| Naam |
Bericht |
ZAQ
|
En denk eraan, we willen foto's en/of filmpjes zien.
http://home.planet.nl/~gerr7104/
|
okido4777
|
Ja daar denk ik zeker aan!  .
ik hoop dat het maandag zover komt zodat we ''the first light'' kunnen zien , maar denk dat dat eerder een week later is.
Ik heb wel nog een filmpje van toen de trafo's doorgebrand zijn , Deze zal ik wel eens op internet zetten als ik tijd heb.
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
Filmpje van de ''opgefikte'' trafo's heb ik niet meer..
Kan hem niet meer terugvinden in de pc.
Vandaag hebben we de tesla coil afgebouwd en nu is hij volledig klaar. we konden vandaag nog niet testen omdat we nog geen olie hadden voor de trafo's
Morgen (dinsdag) Gaan we hem testen als het ons een beetje meezit.
Hier een ''snelle'' foto van het gevaarte.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=QXNEOLLU
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
Vandaag eindelijk eens getest.
Maar met zeeer bedroevende resultaten.
Er kwamen helemaal geen Streamers of andere dingen rond de toroid. 
Voor de rest deed alles het , Condensators , vonkbruggen , ...
Weet iemand wat het probleem kan zijn?
M.v.g. sebastiaan
www.vonkentrekker.co.nr
|
ZAQ
|
Aan de foto te zien heb je een zeer lage koppeling, je secundaire moet serieus lager gezet worden. Ik weet zo niet of de afstand torroid tot bovenkant secundaire veel invloed heeft, normaal is onderkant torroid bovenkant secundaire ongeveer.
Gebruik je die roterende vonkbrug nog? probeer eerst eens met een stationaire vonkbrug. Ik had altijd veeeeeel slechtere resultaten met een roterende vonkbrug.
Je hebt het eerst toch wel allemaal in javatc gezet???
|
okido4777
|
ja , alles is goed getuned enzovoort.
Resonantiefrequenties komen overeen.
Dus de secundaire wat laten zakken om te beginnen?
Ik vind het heel raar dat er helemaal niks gebeurde..
maarja.
Ik heb er een filmpje van gemaakt ,
Maar er is dus niet veel aan te zien
Ik kan er pas maandag weer aan beginnen ,
Eerder gaat niet lukken.
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
Ik heb vandaag Nog even aan de TC kunnen werken.
de secundaire steekt nu 5 cm boven de primaire uit,
maar We hebben weer getest en Er kwamen helemaal geen ontladingen bij de toroid,
We hebbe zelfs de afstand tussen toroid en aarde (Onderkant secundaire) heel klein gemaakt en er kwamen zelfs helemaal geen ontladingen.
Ik snap niet wat we mis hebben gedaan.
Kan iemand me uit de brand helpen?
M.v.g. sebastiaan
www.vonkentrekker.co.nr
|
ZAQ
|
Probeer de onderste wikkeling van je secundaire eens op de zelfde hoogte te zetten als van de binneste primaire wikkeling.
Btw, Geef eens een schema hoe je alles hebt aangesloten.
|
okido4777
|
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Q8JXIHDG
Waardes kloppen wel niet op de tekening:
ik heb erin zitten..
48 X leidse fles
ARSG 4000 Rpm en 8 elektrodes.
primaire spoel 10 windingen (verstelbaar)
secundaire spoel 1250 windingen 0.2mm dia 9 cm
4 mots > 10 Kv
savety gap met spoelen 10 windingen
begrenzer 5000 watt
PS: TL-lamp in de buurt van de TC licht wel wat op.
www.vonkentrekker.co.nr
|
ZAQ
|
AHA tl lampen die wat oplichten, Ik blijf erbij koppeling groter maken. En een stationaire sparkgap [Bericht gewijzigd door ZAQ op 23 mei 2007 18:57:44]
|
coaster_chris
|
quote:
Daar stem ik ook voor!
Je moet écht je secundaire zo ver laten zakken dat ie op ongeveer dezelfde hoogte ligt als de primaire. Als je m zelfs nóg iets door laat zakken (dus de onderkant van je secundaire onder de primaire, krijg je een hele hoge koppeling). Moet je maar even zoeken naar de "coupling table" van bathe. Die heb ik al eens eerder hier ergens gepost.
En probeer idd eens eerst een static gap. Misschien knal je nu je condensator al leeg voordat ie zelfs ook maar een beetje is opgeladen.
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|
okido4777
|
oke , ik zal de secundaire iets onder de primaire laten beginnen.
De hoogte van de toroid vanaf de secundaire maakt dat wat uit?
Ik zou hem liever niet lager wilen maken omdat ie dan vrij dicht bij de strike rail gaat komen..
M.v.g. sebastiaan
www.vonkentrekker.co.nr
|
Jorrit
|
Zoals hierboven al aanbevolen is ga voor een fatsoenlijke static gap. Dit scheelde bij mij 70 cm met een 400 VA voeding. Met rotating haalde ik 30 cm en toen ik overschakelde naar een static gap haalde ik 100 cm. Behoorlijk verschil dus.
Ook moet je proberen je primaire aansluitingen zo dik en kort mogelijk te maken.
De toroid wil je niet al te ver boven de bovenste winding van je secondaire spoel zetten. Dit omdat je anders corona krijgt en vonken van de bovenste windingen van je secondaire. Dit met nadelig gevolg dat de isolatie wegbrand.
De coupling wil je rond de 0.1 a 0.15 hebben. Vul je tesla in java tc in om te kijken welke coupling je op dit moment ongeveer hebt. Ga je hoger dan krijg je hoogstwaarschijnlijk vonk overslag tussen primaire en secondaire. Ga je lager dan krijg je een minder efficiente energie overdracht.
|
okido4777
|
Ik ga er eens mee expirimenteren ,
Als ik een static spark gap neerzet ipv een rotating,
Heb ik dan evengoed nog de savety-gap nodig?
[edit] Zoals ik de Tesla nu heb heb ik een Coupling Coefficient van 0.18 k
Er staat trouwens in de uitleg van die site :
''The Coupling Coefficient (k) is a ratio representing how much of the primary coils electromagnetic field is coupled to the secondary coil. Typically, this ratio is between 0.13 and 0.22.''
is deze waarde dan goed genoeg?
en de toroid laat ik zakken tot 10 cm boven de secundaire spoel.
M.v.g. sebastiaan [Bericht gewijzigd door okido4777 op 25 mei 2007 06:38:16]
www.vonkentrekker.co.nr
|
LJ
|
Hallo,
ik had eens een vraag (misschien een domme):
Als je een lap vlees tussen de spoelen hangt komt ie er dan gebraden vantussen?
|
okido4777
|
Ik heb vandaag de secundaire een stuk lager gezet,
En ja hoor, er kwamen Streamers 
wel maar een per seconden lang en toen begaf de Variac van de Motor (Rsg) het.
(Geen idee hoe dat kan komen, variac is 5A en motor trekt amper 2A)
Dus volgende week een nieuwe variac halen en weer testen.
www.vonkentrekker.co.nr
|
ZAQ
|
Proficiat met first light 
Maak nu eerst een static spark gap voordat je een andere variac gaat halen, ik durf te wedden dat je dan die variac nooit meer gaat halen.
|
okido4777
|
ja ik ga dat eens proberen.
Bedankt voor de info
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
kan ik de Roterende sparkgap oook gewoon stilzetten met de punten dich bij elkaar?
Zodat ik zo een gewone sparkgap krijg?
Dat zou makkelijker zijn
www.vonkentrekker.co.nr
|
Ledlover
|
zou kunnen, wel zorgen dat je elektroden en de rest tegen de hitte kan.
nog even een kleine reclame:
voor de liefhebber heb ik GRATIS nog een magnetron af te halen! hierin zit een prachtige trafo die voor allerlei dingen bruikbaar is, waaronder een motstack!
deze GRATIS magnetron moet wel binnen 2 weken opgehaald worden in Zaandam.
staat tevens bij de vraag en aanbod.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
okido4777
|
MOrge zal ik weer eens testen en filmen.
In Mot's heb ik zeker interresse,
Maar het is me iets te ver weg
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
Vandaag weer heel eventjes getest.
Met statische vonkbrug deed ie helemaal niks en met roterende ca 20 cm lange streamers.
(snel getest , tijdsgebrek)
we moeten hem nog tegoei tunen enzo 
Maandag hebben we een volledige dag om te gaan expirimenteren ,
www.vonkentrekker.co.nr
|
Jorrit
|
Dat hij met een stilstaande rsg niets doet dat is niet zo heel gek. Je hebt dan een zeer slechte quenching. Ik heb zelf de beste resultaten gehad door gewoon 2 koperen deurknoppen te nemen en daar een stofzuiger op te zetten.
Dit zorgt voor een goede quenching wat zeer belangrijk is.
Je wilt namelijk dat de vonk in je sparkgap zo snel mogelijk geblust word (quenching). Dit gebeurt door de stofzuiger deze zuigt namelijk de geioniseerde lucht uit de sparkgap weg.
|
okido4777
|
dat is ook inderdaad wat het probleem is volgens mij ,
Het was gewoon een constante vonk die bleef ''vonken''.
geen onderbrekingen.
Maandag gaan we verschillende Methodes toepassen en kijken wat het beste resultaat heeft.
Maandag hebben we tevens een nieuwe variac , om zo nodig de roterende vonkbrug ook te testen
www.vonkentrekker.co.nr
|
coaster_chris
|
quote:
Dat kun je niet met het blote oog zien hoor...
Static is toch wel het beste denk ik.
Gewoon met twee bouten, kan je makkelijk schroeven en de afstand tussen beide elektrodes afstellen.
Zet er idd een stofzuiger of flinke PC fan op om de geïoniseerde lucht weg te blazen.
Als je dit niet doet zal na één keer vuren de geioniseerde lucht tussen de elektrodes blijven waardoor voor een tweede keer vuren de weerstand van het pad aanzienelijk lager zal zijn, waardoor je SG dus sneller zal vuren en je condensator geen tijd heeft om weer volledig op te laden.
Veel succes ermee!
Iig wel stoer dat je al een first light hebt gehad... zo heb je toch nog iets aan CO!
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|