| Naam |
Bericht |
Fragaria
|
vaag dat er 0,50mA staat. ik denk dat ze daar net zulke reken wonders als mij 
ik zal er een keer een foto van maken meschien dat ik iets verkeerd gelezen heb.
thx btw dat je mijn TC leuk vind ik heb er een half jaar over gedaan om deze te maken ben met een vonk van 1mm begonnen.
hier in nog een filmpje van een Jakobsladder uit mijn meet trafo (20Kv)
de sprieten kunnen verder uit elkaar maar toen ging MOT stuk
http://img532.imageshack.us/my.php?image=hpim0015he2.flv
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
|
coaster_chris
|
Whoow wat een herrie zeg, zo in de badkamer! ^^
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|
Fragaria
|
wat een akoestiek he 
nu ik een las apparaat als balast gebruikt maakt hij geen herrie meer
stuk beter zo ik heb het een kwartier laten draaien en het word niet warm.
tijd om een nieuwe TC te gaan maken 
hier is er een foto van.
http://img504.imageshack.us/my.php?image=lasenmeettrafowz7.jpg
|
Sine
Moderator
|
quote: Op 13 juni 2007 07:07:44 schreef okido4777:
hallo,
De opendag is zterdag 23 juni vanaf 1 uur en zondag 24 juni vanaf 9 uur 
de tesla komt er zeker te staan , of ie het nu doet of niet. 
We moeten hem nog afbouwen en afstellen, en natuurlijk testen, maar tegen die tijd moet het wel lukken
[edit] de nieuwe secundaire is af, vrijdag gaan we hem testen, en hopelijk slaat hij ditkeer niet over. 
Staat in de agenda
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
okido4777
|
nounou , we mogen de tesla niet aanzetten tijdens de tentoonstellen  .
Vanwege het gevaar en ze zijn bang dat de stroom uit gaat vallen  .
dus ze willen hem gewoon neerzetten om ernaar te kijken  .
Pfff , mrja ik ga nog eens lief vragen of het echt niet mag en anders... pech
www.vonkentrekker.co.nr
|
Sine
Moderator
|
Hekje eromheen ... eventueel geaard kippengaas oid als afscherming.
|
okido4777
|
ja , we gaan nog eens vragen of het mag.
Maar ze zijn tevens ook bang dat als er zich een fout voordoet dat de spanning uitvalt in de hele blok.
we gaan het nog eens vragen of het mag want dit is eigenlijk wel een heel uitzonderlijk project op sint-jansberg  .
www.vonkentrekker.co.nr
|
Sine
Moderator
|
Je zult met dat coiltje toch niet meer trekken dan de hele lasafdeling ( die dan toch stil ligt )
De laaste keer dat ik daar keek was de inkomende voeding afgezekerd met 150A
|
okido4777
|
das wel waar ja , maar wij testen dit in de B-blok , en de halve gelijkvloers is daar afgezekerd met 20A.
En daar zijn we soms wel een overheen gegaan met inschakelpieken enzo. (nominaal trekken we 18A).
maar we trekken 1 weerstand eruit zodat hij minder trekt.
WE gaan morgen eindelijk voor de eerste keer weer testen met de nieuwe secundaire. en ik maak een filmpje!
En hopelijk doet hij het en mag hij op de tentoonstelling..
www.vonkentrekker.co.nr
|
Sparks
Golden Member
|
apart kabeltje naar het laslokaal dan maar
of vanaf een andere verdeel kast waar nog wat ruimte is
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
Sine
Moderator
|
quote:
Oeh ... dat is een paar honderd meter verder ...
Maar vanuit de B-kelder moet ook geen probleem zijn, daar komt de kabel direct vanaf de hoogspannings cabine binnen.
( vanaf de trap buiten eerste deur links, schakelkast direct links, daar staat ook de scheidingstrafo voor de werkbanken electrotechniek.
En daar is zeker meer dan 20A te vinden  IIRC komt daar 150kVA binnen. )
|
okido4777
|
daar zeg je wat ja , ik weet waar die schakelkast staat ja.
maar het enige probleem is dat we ons project niet achter een 3 x 380 scheidingstranfso mogen zetten. Dan ga ik er morgen eens een kijkje nemen of een groep vrij is. want die 150A (als het dat is) word ook onderverdeelt in verschillendee groepen van 20A die naar verschillende lokalen gaat. dus dan kan ik eens kijken in welk lokaal praktisch niks verbruikt word die dag. 
Morge laat ik meer weten [Bericht gewijzigd door okido4777 op 18 juni 2007 22:52:22]
www.vonkentrekker.co.nr
|
Sine
Moderator
|
Laat je oog dan ook eventjes vallen op een set teleruptors die daar hangen ... en een veel polig relais wat als master reset dient.
Dat heb ik er nog ooit in gefreubelt, en dan daar kijk je wel uit ! als je een schroevendraaier in het koperen baren stel laat vallen lig je vier meter verder
|
okido4777
|
haha , ik heb niet in de kast gekeken gister  ,
Was veilig afgesloten 
Maar we hebben de tesla weer getest , in een lokaal.
Maar hij deed niet al te veel , we hebben toen weer een draad naar de toroid gebogen en er kwam en maximale streamer van ongeveer 20 cm , dubbel niks dus...
als aarding hadden we een metalen plaat van 2 op 1 meter op de grond gelegt.
Maarja ons project is dus voorbij maar we mogen er over 2 maanden weer aan frutselen als we daar nog zin in hebben.
hij is zichtbaar op de tentoonstelling, maar we zetten hem dus wel niet aan. Omdat het ook niet mag.
Jammer dat hij niet tegoei werkt anders zouden we misschien wel een appart plekje hebben gekregen...
www.vonkentrekker.co.nr
|
Fragaria
|
quote:
je geeft het toch niet op he??
kan je niet op deze tentoonstelling een Jakobsladder laten zien?
en de TC voor een volgende opendag bewaren zo dat je meer tijd heb om
er aan te sleutelen, in korte tijd een TC maken valt niet mee. en dan kan je meschien tegen die tijd je school overtuigen dat er geen ongevalen voordoen.
of is dit je laatste jaar op de sint-jansberg?
|
okido4777
|
tis niet mijn bedoeling om op te geven ,
Maar ik weet me er gewoon geen raad meer mee wat er mis kan zijn.
dit is nog niet mijn laatste jaar maar we hebben tot de opendeurdag geen school meer , maar een jacobsladder zou geen slecht idee zijn  £
Ik ga het eens voorstellen aan de leerkracht en dan ben ik wel bereid om een extra dag te komen om een jacobsladder te maken.. [Bericht gewijzigd door okido4777 op 19 juni 2007 22:57:45]
www.vonkentrekker.co.nr
|
okido4777
|
gisteren de tesla maar op de tentoonsteling gezet met een pc erbij met filmpjes,
Ik mag absoluut niks aansluiten van de leerkrachten , zelfs geen Jacobsladder of iets dergelijks.
Dus dan moet het maar zo.
over een paar maandjes zal ik gewoon verder gaan met de tesla om hem gewoon goed werkend te krijgen!
www.vonkentrekker.co.nr
|
Fragaria
|
dat is triest, hebben de leerkrachten een hekel aan je?
iig erg jammer dat het niet mag.
ik denk dat je volgend jaar het ook niet aan mag zetten.
ik weet verder ook niet hoe mensen met een pacemaker er op reageeren.
probeer is een NST te zoeken dan kan je er thuis verder aan werken.
MOTs zijn volgens mij erg lastig om mee te werken.je zit nu op 8kv toch?
quote:
zo mag ik het horen
|
Sine
Moderator
|
Ik snap het wel hoor ...
Veiligheid, verzekering, eng ... wat dat betreft zitten ze daar ECHT vastgeroest
( en doen ze alsof ze vastgeroest zitten, waar het voor hun eigen doelen handig is, het lukt ze bijvoorbeeld erg aardig leerlingen binnen de poort te houden tijdens pauzes, en dat zou met verzekering te maken hebben ... riiiight  )
het verbaasde me al dat je uberhaupt met het ding mocht gaan stunten ..
|
muddy
|
Eindelijk vakantie. Ik heb het goede voornemen om een sstc-sturing te gaan maken  Secundaire heb ik al liggen.
Moet ik de tesla-aarde perse in de grond steken, of mag ik die ook aan de randaarde doen? En zo niet waarom niet.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
Kevino Albino
|
Ik weet zelf niet echt veel van Tesla Coils, toch hier een filmpje:
http://www.pureesoiree.be/post.do?id=21686
Die maakt echt muziek, kan da echt? Da's wel zot dan. [Bericht gewijzigd door Kevino Albino op 24 juni 2007 15:38:34]
Georganiseerde mensen zijn gewoon te lui om naar dingen te zoeken
|
Sparks
Golden Member
|
met solid state kan dat ja erg leuk om te zien
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
Lil Pimmetje
|
Hallo allemaal,
ik wil ook maar weer eens verder gaan met coilen, maar nu solid state. Nu zit ik te kijken, overal op het internet word een hoogte/diameter ratio van 1:3 tot 1:5 aangehouden. Is deze verhouding echt heel krietiek, of kan ik een spoel van bijvoorbeeld 1 : 7 of misschien zelfs 1 : 9 ook prima gebruiken?
EDIT: Nu zit ik ff te denken, kan ik een 'grote' spoel met een verhouding van, laten we zeggen, 1 : 10 niet aansturen door de primaire spoel niet bij een van de uiteinden te plaatsen maar door deze precies in het midden te plaatsen? Dan heb ik effectief dus eigenlijk twee even grote stukken spoel met elk een verhouding 1 : 5, of klopt mijn beredenering niet? [Bericht gewijzigd door Lil Pimmetje op 25 juni 2007 17:15:38]
Never argue with idiots, they drag you down their level and beat you with experience! - Een rasechte aardbei, aldus coaster_chris! :D
|
hoogspanningstrafo
|
werkt een tesla coil ook met =/- 2700 volt of is dat te laag en werken flessencondesatoren dan of doen ze dan niets
|
muddy
|
Er zijn zelfs tesla coils die op 12V werken. De meeste sstc's werken ook op 315V in plaats van de 8000V uit een NST.
Bedoel je met 2700V de primaire spanning, of de uitgangsspanning?
2700V secundair zal te weinig zijn om mooie vonken mee te krijgen, maar primair kan je er denkik wel een leuke sgtc mee maken.
Mijn stuurprint voor mijn SSTC is klaar   Alleen moet ik de halve brug nog maken. Ik zit een beetje in mijn hoofd met de diodes.
Ik heb twee diodes van 400V 3A, en twee van 600V 3A, allemaal heel snel, alleen ik ben bang om ze erin te zetten: Stel dat er eentje ontploft, dan kan ik dus niet verder.
Ik heb er nog wel wat mer liggen maar niet echt enorm veel.
Is het erg aannemelijk dat er herhaaldelijk diodes gaan sneuvelen? of mag ik er van uit gaan dat ik aan 8 diodes genoeg heb (alle diodes + alle diodes reserve)???
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|