Philips 21PV267/01 dood

Deze combi-tv doet helemaal niets meer. Als eerste zou ik de main switching tor verdenken (STP4NA60FI) met de twee BYD-diodes eromheen.

Terecht, of niet?
En de booster-C van 680pF natuurlijk.
Wie in een vorig leven slecht heeft geleefd, komt terug als techneut
Om te beginnen haal ik er een defecte zekering uit. Daarop staat: T4H. Wat betekent de H hierin? Snel, middeltraag of traag?
Als die T4A er uit is gevlogen, grote kans dat de PTC defekt is, dat komt bij deze combies dikwijls voor.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hij is stuk! Bedankt Hans.
Die krengen zijn wel duur zeg, 9 euro bij Rotor (artnr. 159250) (http://www.rotor.eu/indexzoek.php).

Heb ik dan de goede te pakken? Origineel code T209 9725 (laatste zal wel de fabrikagedatum zijn).

Hij doet het al weer - met dit type. Ik zie nog geen kleurvlekken.
Dat is ongeveer 10x de inkoopsprijs... maar als de klacht daarmee opgelost is ben je op zich geodkoop klaar.
Tja, ik zit hier ook met zo'n dode TV/Video combi van Philips. Voedingscondensator en -dioden zijn in orde. Rondom de PTC ziet de print er wel een beetje doorbakken uit. Kan ik iets meten aan die PTC of moet ik op de gok een nieuwe gaan kopen?
Open prusten Evelien.Als hij er zwart uit ziet kan je donder zeggen dat ie kapot is.
Wie in een vorig leven slecht heeft geleefd, komt terug als techneut
Bedankt evarist!

Ik heb het ding open geprutst en binnenin trof ik twee verschillende schijfvorminge PTC-weerstanden aan tussen roestvrijstalen klemmetjes. Ze zagen er aangebrand uit.

Het blijkt dus dat Philips het voor dit simpele 37 cm-beeldbuisje nodig vindt om de ingewikkelde manier van degaussen toe te passen met 1 PTC om de stroom te regelen en 1 PTC om de andere op te warmen.

Een keertje niet degaussen kan natuurlijk geen kwaad, dus ik heb de TV weer in elkaar gezet zonder het PTC-blokje en voor de zekerheid heb ik de degaussing-spoel losgekoppeld. Het resultaat: Hij doet 't weer!

Maar om te voorkomen dat er op den duur nare vlekken in het beeld ontstaan, zal ik toch een nieuwe PTC-unit nodig hebben. Heeft iemand een idee waar die verkrijgbaar zijn?
Op 5 november 2006 22:13:38 schreef Evelien:
Bedankt evarist!

Ik heb het ding open geprutst en binnenin trof ik twee verschillende schijfvorminge PTC-weerstanden aan tussen roestvrijstalen klemmetjes. Ze zagen er aangebrand uit.

Het blijkt dus dat Philips het voor dit simpele 37 cm-beeldbuisje nodig vindt om de ingewikkelde manier van degaussen toe te passen met 1 PTC om de stroom te regelen en 1 PTC om de andere op te warmen.

Weet jij een eenvoudiger manier ? Alle merken doen het op deze wijze.

Groetjes
Jufo
JA, je kunt ook gewoon 1 PTC in serie met de degaussing spoel zetten. Hij verwarmt dan zichzelf. Zie bijvoorbeeld http://www.eetkorea.com/ARTICLES/2000DEC/2000DEC15_AMD_AN2.PDF (figuur 2a).
Nadeel is dat er dan altijd een reststroom door de demagnetisatie loopt die groot genoeg moet zijn om de PTC warm te houden (enkele mA's) en dit kan een trillerig beeld veroorzaken.

Bij het opwarmen met een tweede PTC heb je het voordeel dat de stroom in de demagnetisatiespoel nog verder gereduceerd wordt.

Bovendien, waarom een bewezen goed concept omwille van een paar eurocent kosten te sparen veranderen ? Waarschijnlijk is het als gevolg van grotere aantallen dubbel-PTC's voor philips goedkoper deze overal in te zetten.

Wat betreft die reststroom heb je gelijk DC2PCC en ook je verhaal over de lagere kosten voor Philips zou wel eens kunnen kloppen. Alleen voor mij pakt het duurder uit dan een oplossing met 1 PTC.
Ik denk echter dat ik een betere prijs dan 9 Euro voor dat ding kan vinden; ik ga morgen kijken of dat klopt.
in omgeving den Haag heb je WeBe op industrieterrein Zichtenburg. Is philips onderdelen groothandel. Dan wel origirneel PTC meenemen.
Doen ze daar balieverkoop a contant voor particulieren? Zo'n zaak zoek ik eigenlijk.
Vandaag ben ik bij Brigatti in Eindhoven geweest. De PTC-unit voor de 21PV267/01 hebben ze daar op voorraad en die wordt verkocht voor 4,95 Euro.
Mijn eigen TV is een 14PV284/39 en die heeft helaas een andere PTC-unit nodig. Brigatti heeft die voor me besteld en belooft dat hij er morgen is. Voor een prijs van 8 Euro...
Op 7 november 2006 22:08:46 schreef Evelien:
Vandaag ben ik bij Brigatti in Eindhoven geweest. De PTC-unit voor de 21PV267/01 hebben ze daar op voorraad en die wordt verkocht voor 4,95 Euro.
Mijn eigen TV is een 14PV284/39 en die heeft helaas een andere PTC-unit nodig. Brigatti heeft die voor me besteld en belooft dat hij er morgen is. Voor een prijs van 8 Euro...

Is geen geld om je TV weer aan de praat te hebben. Of had je geld toe verwacht?

Groetjes Ronald.
Ik heb een tv van philips met typenummer 14PV274/01 nu heb ik de zekering vervangen en die knapte eruit en las ik dit artikel. Ik heb het kapje ook even verwijderd waar op staat een driekhoekje met T209 9712 wat voor PTC moet er bij mij weer in. Groeten Johnny
Meestal hoef je de PTC nieteens open te pulken om te constateren of deze defect is.

Ermee rammelen is genoeg.
Ermee rammelen is genoeg.

Niet altijd, openen geeft meer zekerheid, als de binnenkant zwart is, is hij ook stuk en hoeft dan niet te rammelen. Rammelt er iets, dan weet je ook zeker dat hij stuk is en hoef je hem niet meer open te maken.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!