220volt opwekken met dieselmotor

Ik had een 1600Diesel blok over uit een gesloopte volkswagen, en deze heb ik opgehangen in een kooicontructie, en draaiend gemaakt voor het testen van plantenolie mengverhoudingen en invloed op het draaien.

Ding staat nu niets te doen,

Ik wilde proberen aan de prise-as een generator te koppelen en zo 220volt opwekken,

Het inzakken van het toerental doordat hij opeens belast word wil ik oplossen met een cruisecontrol die gaf bij geeft zodra het RPM inkakt. Voor de veiligheid zit er een kill switch op, die de dieselplunjer dicht gooit.

Wat voor dynamo/alternator heb ik nodig? Kan ik een 12volt auto-dynamo 220 laten opwekken?

ElecM

aka m.devriesjr

nee dan zul je een 12V naar 230 omvormer nodig hebben... vitron en/of mastervolt zullen die wel hebben... maar zijn denk ik nog wel wat goedkopere opties....

Shiptronic

Overleden

die dynamo's voor 220 V zijn standaard bij Bosch te verkrijgen.

maar voor iets meer power, wat zeker uit zo'n 1600 komt , moet je t echte generator hebben.

kijk eens op marktplaats, daar staan ze meestal wel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zo'n omvormer vind ik niet echt netjes, omdat ik denk dat zo'n 1600 diesel toch wel zo'n 30kw aan mechanische energie uit z'n priceas kan drukken.

MOet toch minimaal de helft om te zetten zijn in 'sap'. Shiptronic: Wat voor type is die ~220V Bosch? Geven die een stabiele sinus af, of moet je die zelf recht trekken? Wat voor generatoren doel op met "echte" generatoren, een type of merk helpt mij al kan ik een beetje zoeken.

Dank jullie wel,
GR,
Jeroen

Sine,

Bedankt, dat lijkt wel lekker industrieel. Zou een lift-motor (380 volt) ook werken? Of b.v. een stofzuigermotor als een Proof-of-concept?

Voor iedereen die dit ook wel interresant vind: Zelf heb ik deze links nog gevonden:

http://www.oldengine.org/members/jdunmyer/genset/
http://www.qsl.net/ns8o/Induction_Generator.html

Groeten
Jeroen

Evarist

Golden Member

Ik weet niet wat je bedoeling is maar als je met een 1600cc motor een kleine dynamo gaat aandrijven ga je veel energie 'verstoken' en de stroom gaat duur worden.
Kan je geen grote dynamo plaatsen, zeker de helft van je max power en die stroom ook gebruiken. De koeling van de motor en de uitlaat kan je ook nog als verwarming gebruiken.
Groen denken , hé man :):)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik wil ook niet de normale dynamo op het blok gebruiken, die heb ik al nodig om de dieselplunjer open te houden met 12 volt, en om het 12 volt systeem van de motor te voeden.

Er moet een generator komen aan de prise-as (dat is de as die normaal de vernsnellingsbak in gaat/er aan zit).

De restwarmte van de uitlaat kan natuurlijk met wat kachelpotten worden gebruikt voor warmteopwekking richting mijn huis, maar dat heeft weinig te maken met electronica, waar dit forum over gaat :)

Groeten,
Jeroen

Beste oplossing is: generator of omgebouwde motor. De motor op 1500RPM houden dmv de cruise control (moet vrij precies gebeuren) en een 1500RPM motor gebruiken. Dan krijg je netjes 50Hz. Maar ik zou voor de 380V gaan, omwille van een stabielere uitgang en belasting. En met 3x380V (+N) kan je ook 3x240 eruit halen. Pak effe een generator/motor van om en bij de 25 - 30 KW, dan kan je je motor ook voluit belasten.
Terugleveren aan het net wordt door de maatschappij niet op gejuich onthaald door het onstabiele gedrag of onstabiele spanning van je generator. De proffessionele types zijn met heel erg gevoelige regelingen uitgerust.
Succes!

Ik wil toch ook nog even een idee kwijt:

Je moet de koelvloeistof door de cv-radiatoren thuis sturen.
De thermostaat op de motor moet dan kunnen switchen naar een `normale`
radiator (met ventilator) voor het geval je thuis te weinig warmte afneemt.

Lijkt mij best een leuk idee.... maar in een flatje ?

Groeten, en succes,

Eddied

Ik heb geen CV, helaas. Alleen gaskachels :) dus gaat niet echt werken maar wel een goed idee :P

HAAL dan een paar van die radiatoren !!!
Ik denk dat je het in EEN!!! winter hebt terugverdiend !!!!!

Als je niet te ver weg van het noorden woont, zou ik het graag eens
bekijken, als je daar niets op tegen hebt.
Eventueel wil ik wel helpen met de aanleg, want ik ben best nieuws-
gierig, naar het effect.

Je kunt me altijd een mail sturen, staat op de site ergens hier.

Groeten !

Eddied

als je 400v, 3fasen hebt, kan je met een gewone zware assyncrone motor (lees een standaard drijfkrachtmotor)
ook een stroomgroep maken, eerst motor op het net aansluiten, en kijken hoe hij loopt, eventueel veranderen zodat hij in dezelfde richting loopt als de diesel, vervolgens aaneenkoppelen, diesel starten, het toerental geven van de electromotor, dan de spanning er opgooien,
en iets meer toeren geven, zodat er een stroom terugvloeit naar het net. Let wel, spanningsuitval van het net=verdwijnen van het magnetisch veld, en dus ook het einde van de stroomopwekking. Veel succes

Evarist

Golden Member

Op 13 januari 2008 22:25:39 schreef Eddied:
HAAL dan een paar van die radiatoren !!!
Ik denk dat je het in EEN!!! winter hebt terugverdiend !!!!!

Zoals ik al eerder zei, gebruik ook de warmte van de uitlaat, je kan hiervoor een oude gasgeiser ombouwen (de warmtewisselaar)
Ik ben ook nieuwsgeierig naar het rendement.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

we hebben dat op het werk ook eens gemaakt, watercircuit aangesloten oo een circuit om cv water op te warmen, oliekoeler idem. Het verbruik lag op ong 2 liter diesel per uur. Het project is wel in rook opgeaan toen de koppeling tussen de diesel en de electromotor het begaf.
De diesel is op hol geslagen en gesneuveld