| Naam |
Bericht |
Remi
|
Wat voor brommer is het ?
Ik had dit probleem vroeger ook met mijn Yamaha FS1 deze was ook opgevoerd.
en elke keer knalde mijn achterlicht er ook uit.
ook zoveel aan gesleuteld tot dat mijn vader zij dat ik mijn accu eens moest controleren of deze niet droog stond.
dit was dus ook het geval. accu stuk deze vervangen en achterlicht bleef heel.
@ Henry S,
jij doelt op een lm317 als stroombron / begrenser ?
Greets
Remi
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
|
klein is fijn
Moderator
|
quote:
Klinkt logisch, accu werkt als condensator die redelijk de spanningspieken kan onderdrukken. Zo'n dynamo / altenator kan redelijk hoge spanningspieken geven, ver boven tot wat een 7806 aankan. Na verloop van tijd gaat dat ding dan gewoon stuk.
Maar zelfs met een goede accu kan ik me voorstellen dat een beetje spanningspiek de boel om zeep kan helpen. Een fatsoenlijke voeding (dus niet rechtstreeks een 7806 op de boordspanning zetten) doet wonderen.
Boordspanning aftakken met diode (1N4004 ofzo), bufferen met een elco (iets van 470uF) of limiteren met een zener / weerstand combinatie, en daarachter pas de regelaar met de gebruikelijke 100nF condensatoren.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
Don`t Know
|
Het merk van de brommer is puch, Ik zal idd even naar de accu kijken.
Ik had een 7806 gebruikt, eerst de spanning dubbel gelijk gericht toen gebuffert met een elco van 470uF, dan de 7806.
Dit heeft een dikke week gewerkt.
|
flipflop
|
quote: Op 16 september 2007 20:48:46 schreef klein is fijn:
Klinkt logisch, accu werkt als condensator die redelijk de spanningspieken kan onderdrukken. Zo'n dynamo / altenator kan redelijk hoge spanningspieken geven, ver boven tot wat een 7806 aankan. Na verloop van tijd gaat dat ding dan gewoon stuk.
Condensator met zener functie ingebouwd. Gaat inderdaad maar beperkt goed. Als je de spanning te hoog laat oplopen moet de accu teveel stroom "opnemen" om de spanning laag te houden en raakt zo aan de kook. Niet fijn maar het werkt wel, beperkt.
Ander oplossing is om gewoon, pakweg, 50..60 te rijden. Wel zo veilig voor jezelf, maar vooral voor mede-weggebruikers (fietsers bv). [Bericht gewijzigd door flipflop op 16 september 2007 21:50:35]
if (rst='1') then d <= '1' elsif (clk'event and clk='1') then d <= data end if;
|
Don`t Know
|
Ja dat klopt ook wel, maar het gaat me nu eerst even om de oplossing. Ik ga hem toch binnenkort verkopen (ik rij bijna altijd met de auto).
Ik dacht bij mezelf "er moet toch een oplossing voor zijn?"
Vandaar de vraag.
|
ledfreak
|
niemand denkt gewoon aan gelijk richten en begrenzen een 1 watt rode luxeon star achterin
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
|
klein is fijn
Moderator
|
quote:
Inderdaad, omdat iedereen die het topic heeft gelezen weet dat de spanning enorm varieert.. [Bericht gewijzigd door klein is fijn op 16 september 2007 22:33:49]
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
ledfreak
|
quote:
dus ? dat is toch geen probleem
lager dan 6 volt komt ie toch niet das nog steeds ruim genoeg
gewoon lm317 dr tussen op 3.8 volt
|
pompopom
|
OF
je kan je brommer ook gewoon laten normaal rijden
greetz,
Koen
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
|
Frederick E. Terman
|
quote: Op 15 september 2007 23:09:10 schreef Don`t Know:
Maar nou zat ik te denken, als de dynamo snelheid varieert ,varieert de frekwentie toch ook ??. want als dat zo ik zou ik toch een spoel kunnen gebruiken als weerstand ??
De frekwentie gaat omhoog en dus de weerstand ook. Misschien is het niet een goed idee maar wat vinden jullie ervan.
Ik vind het eigenlijk een heel mooi idee, wat ik bij brommers nog nooit gehoord heb.
Jammer genoeg heb ik geen verstand van brommers, dus ik weet de frequentie niet.
Maar stel eens dat je 6000 toeren per minuut maakt en dan 4V spanning teveel hebt. Het achterlicht moet 0,5A hebben, want dat is 12V bij 6W. Dan zou de spoel dus 8 ohm moeten zijn bij 100 Hz, ofwel 13 mH.
Zoiets kom je normaal bij luidspreker-wisselfilters wel tegen; het is geen idiote waarde ofzo.
De getallen zullen wel anders zijn (en wat doe je met je voorlicht?) maar het principe zou best kunnen werken.
/edit berekening moet eigenlijk anders, maar dat is op te lossen [Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 17 september 2007 09:42:46]
|
Technokiddy
|
quote:
Zo makkelijk zal dat niet gaan ledfreak, ik heb hier een 1 watt luxeon star in mijn puch maxi gehad. ik heb alles al geprobeerd gelijkrichten+afvlakken met een dikke c, dan een 7805 gebruikt. werkte niet lekker. de luxeon met een dikke 10 watt weerstand erachter. heeft 3 weken gewerkt en toen was mijn weerstand losgebroken intern door de trillingen. Even later is ook mijn luxeon eruit gefikt met de 7805 erbij toen ik rond de 90 reed. Ik zit nu weer zonder achterlicht en voor een nieuwe oplossing te zoeken. mijn puch maxi heeft geen accu. en de dynamo heb ik eens gemeten op pieken. de hoogste piek die ik heb gemeten was 47v, meestal varieerd het tussen de 17-28v werkspanning (dit is belast). en die pieken zijn een ware killer voor de elektra.
Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!
|
ledfreak
|
dan doe je toch echt wat verkeerd
zo moeilijk is het niet om een schakeling te maken die piekspaningen opvangt gelijkt richt en stroom begrenst
aangezien dr flinke piekspanningen uit komen is het wel verstandig om de electronica te beveiligen
anders is het allemaal zo kapot
heb jaren leds in me scooter gehad en ook op me mtx nooit geen problemen
kwestie van goed ontwerpen
me mtx gaf pieken van 80 volt die werden er netjes tussen uit gevist
|
DE OLDE
|
De oplossing: ga even langs het politiebureau en laat je brommer keuren, je lampproblemen zijn meteen opgelost. (grapje) Maar even serieus ik wil niet moraliserend zijn, ik ben ook jong geweest en heb ook de nodige stunten uitgehaald, maar later denk je wel :"wat was ik levensgevaarlijk bezig"
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
Technokiddy
|
quote: Op 17 september 2007 11:08:26 schreef DE OLDE:
De oplossing: ga even langs het politiebureau en laat je brommer keuren, je lampproblemen zijn meteen opgelost. (grapje) Maar even serieus ik wil niet moraliserend zijn, ik ben ook jong geweest en heb ook de nodige stunten uitgehaald, maar later denk je wel :"wat was ik levensgevaarlijk bezig"
Ik rijd met mijn brommer niet hard op de openbare weg, ik race ermee op circuits met vrienden zoals circuit zandvoort als het rustig is. dan trek ik daar 140km/u maar savonds vinden me lampen dat niet leuk
|
pompopom
|
quote: Op 17 september 2007 11:27:55 schreef Technokiddy:
[...]
Ik rijd met mijn brommer niet hard op de openbare weg, ik race ermee op circuits met vrienden zoals circuit zandvoort als het rustig is. dan trek ik daar 140km/u maar savonds vinden me lampen dat niet leuk 
140km/u op ne PUCH ??? goed zot
The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)
|
Technokiddy
|
quote:
neen goed verstevigd frame
|
Bart Hiddink
Golden Member
|
Ik snap het even niet.
Je raced op een circuit met je Puch met 140 km/uur en met dezelfde motor rij je op de openbare weg en dan sneuvelt je achterlicht...?!
Waarom ga je niet gewoon autorijden en bewaar je die Puch voor op het circuit?
Dan kunnen we allemaal weer rustig ademhalen.
Problem solved.
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
|
FuriousGlenn
|
?
|
Technokiddy
|
quote: Op 17 september 2007 12:10:24 schreef Bart Hiddink:
Ik snap het even niet.
Je raced op een circuit met je Puch met 140 km/uur en met dezelfde motor rij je op de openbare weg en dan sneuvelt je achterlicht...?!
Waarom ga je niet gewoon autorijden en bewaar je die Puch voor op het circuit?
Dan kunnen we allemaal weer rustig ademhalen.
Problem solved.
Het is een brommer  en mijn achterlicht sneuvelt ook al als ik rond de 60 rijd. de puchjes hebben er wel vaker problemen mee.
|
High met Henk
Honourable Member
|
12 lampje erin gezet: deed ik ok bij mijn maxi die reed ook 95
je komt er pas achter dat dat hard is als je motor gaat rijden
iks chrok gewoon toen ik op de weg naast eht fietspad met een suzuki GN 250 880 reed en bedacht me toen dat ik op het fietspad (wat dus veel smaller en slechter is) 95 reed!!!
dei GN was trouwens een lesmotor, inmiddels rijd ik Honda bol 'd or 750 en dnepr mt 16! MAar 140 haal je never nooit niet met een puch, 120 is de top!
of het is geen 50 cc meer!!
maar neem AUB het advies hier ter harte: ga niet zo idiiot hard op zo'n ding
ik deed het ook, maar ben nu beetje wijzer geworden! Ik moest wel elke 2 maanden nieuwe remmen steken en elke 1,5 maand een nieuw achtertandwiel....... [Bericht gewijzigd door High met Henk op 17 september 2007 12:59:48]
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
Technokiddy
|
quote: Op 17 september 2007 12:58:45 schreef High met Henk:
12 lampje erin gezet: deed ik ok bij mijn maxi die reed ook 95
je komt er pas achter dat dat hard is als je motor gaat rijden
iks chrok gewoon toen ik op de weg naast eht fietspad met een suzuki GN 250 880 reed en bedacht me toen dat ik op het fietspad (wat dus veel smaller en slechter is) 95 reed!!!
dei GN was trouwens een lesmotor, inmiddels rijd ik Honda bol 'd or 750 en dnepr mt 16! MAar 140 haal je never nooit niet met een puch, 120 is de top!
of het is geen 50 cc meer!!
maar neem AUB het advies hier ter harte: ga niet zo idiiot hard op zo'n ding
ik deed het ook, maar ben nu beetje wijzer geworden! Ik moest wel elke 2 maanden nieuwe remmen steken en elke 1,5 maand een nieuw achtertandwiel.......
Het grote probleem is dat door de warmte ontwikkeling en de trillingen de lampjes kapot trillen.
en 140 is wel te halen met ee uitgevijlde 70cc eronder, een luchtfilter dat alleen bakstenen filtert, race uitlaat, nieuwe vertandingen. alleen de remmen slijten idd als een gek weg. ik verslijt zo een 3 paar remmen elke maand
|
DE OLDE
|
quote: Op 17 september 2007 11:27:55 schreef Technokiddy:
[...]
140 uit een brommer dan ben je beter dan wij vroeger, wij haalden net 100. Er is dus toch technische vooruitgang. Overigens wel verstandig om op een circuit te gaan, hadden wij niet, wij gingen met 100 een Dafje voorbij de een links en de ander rechts, de dafpiloot had het niet meer!!
Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
|
Remi
|
nou mijn yamaha FS1 met een FB5 cylinder 18 mm carbarateur
aangepaste vertanding van de motor naar het achterwiel
zelf ingeboude 5e versnelling (heb daar voor de vrij voor moeten opofferen) en een uitlaat zelf gelast die echt geen geluid maakte net zo stil als die helicopter van airwolf in silend mode   deed ook zo een honderd 140 km/u haha.
ik had ook een kenteken plaatje laten drukken met de tekst Groundwolf 1
en dan op de ring van amsterdam a10 snachts autootjes in halen tot dat ik een rode fiat panda inhaalde en ik keek er in en ja hoor ik zag 4 mooie zilveren embleempjes zitten.
ik werd aan de kand gezet en daarstapten ze uit... hoe was het mogelijk 4 van die grote agenten in een panda. hahah
en 1 van hun begon aan mij te vragen of dit nou een motor was of een brommer. na ja je kent dat wel hoe ze tegen je kunnen praten.
maar na 10 minuten uitleg gegeven te hebben dat ik wel wist dat je maar 40 km/u mag buiten de beboude kom en 35 binnne n de bebouwde kom. kreeg ik te horen van oom agent.
"zie je daar de afslag rai? daar ga je eraf je gaat het fietspad op en je rijd niet harder dan 40 ...en laat ik je nooit meer tegen komen"
waarschijnlijk wouden ze naar huis en hadden geen zin meer om nog eens een raport te schrijven ofzo . dus ik zij ja agent goed agent oke agend bedankt agent ik zal het noooit meer doen agent.
en een week later deed ik het weer maar dan zonder oom agent tegen te komen.
maar toen ik thuis was gekomen en mijn brommer in de schuur zette en alles had afgesloten hoorde ik eeen hele hardekanl en gerinkel.
dus ik weer in de schuur kijken en toen was mijn cylinder in stukken uitelkaar geknald en er was niets meer van over . tja toen werd ik een beetje groen in het gezicht en bedacht me ... wat als dit nu onderweg was gebeurd met 140 km/u .... ik heb daarna nooit meer echt mijn brommer opgevoerd maar ik liet het bij maximaal 70 km.u
ik had mijn lesje wel geleerd.
Maargoed
ff ontopic....
is er al vooruitgang in de zaak achterlicht ?
Greets
Remi [Bericht gewijzigd door Remi op 17 september 2007 16:45:44]
Midiologie.nl. Makers van LPTpushbutton. Als je echt van je hobby houd, laat dom commentaar van anderen je koud.
|
WilToyo
Golden Member
|
quote:
Bij het horen van jouw verhaal is de zaak achterlicht geseponeerd.
Maak me niet gek, ik ben al gek.
|
The TOOL man
|
Als we het dan toch over brommers uit het verleden gaan hebben, heb ik er ook nog wel een paar hoor!
Ik had een Kreidler 50 cc , met 28 mm delorto carb , en 30 mm Homoet uitlaat, binnen rotor plus electronische ontsteking, en vijf bak.....draaide 16 duizend toeren en haalde ook met gemak de 140!
Werd nog leuker toen ik een origineel "van Veen" chassis op de kop kon tikken met kuip ! Dat ging ook zo'n 130..140 maar dan zat ik een stuk sneller aan die snelheid
Ik wilde meedoen met brommer race'en maar helaas mocht je daar maar max 17 mm carb. hebben....en dan liep het voor geen meter.....
|