| Naam |
Bericht |
Mathieuke
|
quote: Op 26 november 2006 13:51:57 schreef Buzz:
Dat IC kun je inderdaad gebruiken om die hoge spanning te schakelen. Ik geloof dat dat IC officieel maar tot 65V gaat, maar omdat je een serieweerstand gebruikt gaat het goed. Je sluit +170V aan op de ene kant met een serieweerstand, vervolgens gebruik je het ic om de cijfers naar ground te schakelen om ze te laten oplichten. Bekijk anders eens een paar voorbeeldschema's op het internet, dan snap je het wellicht meteen.
Anders kun je ook met transistoren werken die deze spanning kunnen schakelen, zoals de MPSA42 en MPSA92.
Staat er normaal gezien geen 170V over dat IC ? "open schakelaar" ?
|
Sine
Moderator
|
nope ...
Dat hoeft ook niet bij een gasontlandings buis, de kathode met de laagste spanning "wint"
40V verschil ( van die ULN bijvoorbeeld ) is al meer dan genoeg om de ionisatie naar een ander cijfer te "bewegen"
Het enige wat bij een kleinere spanning niet gaat is blanken.
-edit-
Schaamteloze crosspost.
De elektuur nixie klok zoals hij te zien was op de HCC dagen.
[Bericht gewijzigd door Sine op 26 november 2006 22:03:41]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Henry S.
Moderator
|
Een spoetnixie?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Jeroen Boere
Moderator
|
hij is gaaf, alleen had die spanningskabel wel wat netter afgewerkt mogen worden....
"Elke technology is waardeloos als het zijn doel niet bereikt." Niet eens met een modactie? Mail ons of post in Lieve moderators
|
Turbokeu
Golden Member
|
@Xander2K
Er is een setje van 6x 7977 nixiebuisjes op eBay te koop:
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=020...1&rd=1
@fzwart:
Setje van 10x IN-19V:
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=014...1&rd=1
CD [Bericht gewijzigd door Turbokeu op 30 november 2006 07:05:33]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Turbokeu
Golden Member
|
Nieuw buisje gescoord op eBay:
Z504S dekatronbuis, NOS.
Was overboden (buis is weggegaan voor 27 Euro), heb een andere (herkansingsaanbod) van dezelfde verkoper gekregen voor 9.50 Euro.
Mijn laatste aanwinst:
De grootste Amerikaanse top view nixiebuis, de Burroughs B-8091:
De buisdiameter is 52mm, de digits zijn 35mm.
Ter vergelijking naast een JAN7977 (7.8mm digits)
CD
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Tommyboy
|
Ik heb ook weer glas binnen: 4 stuks A101 dekatrons. Ook heb ik van marktplaats een oude multimeter met nixies gekocht: De Philips PM2420. Gisteren binnen gekregen. Alle buisjes lijken nog te werken, moet alleen wel nog testen of hij bij metingen de juiste waardes geeft. 't Is wel een mooi apparaat
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
niet slopen voor de nixies he?
ik ben een klok aan het bouwen met iv-11's en IH-12's.
Die klokken zijn het zelfde op de driver na (geen vfd aansturing voor de IH-12 en 170v ipv 20v).
Wat is een tor die netjes ervoor is?
ik heb nu een bc547 met de collector aan GND en de emittor met 22k R aan de basis van een MPSA92 (zie buzz's topic).
Kan ik die MPSA92 vervangen door bijv een 2n3772 ofzo? (die kunnen 175v ofzo aan)
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
|
Sine
Moderator
|
Oef .. Dat gaat een flinke klok worden, heb je al eens bekeken wat voor een tor dat is ? [Bericht gewijzigd door Sine op 2 december 2006 13:01:30]
|
Ganzz
Golden Member
|
Ganzz| Xeon 2x3Ghz,2GB,1500GB,7800GT + Xeon 2x3.06Ghz,1GB,3x36GB 10K,6200LE <Intel Xeon for ever> <LEM DX26+ icm 3x SYNQ 3K6 10KWpowerrrr
|
Buzz
|
quote:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar je wil die 170V schakelen met de MPSA92? Dat kan makkelijk, de MPSA doet max. 300V geloof ik. De NPN variant is de MPSA42, doet ook 300V. Als je volledig op safe wil spelen kun je dus de BC547 (in mijn schema de 546) vervangen door een MPSA42, daarachter laat je de MPSA92 zitten. Beide torren kunnen dan makkelijk 170V hebben. Bijna alle nixie-klok schema's met transistors die je op het net vindt maken gebruik van deze MPSA torren.
Je moet wel even bepalen of je met de stroom weg komt, maar bij die spanning zal er vast geen 500mA lopen!
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
dat scheelt me dan idd veel ruimte (die mpsa's heb ik liggen... en die 2n3772's ook wel... scheelt idd veel ruimte).
Zijn wel weer fijne torren die grote dingen.
Mooi dat ik dat ik dan hetzelfde stukje print kan gebruiken voor zowel IV-11 als nixies.
|
Buzz
|
Onthoud wel dat nixies altijd serieweerstanden nodig hebben, VFD's meestal niet!
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
je bedoelt in de driver (dus bij de torren)?
die zitten er atm mooi in (gejat van ene buzz  )
de gloei (pin 1 en 11) is natuurlij anders bij een iv-11 dan bij een nixie.
|
Buzz
|
Ik bedenk me net dat ik ff niet op zat te letten!. Bij mijn VFD klok schakel ik de anodes (digits, +50V), de common cathode ligt hard aan GND.
Bij de meeste nixies is het precies andersom; daar hangt de common anode aan +170V en schakel je de cathodes naar GND. Het printje wordt dan geheel anders!
De aansturing wordt dan een stuk makkelijker: je hebt dan geen "ingewikkeld" high-side drivercircuit nodig zoals bij VFD's, maar je gebruikt alleen een NPN om het gewenste cijfer naar GND te schakelen.
Verder moet je bij nixies met een weerstand zorgen voor de juiste brandspanning. Dit kun je het makkelijkst doen door een weerstand in serie op te nemen bij de common anode. Je mag dan ook echt maar 1 cijfer tegelijk laten opgloeien. Wat er gebeurt als je bijv. de decimale punt ook aanstuurt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de buis dan zwakker gaat branden.
Dit kun je afvangen door niet in de common anode een weerstand te zetten, maar elke cathode een eigen serieweerstand geven. Dit kost je dan echter 10 weerstanden per buis meer...
En inderdaad, een Nixie heeft geen aparte gloeispanning nodig zoals een VFD.
|
KT88
Moderator
|
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
die zou ik erg graag willen, maar turbo of sine komt hij meer tot zijn recht denk ik.
iemand enig idee waar hij uit kwam?
|
Sine
Moderator
|
quote:
Thnx KT,
Nixies in die vorm heb ik nog nooit gezien, ik denk dat het om een afstem indicator gaat, de DM70 ofzo
plaatje van jogis-roehrenbude gepikt gelinkt. [Bericht gewijzigd door Sine op 5 december 2006 22:20:29]
|
Turbokeu
Golden Member
|
@Sine: Als jij die DM70 niet neemt wil ik hem wel
CD
|
Sine
Moderator
|
Ga je gang
Ik moet die 1300's ook nog steeds posten btw ... komen jouw kant op !
|
Turbokeu
Golden Member
|
|
Turbokeu
Golden Member
|
@fzwart:
Nieuw setje IN-19V:
http://cgi.benl.ebay.be/IN-19V-19-V-Russian-Nixie-Tube-Lot-o...dZViewItem
(Ik kan je geen mailtje sturen, adres is niet vermeld in je profiel)
CD
|
Sine
Moderator
|
Leuke buisjes ... ik zoek ze nog met oC
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Op 23 november 2006 23:32:15 schreef Ganzz:
Dan zitten er 4 NEC CD74 aar ze zien er hetzelfde uit.
Ik zoek nog een 6e buisje voor een 6 digit klok, wie kan mij daar aan helpen. En dan een schema voor een klok, maar ik ben al de topics rondom de NIXIE al aan het doorlezen.
14 stuks is misschien wat veel, maar als je ze goedkoop kan vastkrijgen: 14x CD74 op eBay
CD
|
Turbokeu
Golden Member
|
@Sine čn fzwart:
Jullie kunnen misschien dit setje samen kopen
CD
@Sine: is je SAE800 goed ondertussen toegekomen? [Bericht gewijzigd door Turbokeu op 10 december 2006 08:18:58]
|