Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | Volgende >>
Naam Bericht
rbeckers

D.H. = David Hilbert (23 januari 1862 - 14 februari 1943) Duits wiskundige.

"Wir müssen wissen, wir werden wissen"

[Bericht gewijzigd door rbeckers op 13 mei 2008 09:37:07]
Schimanski

Volgens mij is D.H. ook de man van de "Hilbertruimte". Het gaat mijn petje te boven, maar de bollebozen in ons clubje zullen het wel begrijpen. Naar ik heb begrepen kun je er o.a. de fourieranalyse "eenvoudig" mee formuleren.
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
Frederick E. Terman

Heel goed, allemaal! Ja, die bollebozen kunnen er wat van, met hun "eenvoudige" formuleringen.
Toch zit er wel wat in; als je hoog genoeg klimt, wordt het overzicht beter. Maar we kunnen niet allemaal zo hoog klimmen...
(Z)weetvoetje

Ja, da's allemaal zo mooi aan de betere wis- en natuurkunde. Dan kan je alles gaan opschrijven in 1 of 2 formules ofzo. Maar wanneer je er echt wat mee zou willen uitrekenen, dan is ieder stukje van die formule eigenlijk een lijst van 5 formules, vermenigvuldigd, met een lijst van 25 formules, en dan een oneindige som over dat soort dingen.

Een hilbertruimte is een vectorruimte met een inproduct (soort van vermenigvuldiging in meerdere dimensies). De gewone 3D-ruimte waarin we leven is een Hilbertruimte. Je kunt ieder punt een in de ruimte een coordinaat (x,y,z) geven; en met behulp van het inproduct heb je dan een begrip van afstand; namelijk Inproduct (.): (x,y,z).(x,y,z)=(x^2+y^2+z^2); en de afstand is daar dan de wortel van.
Maar je kunt ook oneindigdimensionale Hilbertruimtes hebben. Zoals het frequentiespectrum.

@radioortje: Ik geloof ook niet dat ik een schema gemaakt heb. Heb je wel de foto's gezien van me dipper? Stond daar geen schema bij? Dan heb ik er ook geen gemaakt.
Maar als je wil kan het alsnog wel even posten.
Overigens is het frequentiebereik niet enorm. Tot zo'n 30MHz, meer niet.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 13 mei 2008 10:45:15]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Henry S.
Moderator

Even een linkje: http://www.turingbirds.com/projects/radio/
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Frithjof Sterrenburg

Even snel vanwege een verjaardag in het gezin!

Wat die DH betreft: leuk dat jullie Hilbert noemden maar willen jullie De Havilland ook even in gedachten houden? De Mosquito enzo...

Sterf! Nou zit de pagina ineens vast, zal wel weer KPN zijn. Ik post dit en begin overnieuw.

De Grote Hellehond Zelve
Frithjof Sterrenburg

Hier dus de aanvulling:

Let even op het verschil in de compensatie schakeling van de EC92 dipper die ik gaf en de Heathkit! Ik heb van de laatste het schema gevonden en dat komt overeen met de mysterieschakeling die hier aan bod kwam. 't blijft vreemd.

Die anodespanning van 250V voor de EM87 dipper kan dus lager, 200V is zonder meer OK en 150 zal ook best lukken met evt. een kleinere Ra natuurlijk. Hangt af van een aantal factoren die tesamen de rondgaande versterking bepalen:
- ouderdom van de buis
- frequentie (bij lage Va zal hij minder hoog gaan)
- kringkwaliteit!! het hoogste bereik heeft een verzilverde spoel van 2 mm draad.
Met een afstemoog wordt de lichtopbrengst wel gauw onvoldoende, echt lage spanning (onder de 150V) kan daarom niet.

Dat "enhanced carrier" luisteren staat of valt met de oscillator stabiliteit natuurlijk, die is dan kennelijk voor die Airmec niet hoog genoeg, maar daar is ie ook niet voor bedoeld tenslotte.

Ik duik in de polonaise....
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op 14 mei 2008 09:08:13]
De Grote Hellehond Zelve
KT88
Moderator

Verjaardagen zijn een uitvinding van Cthulhu.

quote:
Op 12 mei 2008 23:26:48 schreef Radioortje:
@ allen : Hoe werkt zo'n indicator buis eigenlijk ?
Er zijn er met die streepjes (bij mij bekend als de "kattenogen"),
met ronde uitlezing , bovenop de buis ,
en dan ook nog die andere ... álà EM 80 , een soort van halfronde aflezing , voorop de buis .

Het is een soort kleine kathode-straalbuis.
De electronen die de kathode uitzendt, worden op een plaatje met fosforlaag gericht , en afgebogen door het rooster (of roosters).
Dat plaatje kan rechtop staan (EM80, 87 enz), of bovenop de buis zitten (EM4, EM34).
" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
fred101
Golden Member

Ik heb een grote fout in de electronica wetenschap ontdekt. De SMD afkorting wordt door iedereen in de verkeerde volgorde geschreven. Het moet MDS zijn naar zijn ontwerper, de Marquis De Sade. Helaas ben ik geen masochist maar dat moet je wel zijn als je de reparatie van zo'n FT897 leuk vindt.

Wat een ellende is dat terwijl ik net zo lekker met mijn Racal bezig was. Voor degene die dat niet kennen. Dan hebben we het wel over een echte hybride zender. Er worden hier BGD's met SMD's gecombineerd (SMD staat dus voor sturdy metal device en BGD voor breakable Glass device)

Zo even de puntjes op de i, volgens de wet van Fred

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Radioortje
Special Member

Dank voor uw uitleg . Ik wist niet dat het zoiets als een kathode straalbuis was , maar begrijp nu wel waarom zo'n buis niet voldoende heeft aan een lage anode spanning .
Nouja , dan gaat het nog maar even over ... Ik wil me nog niet door zulke spanningen laten bijten .

Maar eventjes @ Roeland , dat ie maar tot 30 MHz gaat vind ik als zodanig geen probleem . De hobby hier gaat toch niet veel verder als die frequentie . En als je wat gaat spitten op het Net dan zijn er genoeg simpele schakelingetjes te vinden . Ik vind het alleen erg prettig als ik een beproefd schema heb , waarvan ik ook zeker weet dat het werkt .
Alleen blijft het probleem bestaan ( zoals bij elk zelf gemaakt meetinstrument ) om een geijkte schaal te maken , zodat je ook daadwerkelijk wat zinnigs kan meten .

Groeten Evert

PS. @Henry , leuk projectje op die link van jou , jammer dat ze niet verder gegaan zijn gezien de laatste update datum .
Verder ook weer wat geleerd over AGC voor mijn superhet ...(dus een vraagje minder voor jullie ...!!)
[Bericht gewijzigd door Radioortje op 17 mei 2008 10:27:01]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Frithjof Sterrenburg

@radioortje:
Even over schaalijken:
Tegenwoordig is dat een fluitje van een cent voor de dipper dankzij de digitale tellers. Ik heb het indertijd nog met de BC-221 frequentiemeter moeten doen en dát was pas een klus. Duivels goed opletten dat je niet een verkeerde harmonische te pakken had of een piepje oversloeg...
Maar een directe ijking van de schaal in frequentie zag ik voor die EM87 dipper totaal niet zitten, het ging om tien bereiken en dat werd een schaal als een soepbord... Het zijn dus grafieken geworden.
Kom op, man, niet zo bang voor een beetje prik van de hoogspanning. Je zit tenslotte niet voortdurend met je blote fikken in de schakeling te roeien? Als je een bleeder over de uitgang van de voeding hebt staan kan je niet door restlading op de elco's worden verrast.
De Grote Hellehond Zelve
Radioortje
Special Member

Ja dat is natuurlijk wel zo , met dat schaalijken , ware het niet zo dat ik dus niet in het bezit ben van een digitale teller . Was dat wel het geval , dan was de node ook niet zo hoog voor een dipper , al is die natuurlijk nog wat veelzijdiger dan alleen maar frequentie meten .
Dat idee van één schaal met een numerieke indeling en daarnaast een tabel of grafiek voor elke spoel die je eraan hangt , is iets waar ik nog niet aan gedacht had ... Dankje .

En betreft die hoogspanning : mijn buizen projectjes doen het nou op 30 tot 36 Volt , en dat vind ik al "spannend" genoeg voor nu omdat ik in het verleden hooguit met 12 of 13,8 Volt gespeeld heb . Ik wilde het eerst maar eens proberen met een spanning van +/- 60 Volt dmv spanningsverdubbeling aan de travo ( 31 V sec. )om er alvast wat aan te wennen
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Pietdepiet

Ik ben weer terug.
Bedankt voor de elco's, Hugo. Ik heb ze erin gezet, maar dat heeft niet geholpen. Ik weet het echt niet meer.

/E Eat, ik ben net bezig met de DC in elkaar te solderen. Jij had gezegd dat een vervanger voor de bc178, de bc548 is.
Toen ik hem wilde solderen zag ik pas dat er voor de BC178 een PNP-symbool was gebruikt. Ik dacht mij ter herinneren dat BV546/7/8/9 allemaal NPN torren waren.
Dus ik heb even gegoogled, en daaruit is gebleken dat de BC548 inderdaad NPN is, en de BC178PNP. Ik neem dus aan dat jij de BC558 bedoelde?Dat is toch de PNP-complementaire van de BC548? Die heb ik nu niet in huis. Wel heb ik de BC557. Die kan ik toch gebruiken? Het enige verschil is toch de maximum spanning, die bij de BC557 hoger is.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 17 mei 2008 16:18:05]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Radioortje
Special Member

@ PietdePiet
Dat kan je gerust doen !

Groeten Evert
(Z)weetvoetje

557 is inderdaad prima.

@radioortje: dan zal ik het schema volgende week opstellen. Ik zit nou bij mn ouders, dus dat lukt even niet.

Maar je kan net zo goed een ander schema nemen. Ze zijn allemaal wel enigszins beproefd, en qua prestaties niet heel erg verschillend. Al is een ding met buizen misschien wat stabieler. Daar staat dan weer tegenover dat transistoren en fets, weer wat makkelijker verkrijgbaar zijn.
Ik kom met 4 spoelen van 1-30MHz. Dat valt allemaal nog net wel op 1 schaal te zetten. Meestal maakt het niet zo gek veel uit of je er een 10% naast zit.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Radioortje
Special Member

Alvast bedankt ,(Z)!!
Maar hoe bedoel je 10% maakt niet zo veel uit ? Het is toch wel een meet-instrument en het liefst zie je daar toch een zo klein mogelijke meet/aflees fout , lijkt mij .

Maar aan allen , een overpeinzing , waar ik zelf niet helemaal uitkom :
Als ik naar schema's kijk van een superhet met buizen , dan zijn de MF bandfilters altijd opgebouwd uit 2 spoelen op bv. 455 kHz . Terwijl als ik dan naar de schema's kijk van zulke ontvangers met torren , dan zie ik altijd bandfilters met een wikkeling voor 455 kHz en een koppelwikkeling .

Ik kan me voorstellen dat de tweede soort filters met die koppelwikkeling de 455 kring minder belasten en dus een hogere kringkwaliteit hebben , maar waarom is dat dan , bij mijn weten , nooit toegepast in een buizenradio ?
Of wil dat niet ivm. ingangsweerstand aanpassingen , ofzo .
Als dat zo is , en je bouwt een superhet met (mos-)fets , dan zou je dus beter die "buizen"bandfilters kunnen gebruiken ...

Het eerste soort lijkt mij in principe wel scherper af te regelen te zijn , maar moet je dan niet de onderlinge afstand van elke wikkeling kunnen instellen ? En daarmee dus de koppeling ?

Moeilijk , moeilijk , moeilijk ....

Groeten Evert

fred101
Golden Member

De uitgang van de buis is vaak redelijk hoogohmig maar de ingang van de volgende trap ook, verder komt het niet zo precies bij buizen volgens mij dus ik vermoed dat een 1:1 trafo makkelijker te maken is en geen amplitude verlies heeft. De signalen die in zo'n ontvanger rondgaan wil je niet op de basis van een transistor hebben. Bij torren zou het nog een kwestie van ruimte en gewicht kunnen zijn.

Vraagje over de 897. Ik heb met een snelle temperatuursonde zitten meten. De 7808 wordt erg heet. Er zit dus ergens een kortsluiting na dat ding of in dat ding. Op uitgang meet ik 7,88V, Eerst (met een koude 7808) gaat hij gewoon aan dan na een seconde of 10 begint de display te knipperen, dan valt ineens de spanning weg (weet niet of de ingang of uitgang eerst gaat) en gaat het voeding relais klapperen en gaat hij aan/uit/aan/uit enz. Zolang de 7808 heet is wil hij niet aan.

Nu lijkt me dat als er ergens een kortsluiting na die 7808 zit, dat onderdeel minstens zo heet moet worden als de 7808 (behalve als die de stroom staat te begrenzen waar het op lijkt omdat hij eerst moet afkoelen) Echter met de temperatuursonde meet ik nergens iets vreemds, alles blijft redelijk koud. Alleen VR3 welke de bias van de stuurtrap regelt (en 8V krijgt) wordt iets warmer dan de omliggende onderdelen. Ongeveer 0,5-1 graad maar of dat nu echt iets is. Als de stuurtrap zelf defect zou zijn dan zou die FET en/of TOR ook heet moeten worden. Bij opstarten loopt er ongeveer 1,8 ampere wat dat oploopt naar ongeveer 3A en dan gaat ie uit.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
(Z)weetvoetje

Misschien is de 7808 zelf wel kapot. of staat ie te oscilleren, omdat er een condensator niet meer wil. Vervangen, zou ik zeggen. baat het niet, dan schaadt het niet.

De eindtrap zal niet via de 7808 gevoed worden, lijkt me; dus het kan niet dat daar het probleem zit. En de 7808 geeft dus nog 7.88V eruit; dus een kapot ding zou inderdaad een vermogen in dezelfde grootte-orde moeten opstoken als de 7808...

@radioortje: aanvulling op fred: Die dubbele afgestemde kringen zijn bandfilters met een wat mooiere doorlaatkaraksteristiek. Als je twee resonantiekringen met elkaar koppelt, dan gaan hun resonantiefrequenties een beetje uit elkaar liggen. Dat levert dan een wat breder gebied op waar het ding doorlaat.

Zo'n grid-dipper is natuurlijk fijn als ie lekker nauwkeurig is, maar dankzij het meetrekken is het lastig om de resonantiefrequentie erg nauwkeurig in te stellen. Daarnaast doe je meestal toch nog wel fijnregeling door aan het kerntje, of een trimmer te draaien in de schakeling zelf. Net als bij condensatoren en weerstanden is ook bij spoelen 10% tolerantie meestal wel best. de rest regel je af met trimmers.
Radioortje
Special Member

@ Fred en Roeland : ik begin het nu een beetje te begrijpen , geloof ik .
Als ik dus bandfilters zou gebruiken met een koppelwikkeling , in een buizenradio , zou hij wel wat selectiever moeten worden , maar moet je ook weer voor meer versterking moeten zorgen .
Ik ga dit zeker meenemen in mijn tweede buizen projectje , want de bedoeling was nl. dat er een regeneratieve detector in zou komen , en dan is zo'n koppelwikkeling wel makkelijk ...

Dank u allen weer voor de uitleg ,

Evert

PS. Ik begrijp dus ook dat een dipper niet goed te gebruiken is als preciesie meetinstrument

[Bericht gewijzigd door Radioortje op 17 mei 2008 21:15:18]
(Z)weetvoetje

Even over die RF-trap voor HF-lineair; Ik maak iets dat hierop lijkt:

(Verschil is dat ik het signaal er op de basis in stop, en niet via de emitterleiding. Maar dat maakt voor de werking weinig verschil; behalve dan dat de basis niet direct aan aarde licht, maar dat het eerst door een trafo'tje moet.

Probleem is echter dat het dus oscilleert. Op hoge frequenties is de kern van de trafo verwaarloosbaar; en dus is de koppeling van de windingen vrij slecht. Daar neemt de parasitaire capaciteit tussen de emitter en collectorwikkeling (+/-2pF) het over; en gaat het oscilleren.
Zodra ik de basis aard via een condensator, dan oscilleert het erger, laat ik m 'los' hangen (pre-amp los) dan oscilleert het niet, en hang ik de preamp eraan, dan begint ie een beetje te oscilleren.
Ze hebben het erover dat het een extreem stabiele versterker is: http://www.qrp.pops.net/preamp.asp Maar dat valt dus nogal tegen.
Ik heb wel een andere windings-verhouding; 30/7; en geen 14/1. Ik had uitgerekend dat een 1 op 5 verhouding ideaal is met een bc547. Met 1 wikkeling op zo'n kern krijg ik de laagste frequenties niet meer goed.

Ik heb nu de ingang gekoppeld via een 330 Ohm weerstand. Dat werkt, maar ik vind het niet zo mooi. Versterking is niet zo frequentie-lineair.

Oplossingen hiervoor?

@Radioortje: Nee, dipper is geen precisie-instrument; maar dat is dan ook eigenlijk bijna nooit nodig.

Met een bandfilter heb je een goede impedantie-aanpassing; hoogohmig naar hoogohmig; en dus goede versterking. Met een transistor werkt dat niet, want die heeft een laag-ohmige ingang.
Volgens mij heeft een buis nog ietsje meer versterking dan een tor; dus zo'n buizentrap met bandfilter is niet zo verkeerd hoor. Maar tis lastig om zelf te maken, zo'n bandfilter.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 17 mei 2008 21:32:32]
rbeckers

(Z)weetvoetje,
op welke frekwentie(s) oscilleert de trap?
Radioortje
Special Member

@ (Z)weetvoetje : ja ok , ik begrijp de impedantie aanpassing met de bandfilter met 2 afgestemde kringen .
Mijn bedoeling is dus om zo'n ander soort bandfilter te gaan gebruiken , zoéen met een koppelwikkeling .
Al was het maar omdat ik een mooi (lees : goed ) setje bandfilters heb uit een sloop receiver , met transistoren opgebouwd .

Zelfbouw van midfrequent travo's zal ongetwijfeld een opgave ( lees : uitdaging ) apart zijn , misschien iets voor het volgende project : optimalisering van de standaard midfrequent spoelen/travo's .

Denkend over die impedanties , rijst mij de volgende vraag :

Ik heb ook nog een MF filter liggen op 455 kHz met een bandbreedte van 1 kHz . Alleen het beestje heeft een in- en uitgangsimpedantie van 1 kOhm . Die zal dan wel mooi onbruikbaar zijn met buisjes , snif snif .

Er hangt alleen nog een ander ding/enigma boven mijn hoofd :
Als zo'n dubbel afgestemd bandfilter een bredere doorlaatcurve heeft dan dat andere bandfilter ( die met die koppelwikkeling ) , waarom zijn de gemiddelde buizen ontvangers dan zo enorm veel selectiever dan de betere transistor ontvangers ? ( of wil ik alleen maar horen dat buizen "helaas" gewoon beter zijn dan torren ). Ik bedoel hiermee dat de eerste de beste oude buizenradio op de midden- en korte golf betere resutaten boekt dan mijn huidige (ook al een slordige 20 jaar oude ) Sony tuner van (toen) een Fl 1500,= . Niet dat die tuner slecht is ofzo , maar een buizen apparaat van €1,- op de koninginnenmarkt jl. doet het gewoon veel beter , met allebeide een stukkie draad als antenne .
Henry S.
Moderator

Hallo dames van het radio theekransje.

Ik heb het nieuwe boekje van Kainka binnen: http://www.elektor.nl/products/books/audio/software-defined-...6955.lynkx en ga me eens bezig houden met SDR.

Gratis te downloaden Elektor SDR projekt: http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/2007/mei/software-de...1743.lynkx

Het boek behandelt dat projekt plus tig toevoegingen en andere opties, soft- en hardware.

Deze link kennen we (nog)? http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/websdr.html

Zo, en nu eerst tig bladzijden nalezen, ik loop ver achter in dit topic.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Hugo Welther
Moderator

quote:

Ik heb mijn exemplaar overgedaan aan Rd21tf. Ik kreeg het niet getemd.
Alleen met de software van G8JCF was er iets van audio uit te krijgen.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
(Z)weetvoetje

@rbeckers: Oscilleert rond 40MHz. natuurlijk nogal afhankelijk van allerlei factoren.
Ik krijg het het best gestopt door middel van extra basis-collector capaciteit. Maar goed, je snapt wel dat dat nogal ten koste gaat van de HF-versterking van de tor. Daar blijft niets meer van over.

Ik ga denk ik eens kijken hoe een echte norton-amp het doet; dan schrap ik de input via de basis, en doe ik het via de emitter, zoals in dat schema.

Op dezelfde site kom ik ook dat schema tegen met ferrietkralen in de collectorleiding. Daar snap ik dan toch niets van. Dan houdt je toch geen collectorstroom meer over? http://www.qrp.pops.net/preamp.asp

@Henry: Leuk, SDR, maar je zit altijd met het probleem van goed verkrijgbare onderdelen.
Ik zou best wel eens een experimentje willen wagen; maarja, zo'n voorgekookt schema is een beetje saai .
T staat op de todo-list, maar niet boven aan
Zoeken in topic << Vorige | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | Volgende >>