TL: serie schakeling werkt niet

Goeie avond,

Ik heb een 58-65W ballast, en dacht er gemakkelijk twee 30 watt tl buizen van 90 cm op te schrijven.

Ik heb ze in serie gezet zoals in een vorige post beschreven was, ze hebben allebei een starter.

Ik heb geen idee wat er aan de hand is. als ik het op het net aansluit geeft het geen kik, niks

Nu misschien is het mis gegaan bij één deel van de schakeling waarover ik onzeker was.
De ballast heeft namelijk 4 ingangen, Opgesplits in 2 paren.
Misschien is het hier mis gegaan, ik heb in een kant gewoon het net aangesloten en aan de andere kant een snoer naar de serie schakeling

Je hebt 2 s10 starter gebruikt en dat werkt niet.

Tandem of serieschakelen met TL's kan maximaal met 40watt totaal vermogen(20w per lamp)

of je hebt een E-vsa en die hebben geen starters, maar dei moet je speciaal bedraden iendien deze geschikt zijn.

foto-tje van de ballast doet in de geval wonderen.

Sine

Moderator

Wat voor een starter gebruik je ?

Want daar is ook nog wat verschil in namelijk, voor serie gevoede buizen heb je een andere starter nodig.

-edit-

* Sine gaat shoppen voor een nieuw keyboard

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 5 december 2007 20:21:48 (16%)

Ballasten met "4 ingangen" hebben idd. 2 ingangen, met telkens 2 aansluitpunten die met mekaar verbonden zijn.
VZIW heb je dat dus goed aangesloten, en zou het moeten werken als ook de starters goed zijn aangesloten.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

ik kan op het moment geen foto nemen van het ballast, ik zit namelijk op kot in leuven.

De starters waren gewone van de winkel, ik heb vorige keer gekeken en er staat geen nummer op

absoluut geen idee voor het moment, misschien dat het helpt het zijn ballasten van 58-65 W van de brico

Ik ben bang dat je een E-vsa hebt van 1x58watt en dus niet geschikt voor 2x30watt.

Er zal wel iets verkeerd geschakeld zijn, hoewel zonder dat ik weet hoe het zit zal ik een beschrijving geven van hoe het moet. Één pin van de TL gaat aan de ballast, de andere kant gaat naar één pen van de 2e buis en één pen van de 2e buis gaat direct aan het net. De andere aansluiting van de ballast gaat ook aan het net.
Over de andere pennen van de TL buis staan dan de starters, dus voor elke buis één.
Op die manier aangesloten moet het werken, kan er geen schema van tekenen, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

even voor de zekerheid, kan een E-vsa van 58W ook één lamp van 30 watt laten branden?
Dan test ik of die schakeling wel werkt in het weekend.

Het is goed geschakeld, ik heb alle posts en schakelingen bekeken en alle contacten al gedubbelchecked

Dat zal niet goed gaan.En wat dat serieschakelen betreft,kun je beter per lamp een ballast nemen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 6 december 2007 18:51:03 (64%)

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk

welke ballast zou ik nemen als ik voor elke lamp of per 2 lampen eentje wil hebben? ik kan er namelijk na het weekend bestellen. moet hiervoor dan ook een andere speciale starter gebruikt worden?

ik zal eens in het weekend een foto nemen

Op de ballast staat voor welke lamp hij geschikt is.Deze zijn in heel veel verschillende waarden te verkrijgen.Starters van 2 - 600 watt.Meestal S2 tot 20 W en s10 tot 65 watt

Wetten gemaakt door regeringen zijn tijdelijk,Natuurwetten zijn onveranderlijk
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je twee TL buizen in serie op 1 VSA zet, dan moet je serie-starters gebruiken. De normale starters zin voor pak m beet 200-250 Volt. Schakel je 2 buizen in serie dan krijgt elke buis maar 115 Volt, dus moet je starters voor deze lagere spanning hebben. Seriestarters hebben een spanningsaanduiding van ca 100 - 150 Volt.
Een goede lampen winkel, of DHZ zaak kan je er aan helpen.

Toet

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)