Shock Media

Navigatie

Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2

Forum > Digitaal > Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 2 << Vorige | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | Volgende >>
Naam Bericht
ZAQ

MPSA42: Vragen bij D*ck B*st. €0,05 per stuk
http://home.planet.nl/~gerr7104/
Sine
Moderator

Daarom, knoeien met bc547 en zeners is moeilijker en duurder.

De enige reden om met LV torren te werken is dat je transistor arrays kunt gebruiken, en dat scheelt een hoop werk.

Alle blusdiodes aan elkaar, en die met 1 zener op 47V leggen.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
Benadski
Golden Member

Even mijn nieuwe aanwinsten showen:

Linksboven één van vier ongemerkte buizen met rooster en handgebogen cijfers. Daaronder één van vier buizen zonder! rooster en met handgebogen cijfers! Hier staat ook nergens een typenummer op. Rechtsboven een gewone Z520M (oranje), daaronder de al eerder gescoorde G10/200E (daar heb ik nu 6 NOS buizen van!) Ik ben hier enorm blij mee, ik had nog geen buis zonder rooster en zeker niet zulke grote top views!

Jullie nog wat bijzonders gescoord de laatste tijd?
Hier staat niets.
Dennis

Hoe kom je er toch aan? Tsja, de laatste tijd niet veel aanwinsten wegens budget issues... Mooie buizen gaan voor stevig wat op ebay.

Nog steeds op zoek naar kattenogen en wat pixies... En die nixies met handgevormde cijfers staan ook op mijn verlanglijstje.
Friendly reminder: Don't run with armed hampster - There are 10 kinds of people in the world, one who finds the binary joke funny and 9 who are tired of it - Mijn collectie nixies
Benadski
Golden Member

Goed kijken op Ebay! Soms zie je onduidelijke foto's, die G10/200E's en die andere handgebogen buisjes hadden beide slechte foto's... Dan bieden er veel minder mensen en blijft de prijs lekker laag!

Voor die laatste 8 buizen heb ik 48 pond moeten neerleggen, voor dit soort zeldzame buizen vind ik het een nette prijs.
Hier staat niets.
Benadski
Golden Member

De numitrons zijn binnen! Wel wat meer belasting moeten betalen dan gerekend, maarja, soms zit het mee, soms zit het tegen.

Ik verstuur ze woensdag, de hollanders hebben ze dan waarschijnlijk donderdag, den belg wat later, maar hij gaat wel priority.

Foto (natuurlijk):
Hier staat niets.
Manta79

Ik ben benieuwd hoe ze er in het echt uit zien !
Wat mij betreft wil ik best nog wel wat overmaken naar je...
[Bericht gewijzigd door Manta79 op 30 juli 2007 20:28:09]
Dennis

Den belg is al content als ze heel toekomen
Friendly reminder: Don't run with armed hampster - There are 10 kinds of people in the world, one who finds the binary joke funny and 9 who are tired of it - Mijn collectie nixies
Sine
Moderator

Aaah sehr schön!

[Bericht gewijzigd door Sine op 30 juli 2007 23:19:39]
Benadski
Golden Member

Tracking codes:

Sine: 3SPA1879408
Manta79: 3SPA1879404
Dennis: Helaas voor jou geen tracking code, wel priority verzonden.
Hier staat niets.
Manta79

Mooie buizen zeg ! thanks !
Menerik

ik heb een vraagje, ik ben zeer geinteresseerd in de nixie klokken en speel met het idee om een keer een hele uitgrebreide te bouwen dd,mm,yy,uu,mm,ss,frames Pal. en als het even kan met een dekatron en synchronisatie met 50 Hz van het lichtnet. e.v.t. ook dat hij dienst kan doen als Blackburst generator, voor mijn professionele apparatuur aan te sturen. nu wil ik eerst simpel beginnen, is het mogelijk om een bij een oude wekkerradio de lcd te vervangen voor 4 nixie's, er zit tenslotte al een tijdaansturing in. zou dit mogelijk zijn, of is het makkelijker om vanaf punt nul te beginnen?
Manta79

De aansturing van een LCD scherm is heel anders dan nixie.
Of het moet een klokchip zijn die ook nixie aan kan sturen met hun bijbehorende drivers.
Ik denk dat je beter de moeite kan sparen en naar 1 van de vele nixieklok ontwerpen te kijken die her en der op het internet te vinden zijn (ttl based of pic based, cpld, fpga).
groetjes !
Benadski
Golden Member

Ja he! Ik vind ze ook wel mooi! Zit er aan te denken om een klok te maken.

De meeste wekkerradio's zijn niet te gebruiken meen ik, ze gebruiken een vreemde multiplex aansturing.

Je hoeft ook weer niet helemaal op 0 te beginnen denk ik. Je hebt sowieso veel schema's tot je beschikking op internet en er zal ook wel een klok source te vinden zijn. Je zal er wel aan moeten sleutelen, maar da's logisch al je zoveel opties wilt.

EDIT: Te laat!
[Bericht gewijzigd door Benadski op 4 augustus 2007 19:18:32]
Hier staat niets.
Menerik

ik heb al heel wat shema's gezien en ben nu zo veel mogelijk theorie van de nixieklokken aan het lezen (en proberen te bergijpen) staat heel mooi spul bij, ik denk dat ik zeer simpel ga beginnen met een 4 buizen klok. daarna zien we wel verder.
Manta79

Als je een nixie met 4 buisjes kan maken, dan kan je ook een 6 buisjes nixie klok maken, de laatste 2 buisjes tellen alleen wat sneller
[Bericht gewijzigd door Manta79 op 4 augustus 2007 21:50:46]
Benadski
Golden Member

Dat klopt helemaal, die secondes zijn het probleem niet... Ik zou ze gewoon als optie op de print maken. Dan kan je de buizen later altijd nog toevoegen!

Heeft trouwens iedereen nu de numitrons al binnen?
Hier staat niets.
Manta79

Van mij wist het toch al, ik vind ze prachtig..

Ik denk dat ze in mijn badkamer radio komen

(SLA5520 streamium in/ombouwen, speakertjes, versterkertje erin en een digitaal klokje..)
Manta79

Ik heb nog op verzoek een nixie klokje gebouwd en ook verkocht(en zal spoedig mijn huis verlaten...)

10mm plexiglas
6 x direct aangestuurde IN-14 (met eronder zeer zwakke blauwe leds)
Altera EPM7128ELC-84
MC34063 150V geschakelde voeding
LM2576 5V geschakeld
Handbedraad

ActiveHouse

zéér netjes...

Heb je die plexi behuizig zelf gebouwd ?
'k heb hier een freesmachine staan, maar durf er niet goed aan beginnen, een beetje advies zou dus altijd welkom zijn

groeten,
Kris
http://www.digitalplayground.be
ZX6RR

Inderdaad zeer netjes!! De behuizing is ook prima voor elkaar... Dat zie je op dit forum ook wel eens anders
Manta79

Ja hoor, plexiglas is zelf gezaagd op een Proxxon FKS/E, daarmee kan je ook groeven frezen. Polijsten met steeds fijner schuurpapier. Draadeindjes erin tappen en mooie dopmoertjes erop, kunststof ringetje eronder, blabla
[Bericht gewijzigd door Manta79 op 6 augustus 2007 10:50:04]
Dennis

quote:
Op 5 augustus 2007 20:51:20 schreef Benadski:
Heeft trouwens iedereen nu de numitrons al binnen?

Buisjes waren blijkbaar vrijdag al toegekomen op mijn werk, maar ik lag ziek in bed thuis...

Goed verpakt in ieder geval

Heeft er eigenlijk iemand een datasheetje van die dingen? Niet veel gevonden op google, zelfs tube-tester heeft nog geen datasheet...
Benadski
Golden Member

Hier staan wat gegevens, onder andere de werkspanning (5V). Meer heb ik er ook niet over kunnen vinden. Maargoed, de pinout is natuurlijk zo uitgevogeld en de stroom is ook te meten. Zelf heb ik daar nog geen tijd voor gevonden.

http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/dtf104b.htm

Weer een mooi klokkie trouwens Manta79!

EDIT: Oja, een vraagje, heeft iemand een idee hoe ik de roosterloze nixies aan kan sturen? De 0 wil wel, maar de rest niet, dan gloeit alleen een aansluitdraad of een stuk van een ander cijfer?! Heel vreemd...
[Bericht gewijzigd door Benadski op 6 augustus 2007 19:11:13]
Hier staat niets.
Sine
Moderator

hier zijn de buisjes ook veilig binnen, heb alleen nog geen tijd gehad om ze aan een voeding te prikken

Roosterloze nixie ? Die uit je post boven ?

Als het goed is net als iedere andere nixie ( metalen buiten "ring" is de anode.

Het kan dat de segmenten pas na een tijdje beginnen te gloeien net als de 4822's daarvan gloeit ook enkel de electrode, om na een tijdje over te gaan op het cijfer.

in het extreme geval heb je last van cathode vergiftiging en zou het kunnen dat je eventjes wat meer stroom er door moet duwen voordat het segment aanspringt.

Bij een lastige buis waar ik dat bij heb voorgehad wilde met moeite twee cijfers oplichten en van de rest alleen maar de aansluitingen, ik heb toen de werkende cathodes met een hoge weerstand aan massa gelegd zodat ze net volledig oplichten, en heb daarna op de kathode er direct voor of achter de stroom verhoogd totdat de ontlading oversprong op de andere kathode, een paar minuten laten bakken onder een wat hogere stroom en die cijfers wilden weer prima mee.

Zoeken in topic << Vorige | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | Volgende >>