Shock Media

Navigatie

Teslacoil en dergelijke Deel 10

Forum > High Voltage > Teslacoil en dergelijke Deel 10 << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>
Naam Bericht
Lucky luke

quote:
Op 7 maart 2007 17:30:45 schreef Sparks:
[...]

EVEN OP DE VINGERS TIKKEN DIT IS GEEN FOTOSHOP!!!!!!

auw... me vingers

het leek me nog al onmogelijk, er springen ook vonken naar z'n hoofd, lijkt me niet dat je dat overleefd...

dan zullen die vonken wel voor z'n hoofd zitten oid. nouja, ik verstoor jullie topic niet meer, bouw lekker door en waarschuw me als er weer leuke foto's staan
mijn homepage.
dthedjuh

toch eens wat foto's van mijn teslaspoel
Gemaakt als profielwerkstuk, deze is zaterdag ten toon gesteld op de open dag. (Het is trouwns best lastig zoiets uit te leggen aan klassen vol 12 jarige kinderen).
Kan wel zeggen. Het maakt veel indruk

Omdat het een profielwerkstuk is gaat het natuurlijk ook om het meten en berekenen. Hier wat meters die de tesla in de gaten houden. Tesla bestaat uit 2 delen: de tesla zelf op een kar en de meet en regel instrumenten op een andere kar.
ook de laptop die de elektrische velden rondom meet.

Alle apparatuur, scoops voor velden te meten en het bepalen van de res freq (met de freq generator), voedingen voor koeling, aanuit systeem enz.

De tesla zelf, op de voorgrond een magneet voor het meten van het veld, de dikke kabels is voor de voeding, de dunne voor metingen uiteraard.

Running, moet wel zeggen hij heeft betere vonken gemaakt. Door het verplaatsen ect waren de elektroden van de vonkbrug verschoven en moest ik opnieuw afstellen.
Tl buis ernaast om elektrisch veld te demonstreren.

Nogmaals

en nog een keer

Het natuurkunde lokaal met de opstelling.

Metingen, dit gedaan met coachlab. Ik moet zeggen toch nog mooie plaatjes voor een programma wat hier niet bepaald voor ontworpen is.

Wat andere specs:
Ingaand vermogen: 8kv 50mA
capaciteit: 20 nF
secundaire windingen: 1150 (0.38 dik)
primair: 9.3 windingen
res freq: 402 hertz. (berekend kwam ik op 402 uit, de scoops vertelde 405 a 406 hertz, toch vrij nauwkeurig vond ik).
vonken: max iets van 0.8 meter
Vonkbrug: gewone statische 2x m20 messing schroefdraad
Uitgaande spanning berekend:0.35 Kv
Uitgaande spanning aan de hand van proberen te meten (wat een rot klus!) ongeveer ook 0.35 Kv

Dat was het wel zo'n beetje

*****Ik wil graag even iedereen bedanken op dit forum voor het beantwoorden van mijn (kneuzige) vragen de afgelopen maanden!, zonder Circuits was de tc nooit werkend gekomen*****
Henry S.
Moderator

Mogen de foto's ietsje kleiner? 800x600 of zo.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
dthedjuh

quote:
Op 12 maart 2007 20:34:34 schreef Henry S.:
Mogen de foto's ietsje kleiner? 800x600 of zo.

heb ze verkleind
okido4777

Kheb een vraagje , hoe meet je het elektrisch veld en de frequenties via een oscillosscoop? , ik zou dit zelf ook wel willen doen als (hij af is) en ik hem demonstreer op een school.

meet hij deze zaken als de tesla coil aan staat , en hoe sluit je de scoop (en andere meetapparatuur voor bv de spanning en freq. te meten) dan aan?.
ik wil het liever zeker weten zonder te zelf te knoeien, niet dat de oscilloscoop of multimeter het begeven..

M.v.g. sebastiaan
(ps: was deze demonstratie toevallig in ''Echt''? , mooie TC trouwens )

[Bericht gewijzigd door okido4777 op 12 maart 2007 22:41:35]
www.vonkentrekker.co.nr
dthedjuh

Op het bcecht ja
Was je daar dan?

meten van velden doe je door de frequenties gewoon "uit de lucht te plukken" alleen probleem daarbij is dat de meeste scoops raar gaan doen omdat het erg veel frequenties door elkaar zijn. De resonantie frequentie is veruit de frequentie met de grootste amplitude dus je kan een redelijke meetafstand pakken.

Ik deed ook metingen door een spoel in de buurt van de teslacoil te houden (inductiestroom). dat geeft ook mooie grafieken/beelden. Of bijvoorbeeld een spoel om je primaire winding zetten laat heel goed zien hoe de stroom daar verloopt.

een scoop aan de tesla zelf hangen zou ik niet doen, gaat alleen via zware weerstandsbruggen maar stel deze slaat door of brand door kan je uitleggen waarom de scoop kapot is. (zelf 2 multimeters opgerookt omdat een weerstandje doorsloeg.)

Resonantie frequenties kun je bepalen als de scoop uit staat:
Je pakt de secundaire en primaire los van elkaar en zet daar een sinusgenerator op.(met de condensator bank erbij) je houd een scoop gewoon in de buurt van de spoel en gaat kijken naar de sinus die je op het beeld krijgt. Op het moment dat deze sinus bij bepaalde frequentie een stuk groter word als de opgelegde amplitude heb je je frequentie.

Er zijn nog paar andere methodes (met bekende C ontladen over de spoel kijken hoe deze resoneert, frequentie terugrekenen enz.) Maar ik vind die manier hierboven het makkelijkste.

Voor de rest is het een kwestie van uitvogelen hoe een scoop werkt, even met sinusgenerator eraan kijken hoe je zoiets insteld ect.

De multimeters ect wat ik gebruikt heb waren geschakeld met weerstandsverhoudignen, moet je wel echt goed mee opletten dat weerstanden sterk genoeg zijn!.

Ik had de volgende dingen op de meters:
voltage en amperage voeding
voltage en freq van de 2 spoelen in de buurt van de TC
res frequentie primaire winding
freq "uit de lucht"
voltage over de fans
temp aan het plastic van de vonkbrug.

Ik heb een tijdje geprobeerd de spanning te meten van de toroid, ik kam uit op weerstandsverhoudingen die absurt waren en toen ben ik daarmee gestopt (ik had 0.7 meter polyetheen als weerstand nodig). Aangezien ik daar geen vaste waardes over had, had het toch geen nut meer.

[Bericht gewijzigd door dthedjuh op 12 maart 2007 23:00:35]
okido4777

hallo,
een vriend van mij vertelde over een demonstratie van een Tesla Coil in echt, daarom dacht ik ''zal dat deze niet zijn? ''

dus om gewoon de frequentie ''uit de lucht'' te pakken zet je de scoop gewoon in de buurt van de tesla zonder hem aan te sluiten?. zodat hij gewoon reageert op het magnetisch veld in de lucht?
of sluit je er ook een aan op de losse spoel in de buurt van de tesla?

ik denk dat ik de multimeters dan maar achterwegen laat als dit via weerstanden moet .
www.vonkentrekker.co.nr
dthedjuh

quote:
Op 13 maart 2007 07:21:06 schreef okido4777:
hallo,
een vriend van mij vertelde over een demonstratie van een Tesla Coil in echt, daarom dacht ik ''zal dat deze niet zijn? ''

dus om gewoon de frequentie ''uit de lucht'' te pakken zet je de scoop gewoon in de buurt van de tesla zonder hem aan te sluiten?. zodat hij gewoon reageert op het magnetisch veld in de lucht?
of sluit je er ook een aan op de losse spoel in de buurt van de tesla?

ik denk dat ik de multimeters dan maar achterwegen laat als dit via weerstanden moet .

Je kan de frequenties uit de lucht plukken of je kan doormdidel van een spoel doen, de spoel voelt magnetisch veld en gaat inductie opwekken, geeft over het algemeen mooier beeld, maar dan bekijk je dus niet Alles wat er in de lucht hangt. Je moet gewoon paar uurtjes expirimenteren dan wordt het allemaal vanzelf duidelijk

Wel zo handig om de scoops achter een metale plaat of iets dergelijks te zetten omdat ze anders nogal eens lastig kunnen gaan doen.

Mischien heb je wel voltage meters tot 10.000 volt en dan kan je wel de uitgangsspanning van de trafo meten.

Dan denk ik dat ik met die vriend van jou heb gesproken

okido4777

dan is me dat meten wel duidelijk , dan ga ik zelf maar eens expirimenteren als het zover is .. .
ik laat op school dan een HV-metertje bestellen voor de uitgangsspanning

het zou goed kunnen dat je met hem gesproken hebt ,
Hij zit bij mij in de klas , maar hij helpt wel niet mee aan het project, maar hij was wel vol lof over jouw tesla coil ! . we werken er op school met 3 leerlingen aan, en de leraars weten zelf niet waar wij mee bezig zijn ;p

[Bericht gewijzigd door okido4777 op 13 maart 2007 18:31:45]
www.vonkentrekker.co.nr
dthedjuh

quote:
Op 13 maart 2007 18:28:12 schreef okido4777:
dan is me dat meten wel duidelijk , dan ga ik zelf maar eens expirimenteren als het zover is .. .
ik laat op school dan een HV-metertje bestellen voor de uitgangsspanning

het zou goed kunnen dat je met hem gesproken hebt ,
Hij zit bij mij in de klas , maar hij helpt wel niet mee aan het project, maar hij was wel vol lof over jouw tesla coil ! . we werken er op school met 3 leerlingen aan, en de leraars weten zelf niet waar wij mee bezig zijn ;p

Ik moet je wel zeggen dat ik behoorlijk wat tegenstand heb gehad, maar een natuurkunde leraar die het ziet zitten kan veel schelen
Je moet wel opletten met veiligheid, niet aleen voor je zelf maar ook vooral voor de mensen die geen idee hebben wat je doet
okido4777

ja , we hebben een schakelkast die je alleen kan activeren met een Sleutel , die wij met zijn drieen alleen bezitten.
als ik iets ga testen of wat dan ook dan moet iedereen ook maar even uit de kant gaan in het praktijklokaal ..

ik heb vandaag de primaire kring met de oscilloscoop en frequentieregelaar getest , om te kijken wat de resonantiefrequentie was. de leraar electriciteit stond erbij en die wist nog niet eens wat ik aan het doen was!
en dat noemt zich leraar

ik kwam een frequentie uit van rond de 280kHz ,
hier werd de amplitude een stuk hoger , berekend was 279 kHz , dus erg netjes moet ik zeggen
www.vonkentrekker.co.nr
dthedjuh

quote:
Op 13 maart 2007 18:52:19 schreef okido4777:
ja , we hebben een schakelkast die je alleen kan activeren met een Sleutel , die wij met zijn drieen alleen bezitten.
als ik iets ga testen of wat dan ook dan moet iedereen ook maar even uit de kant gaan in het praktijklokaal ..

ik heb vandaag de primaire kring met de oscilloscoop en frequentieregelaar getest , om te kijken wat de resonantiefrequentie was. de leraar electriciteit stond erbij en die wist nog niet eens wat ik aan het doen was!
en dat noemt zich leraar

ik kwam een frequentie uit van rond de 280kHz ,
hier werd de amplitude een stuk hoger , berekend was 279 kHz , dus erg netjes moet ik zeggen

zeker niet verkeerd, wat voor specs heeft de tesla? groot lijkt me aan de freq te zien??

okido4777

de Grootte van de tesla valt opzich nog wel mee
dit word onze eerste tesla dus ik hoop dat ik een beetje goed heb gerekend enzo..

de primaire maken we verstelbaar met een krokodillenbek ,
zodat we zelf het aantal windingen kunnen kiezen en kijken
hoeveel windingen het beste presteert. momenteel heb ik de primaire op 7.5 windingen gezet , zo kom ik aan 280kHz.

Nieuwe berekeningen:

Secondary Coil Inputs:
----------------------------------------------------
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
5 = Radius 1
5 = Radius 2
20 = Height 1
80 = Height 2
1000 = Turns
0.2 = Wire Diameter

Primary Coil Inputs:
5 = Radius 1
20.03 = Radius 2
7.5 = Height 1
9.647 = Height 2
7.5151 = Turns
0.8 = Wire Diameter
0.025 = Primary Cap (uF)
10 = Total Lead Length
1 = Lead Diameter

Top Load Inputs:
Toroid #1: minor=10, major=40, height=100, topload

Secondary Outputs:
279.62 kHz = Secondary Resonant Frequency
90 deg° = Angle of Secondary
60 cm = Length of Winding
16.67 cm = Turns Per Unit
0.029 mm = Space Between Turns (edge to edge)
314.16 m = Length of Wire
6:1 = H/D Aspect Ratio
1.72 ohms = DC Resistance
26142 ohms = Forward Transfer Impedance
25916 ohms = Reactance at Resonance
8.774 kg = Weight of Wire
14.751 mH = Les-Effective Series Inductance
14.243 mH = Lee-Equivalent Energy Inductance
15.153 mH = Ldc-Low Frequency Inductance
21.963 pF = Ces-Effective Shunt Capacitance
20.841 pF = Cee-Equivalent Energy Capacitance
30.884 pF = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.0727 mm = Skin Depth
15.758 pF = Topload Effective Capacitance
65.4 ohms = Effective AC Resistance
396 = Q

Primary Outputs:
279.62 kHz = Primary Resonant Frequency
0 % = Percent Detuned
8 deg° = Angle of Primary
590.94 cm = Length of Wire
1.22 cm = Average spacing between turns (edge to edge)
0 cm = Primary to Secondary Clearance
12.966 µH = Ldc-Low Frequency Inductance
0.025 µF = Cap size needed with Primary L (reference)
0.06 µH = Lead Length Inductance
16.69 µH = Lm-Mutual Inductance
0.038 k = Coupling Coefficient
26.32 = Number of half cycles for energy transfer at K
47.01 µs = Time for total energy transfer (ideal quench time)

Rotary Spark Gap Outputs:
8 = Presentations Per Revolution
533.3 [BPS] = Breaks Per Second
150.8 [kmh] = Rotational Speed
1.88 [ms] = RSG Firing Rate
2.5 [ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
3.75 = Time Constant at Gap Conduction
-12.84 [ms] = Electrode Mechanical Dwell Time
97.65 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
13809 [peak volts] = Effective Cap Voltage
2.38 [joules] = Effective Cap Energy
478284 [peak volts] = Terminal Voltage
1271 [power] = Energy Across Gap
281.4 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)

[Bericht gewijzigd door okido4777 op 13 maart 2007 21:18:25]
www.vonkentrekker.co.nr
dthedjuh

ziet er (voor zover ik zie) goed uit.

Best wel jammer dat mijn profielwerkstuk er nu op zit
okido4777

deze teslacoil zal op de opendag van T.I. Sint-jansberg maaseik gedemonstreert worden ,over een kleine 2 maanden, mits hij werkt .

[Bericht gewijzigd door okido4777 op 14 maart 2007 15:28:47]
www.vonkentrekker.co.nr
Zom-B

Hoi vonkentrekkertjes.

Ik had laatst deze pagina gekregen: http://www.b-kainka.de/bastel102.htm Hier wordt een mini-tesla beschreven.

Ik dacht, die wil ik ook bouwen.

Het schema en de opbouw wijken echter erg af van wat ik hier allemaal tegenkom. Ik heb zelf helemaal geen ervaring met tesla coils, maar als ik het zo zie is het makelijk na te bouwen van die site. Wat lijkt jullie het beste, de site volgen of jullie advies volgen?

Ik ben al begonnen met de secundaire, en heb 620 wikkelingen op een stokje van 8mm gekregen:

De resonantiefrequentie moet ik nog meten maar ik denk dat die zo'n 1.1mhz is als ik javatc mag geloven.

Waar ik dus mee zit, is het wel aan te raden om de secundaire deels in het oscillatorcircuit te verwerken? En werkt het wel optimaal als de primaire een gewoon dik draadje is dat ik 'barbaars' om de secundaire wikkel zonder exacte spiraal vorm?

Tweede waar ik mee zit, hoe krijg ik de resonantiefrequentie van de primaire het makkelijkst gelijk aan die van de secundaire? (indien dat belangrijk is)
Electrogek

ik heb us ff een vraagie

ik heb gelezen dat je op een of andere manier met een condesnator en een diode oid de uitgangsspanning van een mot kan verdubbelen ????

iemand die me kan uitleggen hoe ?
http://devilmastah.mine.nu/ voor laseristen --> http://devilmastah.mine.nu/lasershows/ <-- upload your show
Sine
Moderator

quote:
Op 14 maart 2007 07:21:45 schreef okido4777:
deze teslacoil zal op de opendag van T.I. Sint-jansberg maaseik gedemonstreert worden ,over een kleine 2 maanden, mits hij werkt .

In mei ? School in werking gebeuren ?

Ik heb zelf een jaar of zeven geleden met OBIT's rondgeknetterd in de "kelder", als Segers daar nog rondloopt zal die zich dat nog wel herinneren
Doe hem maar de groeten van Guido Mennen.

Wie heb je voor praktijk elek ?

-edit-

Net nog eens op de website rondgespit, :

De elektronica achter dit ding heb ik nog ooit gebouwd, dat dat kreng nog werkt
Iemand heeft het schijnbaar in ere hersteld, de laatste keer dat ik hem zag waren er verschillende leds uit verdwenen.
[Bericht gewijzigd door Sine op 16 maart 2007 01:42:07]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Zom-B

quote:
Op 15 maart 2007 23:36:38 schreef Electrogek:
ik heb gelezen dat je op een of andere manier met een condesnator en een diode oid de uitgangsspanning van een mot kan verdubbelen ????

Wat is er mis met google?
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/voldoub.html

p.s. zit een foutje in het schema. het plusje bij de transformator is natuurlijk onzin.

[edit]: Eehm hoeveel leverde voor een MOT ook alweer? (googling..) 2000V! dan moeten wel de diode voor 6KV geschikt zijn en condensator voor 3KV.
[Bericht gewijzigd door Zom-B op 16 maart 2007 01:17:31]
okido4777

jaahaa segers ken ik wel!! , die heb ik zelf als praktijkleerkracht .
door hem mogen we de Tesla Coil dus bouwen .
kom je dan ook eens even langs met school in werking? .
Kzal hem de groeten doen
www.vonkentrekker.co.nr
Sine
Moderator

Dat moest ook bijna wel, lijkt me ongeveer de enige waarbij je zo'n project er door krijgt

Jup, als ik dan niet moet werken kom ik kijken ... weet je de precieze datum / tijd ?
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
okido4777

de datum/tijd van de opendeurdag weet ik nog niet..
staat ook niet op de site, als ik hem weet dan zal ik het zeggen
www.vonkentrekker.co.nr
Electrogek

ben nu trouwens ook weer thuis (dus bij me ma ) aan het teslaen (dat mocht eerst nooit maar aangezien ik nu 18 ben ...)

ben een bijna identieke coil aan het bouwen als de kaarsvetcoil
http://devilmastah.mine.nu/ voor laseristen --> http://devilmastah.mine.nu/lasershows/ <-- upload your show
Electrogek

an a new tesla is born

hmm mooi zover
maandag ff naar de gamma / de bloemenwinkel om een mooie terroid te vinden

heb er nu een kopje van aluminium op staan maar dat is niet zo heel goed omdat hij veel te veel breakout points heeft

nou nog een ding:

warom werken bij mij alle kleine teslas wel en mislukken de grote steeds ^^
john-key

[Mijn is juanlopez, ik ben student video aan de academie st joost te breda. I organiseer electro feesten (de thema van de volgende is Tesla's lab) ik wil heel graag voor dat feest een tesla spoel neer zetten. Ik heb alleen absoluut geen verstand van electro techniek. Kan iemand mij helpen en spoel te bouwen?. Ik betaald alle kosten een de eventuele vergoeding. Bedankt
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Volgende >>