wat is het doel van de condensatoren in de volgende schakeling?

Hoi allemaal,

Ik bouwde de volgende schakeling, en was eens benieuwd wat er gebeuren zou als ik de condensatoren weg liet.
http://www.xs4all.nl/~janfreak/batmon.html
De schakeling werkte identiek hetzelfde. Ik had dit wel verwacht omdat condensatoren geen gelijkstroom geleiden.

Maar wat is dan het doel van deze condensatoren?

Ik ben eens benieuwd;)

Groetjes

Henry S.

Moderator

Ontstoring van de spanningen, bekijk de spanningen maar eens met een scoop, dat meet je wel degelijk verschillen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 maart 2007 23:14:24

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
DE OLDE

Overleden

Soms lijkt een onderdeel overbodig maar dat is het niet altijd. Kijk je kunt van je wiel van je auto ook 2 van de 4 wielmoeren verwijderen en je kunt er dan nog prima mee rijden (zo lang het duurt) en zo is het ook met de condensatoren , bij weglaten kan het zijn dat de boel nog wel werkt, maar vraag niet hoe.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Gaat het over allebij de condensators of slechts eentje? Wat kan gebeuren (als je een storingsbron in de buurt hebt) is dat het ic ineens heel raar gaat doen (vooral met ttl en cmos chipjes heb je dat). De condensators verhelpen dat voor een groot deel.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

de ene (die linkse) ontkoppelt de voeding. Of dat in een auto helpt weet ik zo net nog niet (je kan zomaar eens een piek van 30 volt krijgen met een uitgangsweerstand van bijna nul. Condensator doet daar niks aan.)

Die andere stabiliseert de te meten spanning een beetje.

Als je dit soort condensatoren in je circuits ontwerpt, kost je dat structureel een paar centen aan komponenten per ontwerp, alsmede een paar minuten om ze te monteren. Na een project of 10 (gemiddeld, schatting) scheelt het je echter een keer een paar uur omdat je project het gewoon "soms" doet. Heel lastig foutzoeken.

Al met al, dat soort condensatoren zijn een goede investering.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/