Shock Media

Navigatie

[Tuner] Pioneer F-225L naast de freq.

Forum > Audio > [Tuner] Pioneer F-225L naast de freq. 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
Antoine

Beste audiofielen,

Ik heb hier voor mij een Pioneer F-225L FM/MW/LW tuner. Die eigenlijk helemaal goed werkt, de autotuning tuned strak, geluid is in stereo. Echter het display geeft standaard 50kHz teveel aan (90.65 i.p.v. 90.6), nou maakt dat op zich natuurlijk geen bal uit gezien hij verder wel correct werkt, maar ik als beroepszeurpiet zou dit op willen lossen.

Eenmaal open zie ik de volgende trimmers:
VCO
AMIF
DET OUT
LW OSC
MW OSC
LW ANT
MW ANT

en dan nog drie waar niets bij staat. Bij mijn Sony receiver reparatie (ook op CO) moest ik van KT88 de discriminator opnieuw afstellen, toen ik dat deed stond die tuner ook meteen weer op de juist freq. Echter gezien deze wel heel goed stereo ontvangt ben ik er niet zeker van, en ik wil niks verder ontregelen natuurlijk.

Wie weet er meer van ?

Groeten
Antoine
www.insv.nl
KT88
Moderator

Zal denkelijk toch de disc. zijn, als die op het randje staat zal de local osc. locken op 50 kHz afwijking, want dat is het grid.
Stem maar eens manual af links en rechts naast de zender, wedden dat die asymmetrisch staat?

Fotootje doet wonderen, zoals gebruikelijk.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Antoine

Dag KT88

Klopt, als ik manueel de freq. bijvoorbeeld op 90,6 zet dan is de zender nagenoeg verdwenen zet ik hem op 90,65 manueel dan is ie erweer. Mijn twijfel zit in het feit dat de Sony van de vorige keer de autotuning ook niet meer werkte, terwijl dat bij deze wel het geval is. Ik ga even kijken of ik ergens een foto kan uploaden.
www.insv.nl
Antoine

Okiedoo

Foto PCB:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=HQABASYS

Foto waarop de frequentie (als je goed kijkt) en de stereo en tuned LED ziet branden.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=E77JMZYG

Overigens de versterker die eronder staat heb ik gisteren gerepareerd, WAT een geluid, en hoe mooi opgebouwd met allemaal discrete onderdelen

www.insv.nl
KT88
Moderator

"De grote versie van deze foto kan niet gedeeplinkt worden".
Dit bij allebei de foto's, en een mooi rood kadertje met een chevronnetje.

Gebruik toch Uploadarchief of Imageshack, dat werkt altijd.
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
Antoine

http://www.mijnalbum.nl/Album=AMYZP7CY en dan de 2de en 3de foto. Hier had ik nog een accountje van. Had nu ff geen zin om WEER een nieuw wachtwoord te moeten gaan onthouden.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 28 juli 2006 23:57:31]
www.insv.nl
Henry S.
Moderator

Ja prachtig, niks te zien.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
KT88
Moderator

Gek, hier op CO krijg ik die mooie rode plaatjes weer, maar met de link kan ik ze wel zien.

Anyway, ongeveer in het midden op de print staat er "LW OSC".
Het spoeltje met de blauwe ring er schuin boven (staat "FMDET" bij dacht ik) moet je hebben.
Heel klein stukje naar links of rechts draaien, dan afstemmen tot de zender precies lockt op de juiste frequentie.
Voorbeeld: 90.6 afstemmen met de hand, dan kern inregelen tot zender er precies opstaat. Heel kleine stukjes draaien, en een kunststof trimmertje gebruiken!
Dan testen door autotunen vanaf beneden en boven, moet dan precies op 90.6 in stereo locken.

Succes, en verder nergens aan draaien!
Henry S.
Moderator

quote:
Op 28 juli 2006 23:45:35 schreef KT88:
Gek, hier op CO krijg ik die mooie rode plaatjes weer, maar met de link kan ik ze wel zien.

Dat komt door de terugmelding van de browser, vanaf CO is niets te zien, zogenaamde deeplinking.

Edit: even de rode plaatjes weggepoetst.
Antoine

Hallo mensen,

Vreemd, want ik krijg die plaatjes wel, maar goed, ik zal mijnalbum wel vergeten en ze op imageshack zetten de volgende keer

Ik ga straks kijken of ik het kan verhelpen, laat het nog weten !
www.insv.nl
Antoine

Probleem opgelost
www.insv.nl
KT88
Moderator

Mooi man!

"Iemand een geluidstechnicus nodig?"

Als je in de komende weken werk zoekt, en bereid bent naar Hilversum te komen, heb ik wel een tijdelijke job voor je.
Geen geluidstechnicus, maar wel het bouwen en testen van line array speakers.

Interesse? ----> mailtje.
Antoine

Help....

Tuner werkt nog, ontvangt echter alleen in mono en met manual tuning, autotuner vindt niets, ook de tuned LED gaat niet branden. Afregelen met de discriminator haalt niets uit.

Wie weet raad ?

[edit]
Tuner autotuned nog wel, echter alleen op sterke stations en indien er stereo ontvangst is is er VEEL ruis, en lijkt soms te tunen op de juiste zender maar dan 0,25 MHz ernaast.
[Bericht gewijzigd door Antoine op 30 juli 2006 16:57:21]
www.insv.nl
KT88
Moderator

Dat hij ernaast staat, kan komen doordat je er weer aan hebt gedraaid.

Gisteren werkte het toch nog goed?
Controleer eerst de antennekabel, pluggen, enz.
Geen blikseminslag geweest?

Geen schroefjes onder de print bij dichtschroeven?
Antoine

Nee toch niet, want als ik bijvoorbeeld 94,9 opzet (3FM) dan krijg ik die wel binnen en in stereo maar met veel ruis. Echter soms lijkt het of dat hij de "zijband" van het station leuker vindt om te selecteren. Heb het idee dat er nu iets anders aan de hand is.

Kabels e.d. in orde volgens mij, blikseminslag niet dat ik weet. Hij heeft het vanochtend nog goed gedaan, en ik zet vanmiddag de radio aan en ik zie dat de Tuned en Stereo LED uit zijn, en ik hoor ruis (bij die zender), nou slaat ie ook meer dan 3/4 van de zenders over bij autotune die hij eerst wel pikte....

Wat kan het zijn ?
www.insv.nl
MRF-Technoligy

Antoine
Je discriminator spoel staat er naast en zal op nieuw afgeregeld moeten worden.
Ik heb net even je foto`s bekeken wat je moet doen is de tuner afstemmen op een bekend station die goed sterk doorkomt.De frequentie van dit station moet goed in de display staan. Hier zit bv hilv. op 88.00 mhz ken je ook zo`n bekende freq. bij je in de buurt zet hem dan hier op.
vervolgens ga je de discriminator afregelen dit is het spoeltje met het blauwe ringetje er op aan de boven kant.
denk er om breek de kern niet goede trim sleutel gebruiken.je kan afregelen zodat tuned en stereo weer gaat branden op het front.Maar wil je het precies doen dan moet er in de buurt van de spoel een 2 tal meetpunjes op de print zitten waar je een universeel meter op kan zetten om te meten hoeveel milli volt er staat op deze punten.dit is bij een juiste afregeling 0.000mv op de foto glimt die plek een beetje kan het dus niet duidelijk zien.maar meestal staat er mp of meter bij of zoiets.

Een tweede mogelijkheid is dat je mf filter deze zit in dat grijze spoeltje met zwarte kern doorgeslagen is.Vaak geeft dit ongevoeligheid in de fm band ondanks het feit dat dit een spoel en mf filter is die voor am gebruikt wordt.
bij doorslag zal dit filter een hoop gekraak geven als je de meetpen van een gevoeligaudio versterker kastje aansluit op de pootjes van dit filter.

Zelf heb ik een audio output op mijn scoop gemaakt.ik heb wat signaal middels een verzwakker van mijn vertikale platen afgehaald en naar buiten uitgevoerd. Nu kan ik meten met de probe en kijken op de scoop maar ook gelijk luisteren wat er gaande is werkt erg handig.In het rep. vak heb je al je zintuigen nodig om snel tot een diffrentiaal diagnose te komen en dan werkt dit uitstekend.
De verslechtering in de specs. van de scoop wegen niet op in het gewin van tijd. En time is money
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op 30 juli 2006 21:36:00]
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
KT88
Moderator

Print eruit en eens doorsolderen, m.n. in de buurt van het tunerblikje en de MF/detector.
Of je moet hem zo erg ontregeld hebben......

Kan er ook niet meer van maken zo op afstand........
[Bericht gewijzigd door KT88 op 30 juli 2006 21:14:36]
Pertinax

Omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid? Misschien helpt opnieuw afregelen.
Het is toch een stuk minder warm dan gisteren.

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij twee AKAI tuners (AT-56 en een AA-V25).
Omdat bijregelen niet meer hielp, heb ik de discrispoel uitgesoldeerd, het minuscuul C-tje dat erin zit eruit gesloopt, en een ander C-tje buitenom erop gezet.
Meten is (z)weten.
Antoine

Hmm, heb het even beneden geprobeerd (zonder geluid) maar daar tuned hij wel automatisch, maar het signaal beneden is altijd al beter geweest.

Maar dat is vreemd, want het ding heeft stil gestaan, en ineens zou het niet meer werken ? Hij lijkt gewoon een TE sterk signaal te willen zien.

Overigens hij is niet ontregeld, beneden tuned hij precies goed, ik kan het daar alleen niet horen.... ben verder ook nergens aangeweest.

Kan die ongevoeligheid niet iets te maken hebben met een defect wat ineens aan het licht is getreden ?

Groeten
Antoine

www.insv.nl
Henry S.
Moderator

Dan staat iets niet helemaal goed, zonder apparatuur eigenlijk alleen af te regelen op gevoel.
Antoine

Hmm hij staat nu te spelen sinds de laatste post, en hij begint nu te brommen, zodra ik mijn lamp aan doe stopt hij het brommen, lamp uit en het komt weer terug.... klinkt als een slechte massa ? Misschien ?

Ik ga zo eens kijken.
www.insv.nl
Henry S.
Moderator

Zal wel niet een gloeilamp zijn...
KT88
Moderator

Massaschroef ergens van op de print vergeten?
Soms zit er een soort "litzedraadje" van het tunerblikje naar massa, zit die vast?
Massaschroef aan de antenneentree komt ook wel voor, die zit dan met een draad aan de gnd. op de print vast.
Antoine

Ik heb er nog niet naar kunnen kijken, maar het ding heeft geen tuner blikje volgens mij ? Ik heb de print er namelijk niet uit gehad, dus kan ik ook geen schroeven zijn vergeten lijkt me.

Lamp is overigens een 60W halogeen lamp met ouderwetse trafo.

www.insv.nl
Antoine

Ich snap da keine tüte mehr von.... (vrije vertaling van ik snap er geen zak meer van).

Ik weet niet wat het ding mankeert. Ik heb hem even binnenste buiten gekeerd, na gesoldeerd, hij wil niet meer. Ik heb het idee, dat het helemaal aan het begin iets mis is. Dit omdat ik ineens sterkere etherfrequenties begin te ontvangen waar hij eerst geen last van had met aangesloten CAI kabel. Ook nog even beneden geprobeerd, daar hetzelfde probleem, echter signaal is daar sterker dus hij tuned wel automatisch daar, maar ontvangt stereo met HEEL VEEL ruis....

Ehh... help ?

Ik heb wel wat apparatuur, maar voor mijn meetapparaten is een spoel altijd een kortsluiting. En dan nog, hoe kan dat zo ineens gebeuren ?
www.insv.nl
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>