| Naam |
Bericht |
Sparks
Golden Member
|
kun je dan niet beter eens vragen of FRY eens langs wil komen met zijn tc.
dan betaal je alleen FRY zijn tarief en heb je verder geen gedoe met zelfbouw.
Of mischien dat er nog iemand anders uit die hoek met een werkende tc is.
ZAQ bijv. die heeft een mooie tc iets behendiger als die van fry.
Then again een klein tc'tje hoeft niet moelijk te zijn in wat van orde van grote zoek je iets.
met andere woorden hoelang moeten de vonken zijn.
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
muddy
|
Hallo, ik leef nog steeds met de gedachte ooit eens (misschien deze zomervakantie) een half-bridge sstc (met fetjes enzo) te gaan maken. Ik wilde eerst netspanning als primaire nemen, maar denk er nu over om een trafo uit een oude versterker te gaan misbruiken.
Natuurlijk wil ik er vonkjes (duh) mee maken, maar ook wil ik er lifters mee laten vliegen.
Is er iets op tegen om de tesla in het olie te leggen? Ik denk het niet.
En waar haal je die lak om een secundaire mee te lakken? Hebben ze daar bij de praxis iets voor of moet ik dat speciaal ergens gaan bestellen?
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
coaster_chris
|
quote: Op 19 maart 2007 14:16:22 schreef muddy:
Is er iets op tegen om de tesla in het olie te leggen? Ik denk het niet.
En waar haal je die lak om een secundaire mee te lakken? Hebben ze daar bij de praxis iets voor of moet ik dat speciaal ergens gaan bestellen?
Bedoel je de prim. spoel? Het geheel onderdompelen? Of wat?
Zal denk ik de koppeling tussen je prim. en sec. wel beïnvloeden hoor.
En de lak kun je gewoon bij de bouwmarkt halen... Het beste is op polyurethaan basis, daar is de lak van je wikkeldraad ook van gemaakt, maar andere lakken werken ook. Ik dacht dat je alleen niet die op waterbasis moet gebruiken.
Ik heb Glitsa bootlak gebruikt...
Chris
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|
muddy
|
Ik zal eens voor de lol de praxis binnenlopen, en kijken wat ze allemaal hebben. Heeft die lak een speciale naam (ik denk niet dat 'lak om de secundaire van mijn tesla te lakken' veel zegt bij die mensen daar
Verder heb ik twee afbuigspoelen uit een tv gevonden, beide met enkel wikkeldraad (dus niet zoals je soms ziet twee of 3 aders aan elkaar geplakt). De diameter is denkik 0,2 of 0,3 mm. Ik denk dat ik daar een aardige secundaire mee kan maken.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
ccy
|
Hm..de voltage doubler lijkt op een LC circuit van een Tesla COil.
De diode van die doubler lijkt op die van een sparkgap van een tesla coil.
ze hebben beide dezelfde functie toch? de spanning verhogen.
wat is het eigenlijke verschil  in normaal NL
http://ccy2.blogspot.com
|
Ledlover
|
damn, in mei alweer het 4e jaar Teslacoil en Dergelijke, ik zou wel eens willen weten hoe het is afgelopen met Tom den Hollander's wimsthurst...
zijn er überhaupt nog mensen bezig hier met de DERGELIJKE bij teslacoils?
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
muddy
|
Hallo,
is er ook een java tc die geschikt is om een sstc mee uit te rekenen?
En ik heb hier draad liggen van tussen de 0,2 en 0,3 mm, is dat goed?
edit: en zijn deze transistors geschikt om een kleine tesla mee aan te sturen? de 2SC4977 gaat het om. Als ik mijn primaire op gelijkgerichte netspanning wil laten lopen? [Bericht gewijzigd door muddy op 22 maart 2007 09:50:26]
|
Zom-B
|
quote: Op 20 maart 2007 21:32:33 schreef ccy:
Hm..de voltage doubler lijkt op een LC circuit van een Tesla COil.
De diode van die doubler lijkt op die van een sparkgap van een tesla coil.
ze hebben beide dezelfde functie toch? de spanning verhogen.
wat is het eigenlijke verschil  in normaal NL 
Een spark gap is niet zoals een voltage doubler. Het zijn twee verschillende dingen die je vergelijkt als appels met peren.
Een voltage doubler maakt van een hoge spanning een hogere spanning.
Een spark gap zorgt er voor dat de opgeladen condensatorbank in een zo kort mogelijke tijd wordt ontladen over de spoel (als een soort thyristor dus)
|
ccy
|
quote: Op 21 maart 2007 15:33:14 schreef Zom-B:
[...]Een spark gap is niet zoals een voltage doubler. Het zijn twee verschillende dingen die je vergelijkt als appels met peren.
Een voltage doubler maakt van een hoge spanning een hogere spanning.
Een spark gap zorgt er voor dat de opgeladen condensatorbank in een zo kort mogelijke tijd wordt ontladen over de spoel (als een soort thyristor dus)
Maar de sparkgap samen met de caps, vorm je tog een soort voltage doubler? je krijgt een hogere stroomsterkte wat voor hogere spanning zorgt aan de sec. spoel
ik snap namelijk niet zo goed het punt van een LC-circuit. Ja anders werkt het niet...antwoord ik dan vaak. het zorgt voor een hogere stroomsterkte, maar hoe eigenlijk? [Bericht gewijzigd door ccy op 22 maart 2007 17:52:35]
|
Zom-B
|
quote: Op 22 maart 2007 17:45:44 schreef ccy:
[...]
Maar de sparkgap samen met de caps, vorm je tog een soort voltage doubler?
ik snap namelijk niet zo goed het punt van een LC-circuit. Ja anders werkt het niet...antwoord ik dan vaak
Ik zeg het nogmaals, in een sparkgap wordt er niks met de spanning verhoogt. Je moet bij de ingang al aankomen met een spanning van 5-10kV.
On te bewijzen dat de spoel er weinig mee te maken heeft: In 10€ stroboscopen gebeurt hetzelfde in het klein, alleen dan wordt de condensator ontladen over een flitsbuis ipv een spoel. Er zit als kortsluitelement geen sparkgap in maar een thyristor getriggerd door een neon lamp. Een neon lamp heeft echter wel exact hetzelfde effect als een spark gap: Als de (stijgende) spanning over de condensator een bepaalde grens bereikt, gaat hij plotseling (binnen micro seconden) volledig geleiden.
|
ccy
|
de sparkgap dient als schakelaar. wanneer er genoeg energie in de caps worden opgeslagen, komt er een soort kortsluiting plaats. Deze kortsluiting heeft een hoge stroomsterkte, want de weerstand van lucht is klein.
door deze hoge stroomsterkte ontstaat er een sterkere magnetische flux in de prim spoel, waardoor de op de sec spoel dus een grotere inductie plaats vindt.
door de korte "kortsluitingen" krijg je zeg maar heel veel flux verandering, waardoor er meer inductie plaatsvind in de sec. spoel.
klopt het tot zover?
ik vergelijk het met de voltage doubler, omdat ik dacht, als ik nou een quad of...10x de spanning van mijn nst vermedigvuldig en die spanning nog eens over de prim spoel laten lopen krijg ik hetzelfde effect, maar dan zonder sparkgaps, hetzelfde effect in de zin van evenhoog voltage in de sec spoel
|
Zom-B
|
Je verhaal klopt. twee schoonheidsfoutjes:
quote:
De weerstand van een vonk is klein.
quote:
Evenhoge flux in de primaire spoel.
Een probleem met voltage doublers cascaderen is dat je aan het eind maar een heel kleine stroom kan trekken anders stort de spanning in elkaar. Dan heb je alsnog een sparkgap nodig, en dan levert een direccte hoogspanning toch meer juice om de condensatorbank op te laden.
|
dthedjuh
|
He
Ik ben opzoek naar de echte formules achter de Javatc progjes ed.
Vooral ben ik opzoek naar:
- capaciteits formules voor de secundaire kant, dus de spoel.
- De link tussen I en U van trafo staat tot capsize
- Van L C (en R?) tot resfrequentie
Als iemand hier wat sites of links van heeft? ik vind namelijk niet veel
Dankje
|
coaster_chris
|
quote:
Ik vind het eigenlijk ook wel interessant...
Is er geen mogelijkheid om java TC als gewoon programma te runnen en niet via je internet browser, en dat je ook de ingevoerde waardes kunt opslaan e.d. Dat zou wel handig zijn nameljk!
Chris
|
Jorrit
|
De formules zijn makkelijk te vinden op internet gewoon even rond zoeken. Weet de links zo niet uit mijn hoofd.
Voor een java TC vervanging zoek eens naar win tesla. Er zijn er nog meer maar dit is zo de eerste wie me te binnen schiet.
|
muddy
|
ZIjn er ook van die programmatjes voor een SSTC te berekenen? Ik wil namelijk een SSTC maken maar tast nu nog een beetje in het duister.
Heb trouwens 20 fetjes gewonnen op ebay: 600V 11A, alleen de rdson van 0,4 ohm is wat aan de hoge kant.
|
Jorrit
|
edit:
Dubbel post internet viel hier half weg. [Bericht gewijzigd door Jorrit op 2 april 2007 20:53:18]
|
Jorrit
|
@muddy
Wat wil je dan aan een sstc berekenen wat anders is dan een sgtc ? De resonantie frequentie van je secondaire bereken je nog steeds op dezelfde manier hoor. En als je geen drsstc maakt hoeft je primaire niet eens afgestemd te zijn op de resonantie frequentie van de secondaire. Een drsstc is trouwns niet aan te bevelen met die fets van je. Voor je primaire neem je gewoon iets van 20 windingen en een C van 1 uF wie een beetje stroom aankan. De coupling neem je rond de 0.3 ofzo. De primaire stuur je nu gewoon met je half of full-bridge aan op de resonantie frequentie van je secondaire. Wel even een leuke feedback schakeling maken of een pll. Hierdoor krijg je minder schakelverliezen en blijven je fetjes koeler. Als de stroom dan nog binnen de perken blijft en je meer vermogen wilt kun je minder primaire windingen nemen.
edit:
Ik heb trouwens ook nog 600 volt 55 A igbt's in de aanbieding mocht je interesse hebben.
|
Eagle Eye
|
Hallo TCers (of zoiets), ik ben ook begonnen om een TC te maken.
Ik heb al best veel onderdelen, maar ik heb toch nog een paar vragen.
Dit zijn de onderdelen die ik al heb :
- Dampkapbuis
- Condensatoren
- dikke kabels (van een accu)
- primaire spoel
En ik kan aan een neontrafo komen, alleen ik weet niet of de specs goed zijn :
(mailtje van de dealer)
quote:
de neontransformator die je krijgt is het strooiveld type.
De transformator is gewikkeld als een E-type en middelpunt geaard. De cos phi is 0,5.
De 10 KV trafo is dus eigenlijk een 5000-0-5000 V transformator.
Dit betekent dat tussen de 2 uitgangen er een ontsteekspanning is van 10.000 Volt.
Ten opzichte van aarde slechts 5000 Volt.
Als een neonbuis ontsteekt op 10 KV is de volgende fase dat hij gaat branden
de brandspanning is dan 5 KV.
De bovengenoemde transformator is bij een mA van 0 een ontsteker
en gedurende het leveren van de stroom een smoorspoel.
Wees er voorzichtig mee, ik weet uit ervaring hoe het voelt en dat is niet lachen.
1.) Is dit nou een 5kV of 10kV trafo ?
Nog even wat info over de coil zelf :
Ik wou een mini-tesla maken, maar hij wordt toch iets groter. (lees verder  )
De bedoeling is namelijk dat de coil arcs (of hoe je het ook noemt) van +/- 2 meter gaat maken.
2.) Is het mogelijk om terug te rekenen hoeveel capiciteit de condensators moeten hebben,
en hoeveel wikkelingen etc de secundaire spoel ?
.
|
Sparks
Golden Member
|
secundaire spoel circa 800 tot 1000 wikkelingen.
primair meestal tussen de 15 en 25 (afhankelijk van je primaire condensator wie weer afhankelijk is van de mA van je trafo)
die twee meter kun je eerst wel vergeten
daar komt wat meer bij kijken.
voor je eerste coil klein beginnen dan doe je veel ervaring op.
ik ben ooit begonnen met een erg grote coil.
fysiek nog de grootste op co dacht ik
alleen fry heeft me met vonklengte iets voorbij geknetterd
en lees eens wat rond in de verschillende delen van dit tesla topic
2.75 meter tegen 2.5 meter of zoiets weet het niet meer precies.
foto staat in de eerste post van dit deel
je neon trafo is 10 kv
begin voor de gein eens met een stukje 50mm pvc voor secundaire
dikke aarde draad voor de badkamer in de primaire en een paar flessen als condensator.
ga daar eens mee knutselen en proberen eens je dat onder de knie hebt kun je gaan investeren in die 2 meter vonken
lees eens wat rond in de verschillende delen er staan beste wel intresante stukken tussen.
dan kun je lezen wat je ongeveer aan afmetingen en wikkelingen nodig hebt
en zul je ook ergens een link vinden naar jave tc designer
dat is een progje waar je een hele tesla mee kunt doorrekenen.
van vonkbrug tot trafo tot primaire cap en wikkelingen en secundaire wikkelingen plus topcap
[Bericht gewijzigd door Sparks op 3 april 2007 18:34:53]
|
Eagle Eye
|
Bedankt voor je reactie, ik hoop de trafo komende week te krijgen.
Daar wil ik eerst een "Jacobsladder" mee maken,
1) kan ik daar gewoon 2 metalen staven voor pakken,
en die direct op de trafo aansluiten ?
En dan heb ik ook nog een paar vragen over de tesla zelf :
Ik wil nu gaan beginnen met de primaire en secundaire spoel,
voor de primaire spoel kon ik aarde draad voor in de badkamer gebruiken,
2) ik neem aan dat je daar 2,5 mm2 mee bedoeld ?
Dan de secundaire spoel:
Die roept wat meer vragen op :
Hier heb ik al heel wat informatie kunnen vinden.
Maar toch heb ik nog een paar vragen :
3) Het pvc : welke diameter ? en welke hoogte ?
op de "TESLA SPOEL site" heeft die jongen/man 10cm breed bij 50 hoog gebruikt.
4) En je zei dat je het best 800 tot 1000 wikkelingen kon wikkelen,
alleen hoe "hou je dat bij ?" reken je dat uit? of meet je dat ?
5) en wat voor draad kan ik het best pakken voor de secundaire spoel ?
.
|
Sine
Moderator
|
quote: Op 6 april 2007 13:22:14 schreef Eagle Eye:
Bedankt voor je reactie, ik hoop de trafo komende week te krijgen.
Daar wil ik eerst een "Jacobsladder" mee maken,
1) kan ik daar gewoon 2 metalen staven voor pakken,
en die direct op de trafo aansluiten ?
Jup, neon trafo's zijn magnetisch geshunt, die kun je daar prima voor gebruiken.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Sparks
Golden Member
|
1) ja dat kan prima met zo'n trafootje
2)voor een kleine oefen tc kun je prima 2.5 kwadraat gebruiken.(later voor de grote vonken kom je in koperen leiding 8 tot 15 mm)
3)diameter van de sedundaire staat in verhouding tot de hoogte 1:4 ongeveer dus 50mm diameter wordt 20 cm lang
4)hoe houd je dat bij? nou je weet dus dat je 20 cm gewikkelde lengte hebt dan deel je 20 cm door 900 dan krijg je 0.2 mm dat wordt dan je draaddikte
dan heb je dus als je die 20 cmm volgewikkeld hebt met 0.2 draad 900 wikkelingen.
5) reeds beantwoord in 4)
later voor een grotere tesla zul je in dikkere draad komen.
de mijne is bijv. gewikkeld in 1mm draad en dan 1200 wikkelingen dan kom je iets langer uit ivm de isolatie op de draad als ik me niet vergis is mijn gewikkelde lengte ongeveer 1.75 meter.
die 20cm gedeelt door 900 komt op 0.22 uit de isolatie zit er dan dus al bij in.
en het komt ook niet op een wikkeling meer of minder.
later met topload even de frequentie bepalen met behulp van frequentie generator en scoop.
|
coaster_chris
|
Ziet posts Eagle Eye
*toek*
Ik zal je eens even helpen.... LEZEN!
Alsof de leden hier de coil voor jou gaan maken?!
En owjah nog een tip.... stap maar meteen van die 2 meter af! 
Ik zou eerst een test coiltje maken (rond de halve meter) Daar gaat al zat werk in zitten en ben je weer een jaartje verder ofzo. Dan kun je eens wat groter gaan denken!
Ik heb een mooi presterend coiltje als lijdraad genomen (die van Jorrit) en heb de sec ongeveer hetzelfde geweikkeld. Van daaruit kun je dan veder gaan met je berekeningen qua cap, prim enz.
Maar wil je uiteindelijk een werkende coil hebben?
Dan volgt hier een tip:
Lees, lees nog wat meer, lees nog iets meer ook al val je er bij neer... Zo leer je! En met die kennis kun je een coil gaan bouwen. Ik heb al lerend geknutseld... dus toen ik voor de eerste keer in google "Tesla Coil" in typte totdat ik m'n vonkjes had was Oktobber 2005 - April 2006.
Ik vind het wel erg jammer dat het hier allemaal zo dood is geworden de laatste tijd. Bij mij is ook heel dat coilen weg. Ik heb nog altijd een sec. in de hoek staan en een kast vol componenten die samengevoegd een SSTC zouden moeten gaan vormen. *kuch*
|
Eagle Eye
|
@Sparks : Bedankt voor je antwoord, ik lees nog beetje.
Alleen door jou antwoord snap ik nu een beetje meer hoe je kan terugrekenen.
En dan kan ik in het weekend weer verder.
@coaster_chris : ik had idd na het eerste antwoord van sparks al door,
dat ik eerst beter met een minitesla kan beginnen.
Ik heb trouwens net mijn trafo binnen gekregen,
en ik wil eigenlijk hem even testen dmv een Jacobs Ladder. (zoals ik al eerder zei)
Alleen wat moet de dikte zijn van het metaal ?
Ik heb hier nog een stuk 2,5m2 aardedraad, zelfde als voor de primm. coil.
Kan ik dat gebruiken, of moet het dikker zijn voor die 10kV ?
ivm met smelten e.d. ?
En nog een keer @ Chris :ik vind het eerlijk gezegd ook een vreemd,
dat er zo heel weinig in dit topic gebeurd.
Want (zo kijk er tenminste nu tegenaan) is het heel erg leuk,
en ik kijk er dan ook naar uit om de eerste vonken te zien
.
|