| Naam |
Bericht |
hoogspanningstrafo
|
de 2700 volt komt uit de trafo en heeft een vermogen van 330mw dus daar kan ik wel een leuke tesla coil mee maken? en werken flesencondesatoren nou wel of niet bij die spanning? of moet ik de stroom met van die verdubelaars opkrikken liever niet natuurlijk want dat kost nog meer geld en ik heb niet zo vreeselijk veel te besteeden want ik moet alles noch kopen. Alvast bedankt!!!!
|
Ledlover
|
330mW is veeeeeeel te weinig voor een TC...
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
hoogspanningstrafo
|
sorry ik heb een typ fout gemaakt het is 2700 volt bij 330 ma maar werken flessecondesatoren ook op dit voltage?
|
hoogspanningstrafo
|
|
muddy
|
Flessencondensatoren werken zelfs op 5V, dus ik zou niet inzien waarom ze niet werken op 2700V.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
Fragaria
|
@hoogspanningstrafo
kan je nog 2 van die trafo's regelen dan zit je op 8,1Kv das een mooie spanning voor je TC.waar komt die trafo trouwens uit?
en heb je al eens geprobeerd er een vonk uit te krijgen?
al krijg je er een vonk uit dan is die geel van kleur
zet daarna een flesencondesator dr tussen dan word de vonk blauw van kleur en maakt dan ook meer herrie.
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
|
hoogspanningstrafo
|
Ik heb hem van een friend gekreegen maar heb hem noch niet getest.
|
Berry
|
quote:
... Ben je nou echt zo ***** of lijkt het maar zo? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 1 juli 2007 21:13:23]
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
|
Sparks
Golden Member
|
nou kan het even!!?!
wat mankeerd er aan het antwoord van muddy??
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
Berry
|
Nog zo'n dwaas!
quote:
De redenatie klopt voor geen ene meter.
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
|
Sparks
Golden Member
|
ga even ergens anders spelling controleren!
in plaats van zo te reageren kun je ook een beter antwoord geven.
en onderbouwen waarom hij debiel en ik dwaas zou zijn.
snotneus..
|
Berry
|
Je weet het niet he? Ga terug lassen, boer! [Bericht gewijzigd door Henry S. op 1 juli 2007 21:13:06]
|
Sparks
Golden Member
|
daar gaat het niet om.
het gaat er dat jij normaal kunt vertellen wat er aan mankeert
feit is dat algemeen bekend is dat de bottle caps geschikt zijn tot circa 35Kv
nu wordt de vraag gesteld of ze op 2700 volt ook werken
het antwoord luid dat ze het zelfs op 5 volt nog doen
niks mis mee
ga jij eerst maar eens reageren in je arm9 topic in plaats van iets anders te verzieken
|
Berry
|
Ben je nou zo dom?
Het gaat om de redenatie die hier gesteld wordt!
Hij werkt op 5 volt, dus waarom niet op 2700V.
Boeren logica.
|
Fragaria
|
ik heb eens zitten zoeken op de minimale spanning voor een leidse fles maar ik kon er niks over vinden. door glas is heb je denk ik 1Kv nodig maar er is niks over glas gezegt dus het kan ook een plastic fles zijn gevult met kwik dan werkt het als het goed is wel op 5 volt.
maar daar gaat het ook niet om, het is niet zo tof dat jij begint over Ben je nou echt zo debiel of lijkt het maar zo?
ik maak hier de stomste reken fouten zonder dat ik een grote bek terug krijg.
volgens mij is deze forum bedoelt om elkaar te helpen en niet om een ruzie uit te loken.
|
Ledlover
|
condensatoren hebben in principe geen minimumspanning.
een leidse fles werkt dus net zo goed op 1v als op 50v als op 1kv.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
Jorrit
|
Een leidse fles heeft in princiepe geen minium spanning.
Alleen hebben deze condensatoren relatief veel verlies en daardoor is het niet echt handig ze voor lage spanningen te gebruiken.
Een groter probleem met zo'n laag voltage is je sparkgap. Deze willen over het algemeen niet echt goed werken bij zo'n lage spanning en quenchen ook lastig.
Als je een beetje kennis van electronica hebt dan is het misschien wel leuk om naar een sisg te kijken.
Hier een link voor meer informatie.
Hierbij vervang je in princiepe de spark gap door igbt's. Op deze manier heb je veel minder verliezen en werkt je coil ook op lagere voltages. Met een sisg draait je coil bijvoorbeeld perfect van 1 mot.
Dan nu eindelijk ook weer eens een update van mijn kant.
Hier een foto van de aansturing voor mijn grote drsstc.
Zoals mensen al wel zullen zien missen er nog wat componenten en dan moet de driver nog getest worden. Maar ik hoop de driver binnenkort wel werkend te hebben.

(sorry dat hij op imageshack staat maar ik kon vandaag niet bij mijn eigen host)
En hier nog maar een plaatje van mijn drsstc wie hij gaat aansturen.
|
Noisy
|
Binnenkort ga ik beginnen aan de bouw van een tesla coil, ik ben nieuw in deze richting maar heb al redelijk wat onderzoek gedaan. Voor de trafo had ik de volgende neon transformator in gedachten:
sec, 6000V & 75mA (Strooiveld).
is deze hiervoor toepasbaar?
en wat betekent strooiveld?
Alvast bedankt =)
Gr, Joost
|
pe5ocb
|
quote:
Muddy zei: Hij werkt zelfs op 5 volt, dus waarom nietop 2,7kV.
Als je ervanuit gaat dat je ze normaal op veel hogere spanningen gebruikt, zie ik niet wat er fout aan deze redenatie is.
Jeetje, zo'n reactie en je dan student elektrotechniek noemen. Zeker op de olo.
|
muddy
|
Mag ik iets zeggen  Hij was zich er al van bewust dat hij op hogere spanningen (8kv - 16kv) werkt, maar wist niet of zo een condensator ook op lagere spanningen kan werken. Ik zeg: hij werkt zelfs op 5V (misschien beter: hij werkt zelfs nog op 5V).
Oke genoeg offtopic gezeik:
De stuurprint van mijn SSTC is af, rechtstreeks nagebouwd van een ontwerpje van Steve Ward. De halve brug is bijna af, moet er alleen nog twee elco's op solderen.
GDT is gewikkeld (nog niet 'getest').
Secundaire moet nog gelakt worden, en de primaire moet nog helemaal gewikkeld worden.
De voedingen moet ik nog maken, omdat ik van plan ben om eerst met een (veilige) spanning van 35V op de primaire te werken, en dat dan (met een variac ofzo) langzaam te testen tot ik uiteindelijk bij 315Vdc aan kom.
Hij moet uiteindelijk gaan lopen op gelijkgerichte netspanning.
Dus lak halen, lakken en dan op lage spanning beginnen met testen.
Man, wat is vakantie toch heerlijk.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
Fragaria
|
best gaaf is zoon drsstc, ga je er ook een midi poort op zetten?
na lang zoeken vond ik dit. http://members.thegeekgroup.org/~capper/midischv2.html
de schema valt volgens mij best mee om te maken. als je het kan lezen het is best klein
meschien heb je er wat aan.
|
Henry S.
Moderator
|
@Berry: Reageer even normaal of reageer niet...
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Electrogek
|
zow ik ben er ook weer is
(ben weer is bij me pa (de hele zomervakantie))
nou zit ik net voor de lol me grote tesla (die steeds niet wou werken) door te meten met me nieuwe scope
werkt die verlepte zendmast die hier 200 meter verderop staat (tv radio dvb-t) lekker me hele meting te verkloten xD
straks dus is ff de kamer met kippengaas behangen
http://devilmastah.mine.nu/ voor laseristen --> http://devilmastah.mine.nu/lasershows/ <-- upload your show
|
Marcuz
|
Dit is mijn 2de tesla coil, de eerste bestond uit een 3cm coil met een flyback en flessen condesators. Deze leverde helaas niet meer dan 1 cm op dus ik dacht ik pak het iets groter aan.
Specs:
- 10kV 23mA OBIT
- 20x 220nF WIMA FKP1 totaal 0.011 uF 20kV DC
- Static spark gap gemaakt van bouten en alu heatsinks
- Secondary van 5 x 21 cm met iets meer dan 1000 wikkelingen van 0.2mm
- Helical primary van 32 graden met 7.5 windingen getapt op 6.5
Output van 18 cm tot dusver, morgen ff verder tunen
En natuurlijk wat foto's:
OBIT:
MMC:
Spark gap:

Primary en secondary:
En de beste foto's van de sparks die ik kon maken met mn mobiel:
|
muddy
|
Mooi gedaan Marcuz! Hoe lang ben je er ongeveer aan bezig geweest?
Mijn sstc staat nog een beetje in de koelkast:
de stuurprint is af (behalve twee 10K multiturn potjes die ik binnenkort ga halen), alleen mijn scope staat op de TU/e voor reparatie  . Dus ik kan nog niet testen of er wat nuttigs uitkomt.
De half-brug is half klaar. Er moeten nog twee FET's op, de voeding (om te beginnen een ringkern 25vac 225VA) moet nog en alles moet nog ingebouwd worden.
Verder moet de primaire nog gewikkeld worden, de secundaire moet nog in de lak, en de daadwerkelijke tesla moet nog stevig op een plankje ofzo gemaakt worden.
En dan te bedenken dat ik deze vakantie nog maar twee vrije weekenden heb
|