Shock Media

Navigatie

s 39 !!

Naam Bericht
biggs

Beginnersfout?

Hrb printplaatje met S 39 gesoldeerd en nu na ee maand zit alles onder de corrosie...is er nog wat aan te doen / te redden..?
klein is fijn
Moderator

Heel snel de print weggooien, en nog sneller de S39 er achteraan gooien.

Dat spul is voor loodgieters, niet voor elektronica!
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
GJ_
Moderator

Tja, dat was natuurlijk te verwachten. Goed schrobben met veel water en een tandenborstel (een oude of van iemand anders) zou ik zelf zeggen.
www.xj3.nl
timmie

welke s39?

als je geluk hebt kan je het nog redden met schoonmaken
de ene s39 is de andere niet maar hoe kom je er bij omdat te gebruiken?
DMX interface
biggs

was eerst een klusser met koperen ledingen ed en het vloeide mooi...ben nu overgestapt naar het finere electronicawerk..een leek dus...welke S-39? hoe herken ik de goede..
Hugo Welther
Moderator

Geen enkele soort S39 is geschikt voor elektronica. Ik zou zeggen R.I.P.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Vuurkat

Ik maak de boel altijd goed schoon als ik S39 gebruik.

S39 erop, afvegen met wc-papier, solderen, naspoelen met water.

Maarja ik soldeer ook vaker kabels dan printjes. Voor printjes gebruik ik het alleen als het noodzakelijk is (ik heb geen tin met harsekern omdat ik bijna nooit thuis printjes soldeer).
[Bericht gewijzigd door Vuurkat op 17 mei 2008 15:15:55]
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
timmie

s39 is nooit goed voor een print maar je hebt bijvoorbeeld
s-39 kiwa(voor waterleiding)
s-39 van die troep die je voor al het ander gebruikt
s-39 rvs die je voor moeilijk soldeerbaar materiaal gebruikt.

die laatste is de grootste bocht en ziet er rose/paars uit
als je dat hebt gebruikt is het zeker dagdag print

goed afspoelen en schoonmaken en dan de schade opnemen.
DMX interface
Vuurkat

Waarom hebben loodgieters geen last van corrosie?
Een koude oorlog is een oorlog waar GEEN vuurwapens worden gebruikt, alleen kernwapens.
GJ_
Moderator

Omdat ze loodgieters niet solderen?

bovendien maken die alles na het solderen wel schoon. S39 lost nl prima op in water.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 17 mei 2008 15:27:24]
www.xj3.nl
Vuurkat

Ah

Misschien kan je de onderdelen nog schoonmaken en hergebruiken.

Op de gebruiksaanwijzing staat dat je S39 moet aanbrengen, solderen en dan met water de resten afspoelen.

Blijkbaar doet bijna niemand dat op CO.
[Bericht gewijzigd door Vuurkat op 17 mei 2008 15:34:37]
timmie

bijna niemand gebruikt s39 op co

GJ_ is scherp

s39 en stroom gaat slecht samen
DMX interface
Henry S.
Moderator

quote:
Op 17 mei 2008 14:58:56 schreef biggs:
Beginnersfout?

Hrb printplaatje met S 39 gesoldeerd en nu na ee maand zit alles onder de corrosie...is er nog wat aan te doen / te redden..?

Te laat, je kan het weggooien, de roest is niet meer te stoppen, het blijft doorvreten van binnenuit.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
McDuff

Tja, wat een beetje materiaalkennis al niet kan voorkomen!
Terug naar af en opnieuw beginnen en wel met de juiste middelen kun je door naar de koelkasten.
Mac.
[Bericht gewijzigd door McDuff op 17 mei 2008 19:30:17]
I love my Juno 60. De vaste plek van mijn gereedschap blijkt variabele eigenschappen te bezitten .Heb een hekel aan deskjockeys en ben groot geworden met de wet van Murphy
big bang

S39 is niet PH neutraal, ik vermoed dat het een zurige aard heeft. Vandaar dat het afbijtend werkt, ook in koude toestand. Dat verklaart waarom je print er nu zo uitziet.

De harskern in soldeer heeft al een anti oxiderende werking, en doet ook vloeien, het verminderd nl. de oppervlakteweerstand. Dat gebeurt wanneer het op temperatuur gebracht wordt. Het is in koude toestand zo goed als niet werkzaam.

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
McDuff

Tja, maar da's nu al te laat!
Mac.
I love my Juno 60. De vaste plek van mijn gereedschap blijkt variabele eigenschappen te bezitten .Heb een hekel aan deskjockeys en ben groot geworden met de wet van Murphy
klein is fijn
Moderator

quote:
Op 17 mei 2008 20:04:20 schreef big bang:
S39 is niet PH neutraal, ik vermoed dat het een zurige aard heeft.
Zurige aard? 't Is gewoon zoutzuur met tinchloride.
kif is in weer terug uit Japan. Lees meer op http://www.kleinisfijn.nl/?page=japan
Vuurkat

Dan heb jij andere dan ik heb.

Die van mij is zuurvrij (moet tegenwoordig dacht ik) en er zit zinkchloride in.
timmie

dan zal jij wel de kiwa hebben
DMX interface
echtepino

quote:
Op 17 mei 2008 20:39:55 schreef klein is fijn:
[...]Zurige aard? 't Is gewoon zoutzuur met tinchloride.

Tin lijkt voor de hand te liggen maar het is Zinkchloride. Het is ook eigenlijk bedoeld voor hardsolderen waar een zinklegering wordt gebruikt.
[Bericht gewijzigd door echtepino op 18 mei 2008 14:28:54]
Word lid van de Benelux DX Club
bprosman

quote:
Waarom hebben loodgieters geen last van corrosie?
Spoel t maar eens niet af en kijk dan na een half jaar maar eens naar je leidingen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
DJ-Floyo

Het is inderdaad zoutzuur. Het is nog wel te redden als het niet te erg is , we hadden op school een projectje ("robotje" bouwen) hadden een paar van die knuppels de hele print met s39 ingesmeerd. Toen heb ik de boel gewoon goed schoongemaakt en met een dremel de corrosie eraf gehaald (voornamelijk met een nylon borstel). Je hebt trouwens ook een soort s39 voor elektronica, dit is minder agressief, maar als nog een afrader. Wil je het goed doen dan moet je flux kopen en je tin op de print zelf smelten waar mogelijk.
Pic Vs. Avr, Lcd Vs. Crt, Beatles Vs. Stones. Doe het gewoon als Van Halen, Best Of Both Worlds!
timmie

quote:
Op 18 mei 2008 14:27:36 schreef echtepino:
[...]
Tin lijkt voor de hand te liggen maar het is Zinkchloride. Het is ook eigenlijk bedoeld voor hardsolderen waar een zinklegering wordt gebruikt.

s39 is niet bedoeld voor hardsolderen omdat het te snel verdampt.

hiervoor is flux6 hardsoldeerpoeder
DMX interface
echtepino

quote:
Op 18 mei 2008 17:14:29 schreef timmie:
[...]
s39 is niet bedoeld voor hardsolderen omdat het te snel verdampt.

Wiki is het niet met je eens.
Word lid van de Benelux DX Club
klein is fijn
Moderator

quote:
Ow, dat gebeurt wel vaker.

Bijvoorbeeld hier, waar staat dat er hars in soldeer voor elektronica zit. Nou, dan heb je wel heel oud spul. Tegenwoordig is het gewoon flux.
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>