| Naam |
Bericht |
Jan klaasen
|
Jullie kennen het vast ook. dat iedere kabel en snoeren zich zelf altijd tot een grote knoop weet te werken. ik word er gek van
Of kennen jullie wel een goed systeem van oprollen/binden/bij elkaar houden.
Bachelor of Social Work
|
significant
|
Wat heel mooi werkt is iets uit het theater. Zijn bandjes van klittenband. Kunt het kopen bij licht en geluidwinkels. Bijvoorbeeld deze. [Bericht gewijzigd door significant op 11 mei 2008 21:32:59]
|
vdbeke
|
wat bedoel je met snoeren? veiligheidssnoeren, dus een snoer met aan twee kanten een banaanstekker.
in dat geval is het volgende wel handig:
je neemt een plank en boort overal gaten in zodat de banaanstekker erin past, en dan steek je telkens één banaanstekker van een snoer daarin en laat ze maar "bengelen"
EPR, producent van didactisch materiaal http://www.epr-online.be/
|
Jan klaasen
|
en hoe "rol" je de kabels dan op?
klittebad is wel een idee. van de week eens over de markt lopen. gewoon de voor een achterkant aan elkaar plakken/naaien
ik bedoel eigenlijk de langere kabels en snoeren [Bericht gewijzigd door Jan klaasen op 11 mei 2008 21:36:00]
Bachelor of Social Work
|
vdbeke
|
ah zo'n kabels bedoel je, je kan ze oprollen op zo van die rollen waar lasdraad opgezeten heeft. Als je een lasfirma in de buurt hebt kan je daar wel een gaan luisteren, die gooien deze meestal toch gewoon weg.
EPR, producent van didactisch materiaal http://www.epr-online.be/
|
big bang
|
Meetsnoeren? Of langere verlengsnoeren/kabels?
Bij meetsnoeren is het meestal het mannetje dat de meetpennen bedient die onwetend tijdens het werk de meetpennen een paar maal over elkaar haalt, met een aantal lussen en knopen tot gevolg. 1 remadie: dicipline. Op tijd zien dat je het niet te erg maakt.
Voor langere kabels, kan je problemen krijgen als er 'slagen' in je kabel komen. Een 'slag' is een kronkel, ziet eruit als een kurketrekker en komt omdat je de kabel niet goed af/oprolt. Afrollen doe je door je kabel bvb. over de grond verder te rollen, niet door aan het uiteinde van de rol te trekken. Voor het oprollen geldt hetzelfde, je moet de 'natuurlijke lijn' van de kabel volgen als je rolt, en zien dat hij niet gaat tegenspartelen, want dan moet je met het nog op te rollen einde of de rol eens draaien om die slagen eruit te krijgen.
En vastzetten met klittenstrips zoals gezegd, tie raps o.i.d., is soms al niet nodig.
- - big bang - -
Rijkdom in de wereld kent vele facetten, maar geen genade...
|
Hugo Welther
Moderator
|
Lange kabel oprollen.
Pak één uiteinde in een hand en pak met de andere hand de kabel tussen duim en wijsvinger. Bij elke lus die je maakt geef je de kabel met je duim en wijsvinger een slag.
Zo krijg je een nette rol van je kabel.
BTW. er is wetenschappelijk onderzoek gedaan door een US universiteit naar het in de knoop raken van kabels. Statistisch blijkt dat dit altijd gebeurd door lussen en kronkels die linksom gericht zijn.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Aart
|
In ieder geval altijd op dezelfde manier. Bij microfoonkabels doen we dat hier van female naar male, dus in de zelfde richting als het signaal gaat.
Steeds met je rechterhand een nette O in de linker leggen. De kabels wennen er aan, klittebandje er om en je hebt nooit meer problemen (totdat iemand ze lekker strak om zijn elleboog andersom oprolt - maar die mensen moet je beter opleiden
AartSite
|
free_electron
|
quote: Op 11 mei 2008 21:45:12 schreef Hugo Welther:
Lange kabel oprollen.
Pak één uiteinde in een hand en pak met de andere hand de kabel tussen duim en wijsvinger. Bij elke lus die je maakt geef je de kabel met je duim en wijsvinger een slag.
Zo krijg je een nette rol van je kabel.
BTW. er is wetenschappelijk onderzoek gedaan door een US universiteit naar het in de knoop raken van kabels. Statistisch blijkt dat dit altijd gebeurd door lussen en kronkels die linksom gericht zijn.
thangt er vanaf op welk halfrond je zit....
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
Eddied
|
Een van de bouwmarkten had een tijdje lichtslangen, welke op
overkilled zware (voor dit doel) haspels werden geleverd.
Met veel moeite heb ik voor mezelf een kleine reservevoorraad
kunnen aanleggen. (stuk of 15)
Het werkt daarbij als volgt:
Op elke haspel komt slechts 1 soort/type kabel.
Wikkel de eerste erop, plug de tweede in de eerste, en wikkel
verder, de derde in de tweede.... enz.
Ik heb nu een karretje gemaakt waarop 8 van dit soort haspels
passen, zodat ik ook niet meer hoef te bukken, en met 3 handen
moet wikkelen.
(1 om de haspel vast te houden, de 2e houdt de kabel strak, en
de derde hand wikkelt de haspel...)
(Ik kan niet eens zo lang bukken wegens handicap)
Op de genoemde haspels past 200 meter microfoonkabel.
De nu in de bouwmarkt gebruikte haspels zijn veel lichter
gebouwd, zullen het werk misschien kunnen doen, maar voor
een knopje op de flens voor het wikkelen, lijken mij de
flenzen te licht.
Maar misschien kun je toch iets met het idee.
Groeten,
Eddied
|
bprosman
|
Voor kerstverlichting en lichtere verlengsnoeren heb ik bij de bouwmarkt van die kunststof "oprolrekjes" gehaald, lijken een beetje op een uitgerekte "H".
Groeten, Bram
P.S. De zwaardere verlengsnoeren zitten op een haspel en daar schiet bij mij de slagen altijd tussen haspel en beugel :-S
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
|
Aart
|
Microfoonkabels voor los gebruik samen op haspels lijken mij erg onhandig, maar het zal voor een deel afhangen van de omstandigheden en persoonlijke smaak.
Een haspel is imo bedoeld voor een enkele lange kabel.
AartSite
|
klein is fijn
Moderator
|
quote: Op 11 mei 2008 21:45:12 schreef Hugo Welther:
't Is maar waarop je wilt promoveren..
Het maakt enorm uit wat voor kabels je hebt. Pak het eerst en beste (slechtste?) PVC verlengsnoer er probeer het netjes zonder slagen op te rollen. Bijna onmogelijk.
Pak een rubber of soortgelijk verlengsnoer en het is bijna onmogelijk om het met slagen op te rollen. Dat verschil zie je overgens wel terug in de prijs.
kif gaat naar Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
|
Eddied
|
quote: Op 12 mei 2008 00:35:57 schreef Aart:
Microfoonkabels voor los gebruik samen op haspels lijken mij erg onhandig, maar het zal voor een deel afhangen van de omstandigheden en persoonlijke smaak.
Een haspel is imo bedoeld voor een enkele lange kabel.
Ik zie geen enkel probleem, maar ben wel nieuwsgierig daarnaar.
Zoals ik schreef, mag er op 1 haspel slechts 1 type kabel.
Dus als je lengtes hebt van 5 meter komen die op haspel nummer 1,
de lengtes van 10 meter op haspel nr 2 enz.
Zie het als opbergdozen per soort.
Je hoeft dus nooit alles af te rollen om bij de binnenste kabel te
komen, want die is gleijk aan de buitenste.
|
Aart
|
Het zal er ook vanaf hangen wat u er mee doet.
Wij gebruiken losse kabels op het podium en gaan bij het opbouwen van een band als volgt te werk: Pak een kabel van voldoende lengte uit de kist, sluit hem aan op het stageblok en rout hem netjes tot de plaats waar de microfoon moet komen. Laat daar de rest opgerold liggen of hang het op aan het statief en sluit de mike aan.
Omdat we van female naar male oprollen zit het klittebandje bij het stageblok en het restand kabel bij de mike, dat is handig - de klittebandjes zijn uit het zicht, er is weinig spaghettivorming bij het blok en je kunt de de microfoon gemakkelijk verplaatsen.
We doen dat in het algemeen met meerdere mensen tegelijk omdat er vaak krap gepland is (het is geen vast podium), er wordt tegelijkertijd ook een backline op- of omgebouwd en licht op het podium geplaatst. Opruimen gaat andersom.
Het zou voor mij erg onhandig zijn om met een zware haspel vol met kabel in het halfduister al rollend overal lanks te moeten, en dan aan het eind de overgebleven lengte af te wikkelen en op te rollen.
Eerst afrollen van de haspel en dan opnieuw oprollen lijkt me ook niet handig, en er moeten dan eigenlijk toch klittebandjes om - leg twee losse kabels op elkaar en je hebt een grote kans ze door de war te halen.
Ik ken zelf niemand die haspels gebruikt voor bovenstaande toepassing, ik ben benieuwd waar u het voor inzet en hoe dat bevalt.
AartSite
|
Eddied
|
I.p.v. uit de kist halen, kun je die kabel toch ook afrollen ?
Er zitten bijv. 20 kabels van elk 10m lengte op de haspel.
Simpel in elkaar gestoken. Nergens klittenband, want als je een kabel
wilt/moet verlengen, zit onderweg toch ergens een klittenbandje.
Ik rol altijd het karretje met de 8 haspels het podium op, en trek
het benodigde aantal kabels van de haspels.
Nadien bij het inpakken omgekeerd. Lijkt mij toch veel sneller, als
het op de hand oprollen. (Vaak zo moeten doen)
Bij het op de hand op/afrollen krijg je er toch slagen in, omdat het
opgerold is, en dan in rechte lijn word afgerold.
Of je moet de rol steeds draaien.
Dit gebeurt niet met een haspel: simpel af/opwikkelen.
Ik denk dat ik sneller 20 kabels op de haspel heb gewikkeld, dan
jij 5 op de hand 
Met afwikkelen zal het ongeveer hetzelfde zijn.
Overigens is een kist met kabels net zo zwaar als een haspel met
kabels.
Groeten,
Eddied
PS: Stuur maar eens een mailtje wanneer je in het noorden komt,
kan ik je mijn kabelkar wel laten zien.
(wil je er zelf gelijk ook een  )
|
Aart
|
Uit de kist pakken is een enkele handeling, haspels op- en afwikkelen vind ik eigenlijk al niet overdreven handig bij hun normale toepassing. Waarschijnlijk is dat echt een kwestie van smaak.
Kabels rollen gaat snel en probleemloos, mits je het correct doet.
We zijn een klein studentenpodium, is bij ons vaak ( klik) al geen ruimte om de kabelkrat op het podium te zetten, laat staan een kar
Verder ga ik af op wat ik op licht- en geluidstechniek fora lees.
Kabelmanagement is toch een beetje een kunst apart waar niemand aan ontsnapt, er is dan ook al erg veel over geschreven.
Het is interressant om te zien dat je het ook anders kunt aanpakken.
AartSite
|
WilToyo
Golden Member
|
quote:
Gewoon even de kabel met tyrape aan één van de beugels vastmaken.
|Steun het front vóór de "gooi er maar een avr tegenaan" hobbyisten !| www.wilcodejong.nl/projects | Een coupé is geen off-the-road|
|