Shock Media

Navigatie

Philips zonnepaneel omvormer defect

Forum > High Voltage > Philips zonnepaneel omvormer defect 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Volgende >>
Naam Bericht
Blue Sky

Ik heb hier een Philips EVO/PSI 500 I/T staan die defect is. Telkens klapt de zekering eruit. Nu heb ik 'm opengemaakt en er blijkt een L63860 smd ic te zijn opgeblazen. Tevens zijn er een rij smd weerstandjes (opschrift IR00)beschadigd. Aangezien deze omvormers pittig geprijsd zijn wil ik hem proberen te repareren.
Ik kan vrij weinig info over dat ic vinden laat staan waar ik ze kan krijgen. Weet iemand toevallig een adresje? Vraag 2 is de smd weerstand: wat voor waarde is IR00?
Hugo Welther
Moderator

Een L63860 is niet te vinden, bedoel je niet een L6386D? KLIK

De IR00 zal wel 1R00 zijn, 1 ohm weerstanden.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 13 mei 2008 21:05:10]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
Zonnepaneeltje
Golden Member

Volgens mij heb ik dezelfde inverter staan. Zal straks eens kijken..
Dat ic zegt me niks. Is het misschien de L6386-D ?
Die weerstandjes zijn misschien 1 Ohm. Wat meten ze?
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
Blue Sky

Dat moet bijna wel dat ic zijn, volgens de datasheet komt dat overeen. Die weerstanden staan in 2 groepjes van 4 parallel. Als ze 1 ohm zijn dan is de totale weerstand erg klein. Overigens zijn de printsporen rond die weerstanden vrij groot dus dat zou kunnen kloppen.
hobby-ist

Hallo,

Ik denk dat ik u heel goed kan helpen.
Zou u misschien een goede foto kunnen knippen van de print (onderzijde SMD), dan kan ik zeggen wat er defect is.
Ik heb die parts ook nog wel liggen. Moet goed komen.

By the way: zit er nog garantie op ( ik bedoel "juridische garantie"). Dat is langer dan 1 jaar hoor! Zeker voor "duurzame producten" waarbij een zeer lange levensduur word verwacht. Voorlopig nog even niet zelf aan sleutelen, want dan vervalt de garantie.

Philips maakt deze omvormers niet meer, maar heeft deze divisie verkocht aan Steca Solar in Memmingen in duitsland.

Waar woont u? Misschien kunt u gewoon langskomen nl.

Behalve die L6386D ( levelshifter) zal er vast nog meer defect zijn. Er zit veel gevolgschade bij nl.
Er moet eerst hier en daar even gemeten worden. Solar inverter zijn zeer complex, en net als bij tv zitten er diverse protecties in.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 15 mei 2008 12:55:56]
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
hans1856

And if all else fails, ik heb nog twee werkloze maar werkende soladins 120 liggen.

Blue Sky

@hobby-ist: Ik zal zo spoedig mogelijk een foto maken en die plaatsen. Ik woon overigens in Friesland, in de buurt van Drachten.

@Hans1856: bedankt voor uw aanbod, mocht het inderdaad niet goed komen dan kom ik daar graag op terug.

Blue Sky

Hier is alvast een kleine foto:

Hier zijn de linken naar de grotere foto's:

http://www.uploadarchief.net/files/download/ic1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/ic2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/ic3.jpg

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op 15 mei 2008 20:25:37]
hobby-ist

Hallo,

Ben weer terug. Bedankt voor de duidelijke foto's.
Ik zie dat u wat ervaring heeft met elektronica als ik uw topics zo lees, dus volgens mij moet u het een en ander wel zelf kunnen lijkt me zo.
Gezien ik nogal op afstand zit ga ik proberen om een beetje hoogte te krijgen van de hoeveelheid schade. U mag meten. Als ik het zo zie ligt er een zijde van de volle-brug eruit. Het is mogelijk dat de andere zijde van de brug de klap overleeft heeft.
Let u even op dat de zwarte halfgeleiders erg kwetsbaar zijn voor buiging indien de print zonder behuizing open ligt. De pootjes worden snel "moe" waarna ze afbreken.
Indien niet nodig vooral NIET ombuigen.

Gaan we:

1]
Soldeer alle 1R00 (1 Ohm 1% 1206-size) weerstandjes (8 stuks) eruit, en laat deze eruit.
2]
Er zit een grote gelijkrichter D43. Soldeer deze eruit, meet na of de interne dioden niet in sluiting liggen (maar soldeer hem nog niet terug.
2]
Q9 en Q11 zijn SPA20N60 MOSFET's van infineon.
U vind deze in een rijtje van 6 zwarte TO220 geisoleerde torren. Even doormeten met een multimeter:
Aan de voorzijde van dit device zijn de aansluitingen achtereenvolgens Gate, Drain Source.
Meet aub van elke FET de GS, DS, en de GD-weerstand.
Normaal is GS 10 MEG, DS 0,5 MEG GD 5.6MEG.
Geef mij deze waarden aub duidelijk door.

3]
Q8 en Q10 zij IGBT's.
pin 1 is de gate, pin 2 de collector , pin 3 de emitter.
Meet aub van elke IGBT de R tussen pin 1+2, 2+3 , en 1+3
Normaal is 1+2 3 MEG, 2+3 10-80k 1+3 2.7MEG.
Geef mij deze waarden aub duidelijk door.

4]
D14 en D15 zijn normale dioden, ook in TO220 behuizing.
Beide even doormeten in sper en geleiding.
Is een deze dioden in volledige sluiting?

Aan de hand van deze info kan ik beoordelen of de schade aan een zijde van de brug, de volledige brug, of misschien ook de gehele aansturing eruitligt.

Ik hoor het wel.

N.B: bij het meten van de torren mag u deze in de print laten zitten.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 16 mei 2008 19:07:36]
hobby-ist

Heeft u al een aanzet gemaakt?
Het is natuurlijk zonde met de komende maanden veel zon om deze tijd te missen.
Schijnt dat deze omvormers 350 euro kosten incl. BTW
peter vd borne

quote:
Op 15 mei 2008 19:27:53 schreef Blue Sky:
@hobby-ist: Ik zal zo spoedig mogelijk een foto maken en die plaatsen. Ik woon overigens in Friesland, in de buurt van Drachten.

@Hans1856: bedankt voor uw aanbod, mocht het inderdaad niet goed komen dan kom ik daar graag op terug.

hallo hans
ik ben nog op zoek naar een soladins 120
mocht je ze willen verkopen dan heb ik waarschijnlijk wel intresse
Blue Sky

Ik ben er mee bezig, ik moet het wat van de verloren uurtjes hebben. Ik hoop het van de week te kunnen afronden Zodra dat klaar is zet ik mijn bevindingen hier neer. Bedankt in elk geval voor de interesse en vooral voor de hulp !
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op 20 mei 2008 17:12:43]
hobby-ist

We zullen het eerst eens zo proberen. Als het dan niet lukt zijn er nog wel wat opties. Drachten is me toch een beetje te ver weg hoor

Misschien NOG een goede tip:
Heeft u toevallig PSM125 zonnepanelen (125 Wattpiek)?
Hier staat Philips op, maar dit is eigenlijk SHARP
Kijkt u eens op de zonne-energieproducentenvereniging
(google dit even met als trefwoorden bovenstaand + solar top 50).
Mogelijk heeft u eenzelfde euvel als ik heb gehad.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 20 mei 2008 19:38:31]
Blue Sky

Ik heb uw lijstje afgewerkt en de volgende waarden genoteerd:

De Brugcel is goed.

De Mosfets:

Q9: G-S = 12 ohm
D-S = 0 ohm
G-D = 12 ohm

Q11: G-S = 16 M
D-S = 0,3 M
G-D = 16,5 M

De IGBT's:

Q8: 1-2 = 0 ohm
2-3 = 0 ohm
1-3 = 0 ohm

Q10: 1-2 = 0,8 M
2-3 = 46 K
1-3 = 100 K

Dan de Dioden:

D14 = sluiting
D15 = ok

Wat de zonnepanelen betreft: het zijn inderdaad PSM125 exemplaren. Bij vol zonlicht geven ze allemaal 28 Volt dus ik ga ervan uit dat ze goed zijn. Dit is overigens het Eneco setje.

Ik hoop uw hiermee van goede informatie te hebben voorzien.

hobby-ist

Ik ben er mee bezig. Vanavond laat ik nog even iets weten..
hobby-ist

Hallo,

Het lijkt erop dat slechts EEN zijde van de volle brug defect is. Gezien de meetresultaten is er ook hoogspanning terechtgekomen op laagspanningsdelen. Dat laatste is minder, mogelijk met als gevolg dat er meer klein-signaal delen zoals digitale 5V logica omzeep is.

Nog een tweede meet-en soldeer-sessie, en daarna is het tijd voor nieuwe onderdelen:

1]
Soldeer het ge-explodeerde IC eruit, dit is een L6386D-IC van ST (levelshifter). doe dit door een vette druppel tin over ALLE pootjes te leggen, en met een flinke soldeerboot om en om deze druppels verwarmen. Na 10 seconden laat de lijm onder het ic los, is de tin gesmolten, en kun je het IC eruithalen (voorzichtig met beleid dat de print niet beschadigd!)
2]
Soldeer Q9 eruit (defect)
3]
Zeer dicht in de buurt van Q9 zit een klein zwart blokje met drie pootjes--> eruitsolderen ( PBSS5240T PNP-tor).
4]
Zeer dicht in de buurt van de PBSS5240 zit een glazen diode, roodkleurig, eruitsolderen (defect)--> LL4148 -diode
(markeer even waar het streepje zat, zodat u weer weet hoe hij erin moet)
5]
Aan de kathode (zijde met het streepje) van deze diode zit een weerstand. Hoeveel Ohm meet deze weerstand?
6]
Aan de anode van deze diode zit een weerstand. Hoeveel Ohm meet deze weerstand? Deze weerstand verbind de MOSFET met het aanstuur-IC dat is geexplodeerd.
7]
Tussen pin 8 van het geexplodeerde IC en de anode van de laatsgenoemde weerstand zit een klein blokje (condensator).
Hoeveel OHM meet je over deze condensator?

Nu de bovenste zijde:

8]
Soldeer Q8 eruit (defect)
9]
Hoeveel Ohm meet u nu over D14?
Is deze diode in orde?
U meette de vorige keer sluiting, maar dat kwam 9mogelijk omdat Q8 die er parallel mee staat in sluiting lag.
10]
Aan de rechterkant van het geexplodeerde IC (reeds verijderd) ziet u een 18V zenerdiode. Hoeveel OHM meet u over deze diode?
11]
Links van het geexplodeerde IC ziet u 2 dikke condensatoren. Hoeveel Ohm meet u over deze condensatoren?

Om te kijken of er hoogspanning de logic is binnengekomen:

L6386D op uw foto: pin 1 zit linksboven, pin 7 zit linksonder, pin 8 zit rechtsonder, pin 14 zit rechtboven.

12]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 1?
13]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 2?
14]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 3?

Ik weet dat dit veel meetwerk is, maar met deze info kan ik met 80% zekerheid zeggen wat er kapot is.

Indien ik deze data heb ga ik u van onderdelen voorzien.

Oja,
Soldeer de dikke TO220 torren Q8 en Q9 voorzichtig eruit, alle pootjes goed heet stoken (gelijkmatig), anders trekt u de soldeerbusjes eruit, en dan bent u ver van huis.
Als u van bovenaf soldeert moet de TOR er gewoon "uitvallen", dit is het beste.

U heeft desoldeerlint nodig om de gaatjes hierna leeg te zuigen van tin, zodat u de nieuwe torren er probleemloos in kunt zetten.

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 22 mei 2008 20:56:40]
Blue Sky

Sorry voor de late reactie maar door omstandigheden kon ik niet eerder antwoorden, mijn excuses daarvoor.
Alle antwoorden staan axhter deze pijltjes -->

quote:
Op 22 mei 2008 20:53:20 schreef hobby-ist:

1]
Soldeer het ge-explodeerde IC eruit, dit is een L6386D-IC van ST (levelshifter). doe dit door een vette druppel tin over ALLE pootjes te leggen, en met een flinke soldeerboot om en om deze druppels verwarmen. Na 10 seconden laat de lijm onder het ic los, is de tin gesmolten, en kun je het IC eruithalen (voorzichtig met beleid dat de print niet beschadigd!)

--> OK.

2]
Soldeer Q9 eruit (defect)

--> OK.

3]
Zeer dicht in de buurt van Q9 zit een klein zwart blokje met drie pootjes--> eruitsolderen ( PBSS5240T PNP-tor).

--> OK.

4]
Zeer dicht in de buurt van de PBSS5240 zit een glazen diode, roodkleurig, eruitsolderen (defect)--> LL4148 -diode
(markeer even waar het streepje zat, zodat u weer weet hoe hij erin moet)

--> OK.

5]
Aan de kathode (zijde met het streepje) van deze diode zit een weerstand. Hoeveel Ohm meet deze weerstand?

--> 47 Ohm

6]
Aan de anode van deze diode zit een weerstand. Hoeveel Ohm meet deze weerstand? Deze weerstand verbind de MOSFET met het aanstuur-IC dat is geexplodeerd.

--> 2,4 ohm

7]
Tussen pin 8 van het geexplodeerde IC en de anode van de laatsgenoemde weerstand zit een klein blokje (condensator).
Hoeveel OHM meet je over deze condensator?

--> oneindig

Nu de bovenste zijde:

8]
Soldeer Q8 eruit (defect)

--> OK.

9]
Hoeveel Ohm meet u nu over D14?

-->40K

Is deze diode in orde?

--> Ja

U meette de vorige keer sluiting, maar dat kwam 9mogelijk omdat Q8 die er parallel mee staat in sluiting lag.
10]
Aan de rechterkant van het geexplodeerde IC (reeds verijderd) ziet u een 18V zenerdiode. Hoeveel OHM meet u over deze diode?

--> 3,6M

11]
Links van het geexplodeerde IC ziet u 2 dikke condensatoren. Hoeveel Ohm meet u over deze condensatoren?

--> de eerste 0 ohm en de 2e, die het dischtst tegen het defecte ic aanligt 22 ohm

Om te kijken of er hoogspanning de logic is binnengekomen:

L6386D op uw foto: pin 1 zit linksboven, pin 7 zit linksonder, pin 8 zit rechtsonder, pin 14 zit rechtboven.

12]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 1? --> 0 ohm
13]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 2? --> 15K
14]
Hoeveel Ohm meet u over pin 7 (GROUND) en pin 3? --> 13K

Ik weet dat dit veel meetwerk is, maar met deze info kan ik met 80% zekerheid zeggen wat er kapot is.

Nogmaals excuses voor de zeer late reactie.
hobby-ist

Hallo,

No problem.
Ik ga morgenavond even analyseren of er mogelijk nog dieper in de omvormer schade is aangericht.
Hierna ga ik kijken welke componenten u nodig heeft.
Stuurt u mij alvast uw adres, ik meende dat ik dat nog niet heb.
U hoort morgenavond laat nog van mij.
Bedankt voor de gestructureerde antwoorden. Dit maakt mijn leven iets makkelijker aan de andere kant van de digitale lijn
hobby-ist

Hallo,

Mijn vermoeden is dat u de meetresultaten van meting 5+6 heeft omgedraaid. Hoe dan ook, de waarden zijn ok.

De metingen onder 11 doen mij vermoeden dat er high-voltage de laagspanningsvoeding is binnengekomen. Vandaar wat extra metingen.

15]
Een aanvulling op meting 11. U meet sluiting over elke afzonderlijke condensdator. BOVEN deze condensatoren bevind zich een klein weerstandje. Hoeveel Ohm meet u over dit weerstandje? Indien 10 Ohm is OK!!!

16]
plaats een tijdelijk!! draadje over een van de posities waar vroeger de 1-Ohm shuntjes zaten. bevestig hieraan een probe van uw multimeter.
Er liggen 3 IC's op een horizontale lijn. Niet het ontplofte IC, maar het derde IC is belangrijk. Niet zichtbaar op uw foto by the way.
Dit meest linkse IC, pen 3 rechts beneden, maak hier weer een multimeter aan vast.
hoeveel Ohm meet u? 1 kiloOhm is OK!!!

Dit is het laatste.
Hierna ga ik wat spareparts sprokkelen. Ik heb volgens mij nog geen adres binnen. Zit misschien in de junkmail, zal nog even kijken.

Heeft u toevallig een scanner?
Zou handig zijn als u de print even met de onderzijde inscant, en mij toestuurt. Let even op dat u de torren niet verbuigt (metaalmoeheid).
Ik zal dan duidelijk aangeven hoe en waar onderdelen vervangen moeten worden.

Ik hoop dat u het nog ziet zitten. Het is inmiddels wel een mooi topic geworden

Zonnepaneeltje
Golden Member

@ hobby-ist: Heb je ook een schema van de inverter?
Ik heb dezelfde inverter, hij functioneert nog prima maar wat niet is kan nog komen

Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
hobby-ist

@zonnepaneeltje:
ik weet niet of dit schema gedeeld mag worden. Hier kom ik nog op terug. Het schema is trouwens ook niet meer 100% aktueel.

@blue sky:
Ik heb uw adres nog niet binnen.
Blue Sky

Adres is onderweg.

ik heb een scanner dus dat gaat vrijwel zeker lukken. Als dat niet lukt maak ik een grote foto. In het weekend ga ik nog even meten, dan heb ik iets meer tijd

In elk geval bedankt voor de hulp !
Blue Sky

vraag 15: die is inderdaad 10 ohm
vraag 16: hier meet ik 36,7 K

Op de foto http://www.uploadarchief.net/files/download/print%207-6-08.jpg heb ik aangegeven over welk ic ik heb gemeten.

De scan lukte niet (te donker) daarom heb ik een foto gemaakt. Ik heb hem eventueel in een hogere resolutie maar dan moet ik 'm even mailen want die kan niet op de site.
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op 7 juni 2008 16:07:35]
hobby-ist

Hallo,

Aan de hand van uw laatste metingen moet ik concluderen dat er wel degelijk ook hoogspanning de current-controller is binnengekomen. Dit is het IC wat u aanwijst op uw foto.

Dit moet een flinke klap geweest zijn, een zogenaamde total whipe-out. Er zullen een hoop IC's vervangen moeten worden, waarbij ook diverse kleine SMD's preventief vervangen dienen te worden. Ik schat de kans op een goede afloop 75%

Reparatie moet op zich lukken, maar is er wel een van de "hogere categorie".
Ik ga kijken dat ik uw foto binnenhaal, om er een aanwijzingen-blad van de maken.
Ook zal ik componenten gaan sprokkelen uit mijn voorraad spares. U hoort zsm nog van mij. Als ik de spullen per post verstuur laat ik u dit hier weten. U kunt dan kijken wanneer u iets kunt verwachten.
hobby-ist

Heeft u toevallig een variac?
U weet wel zo'n regelbare transformator die met netscheiding van 230VAC een regelbare 0-230VAC spanning maakt?
Zoeken in topic 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Volgende >>