Kan ik een Keramische kookplaat aansluiten op een perilex (krachtstroom 380V)?

Dit topic is gesloten

Beste allemaal,

Ik zit met de volgende vraag:

Mijn huidige Pelgrim heteluchtoven icm met een keramische 4 pits kookplaat is defect geraakt (9450W).
Beide apparaten zijn op 1 perlilex aangesloten wat volgens mij krachtstroom is (380V)?

Ik heb een nieuwe Bakoven icm magnetron functie gekocht en een nieuwe keramisch 4 pits kookplaat (6600W).
De bakoven kan op een normaal stopcontact aangesloten worden en de keramisch kookplaat op de perlilex.
Nu is mijn vraag, kan ik zonder problemen de kookplaat op de perilex aansluiten? Ik ben namelijk bang dat ik deze opblaas.

Keramisch Kookplaat: Siemens ET715501E

benleentje

Golden Member

Dat is een goede vraag. Waarop ik je het antwoord toch schuldig moet blijven.

Normaal staat er op de perilex 2 * 220 Van 2 * een 16A groep aan elkaar.

Kijk dus eens in je groepen kast wat voor zekering of instalatie automaat er voor de perilex zit.

Zijn dit 2 * 16A automaten met een enkel bediening. Of is het een enkele 3 fasen automaat of groep.

Daarnaast kan je de kookplaten zelf vaak of voor 2 * 230V of voor een 3 fase aansluiting omschakelen.\

Hoe dit werkt staat in de handleiding.

Ik vermoed echter gezien het vermogen dat de oude kookplaat er 1 op 3 fasen was.

Deze zit op de grens en kan dus allebei zijn.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om er een kundig persoon bij te halen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dat kan zeker je blaast niet je kookplaat op hoogstens je zekering voor overbelasting.

Maar let wel op een perilex kan met op 2 manieren aansluiten (bijna niemand die dat weet )
een manier is 2x 240V 16A
andere manier is 3x 240V 16A ( oftewel 380V )

Als je in de meter kast kijkt zie je een aparte groep voor je kookplaat. daar kun je zien of dit 2x240v is of 380v.

Als je het niet zeker weet maak er dan een foto van en vraag het nog een. want verkeerd aansluiten is niet goed voor je kookplaat.

een groep van 16A is +/-3600W

240V x 16A = 3840W VxA=W ( UxI=P )

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

De aansluitwaarde van mijn huidge Pelgrim heteluchtoven icm met een keramische 4 pits kookplaat is 9450W.
Deze waarde staat op de oven. Ik kan hier toch uit concluderen dat mijn perilex aansluiting uit 3 fases bestaat oftewel krachtstroom (380V)?

Indien dit het geval is, dan moet ik volgens mij de stroomaansluiting omvormen naar 2 x 240V (2 fase), anders knalt de zekering van mijn nieuwe kookplaat eruit?

Moet ik dit omvormen in de contactdoos of kan dit ook in de stroomstekker gedaan worden? De reden dat ik dit vraag is dat de perilex aansluiting op een plek zit waar ik moeilijk bij kan komen(zit achter een keukenplaat in een keukenkast).

benleentje

Golden Member

WAt je nu zegt kan echt niet zomaar.

Eerst bepalen wat voor perilex aansluiting je nu hebt.
Is hierboven al beschreven hoe je dat kan zien in de meterkast.

Staat vaak ook op het apparaatzelf bij de aansluitkabel, of het schema zit op de afdekplaat van de aansluitkabel.

Perilex ombouwen van 3 fase naar 2 * 230 is werk voor een elektricien en is niet goedkoop.

Het is niet alleen de perilex, het is ook de groep in de meterkast EN nieuwe bekabeling in plaats van deze.

Dus beter even de kookplaat gegevens bestuderen 6600W moet ook kunnen op 3 fase indeling.

Het zijn namelijk intern nog steed 4 kookplaatjes die je of

Op 2 *230 =
1 grote en 1 kleine op eerste 230V
1 grote en 1 kleine op tweed 230V

bij 3 fase
1 grote op een fase
1 grote op een fase
2 kleintje's op een fase.

Maar of dat kan lees de gebruiksaanwijzing

Staat vaak ook op het apparaatzelf bij de aansluitkabel, of het schema zit op de afdekplaat van de aansluitkabel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb even een foto gemaakt van onder onderkant van mijn nieuwe kookplaat. Kan iemand aan de hand hiervan zeggen of ik dit op mijn bestaande perilex kan aansluiten. Als ik vanavond thuis ben zal ik een foto plaatsen van mijn meterkast (zit nu nog op mijn werk).

http://www.uploadarchief.net/files/download/stroomschema%20kookplaat.jpg

Afbeelding

1N betekend voor 220V

2N betekend voor 2x 220V

3N betekend voor 380V

Bij 1N 1x 220V oftewel een fase (bruin) en een nul (blauw) sluit je de bruine draad op 1,2 en 3 de blauwe draad sluit je aan op 4 en 5.

Bij 2N 2x 220V oftewel 2 fases (2x bruin) en 2 nullen (2x blauw) sluit je 1 bruine draad op 1 en 2 aan 1 bruine draad op 3. Een blauwe op 4 en de andere blauwe op 5.

Bij 3N 1x 380V oftewel 3x 220V want als je tussen de fases meet heb je 380V en tussen de fase en de nul of aarde heb je 220V sluit je de de bruine draad op 1 (L1) een zwarte ( meestal is 380V 1 bruine 2 zwarte 1 blauwe en een geel/groen aarde ) op 2 (L2) de andere zwarte op 3 (L3) en de blauwe op 4 en 5.

Bij alle drie heb je een aardedraad bij zitten de kleur is geel groen deze moet je bij PE aansluiten.

Als je de perilexSTEKKER open maakt en dan naar de aansluiting kijkt zie je in het heel klein dat er F1, F2, N en N staat. Je moet ook weten hoe je perilex stopcontact aangesloten is. Ik zou zeker even een foto maken van je groepen kast. dan kan je zien hoe het zit en hoe je het moet aansluiten

Succes

Bart

[Bericht gewijzigd door Bart-d op donderdag 25 oktober 2007 15:57:16 (12%)

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

http://www.uploadarchief.net/files/download/bart-d.jpg

[Bericht gewijzigd door Bart-d op donderdag 25 oktober 2007 16:13:10 (80%)

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Ik hoop dat je het begrijpt anders horen we het wel

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Bart,

Hoe je een foto moet plaatsen staat hier beschreven onder IMG: http://www.circuitsonline.net/forum/faq/2

Op 25 oktober 2007 15:53:49 schreef Bart-d:
Als ik nu eens wist hoe ik hier een foto kan plaatsen zal ik je de foto sturen met kleuren zodat het duidelijker wordt

Bart

Orginele plaat is ruim 9000vA en dat redden we niet op 2x230v dus is de huidige aansluiting een 3 fasen aansluiting.

6600VA ligt ruim onder de 7200va dus deze is geschikt voor 2x230v.
Maar je kan gewoon je oude aansluiting zonder wijziging gebruiken als je de plaat aansluit als methode 3N(3fase)

Mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Het aansluiten is dus een fluitje van een cent. Ik moet gewoon de huidige stroomkabel van de hete lucht oven ontkoppelen en op de nieuwe kookplaat aansluiten zoals getekend staat op schema 3N.
Maakt het nog uit welke zwarte draad ik gebruik voor L2 en L3?

Meestal is bruin F1, zwart F2 en zwart met een markering (witte streep ed) F3.

Ook tegenwind gaat liggen.
benleentje

Golden Member

Kleuren zijn officieel zoals rene kramer zegt. Maar eigenlijk maakt dat niet veel uit.

Had ik niet aan gedacht maar de oude kabel zat inderdaad nog goed aangesloten in de stekker op de perilex.

Scheelt je weer een hoop uitzoek werk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Gistermiddag de kookplaat aangesloten zoals getekend staat op schema 3N en het werkt prima!
Ik wil jullie allemaal nogmaals bedanken voor jullie goede en snelle reacties!!!
Het was mij anders echt nooit gelukt. Tot de volgende keer maar weer -)

Groeten,
Luc.

Op 25 oktober 2007 15:46:09 schreef Bart-d:
Bij 2N 2x 220V oftewel 2 fases (2x bruin) en 2 nullen (2x blauw) sluit je 1 bruine draad op 1 en 2 aan 1 bruine draad op 3. Een blauwe op 4 en de andere blauwe op 5.

Hoi, Naar aanleiding van deze en andere posts heb ik een perilex stopcontact aangelegd voor mijn nieuwe kookunit. Allemaal duidelijk, alleen het resultaat niet. Ik heb de volgende situatie:

http://www.stipit.nl/kookplaat/IMAG01742.jpg

Hier ga ik uit van 2N, het middelste plaatje. Zo was hij ook aangesloten bij de vorige eigenaar. Vervolgens het perilex stopcontact aangesloten zoals beschreven door Bart:

http://www.stipit.nl/kookplaat/IMAG0182.jpg

Ofwel, twee groepen, twee blauwe draden dus en twee bruine. De groepen zijn verder nergens anders op aangesloten en heb ik van twee verschillende aardleks af laten komen (fasen?)

http://www.stipit.nl/kookplaat/IMAG0183.jpg

Tot slot gecheckt of de stekker goed zat aangesloten:

http://www.stipit.nl/kookplaat/IMAG0176.jpg

Volgens mij klopt hij zo met het schema en de uitleg van Bart. Vervolgens de stekker er in en de schakelaars in de stoppenkast aangezet. Eerst de L1 groep (groep 5) dat gaat goed en vervolgens de L2 groep (groep 1) En dan gaat het mis, de aarlek van beide groepen slaan uit...

Heeft iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Dank je wel!
Martijn

1 Je kaapt dit topic terwijl je ook zelf een nieuwe kan starten.
2 Zoals je deze twee groepen hebt aangesloten is totaal verkeerd/gevaarlijk/niet toegestaan en wordt dan ook direct door de ALS afgestraft.
Of je plaats een speciale kookgroep achter één ALS of je koppelt de 2 hefboompjes van 2 naast elkaar gelegen groepen achter één ALS. Zodoende heb je 2P+2N+PE op één fase, welke middels een 5 polige kabel/leiding naar de Perilex hoort te gaan. De brug tussen 4 en 5 dient verwijderd te worden, zodat wanneer er één nul slecht contact maakt, de andere niet overbelast raakt.

Okay, Dank je wel voor je antwoord. Ik had niet in de gaten dat ik iets illegaals deed (zowel voor forum als voor de electra) Ik dacht dat ik e.e.a volgens de remark van Bart had aangesloten en het leek mij dan ook een zinvolle aanvulling voor eventuele volgende lezers van deze discussie. (Ik had nog wel netjes de FAQ gelezen :) )

Ik zal een nieuwe discussie starten. Aansluiten Perilex

Dit topic is gesloten