Draairichting Motor Wijzigen (220 V Motor)

Dit topic is gesloten

In verband met een te maken project heb ik 2 centrifuge motoren welke in goede conditie zijn en lekker soepel en geruisloos draaien.

Probleem is echter dat ze voor het bestemde doel in de verkeerde richting draaien.

Hoe kan ik dit eenvoudigweg aanpassen?

Gaarne jullie reacties en tips.

SWSje

A long answer is not short!
Si vis pacem para bellum.

Leuk bedacht, maar denk toch aan iets andere oplossing, zoals iets veranderen in de draairichting op electrische/electronische wijze.

Maar toch bedankt voor de snelle tip, zal het in gedachte houden als er geen andere mogelijkheid is.

SWSje

A long answer is not short!

misschien TE simpel:

motoren omdraaien? dus positie wijzigen?? (180 graden draaien) :P

IF you can't convince them, then confuse them!
Hugo Welther

Moderator

Wat voor motor is het. Een simpele koolborstel motor?
Heb wat gevonden op een ander forum: http://electro-tech-online.com/viewtopic.php?t=3049&highlight=

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De enige details die ik kan vinden zijn als volgt.

Motor 2800 RPM/ 220V - 50Hz (1 van beide is een AEG)

Motor is voorzien van draadwikkelingen, geen koolborstels te vinden en ook geen onstorings condensator.
(Althans niet zichtbaar bevestigd)

Is voorzien van respectievelijk blauwe, bruine, en randaarde draad.

SWSje

[Bericht gewijzigd door Sweet Winter Smile op woensdag 24 september 2003 22:33:50

A long answer is not short!
Hugo Welther

Moderator

Dus waarschijnlijk een synchroonmotor. Daarvan kan je de draairichting niet omkeren dacht ik.
Evenals het varieren van het toertal niet mogelijk is met dit soort motoren. De draairichting en het toerental is afhankelijk van het aantal magneetpolen in de stator en de veldwikkelingen.

Gaat wel over generators maar maakt het principe duidelijk: http://www.windpower.org/en/tour/wtrb/genpoles.htm

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

220V motor heeft altijd een condensator, om de draairichting te bepalen. synchroonmotoren draaien aan 3000 omw/min. 2800 tr/min betekent asynchroon.
Een asynchroon 220V motor heeft 2 spoelen (grote en kleintje). Ompolen doe je door de kleine spoel om te draaien, maw de aansluitdraden te wisselen.
Bij de kleinere motoren zit echter alles in de behuizing.....

meet even tussen je aansluit klemmen de weerstands waarde en post die eens even , ps zit er een condensator bij ?

elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk

Heb gisterennacht op 't werk er nog ééntje moeten aansluiten. Condensator zal ca 1.5 - 2 µF zijn.
3draden zijn ook mogelijk. dit is dan een spoel met middenaftakking.

ff een hersenspinsel dus weet niet zeker of het kan :) als je nu eens de spoel (bij een borstelloze elektromotor) 180 graden draait dan moet toch ook de draairichting omgedraait zijn ?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Een motor van een wasmachine is toch ook monofasig, ok hij bestaat uit 2 motoren in een (was en zwiermotor). Hier kan je de draaizin toch ook van wijzigen.

Het gaat dus wel degelijk, anders een googlen

Het begong met een weerstandje, nu ben ik eraan verslaafd

er zijn motor's waar je draaizin niet van kan wijzigen hoor !

elektronica , het is zoals het weer , het word zelden wat je verwacht :) plz cheak out my new site :http://www.terrorfeary.tk

mss is het al gewoon opgelost als je de fase eens omwisselt. Gewoon 2draadjes verwisselen. Of is dit te simpel :s

Greetz
Duffe

dat werkt bij een 3-fase motor, niet bij een mono-fase

pointers don't kill programs, programmers kill programs

Op 3 oktober 2003 20:11:23 schreef sven:
dat werkt bij een 3-fase motor, niet bij een mono-fase

yup inderdaad

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Even samengevat:

Om een (1 fasige) DC-motor, dit is een motor mét koolborstels (indien aangesloten op wisselspanning ook wel universeelmotor genoemd) van draaizin om te keren moet je ofwel de veldwikkeling omkeren, ofwel de aansluitdraden van de koolborstels (ankerwikkeling). Indien je ze beide omwisselt (vergelijkbaar met gewoon de stekker omdraaien in het stopcontact :-)) gebeurt er niets aan de draairichting, aangezien dan de stroom zowel in de veld als in de ankerwikkeling omgekeerd worden waardoor de draairichting hetzelfde blijft.

Als jou motor geen koolborstels heeft, gaat het waarschijnlijk om een asynchrone inductiemotor (want het toerental is 2800rpm en niet 3000rmp zoals bij een synchrone). Als je bovendien maar 2 aansluitdraden hebt, dan gaat het om een 1fasige inductiemotor en dan moet je dus ook ergens een condensator vinden. Als je 3 aansluitdraden hebt, dan gaat het om een 3fasige inductiemotor.
Om het toerental van de 3fasige inductiemotor om te keren moet je 2 van de 3 draden (van de statorwikkeling) verwisselen.
Hoe het toerental van de 1fasige inductiemotor om te keren weet ik eigenlijk niet precies. Dat is volgens mij niet altijd mogelijk. De draden op de condensator omwisselen mag toch zomaar niet hé? (elco of niet?) en als het al zou mogen, zou het dan de draairichting omkeren, ik dacht van niet, of wel? De draden van de statorspoelen omkeren is dat eventueel een oplossing?

om bij een enkelfasige motor de draaizin om tekeren moet je de condensator (heb je nodig voor het opstarten anders heb je geen koppel) van draad verwisselen net zoals je doet bij een driefasige eigelijk maar dan is je derde draad de condensator

Hugo Welther

Moderator

@Steven6EM. Rode tekst gemist?
Na ruim 7 jaar zal het probleem wel zijn opgelost.

Slotje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dit topic is gesloten