Nieuw laser en dergelijke topic deel 12

Dit topic is gesloten

En waar staat het blokje met PD voor in het schema van norm?

(even een linkje zodat iedereen weet waar ik het over heb: Link! )

Op 31 oktober 2007 17:23:08 schreef Frixxion:
En waar staat het blokje met PD voor in het schema van norm?

(even een linkje zodat iedereen weet waar ik het over heb: Link! )

Dat is voor je positie detector (PD) dat kan je weer bij chan kijken hoe dat inmekaar zit.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Op 31 oktober 2007 10:26:19 schreef 4d:
Hoera, ik heb een verdeler gevonden die nog DAC0832's kan verkrijgen.
Ik heb er nu 5 besteld voor mezelf.
Zijn er nog mensen die interesse hebben? Anders zou ik er nog bestellen
Ze worden blijkbaar niet meer gemaakt en zijn daarom zo moeilijk te vinden ...

Ja, ik heb interesse! Wat kosten ze? Ik wil er 10 hebben.

he scantech dank je wel voor je schema. ik heb namelijk ook mot2 dus dat was het schema wat ik zocht. heb je hier misschien een onderdelen lijst voor. zoals de trafo wat voor vermogen heeft die?? en 1 ding is me niet helemaal duidelijk op het schema helemaal rechts staat ic8 met een weerstand eronder welk ic is dat (type) en wat is de waarde van de weerstand. mooier is natuurlijk een onderdelen lijst.

alvast bedankt hiervoor.

ps als ik het schema gooed lees komt er bij de "rem" een instelbare spanning uit, en komt er bij "dac0832" 5volt uit, en bij "tl 084" +12V 0V en -12V klopt toch he??

Nee, heb geen onderdelenlijst.
IC8 is de LM317 en de weerstand ik 1K8.
De trafo geeft niet meer dan 100mA. (excl je laser!!)

De remspanning is instelbaar tussen 2-7 volt. Aansluiten aan één spoel van de MOT2.
De werkspanning van de DAC0832 is idd 5volt en die van de TL084 is + en -12volt, klopt.
De uitgang van de TL074 aansluiten op de andere spoel van de MOT2.

ok dan heb ik het toch goed bekeken lol. nou kan ik weer wat doen. bedankt voor de info

net even gekeken bij conrad voor trafo en nou staat er in dat schema 10v secundair mag dat ook 9v zijn

[Bericht gewijzigd door arcch op woensdag 31 oktober 2007 21:51:57 (37%)

Haha! die '10' is de aansluiting van de trafo van het tekenprogramma Eagle, niet de spanning :-).
Je moet 507725-11 van Conrad hebben. Dit is de 2x 12volt.

heel mooi bedankt voor de snelle reactie alles is besteld dus nou maar weer wachten lol

GJ_

Moderator

Op 2 november 2007 15:49:50 schreef ledfreak:
bieden is toegestaan ;)

Sorry, maar hier niet ;-) Regel dat verder per mail. Anders zet je de vraag (of het aanbod) maar gewoon bij V&A.

Verdere V&A posts worden verwijderd.


Een serieuze waarschuwing voor arcch die toch meende te kunnen bieden.
Diverse V&A posts verwijderd.

Twee pagina's was duidelijk dat we zouden proberen hier weer een goed lopend topic van zouden proberen te maken. Het is precies een pagina goed gegaan en nu gaat het weer fout.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 6 november 2007 08:19:47 (35%)

Ik besef dat ik er niks mee te maken heb, maar denk je eens in:

Jij bent een kiendje en je wilt een laserscanner gaan maken. Helemaal blij na een zoektocht van een week kom je in rit topic terecht, en je begint te lezen.

Dan staan er ineens twee pagina's vol met: ik heb dit te koop, zoveel euro, en dan twintig reacties met hogere biedingen en al die onzin. En een reactie als 'je hebt mail' draagt ook weinig bij aan de inhoud van dit topic.

Je kunt best neerzetten dat je iets zoekt, maar zorg er dan voor dat iedereen die reageert dat doet via de mail. Als je iets aanbiedt precies hetzelfde verhaal: gewoon mensen laten reageren via mail, of zeggen: 'ik heb mijn laser neergezet bij V&A', zodat het nog interessant blijft om dit topic te lezen.

Een tijdje geleden vond ik het nog leuk om dit topic te lezen, maar als ik de laatste maanden zie dat er een nieuwe reactie is geplaatst, is het 5 van de 10 keer een of andere laser of wat anders dat hier wordt aangeboden.

gewoon lekker zelf blijven bouwen, en als het je eindelijk is gelukt dit topic volspammen met foto's... That's the spirit.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

precies this topic is worthless without pics

zal wel ff wat foto's posten als me 35k setje binnen is

hehhee eindelijk de onderdelen voor dat printje binnen gekregen en opgebouwd moest alleen even de input output en gnd aansluitingen. ff op het werk in elkaar gezet en hij deed het niet...... weer de datasheets opgezocht en het kan wel kloppen ik heb de aansluitngen verwisseld lol. goede tip voor de volgende keer controleer het niet 2 keer maar 3 keer. morgen weer ff proberen

Op 7 november 2007 19:39:01 schreef muddy:
Ik besef dat ik er niks mee te maken heb, maar denk je eens in:

Jij bent een kiendje en je wilt een laserscanner gaan maken. Helemaal blij na een zoektocht van een week kom je in rit topic terecht, en je begint te lezen.

Dan staan er ineens twee pagina's vol met: ik heb dit te koop, zoveel euro, en dan twintig reacties met hogere biedingen en al die onzin. En een reactie als 'je hebt mail' draagt ook weinig bij aan de inhoud van dit topic.

Je kunt best neerzetten dat je iets zoekt, maar zorg er dan voor dat iedereen die reageert dat doet via de mail. Als je iets aanbiedt precies hetzelfde verhaal: gewoon mensen laten reageren via mail, of zeggen: 'ik heb mijn laser neergezet bij V&A', zodat het nog interessant blijft om dit topic te lezen.

Een tijdje geleden vond ik het nog leuk om dit topic te lezen, maar als ik de laatste maanden zie dat er een nieuwe reactie is geplaatst, is het 5 van de 10 keer een of andere laser of wat anders dat hier wordt aangeboden.

gewoon lekker zelf blijven bouwen, en als het je eindelijk is gelukt dit topic volspammen met foto's... That's the spirit.

Daar ben ik gruwelijk mee eens. Om eerlijk tezeggen vind ik zelfbouw projectoren veel interesanter dan kant en klare sets. Kopen kan iedereen, maar bouwen is... "Show you'r technology in design"

Ik zal ook weer wat foto's hier neer gooien van mijn 4 projectoren, nog wat zelfbouw galvo's, materiaal en onderdelen die ik gebruikt om ze tekunnen bouwen.
Misschien brengt hier wat mensen op nieuwe ideeen

Mijn 4 projectoren bestaat uit:
2 100% zelfbouw 12.5k en 11.5K
1 half zelfbouw 30K (alleen de galvo's zijn profesioneel)
1 Komplete set (Scanpro 30) 30K (krijgt van mij weinig aandacht :P)

Ik ben nog steeds actief met experimenteren met de galvo's,
laatste prototype haalde 14k maar had veel traagheid in de rotor waar door het beeld niet beter van wordt teveel under en overshoot in beide richting.

Maar je ziet later wel in mijn foto's.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

zal eerdaags ook ff wat pix posten
als me 35k setje binnen is

samen met me 220 mw rood en me 170 mw groen

Ik ben eindelijk weer eens verder gaan knutselen aan Luna de Laser. Het eerste kanaal van de scope heb ik aangesloten op de uitgang van de driehoekgenerator, met het tweede kanaal meet ik op verschillende plaatsen.

- Eerste test: zonder PD, met een driehoekgenerator op de ingang, dummy load 30R 20W.
Op TP2 krijg ik een mooie geinverteerde driehoekspanning (enigsinds versterkt). Op TP3 krijg ik echter alleen een heel klein piekje op het moment dat de driehoekspanning zijn top bereikt. Tom denkt: niet goed. Op TP5 krijg ik helemaal niets te zien, zo ook niet op de uitgang.
[nadenk modus] Ik denk dat ik PD nodig heb [/nadenk modus]

- Tweede test: kunstmatige PD door via een instelbare spanningsdeler het geinverteerde ingangssignaal ook op de PD ingang aan te bieden. Succes:) Op TP2 nog steeds hetzelfde, op TP3 een redelijk vaag iets, maar de schuine zijden lopen parallel aan de schuine zijden van de driehoekspanning, dus ik zit goed.
Ook op TP5 zie ik signaal. Aan de uitgang komt echter iets heel vaags: een beetje een verkapte combinatie tussen driehoekspanning en sinus, die rond de 100Hz ligt.
[nadenk modus] Wat zal er gebeuren als ik het ingangs signaal verander? [/nadenk modus]

Ik verander de ampliduto van het ingangssignaal 3X, maar er verandert niets aan de uitnang. Ook als ik de frequentie verander, verandert er niets aan de uitgang.

Tom sluit een luidspreker aan op de uitgang.
Zacht gebrom. Als ik echter de gain bijna dicht draai: PIEP PIEP klere iritant hoog toontje. Het is geen zuivere toon. Signaal op TP5 blijft gelijk.

Conclusie: gebruik nooit een TDA2030(A)(V) als eindopamp, want deze gaat enorm liggen clippen.

Volgende test: met een STK module, of met een TDA2052.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

neem aan dat je over de schema van chan hebt.

Ik heb slechts 1 projector die wel de TDA2030A gebruikt, met een kleine aanpassing in de schema.

Het heeft ook wel wat temaken met de lage versterker gain, hier heb ik een 10k weerstand paralel met c15(100pf) om de gain wat groter temaken en werkte wel beter zonder dat hij fluit of andere rare dingen doet.

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Bedankt, dat ga ik eens proberen!

het gaat inderdaad over dit schema.
Als dat de rommel tegenhoudt zou dat echt heel mooi zijn:)

Voor de rest werkt alles eindelijk, behalve dan dat de rode laser nu ineens zonder ingangs signaal gaat stralen... Maar ik ga zowiezo nog een keer fatsoenlijke drivers maken, dus met een LM317 en een leuk torretje, eventueel met analoge blank (maar ik heb toch nog geen analoge dac).

Ohja, ik ben ook nog steeds mijn dac kwijt... De meesten van jullie kunnen zich wel inleven in de gedachte dat mijn kamer een rommeltje is:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

http://members.home.nl/jt.dehaan/laser%204tracks.html
hier doe ik iets fout weet nog niet wat, dit zijn geen fotos

[color=grey]mod edit: link gewijzigd, nu is het in ieder geval een klikbare link naar de foto's[/color]

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 12 november 2007 09:53:19 (36%)

* muddy is blij:D

Hulde aan The_PDI: in heb een 10K weerstandje parallel aan C15 100pF gezet, en er komt nu een versterkte versie van TP5 uit:D:D:D

Ik heb nog geen fatsoenlijke foto's van de scope en de opstelling, maar ik kan zeggen dat er eindelijk iets nuttigs uit is gekomen:)

De PD is nog steeds het geinverteerde ingangssignaal. Ik zat nog te denken om eventueel STK modules of de TDA2052 te gebruiken ipv de TDA2030, maar dat moet ik nog even zien. Ik wil eigenlijk toch wel iets meer vermogen hebben, zodat ie hopelijk ook sneller gaat...

Jullie horen nog van me:)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 12 november 2007 13:22:47 schreef muddy:
* muddy is blij:D
Hulde aan The_PDI: in heb een 10K weerstandje parallel aan C15 100pF gezet, en er komt nu een versterkte versie van TP5 uit:D:D:D

Ik heb nog geen fatsoenlijke foto's van de scope en de opstelling, maar ik kan zeggen dat er eindelijk iets nuttigs uit is gekomen:)

De PD is nog steeds het geinverteerde ingangssignaal. Ik zat nog te denken om eventueel STK modules of de TDA2052 te gebruiken ipv de TDA2030, maar dat moet ik nog even zien. Ik wil eigenlijk toch wel iets meer vermogen hebben, zodat ie hopelijk ook sneller gaat...

Jullie horen nog van me:)

Haa fijn om tehoren als je nog even wacht dan heb ik nog een servo schema die ik bijgewerkt heb voor de OPD galvo's. Dit is ook tegebruiken voor de progalvo's.
De galvo's die ik heb zijn de zelfde als die van Haan (China stuff)van de k12 setje. De orginele driverboard heb ik zojuist verwaarloost in mijn kamer :P

En om hier het topic een beetje op tepimpen heb ik nog een bergje interesante foto's. Maar dat zien we morgenavond wel :)

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

Ik gebruik zelf gemaakte galvo's. Ik heb wel wat optische PD zooi liggen, maar daar ga ik zowiezo nog een keer nieuwe printjes voor maken.

Ook denk ik erover om de spoelweerstand van 20 Ohm naar 4 Ohm ofzo te brengen.

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Okee daar komen ze.... het zijn maar 27 foto's :P

Mijn schoonheid :P 29K met +/- 50mw laser
foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto6
foto7

De 12.5K 30mw
foto1
foto2
foto3
foto4
foto5

De 11.5 20mw (ook wel de eerste projector)
foto1
foto2
foto3
foto4
foto5

Scanpro30 30K nog weinig aangedaan, en ja geen laser :D
foto1
foto2

Galvo's en galvo kerkhof(leuk...)
eerste generatie
foto2
foto3
12.5K galvo
foto5
foto6
Galvo Kerkhof
Leuke dames... ehh galvo's

Uiteraard
Het schema waar alles goed op draait
Nieuwe driverboard

Galvo's zijn gemaakt van een messingpijpje van rond 7mm en inwendig 6mm waar de lager inpast. De magneet van de 12.5K is rond 5mm met een lengte van 20mm. Het messing pijp zit gesoldeerd op de pd print. In vegelijking met mijn eerste en de latere versie galvo's had ik de shutter direct door het IR licht teonderbreken werkt makkelijker maar had een veel kleinere scan hoek, de galvo's die in het algemeen gemaakt worden heeft een veel grotere scanhoek en ook nauwkeuriger detectie.

Nieuwe driverboard met Pro galvo's adviezeer ik bij eerste keer aansluiten de GAIN pot uit tedraaien HF en bij LF 1/4 deel uit tedraaien(max LF). Als de roter de anderekant opdraai(180 grade) dan maak je kans van een losse shutter of een geroosterde spoel. Draai de gain langzaal open en kijk of de galvo in zijn nul punt draait. Zo niet wissel de fotodiode verbindingen van plek !!LAAT DE GALVO NIET FLUITEN bij afstellen!! koste beschadiging aan je spoelen!!

Succes!!

Blijft mooi spul...

:Paul :David :|sakh "Sterk in homemade laser projectoren" Blijft mooi spul ;)

vette pics, ik heb dezelfde galvo's als waar jij 29K uit haalt
maar ik haal er maar een 14K uit ...
maargoed er moet nog een mod aan het driverboard te doen zijn

AVR powerd

Als je zegt all opamps are TL084, bedoel je dan ook die NJM4580?

Ik versta niet goed waar die cutoff caps komen ( ben maar een simpele hobbyist :p )

Dit topic is gesloten