| Naam |
Bericht |
Marcuz
|
Pff af en aan een dag of 3, spoel met de hand wikkelen heeft me redelijk wat tijd gekost. Dat koste ongeveer halve dag, daarna nog 7 lagen lak erover. MMC maken was een paar uurtje en het "platform" was zo klaar met zaagtafel
Nu het werkt ff tunen en alles mooi wegwerken.
|
hoogspanningstrafo
|
Ik heb een vraagje als je muziek wilt maken maken met een tc wat moet je dan veranderen tog een vonkbrug vervangen door een dransistor en die aanstuuren ? of is het iets anders
|
Sparks
Golden Member
|
was het maar zo simpel.
ten eerste moet je al een solid state coil bouwen.
en dan moet je de h-brug nog op de juiste manier aansturen voor muziek.
gezien een tc nogal wat storing veroorzaakt zul je dus iets met glasvezel moeten gaan doen
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
muddy
|
Een solid state tesla coil maken met een driver met een audio-ingang. Hierbij wordt het stuursignaal gemoduleerd dmv. de muziek. Meestal gaat het hierbij zelfs om dual-resonant-solid-state-tesla-coils, DRSSTC.
Dan kom je bijvoorbeeld uit bij zoiets (klik)
Voor zover ik weet bevatten alle schema's met audio-modulatie een 4046-IC. Dit is een PLL (Phase Locked Loop) controller.
Ik zou eerst beginnen met zelf een (paar) tesla coil te maken, voordat je aan zoiets begint.
En inderdaad moet je dan ook voorkomen dat de EM-straling van de tesla niet in je geluidsapparatuur terechtkomt.
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
Sparks
Golden Member
|
Ik moet morgen nog wat papier werk regelen en dan vakantie 5 weekjes 
Eerste taak is om een blokhut te bouwen van 3x3 meter zodat ik de stellingen met rotzooi en alle andere rondslingerende rommel netjes kan opbergen.
daarna heb ik alle ruimte om eindelijk weer eens met mijn grote tc bezig te kunnen zijn.
heb vandaag een functie / sweep generator binnengekregen zodat ik eens op de geek manier kan tunen in plaats van maar wat lukraak op de primaire rond te prikken.
En ik ben bezig met een srsg alleen de 120 watt motor heeft te weinig vermogen om de schijf sychroon te houden.
Binnenkort maar eens een zware slijpsteen kopen om te modden
@ JORRIT
Het ziet er weer gelikt uit hoop dat het goed gaat werken .
Mocht je om stroom verlegen zitten
Aaarzel dan niet en kom gerust eens langs dan zullen we hem hier eens aan de stroom hangen.
En naderhand wat biertjes nuttigen
|
hoogspanningstrafo
|
wat voor voeding kan ik het best voor mijn tesla hebben 2400v bij 1,4a of 4800 bij 0,7a of maakt het niet veel uit?
|
muddy
|
4800
Maar waar haal je in godsnaam zo'n dikke trafo vandaan? Die energie, daar heb je een aparte groep voor nodig!
Is nog steeds (onderhand 1,5 jaar) bezig met de laser: alle fouten zijn nu opgespoord
|
Ledlover
|
4800v.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
hoogspanningstrafo
|
2 mot's trekken samen 13A maar dat is geen probleem ze komen trouwens uit 2 redeluik grote magnetrons
|
Sparks
Golden Member
|
quote:
Mwah valt best mee.
Mijn motstack trok in Utrecht 25 en 16 parralel eruit dat was dus dan een 41 ampere
Nu ben ik bezig met drie motstacks.
Ik wil vanaf 3x25 ampere draaien
Dus nog steeds mots aan het verzamelen nu en dan komt er weer eens eentje bij.
Ik moet trouwens zeggen dat het hier toch aardig rustig is geworden in dit topic
[Bericht gewijzigd door Sparks op 26 juli 2007 21:26:19]
|
muddy
|
Ja het is idd rustig geworden. Vakantie klinkt bij mij (buiten mijn vakantiewerk) als ideale tijd om te knutselen
|
Jorrit
|
Zo weer is een post van mijn kant.
Hier een filmpje van mijn vttc audio gemoduleerd.
Dit heb ik op een volgens mij nieuwe manier gedaan ik ben het in iedergeval nog niet ergens anders tegengekomen op internet
Het mooie van het schema is dat het relatief eenvoudig is en niet veel extra vermogen kost.
De tesla draait gewoon cw. Tussen de cathode van de buis en de massa heb ik een igbt geplaatst. Deze stuur ik aan met een pwm signaal. De frequentie hiervan ligt ronde 80 kHz. Dit is hoog genoeg voor goed geluid maar toch zo laag dat hij niet te dicht bij de resonantie frequentie van de coil in de buurt komt. Dit pwm signaal vervolgens audio gemoduleerd.
Als er interesse mocht zijn wil ik wel het schema even uittekenen.
Filmpje op youtube
Gain11 wie ook lid is hier op co heeft het gefilmd.
Ik hou de tl meestal redelijk dicht bij de vonk omdat de coil dan beter afgestemd is. (had niet genoeg primaire tap punten)
|
Fragaria
|
ziet er gaaf uit en ik zie dat je TC er zelfs op gaat headbangen 
iig ik ben best nieuwsgierig naar het schema.
is het ook mogelijk om een TC aan te stuuren via een variabele capaciteitsdioden.
ik heb dat onderdeel een keer in een buizen zender gebruikt.
of kan een TC niet op die manier worden gemoduleerd.
[Bericht gewijzigd door Fragaria op 1 augustus 2007 14:14:38]
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
|
Sparks
Golden Member
|
quote:
Ik houd mij zwaar aanbevolen Jorrit.
Ziet er verdomde cool uit.
Ik ben nu nog bezig met het opknappen van mijn schuur
ramen deuren dichtmetselen
meterkast plaatsen!!!
Erg handig als je met drie keer 35 aankomt
Volgend plan is de grote tc op driefasen te laten werken.
Maar als het weer niet meewerkt kan ik mooi wat met de vttc bezig.
Welke buis heb je nu gebruikt?
de 81m of de 21b
|
Jorrit
|
@Sparks.
Bedankt 
Dit is met de gu81m.
Hij draait hier gewoon cw dus echt lange vonken kun je er niet uit trekken. Ze zijn wel zeer heet haal er nu iets van 10 cm vlambogen uit ofzo. Maar wel audio gemoduleerd.
Het leuke van het circuit is dat je de tesla ook kunt gaan pulsen. Dus als je die grote condensator van 166 uF gaat gebruiken kun je er nog serieuze vonken uit halen ook
Het schema heb ik nog niet uitgetekent omdat ik hem eerst nog wat aan het finetunen ben.
Komt van het weekend denk ik wel een keer
|
Sparks
Golden Member
|
Ik heb geen haast hoor.
Ja die grote cap is er inderdaad ook nog.
Al een paar keer door mijn handen gehad afgelopen dagen.
Ik schat zo in nog een paar dagen rotzooien en dan is de boel weer aardig op orde.
Maar we krijgen ook eindelijk mooi weer in plaats van regen dus daar moet ik ook nog van gaan genieten.
|
coaster_chris
|
Je zei het al op msn, maar had nog geen tijd om het topic te checken... nu dus wel! DAMN Jorrit! Dat ziet er echt rete vet uit man!
Ik moet ook echt weer gaan coilen, maar op de een of andere manier kom ik er gewoon echt niet meer aan toe.
Ik ga nu deze dagen iig mijn oude coil even helemaal afwerken. Een nette MMC maken, want nu ligt ie op twee losse plexi plaatjes en nog wat dingetjes gewoon netjes afwerken.
Ga de coil waarschijnlijk nodig hebben voor een halloween evenement op m'n werk (Toverland)
Ik heb nog zoveel leeswerk te doen voordat ik echt verder kan met m'n SSTC, maar het schiet er allemaal een beetje bij in.
Heb nu alleen wat losse onderdelen liggen zoals m'n sec. (die eigenlijk nog ietwat te smal is, dus hoop dat ik toch een redelijk lage Fres kan krijgen. En niet m'n IGBT's op te blazen met idioot hoge frequenties.)Ook liggen er nog wat philips PLL chips een aantal UCC37321/2 tjes van TI.
Ik heb gewoon echt geen tijd meer ofzo, ik weet het ook niet! :S
~ Resonant Arcs ~ //Tesla Coil Design & Development (under construction...)
|
Sparks
Golden Member
|
Tijd is overal schaars volgens mij.
Ik ben inmiddels alweer wat aan het prutsen met mijn tc
Ik heb met behulp van mijn nieuwe sweep\functie generator de frequentie van mijn coil wat precieser bepaald en ben dus ook in staat om de primaire goe te tunen met de scoop.
Iets waar ik eerst wat moeite mee had door het beroerde signaal uit mijn zelfbouw frequentie dingetje.
Verder ben ik nu bezig mijn rotating gap om te bouwen naar een variabele rotating gap met een 42volt dc motor.
En vandaag ben ik hoofdzakelijk met andere dingen bezig geweest.
vanmorgen een lasapparaat gerepareerd vanmiddag een tegelbak oven opnieuw bedraad met forse draadjes (ding was 24 Kw)
En tussen de bedrijven door met een driefasen gelijkrichter bezig.
specs 33Kv bij 4 amp.
nog 396 diodes te gaan
|
kipmans
|
quote:
Omfg, waar mag dat ding wel niet voor dienen?
De Kipmans (R) Laboratories / Onderdeel van KipDev
|
Jorrit
|
@Sparks.
Daar gaan nog eens wat diodes inzitten 
Ik heb het schema trouwens af staat nu op 4hv heb nu even geen toegang tot een andere host dus. Ik kan hem je anders nog wel even een keer meelen.
Ik ben voorlopig even gestopt met de vttc. Moet nu eerst een paar andere dingen doen voor ik er weer verder mee kan. En ik moet er zobiezo ook een kooi van faraday voor maken nu hij op 1.9 MHz draait. Ik kon de muziek namelijk horen over speakers van een versterker wie uit stond. Dat ging mij toch wel erg ver. [Bericht gewijzigd door Jorrit op 14 augustus 2007 23:09:51]
|
Sine
Moderator
|
Da's nog net niet zo er als de CO-er die door de garagemuur heen vonken aan het trekken was naar de draaibank van zijn buurman ...
@ sparks, impressive gelijkrichtertje, je moet er niet aan denken dat daar een streng van doortikt.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
ZAQ
|
Ik zie mijn buurman nog aan komen rennen, WAT BEN JE AAN HET DOEN??????
http://home.planet.nl/~gerr7104/
|
Sine
Moderator
|
Dat gebeurde dus ook
Kan het topic zo snel eventjes niet meer vinden.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Sparks
Golden Member
|
dat verhaal met die draaibank dat was inderdaad wel humor.
Ik had toen op het flat bij 6 woningen de aardlek eruit
Typisch geval van ik was niet thuis
Tja wat dat doorslaan van zo'n streng diode's betreft dat kost geen drol maar het is zoveel werk
waar het voor dient @kipmans het is de bedoeling mijn tc op driefasen te laten werken.
En dan door het toerental van de sg te veranderen mooie lange vonkjes trekken.
Ik moet en zal namelijk over de drie meter
@ jorrit ik zal zo eens op 4hv kijken ben daar trouwens al lange tijd niet meer geweest.
dus dat zal wel weer wat tijd opslokken
|
Jorrit
|
@Sparks.
Hier de directe link naar het topic.
4hv
Het schema kan nog wel aangepast worden. Je kunt de gdt vervangen en een optocoupler gebruiken. Je kunt de vttc dan ook pulsen op zeer lage frequenties zonder dat de gdt in verzadeging gaat. Je stuurt dan met de ucc's rechtstreeks de igbt aan. En de ucc's worden aangestuurd doormiddel van de optocoupler. Wel moet je dan voor de veiligheid de ucc's een aparte voeding geven doormiddel van een 2de trafo.
|