik het goed begrijp moet ik ook nog achter een stoppenkast aan met 3 groepen, om de hele zooi af te zekeren?

Maar als ik nu de stekker erin zou stoppen met de door mij opgesomde aansluitingen.
Dan meet ik toch wel tussen bijv T3+N 230 Volt, of zie ik dat verkeerd?

En die symetrische belasting zal in werkelijkheid nog lastig worden, de ene fase zal wel zwaarder belast worden als de andere dus die balans is niet te verzekeren..

Het verloop is in ieder geval NIET voor thuisgebruik bedoelt, maar voor gebruik in grote zalen, denk maar aan school aula's etc.
Omdat je anders moet gaan hannesen met een heleboel zware haspels etc, dan nog uitzoeken welk stopcontact welke groep is etc.
Dit zou dan tijdbesparende oplossing moeten zijn :)

Groeten Pieter

[Bericht gewijzigd door Piet elektro op zondag 29 januari 2006 20:40:07

zonder prutsen kom je nergens!

Het hoeft niet symmetrisch te zijn.

Ik heb de boeken er eventjes op nageslagen en gezien dat het gewoon zou moeten werken.
Ik zal voor de veiligheid uiteraard er een stoppenkast tussen plaatsen.
En tja eigenlijk is het best logisch, de stroom loopt door de Fase en op de Nul staat geen spanning meer noch stroom.

En tja dat het dan volgens mogelijke voorschriften niet mag vind ik niet zo erg, als het maar goed en betrouwbaar werkt!

Groeten Pieter

zonder prutsen kom je nergens!
KT88

Overleden

Op 29 januari 2006 20:57:31 schreef Piet elektro:
En tja dat het dan volgens mogelijke voorschriften niet mag vind ik niet zo erg, als het maar goed en betrouwbaar werkt!

Tot het moment dat er iets mis gaat, wat dan ook, en een expert van de verzekering constateert dat jouw knutseldoos niet voldoet aan de voorschriften.
Eventuele schade is dan voor rekening van Piet Elektro.....

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik zal je zeggen, dat die stekker nu dan niet 100% officieel zit tja niets aan te doen :p
De plank met stoppen en contactdozen ed zal in ieder geval gewoon professioneel aangelegd worden.
En niet met kroonsteentjes oid ;)

Ik zou zelf niet weten hoe ik het anders zou moeten aansluiten|:(

Groeten Pieter

[Bericht gewijzigd door Piet elektro op zondag 29 januari 2006 21:14:00

zonder prutsen kom je nergens!

Als je ergens komt met die stekker en je sluit hem aan op een contactdoos van hun. En deze contactdoos is niet goed aan gesloten, dan kun je problemen krijgen. Als bij hun de nul los ligt, dan krijg je al hele rare dingen. Doe jij 1 apparaat in een groep(fase) gebeurt er niks, het apparaat gaat niet aan. sluit je iets aan op de andere groep(fase2) dan kan gebeurt er wel iets. Bijde apparaten gaan aan, maar niet op 220 maar op een andere spanning.

Als de nul los ligt, krijg je bij asymmetrische belasting een herverdeling van de spanning. Ongelijke spanningen over de fasen is dan het gevolg.
Daar zit dus wel een zwak punt.

[Bericht gewijzigd door Wim P. op zondag 29 januari 2006 21:18:33

Hmm ja idd, dat word dan gewoon eventjes dat ding inpluggen en met de multimeter nameten of de nul aangesloten zit..

En anders kan ik ook nog ff de aarde gebruiken, maar of dat zo verstandig is...

zonder prutsen kom je nergens!
KT88

Overleden

Op 29 januari 2006 21:18:05 schreef Piet elektro:
En anders kan ik ook nog ff de aarde gebruiken, maar of dat zo verstandig is...

Whaaaaaaaaaaaaaaaaa........bonk! ©Free_Electron

NOOIT doen!!!! Zijn al diverse topics over geweest op CO.

Het probleem is dat je niet in je knutselhok zit of je schuurtje, maar in openbare gelegenheden met die drive-in.
En daarmee komt ook verantwoordelijkheid voor de veiligheid van anderen erbij in het plaatje.
Looprekje zei het al: de fout hoeft niet eens bij jou of je apparatuur te liggen, maar als er ook maar *iets* misgaat, wat dan ook, dan ben jij na controle automatisch het haasje.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ik zou er niet aan beginnen als je zulke opmerkingen plaatst... Kennelijk is het niet duidelijk waar de aarde voor dient...

May The Force be with you...

Nul aan aarde leggen doe ik nog wel eens maar aarde als nul gebruiken raad ik af, vooral bij zware vermogens kan het hier en daar gaan storen of tintellen.

Owww jongens jullie nemen ook alles wel heel erg serieus he :p
Dat van die aarde was maar als stokerij bedoeld :p:p:)

Maar nu weer eventjes serieus, hoe sluit je het dan aan zoals het officieel moet gebeuren??

zonder prutsen kom je nergens!

Kerel... 230V~ is serieus!!

May The Force be with you...

Ja nou sorry :(
Heb zelf al vaak genoeg directe kennis mogen maken met onze netspanning.

Maar een geintje tussendoor moet kunnen ;)

zonder prutsen kom je nergens!

Let wel op het zekeren als je zoiets doe, 380(400)v wil nog weleens met 25a gezekert zijn.

Verder zijn die stekkers in je afbeelding volgendsmij 230v stekkers en 380v stekkers zijn rode, maar ik snap het idee.

koop voor een paar euro´s een zwerfkastje 3 fasen in
230v verdeeld over een aantal groepen weer uit.

eventueel met speciaal fase bewakings relais.

Dollen kan wel maar houd even in gedachte dat wij die grijns op je gezicht niet kunnen zien, dus dat het net even anders overkomt als jij bedoeld.

[Bericht gewijzigd door The Headhunter op zondag 29 januari 2006 22:21:28