| Naam |
Bericht |
BoudewijnEctor
Honourable member
|
te weinig ervaring mee om muxen te willen testen
voeding, tsja 140V * 12*0.040 --> dat is een watt of 70 lijkt me.
ouch.
De nixie-psus die ik heb leveren dat never nooit.
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
|
Nixie
|
@ BoudewijnEctor
De maximale stroom door een IN-9 is 12mA..
Als je verder gaat neemt de helderheid alleen toe.
Met 40mA sloop je ze gegarandeerd, maar dan heb je nog steeds 12 * 12mA = 144mA nodig.
De enige oplossing is gewoon deze met een trafo uit het net halen.. 110 volt secundair zou het kunnen doen..
heb je iets van 155 volt gelijkspanning..
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
ze gloeiden idd vrij fors met 40mA.
hopen dat ze niet gemold zijn....
* BoudewijnEctor gaat maar eens een 110v trafo zoeken
|
Sine
Moderator
|
quote: Op 6 juni 2007 19:10:12 schreef BoudewijnEctor:
vandaag een stel (12x) In-9's binnen gehad.
Ik wil hier straks een VU-meter van maken, eerst wil ik ze eens testen qua werking. Ik moet er 140V spanning overheen zetten bij 40mA lees ik in een datasheet
Eeh ... 40mA ? kijk nog eens in die ds !
Als ik het goed heb 3 a 4mA MAXIMAAL !
De spanning is overigens vrij constant, de lengte van de ontlading regel je door de stroom te varieren ( opampje - torretje - weerstandje en je maakt hem spannings gestuurd )
Ben trouwens met een vergelijkbaar projectje bezig ... alleen dan 10 stuks op een rij als spectrum analyser
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
nice hoe doe jij dan het aansturen?
ook een LM3915?
mijn datasheet zegt hier btw 12mA.
ik zit erover te denken om 3 el cheapo trafo's bij baco te scoren.
http://www.baco-army-goods.nl/product_236.html
en dan 3 stuks nemen, daar de 37v AC aan elkaar hangen (in serie).
moet lukken , toch?
Edit: ja het is vrij lomp, maar voor 6E....
|
Sine
Moderator
|
Wat wil je met zo'n lm-etje beginnen ?
Sturen met een spannings gestuurd stroombronnetje.
code:
| +150V
|
---
o
|
|
|\| |
.-----|-\ |/
| | >------|
U in o----)-----|+/ |>
| |/| |
| |
'-----------------o
|
.-.
| |
| |
'-'Rx
|
|
===
GND
Lin log conversie is ook niet te moeilijk ( google maar eens op "logarithmic amplifier diode"
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
ja, maar veel van die bargraph based devices werken op een lm-etje.
ben wel wat linkjes tegen gekomen erover.
dat device van jou aan U in is een opamp neem ik aan?
truc is en blijft echter wel dat ik liever niet 12 torren+opamps gebruik... maar dat is niet mogelijk zonder te muxen?
|
Sine
Moderator
|
12 torren ?
Als je 12 buisjes wilt sturen kom je daar niet onderuit ben ik bang.
wat wil je eigenlijk precies gaan maken ? voor een spectrum analyser heb je ook nog een filter nodig, en dat zijn ook al ongeveer twee opamps per kanaal
Uin is de rest van je schakeling, hoe hoger de spanning daar hoe meer stroom door je buis. ( dus hoe langer het lijntje ) [Bericht gewijzigd door Sine op 11 juni 2007 02:32:17]
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
een spectrum analyzer die ik als visuele VU-meter wil gebruiken; dus puur voor audio.
Dan zal ik idd ook 12 filters moeten maken, vrij logisch.
|
xantus
|
Let op. Een tijdje geleden (met nixie sk2) heb ik dit ook geprobeerd maar als de pieken tesnel zijn (volgens de verkoper sneller dan 100ms maar iets sneller kan wel) dan 50ms dan krijg je geen bar maar een dot. De buis licht ergens in het midden op. Deze punt verplaatst wel met de stroom maar niet liniear of iets. Je zal dus iets van een filter er voor moeten zetten om deze hele snelle pieken eruit te halen. Want als hij eenmaal in "dot-mode" zit gat hij hier alleen nog maar uit als je de hele buis uitzet. Ik heb toen zelf een schema zoals Sine gepost heeft gebruikt met daarvoor een opamp die geschakeld stond als log-lin converter.
http://www.greenbird.info
|
Nixie
|
Heb zelf een thermometer met een IN-9 gemaakt...
Soms zet hij het streepje ergens in het midden neer bij het aanzetten. Als ik dan de basis van de tor even naar massa trek, dan licht hij 9 van de 10 keer wel normaal op.
Zal een softstart in de software schrijven..
Ik merk wel dat het effect minder wordt als de buis een aantal dagen heeft gewerkt. m.a.w. hij start dan wel normaal. Burn in??
@Sine: 4mA max is voor de IN-13... Deze heeft overigens een hulpkathode, Deze zorgt ervoor dat de streep wel vooraan begint..
|
Sine
Moderator
|
quote: Op 11 juni 2007 11:33:09 schreef xantus:
Let op. Een tijdje geleden (met nixie sk2) heb ik dit ook geprobeerd maar als de pieken tesnel zijn (volgens de verkoper sneller dan 100ms maar iets sneller kan wel) dan 50ms dan krijg je geen bar maar een dot.
Niets wat niet met een R-C op te lossen is.
|
xantus
|
En de volgende regel dan niet quoten
quote:
Maar het was gewoon als waarschuwing. Toen had ik er ook niet zoveel tijd aan besteed. 2 uurtjes of zo even voor de grap (daarna moesten ze door naar hun rechtmatige eigenaar). Ook was het maar 1 kanaal. Hierover lees je namelijk niet zoveel waardoor je het snel over het hoofd ziet. En een buis die elke keer als hij snel wisselt een dot inplaats van bar weergeeft heeft ook geen zin.
http://www.greenbird.info
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
het lijkt me wel leuk om dit met een AVR te doen; heb er nog een paar liggen en kan goed met C overweg (hehe kan ik toch nog wat  ).
kan een atmega8 12 van die kanalen aan denken jullie?
|
Red-E
|
waar kan een schema vinden voor zoon mooie klok?
misschien slecht gekeken maak kan het niet vinden.
vind het echt super mooi en wil het ook wel maken.
kan iemand mij helpen?
Gr. Red-E... PIC'jes hier PIC'jes daar... overal, je bent gauw klaar!
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
vfd: zie wat topics van mij (en buzz, ik heb zijn schema gekregen)
nixie: deel 1 van dit topic?
|
Benadski
Golden Member
|
quote:
Een ATmega8 kan de log/lin omzetting makkelijk aan! Tenzij je de filtering ook door software wil laten doen kun je daar denk ik wel mee uit de voeten... Maar hoe wil je dan alles aansluiten? Je hebt geen 12 A/D omzetters in de ATmega, D/A kan natuurlijk wel als je de outputs PWM-t.
Trouwens, ff wat anders, op Ebay heb ik een viertal NOS Nixies met handgebogen cijfers weten te scoren! Het gaat om het type G10/200E, deze heeft een B12E voet en redelijk grote cijfers. Misschien wordt dit wel een klok, maar dat weet ik nog niet zeker. Ik zou er dan eigenlijk twee bij moeten hebben...

Het tapeje ga ik er wel vanaf halen, dit is neem ik aan alleen om licht van de zijkanten te verduisteren, het staat niet mooi.
Hier staat niets.
|
Turbokeu
Golden Member
|
Mooie vangst! (heb beide veilingen gevolgd maar voor 706.04 Euro in één maand aan inkopen op ebay is meer dan genoeg, andere veilingssites niet meegerekend...).
Er zijn hier mensen die deze buisjes 'lelijk' vinden, ik vind ze persoonlijk magnifiek.
Ikzelf heb één exemplaar van de iets oudere GI21 (ook met handgevormde digits):
Ook heb ik één Pixie kunnen bemachtigen via marktplaats voor 10 Euro + verzendkosten (jaja, ik weet dat Sine er een hele serie van heeft  )
CD
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Monster_Henry
Golden Member
|
hmm, schoonheidsprijs gaan ze mischien niet winnen maar ze hebben wel iets speciaals ja!
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
|
Benadski
Golden Member
|
Die GI-21 is inderdaad magnifiek! Die had ik laatst bijna te pakken op Ebay, maar iemand pikte 'm net voor mijn neus weg aan het einde van de veiling...
Ik hoop dat ik er ooit nog een tegen kom...
Het mooie aan het buisje is het ontbreken van een anoderooster, dat maakt 'm heel bijzonder. Maar ze schijnen ook moeilijk aan te sturen te zijn en een korte levensduur te hebben...
EDIT: Pixies heb ik ook! Laatst nog 6 stuks op Ebay gekocht, wel prijzig, maar ik MOEST er sowieso minstens één hebben.
En wat denk je... Vandaag kwam er iemand over de vloer met een hele zak nixies en VFD's in ruil voor een NOS ZM1042. In die zak zat:
Jawel, een ZM1050 Pixie! 
Een Z520M, en een gelijkende transparante zonder text.
Een biquinaire nixie (ZM1030 waarschijnlijk)
Een ZM1000
Een NEC LD8060 VFD
En een DG12M VFD
Daarnaast kreeg ik er nog een E1T bij! Deze heb ik eerder in mijn bezit gehad, maar weet niet meer waar ze zijn (ik háát verhuizen), dus dat komt mooi uit!
[Bericht gewijzigd door Benadski op 15 juni 2007 20:48:29]
Hier staat niets.
|
Monster_Henry
Golden Member
|
*kuch* foto's!!!*kuch*
My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry
|
Benadski
Golden Member
|
Bedoel je van alle buisjes? Zijn toch vrij standaard, maar goed:

Die G10 heb ik dus via Ebay, de rest geruild voor een ZM1042.
Hier staat niets.
|
Monster_Henry
Golden Member
|
standaard of niet, staan altijd mooi zo op je scherm he 
zitten een paar mooie dingen tussen, zeker en vast!
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote: Op 15 juni 2007 20:31:14 schreef Benadski:
Die GI-21 is inderdaad magnifiek! Die had ik laatst bijna te pakken op Ebay, maar iemand pikte 'm net voor mijn neus weg aan het einde van de veiling... 
Ik hoop dat ik er ooit nog een tegen kom...
Onlangs was er nog een set van 6 stuks op ebay te koop, maar de eindprijs was me iets te hoog.
quote: Het mooie aan het buisje is het ontbreken van een anoderooster, dat maakt 'm heel bijzonder. Maar ze schijnen ook moeilijk aan te sturen te zijn en een korte levensduur te hebben...
Inderdaad. Het zijn dan ook één van de oudste nixies.
quote: EDIT: Pixies heb ik ook! Laatst nog 6 stuks op Ebay gekocht, wel prijzig, maar ik MOEST er sowieso minstens één hebben.
6 stuks NOS ZM1050/Z550M Pixies gaan toch gemakkelijk 250-300 Euro voor 't ogenblik.
PS: er is actueel één Rodan GR411/CD47 nixiebuis (135mm cijferhoogte) op ebay te koop. Moest ik nu een paar 100-en Euro teveel hebben...
CD
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Sine
Moderator
|
Ik heb er nog 1 nodig ...
Al ben ik bang dat deze iets buiten mijn budget valt over een paar dagen
|