Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

Ik ben begonnen om nooit (ook niet heel kort) in een straal van >5mW te kijken en het altijd te ontwijken ook sterke reflecties (zoals een goed spiegelend oppervlak zoals een spiegel), das een hele goeie tip ;) rond 1mW is het bijna niet gevaarlijk, vanaf 5mW begint het serieus te worden... Ik zelf werk momenteel met lasers tot 500mW, en ik heb de beam tot nu toe altijd ontweken.

Op 26 mei 2006 14:12:20 schreef muddy:
Ik heb nu mijn eerste twee spoelen gewikkeld, maar de gegevens zijn niet echt standaard:

> 100 wikkelingen
10 Ohm per spoel.

Is het noodzakelijk dat ik dit verminder of zal hij zo ook werken? Ik denk eraan de spoelen antiparallel te zetten.

edit: op marktplaats trouwens 10mW groen voor 60,-, zal eens kijken of daar iets vanaf kan.

inkoop prijs van die pointers ligt rond de 35 euro gemiddeld kan je beter zelf bestellen

hm Ik keek heel erg perongeluk in een stil staande straal van 20mW groen.. was op 5mei in wageninge buite tijdens een groote feest waar ik me pointer zat mee tespelen. het puntje bleef erg lang in me oog zitte.. (was kut) nu is het bijna weg en hopelijk blijft het weg.

Ik begon eerst met een roode 2mW cheap diode. later met dvd lasertjes(30mW ofz) en erna een groene van 5mW die nu op 20mW draait.

om je ogen te beschermen zijn er altijd lasergoggle's. (brillen die deze golflengtes half tegen houde)

zelf heb ik nu een RGY projecter totaal van 50~60mW max output.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

mor die lasers van 500mW gelijk daar van medialas en zo, is da dan ni schadelijk op feestjes ? Daar zal toch ook wel al es in de straal gekeken zijn ?

En hebben verschillende types lasers dezelfde schakelijkheid ?

[Bericht gewijzigd door Devos Kristof op zaterdag 27 mei 2006 19:16:41

Op 27 mei 2006 19:08:55 schreef Devos Kristof:
mor die lasers van 500mW gelijk daar van medialas en zo, is da dan ni schadelijk op feestjes ? Daar zal toch ook wel al es in de straal gekeken zijn ?

En hebben verschillende types lasers dezelfde schakelijkheid ?

voor 500mW heb je liefst een groote ruimte nodig en de lasers
moeten hoog worden opgestelt. en safety inbouwen voor stilstaande beams :).

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Op 27 mei 2006 22:06:32 schreef Dnstje:
[...]

voor 500mW heb je liefst een groote ruimte nodig en de lasers
moeten hoog worden opgestelt. en safety inbouwen voor stilstaande beams :).

safety voor stilstaande beams, mag daaruit afgeleid worden dat een bewegende beam niet zoveel kwaad kan of wordt er nog iets specialers ondernomen ?

Het gaat er om dat een bewegende straal enigszins zwakker is (eigenlijk niet, omdat de straal alle punten van een afbeelding o.i.d. aflegt) en een bewegende straal korter in iemands ogen komt dan een stilstaande straal.

Hoe het precies werkt weet ik niet...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Je moet met lasers zowiezo opletten dat deze nooit het publiek inscant maar altijd naar boven. Zolang de straal niemand kan raken is het goed.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Normaal wel, maar het tegendeel is meestal wel waar, mss omdat ze niet weten hoe gevaarlijk het toch wel kan zijn ?

hm, Ik beam meestal wel in het public in. als het maar geen stil staande beams het zijn want die zijn erger. als er lijnen worden gemaakt zal het tog nooit in je oog vallen want het beweegt en je dans.

als alles boven je hooft word gedaan kun je zo goed de Y as vergeten.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Hoi hier even een mede galvano bouwer. Wat bij mijn eigen galvano erg de kwaliteit omhoog haalde (tot nu toe dan) is een extra kleine magneet toevoegen buiten op de galvano. Heb er nog geen uitgebreide kwaliteitstesten mee gedaan maar snelle test zijn zeer positief. Heeft iemand dit ook al eens geprobeerd? Ook heeft hij zo een vaste positie wanneer er geen spanning wordt aangeboden. Zomaar een ideetje. Foto's van mjn laser komen misschien via Hilbren.

Op 28 mei 2006 16:24:10 schreef Dnstje:
hm, Ik beam meestal wel in het public in. als het maar geen stil staande beams het zijn want die zijn erger. als er lijnen worden gemaakt zal het tog nooit in je oog vallen want het beweegt en je dans.

als alles boven je hooft word gedaan kun je zo goed de Y as vergeten.

Hmmm, weet je heeeeel zeker? Ik weet bijna zeker dat de stralen weleens recht in de ogen zullen gaan. Maar als je voldoende afstand neemt en de scanning groot genoeg is dan kan het geen kwaad. Als de beam maar blijft scannen en niet te geconcentreerd op 1 plek blijft...

nog meer plaatjes van Johan deze keer

Ik heb laatst mijn argon laser verkocht (aan Johan) en ik ben vanmiddag tot de conculsie gekomen dat ik er geen spijt van heb en dat de laser in zeer goede handen is gevallen. Hier wat resultaten:

De blauwe is de argon, groen is 40mW, rood 100mW

http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/galvo_johan/IMGP1705copya.jpg
de voeding met wat modificaties

http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/galvo_johan/IMGP1568copy.jpg
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/galvo_johan/IMGP1689copya.jpg
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/galvo_johan/IMGP1694copya.jpg

http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/galvo_johan/IMGP1708copya.jpg
en een galvano (met optische terugkoppeling, nog niet werkend) met een magneetje bovenop. Hierdoor wordt hij een stuk stabieler en ook bij 0 Volt een vaste positie.

zonder rook geen elektronica

Op 28 mei 2006 17:32:47 schreef hilbren:[afbeelding]
en een galvano (met optische terugkoppeling, nog niet werkend) met een magneetje bovenop. Hierdoor wordt hij een stuk stabieler en ook bij 0 Volt een vaste positie.

jij maak altijd gelijk van die mooie dingen... of had je deze ijzere buitenkant ergen liggen?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 28 mei 2006 22:14:47 schreef Arjan Swets:
[...]

jij maak altijd gelijk van die mooie dingen... of had je deze ijzere buitenkant ergen liggen?

Die plaatjes die ik zojuist poste zijn dus van johan hè

zonder rook geen elektronica

Schone laser, da zijn dan 3 lasers die daar inzetten en ge combineert die dan via de galvo's of zo ?

Moogt ge eigenlijk een publieke voorstelling geven met een zelfbouw 'scanner' - laser of moet die eerst gekeurd worden ?

Op 28 mei 2006 23:18:14 schreef Devos Kristof:
Schone laser, da zijn dan 3 lasers die daar inzetten en ge combineert die dan via de galvo's of zo ?

Moogt ge eigenlijk een publieke voorstelling geven met een zelfbouw 'scanner' - laser of moet die eerst gekeurd worden ?

gekeurd door wie en op grond waarvan? Voor dit soort dingen bestaat (helaas) nog geen sluitende en bindende wetgeving waar ook op wordt gecontroleerd.

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Hoe stuur je ze aan dan? als je geen optische terug kopeling gebruikt?

Ik had zojuist 2 nedieum magneten aan de linnkerkant en rechterkant geplaatst op de galvo. (oude versie van me openloop)

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Hee, in mijn geval heb ik wel wat veiligheden ingebouwd de meest opvallende is de rode panik knop die op de behuizing te zien is. Verder heb ik een microprocessor ingebouwd die alle vitale delen van de laser in de gaten houd (galvano's, voedingen, pc sturing). Een soort watchdog. Meteen als er ergens iets niet klopt worden alle drie de lasers geblanked. Maarja alle fouten kun je tuurlijk niet bewaken dus zorg ervoor dat de laser niet te makkelijk het publiek in schijnt.
Hilbren bedankt misschien heb ik nog wel een lensje

Op 28 mei 2006 23:26:28 schreef T.Assies:
[...]
gekeurd door wie en op grond waarvan? Voor dit soort dingen bestaat (helaas) nog geen sluitende en bindende wetgeving waar ook op wordt gecontroleerd.

Inderdaad, in Nederland niet, in America ligt dat helemaal anders en is het een behoorlijk stuk strenger. Zolang mensen hier dus (Nederland, Europa) voorzichtig blijven en geen ongelukken veroorzaken zal het niet nodig zijn!

[Bericht gewijzigd door Laserist op maandag 29 mei 2006 00:32:31

Op 29 mei 2006 00:30:46 schreef Laserist:
[...]
Inderdaad, in Nederland niet, in America ligt dat helemaal anders en is het een behoorlijk stuk strenger. Zolang mensen hier dus (Nederland, Europa) voorzichtig blijven en geen ongelukken veroorzaken zal het niet nodig zijn!

Redelijk offtopic maar hier leg je wel de vinger op de zere plek. Hoe je het ook wend of keert, lasers zijn gevaarlijke apparaten en er zal pas wetgeving komen op het moment dat er een zwaar ongeluk is gebeurd met minmaal 10 slachtoffers. Als het kalf verdronken is dempt men de put in de politieke wereld!

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

ja dat is zeker waar. Maar als wij er lekker voor zorgen dat er geen ongelukken gebeuren kunnen we toch lekker onze eigen lasers bouwen.

edit: mooie foto's

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Hoi,
Hier als test geen foto van mijn lasers.
groeten
sorry voor de overlast

[Bericht gewijzigd door laserdesign op maandag 29 mei 2006 23:29:14

Op 29 mei 2006 19:58:16 schreef laserdesign:
Hoi,
Hier als test nog een foto van mijn lasers.
groeten

[afbeelding]

Ik moet een wachtwoord invoeren... lijkt me niet helemaal de bedoeling ;)

Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.

Dit topic is gesloten