Shock Media

Navigatie

Raar zendprobleem met FM-Bug

Forum > HF > Raar zendprobleem met FM-Bug 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
louistje

Mijn fm-bug is eindlijk af!
Nadat ik mijn microfoon erop had aangesloten heb ik radio op een ruisende frequentie ingesteld en ben heel langzaam gaan draaien aan de trimmer, zodra ik heel even een stilte hoor draai ik hem langzaam terug, als ik de stilte dan weer te pakken heb, heb ik volgens mij de goede frequentie maar NU komt het... Zodra ik de schroevendraaier (van plastic) van de trimmer afhaal is de stilte weer weg! Heeel gek.. wat kan ik hier toch eens aan doen!
en wat doe ik fout???
Gr Louis
The Headhunter

Dat is nu juist de BUG van een BUGJE die dingen verschieten al van frequentie als je er naar kijkt.
Jij beinvloed de frequentie door je hand in de buurt te houden.

Je bug werkt wel, dus nu een fatsoenlijke fm zender bouwen.
http://www.ikbeneenschaapendoe.be/
rob007
Golden Member

Welk schema?
Wat het zou kunnen zijn:
Waarschijnlijk met lange draadjes er aan?
Van BV voeding, antenne, microfoon.
Het kan zijn dat inderdaad door je hand er over te bewegen de frequentie dan ook al verloopt.om iets te kunnen vertellen,
Heb je een schema?

Rob007.
http://www.am-forum.nl/
klein is fijn
Moderator

Als je nu eerst de bug afstemt op een leeg stuk, dan je hand weghaald, heel voorzichtig de radio wat anders afstemmen, en als je de zender te pakken hebt absoluut niet meer bewegen.

Ook temperatuurschommelingen en slechte aura's zijn verboden, dan vliegt dat ding zo weer van de zender af.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
killerbeezz16

Ik ruik een huff en puff stabilazer :->
HF door me brain!
fred101
Golden Member

quote:
Op 5 april 2007 22:20:30 schreef killerbeezz16:
Ik ruik een huff en puff stabilazer :->

Dat lijkt me inderdaad echt een zinvolle toevoeging, ik denk dat klaas die bug voor ogen had toen hij die huff en puff ontwierp.
Anders zou je met wat aanpassingen er ook een pll aan kunnen maken.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Ben_

Mwoah, dit soort problemen zijn heel normaal met vrijlopende oscillatortjes. Zelfs met een plastic schroevendraaier vervorm je de condensator en mogelijk hele zender puur door mechanische druk. Als het een en ander dan niet heel rigide in elkaar zit krijg je wat frequentieverloop.

Eerlijkgezegd zou ik iets maken met varicap-afstemming. Dan kun je grof regelen met de trimmer en het fijne werk doen met een potmeter die je stevig tegen de behuizing kunt schroeven.

Natuurlijk werkt het veel mooier met een pll afstemming, maar das een eind complexer en wellicht overkill voor een bugje. Als je het goed in elkaar zet met varicap finetuning kun je heel bruikbare resultaten verkrijgen.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Sine
Moderator

Die schroeventrekker zal het wel niet zijn,

Maar de afstand hand tot bug .....
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
aukevanveen

Daar heb ik geen last van maar ik heb er een behuizing omheen gesoldeert http://members.home.nl/aukevanveen/FM%20Bug/
Ben_

Volgende project is de autofocus van je digicam repareren?

quote:

Die schroeventrekker zal het wel niet zijn,

Maar de afstand hand tot bug .....

Kan ook inderdaad, speelt vaak allemaal een rol. Maar ergens is het ook niet verwonderlijk als je een 100 MHz signaal op 50 kHz nauwkeurig wilt regelen en houden, 500 ppm is niet heel gemakkelijk voor iets vrijlopends op die frequenties.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
louistje

Bedankt voor jullie medewerking!
Hier heb ik ook nog een foto van mijn fm bug,
ik heb hem gesoldeert op een printplaatje.

muddy

De pootjes zijn veel en veel te lang. Beter de pootjes zo kort mogelijk houden.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
Carel M.

Zo bouw je geen HF schakelingen Louistje (ook bij audio of digitale techniek niet) plaats alle componenten strak tegen de print. Zet de spoelen haaks op elkaar om onderlinge koppeling te voorkomen.
(Z)weetvoetje

2 belangrijke dingen: plaats een 1nF condensator over de plus en de min.

draai de trimmer zo dat de 2 aan elkaar verbonden pootjes aan de plus zitten, en het losse middelste pootje aan de transistor. Dit laatste om hem minder gevoelig te laten zijn.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rob007
Golden Member

Nou @Louisje dat ziet er nog niet eens zo slecht uit hoor!
Die andere lopen al gelijk weer te klagen lees ik
Maar ik zeg gewoon geen slecht begin hoor! Goed gedaan!
De meeste die met dit spul beginnen krijgen het niet eens werkend en jij wel!
Dus laten we de probleempjes rustig 1 voor 1 oplossen.
Wat @muddy tikt is een goed idee laten we de pootjes ietsje korter maken.
@Carel slaan we over die mocht geen lolly van zijn moeder vandaag -
dus die heeft een pestbui.
@(Z)weetvoetje die stinkt altijd een beetje maar die tikt wel iets goeds!!!
Misschien heb je nog Condensatorjes over?
Eentje van 1nF of meer? Een hogere waarde mag ook wel!
En die over de plus en de min zetten goed?

Vraagje nog?
Kan je ook van de onderkant een foto maken?

Oow ik vergeet wat!
Ik denk(weet het niet zeker!) dat je op een harmonische zit af te stemmen!
Je trimmer(groen) staat helemaal in gedraaid en dat moet eigenlijk niet!
Je zou eens kunnen proberen om je spoeltje een beetje in te drukken
Dus een beetje kleiner knijpen bedoel ik! (snap je?)

Het komt waarschijnlijk ook door het draad antennetje dat ie onstabiel is.
Haal je antenne er anders eerst even van af?
En draai dan eens aan de trimmer? Luister goed naar de radio?
Je hebt misschien kleine plopjes maar er moet er eentje zijn die groter is.
Dat is de echte frequentie! Langzaam de trimmer even rond draaien en goed luisteren!
Als je dan de antenne er weer aan soldeert moet je hem weer opnieuw trimmen!
Helaas is dit zendertje niet 100% volmaakt,
Het is eigenlijk meer een probeerseltje er zijn zendertjes die beter zijn.
Maar dit is best een leuk oefen zendertje echt!

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 6 april 2007 17:51:57]
Henry S.
Moderator

quote:
Op 6 april 2007 13:44:45 schreef Carel M.:
Zo bouw je geen HF schakelingen Louistje (ook bij audio of digitale techniek niet) plaats alle componenten strak tegen de print. Zet de spoelen haaks op elkaar om onderlinge koppeling te voorkomen.

Het verbaast me dat dit werkt!

Heel gevoelig voor hand effect, en wat Rob zegt: Grote kans dat dit op een lage frequentie oscilleert en dat je op een harmonische luistert.
Goed te merken op afstand, een paar meter en de harmonische is weg.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
kroket

goh,vreemd zeg dat ie verloopt,had ik nou nooit verwacht.jammer dat men dit niet eerder vermeld heeft op dit forum
joopv

Ik hoop dat Louistje niet vlak bij een vliegveld woont...
Hugo Welther
Moderator

quote:
Op 7 april 2007 08:28:16 schreef joopv:

Dat hoop ik ook niet.

En de opmerking van rob007 richting CarelM vind ik een beetje vreemd.
Carel heeft wel gelijk en dat weet Rob ook! Zo bouw je geen HF schakeling op.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
(Z)weetvoetje

Hmm, carel heeft wel een beetje gelijk, maar tis toch een leuke opmerking van Rob. (want Rob heeft ook wel een beetje gelijk)

quote:
Op 7 april 2007 00:22:55 schreef kroket:
goh,vreemd zeg dat ie verloopt,had ik nou nooit verwacht.jammer dat men dit niet eerder vermeld heeft op dit forum

Gaan we weer. Ja, een FM-bug is niet zo heel erg frequentiestabiel. Maar als je m een beetje deftig opbouwd (behuizing is niet noodzakelijk), dan is de stabiliteit toch wel zo dat het een goed bruikbaar ding is. Ik heb een FM-bug aan mn PC hangen, om door het hele huis muziek te hebben. En als ik m aan zet, dan staat ie altijd op precies dezelfde frequentie. Ik hoef bijna nooit aan de tuning knop te draaien. Alleen warm weer (en dan bedoel ik 30+ graden) zorgt voor zo'n 100-200kHz verstemming.
Het is niets meer of minder dan een vrijlopende oscillator rond de 100MHz. Bedenk wel dat in bijna iedere radio van voor 1990 er ook een vrij lopende oscillator zit. Die zit dan misschien niet rechstreeks aan een antenne verbonden, (hand-effect is dus amper aanwezig) maar voor de rest is ie net zo stabiel...

Het lijkt vaak alsof ie verstemd als er iemand een meter of 5 ervandaan loopt. Maar dat is niet het geval. Omdat het zo'n korte afstand is, kunnen mensen een enorm obstakel vormen voor de radiogolven in een bepaalde richting, waardoor het geluid wegvalt. Verder is de geluidskwaliteit nog best behoorlijk als je het mij vraagt.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
grotedikken

quote:
Op 7 april 2007 08:28:16 schreef joopv:

Och met een bugje zal ie niet storen.
Maar bij sterkere zendertjes is dat gevaar wél aanwezig.
Het gevaar zit hem eerder bij de iets meer gevorderde bouwer dan bij de buggers.
Die maken een krachtige zender met meer trappen en doordat hun printjes netjes afgewerkt zijn en ze ook al wat van HF menen te weten, denken ze dat er met hun zender niets mis kan lopen.
Er wordt hier vaak gesuggereerd dat correct bouwen, dat is met korte pootjes volgens sommigen, garandeert dat er geen ongewenste straling uitgezonden wordt. Helaas is dat niet het geval.
Er wordt ook steeds over harmonischen gesproken, maar er kunnen makkelijk nevenfrequenties ontstaan die geen harmonischen zijn. Het zijn precies deze die de vliegvelden storen en gevaar opleveren.

Helaas zijn er maar heel weinig hobbyisten die over een spectrumanalyser kunnen beschikken, een absolute must om een zender af te regelen.
Met een scanner héél consequent alle frequenties aflopen , regelen, opnieuw alle frequenties aflopen enz... kan ook, maar het is een werkje van lange adem en het blijft knoeien.
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
(Z)weetvoetje

Een FM bug is idd het probleem niet. Je mag blij zijn als dat een bereik van 20m heeft. Maak daar 100m van, dan zijn er maar heel weinig mensen die een vliegtuig kunnen storen.
Hugo Welther
Moderator

quote:
Op 7 april 2007 11:33:59 schreef (Z)weetvoetje:
Een FM bug is idd het probleem niet. Je mag blij zijn als dat een bereik van 20m heeft. Maak daar 100m van, dan zijn er maar heel weinig mensen die een vliegtuig kunnen storen.

Daar vergis je je dan toch lelijk in.
Er zijn gevallen van FM-bugs die de straat niet uit kwamen, maar 10km verderop luid en duidelijk in de verkeerstoren van Schiphol binnen denderden.
Kwestie van harmonischen.

En dat is precies wat GD bedoeld.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
flipflop

Ja, en dan vergeet je nog dat vliegtuigen meestal HOOG zitten en dan heb je een enorm bereik met een paar mW. Voorbeeld: de ballonvossenjact (www.ballonvossenjacht.nl). Dat ding wordt met 100mW in heel Europa gehoord.
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
rob007
Golden Member

@Hugo
Klopt hij heeft gelijk!
Maar wat schiet @louisje op met deze tekst?
Laat hem dan tikken WAT, ie fout doet.
En zo bot is het toch niet wat ik daar tik?(althans was niet zo bedoelt)
Maar het verhaal word al weer standaard lees ik!

Rob007.
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>