| Naam |
Bericht |
Pietdepiet
|
Oké, dan laat ik het gewoon zo. Het enige dat ik dan niet snap, is waarom het zolang duurt met een ander buisje.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Dat buisje is gewoon nog een beetje onwennig of al half dood. Is je gloeispanning wel goed.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
Volgens Hugo was hij nieuw. Gloeispanning is 5.7VAC ipv 6.3VAC.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Daarmee zou hij wel moeten werken, zeker als de andere wel sneller is. Is het wel het zelfde type als er in zat.
Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Pietdepiet
|
Jep, beide EC92...
|
fred101
Golden Member
|
Ik zit net een boekje te lezen met mods voor de 897. Daar zitten twee stuur-fets in welke eigenlijk niet meer dan 10V nodig hebben, daarboven gaat het snel mis. Deze kunnen volgens het boek 15V hebben maar sneuvelen bij 817 bij bosjes (zitten daar in de eindtrap). In de 897 hangen ze direct aan de accuspanning. De bias, wordt verzorgd door een instelpotje. Laat dat ding nu net het warmste onderdeel van het groepje zijn. De 897 is voor hij stuk ging op de boot gebruikt. Daar staan twee accu's en een lader welke een redelijk stevige spanning geeft (14,5V) Daar heeft die 897 dus een week lang aangehangen. Ik vermoed dus dat een van die twee FET's is overleden en nu via de gate stroom staat te trekken. Ze worden echter niet warm ??
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
kortsluiting; en stroom wordt dan misschien getrokken via het bias-circuit.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Frederick E. Terman
|
quote:
Dat lukt me niet; ik kom altijd in de buurt van de 1μH uit, ook met het nomogram.
Met een loopje van 2,5mm 2 en 50cm diameter (25cm straal) meet ik ongeveer 1,5μH (nou ja, "meet" - ik vind een dip met 100pF op 13MHz), en dat een dikke buis minder zelfinductie oplevert lijkt logisch.
quote:
Dat zou 100 ŕ 200pF zijn. Een lus van 1μH heeft 140pF nodig om te resoneren op 13,56MHz.
Voor 3μH zou je 45pF nodig hebben. Welke capaciteit levert bij jouw spoelen resonantie op?
|
(Z)weetvoetje
|
Verdomd; je hebt gelijk, het is 1.3uH. Had gekeken tussen oude berekeningen; die uitgingen van een frequentie rond de 6MHz.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Frederick E. Terman
|
Ik ben wel nieuwsgierig hoever (ook in vermogen) je straks zult komen. Bij zendamateurs valt uiteindelijk altijd het soldeerwerk uit elkaar.
|
(Z)weetvoetje
|
We hebben niet meer dan een 300mW uit een functiegenerator tot onze beschikking 
En dan beginnen ze al te zeuren over teveel straling. (en dat terwijl ze naast ons bezig zijn met kernfusie; en als je die geigerteller zo nu en dan tekeer hoort gaan...)
afstand lijkt ongeveer 1m te zijn. Maar misschien krijgen we de Q-factor nog wat omhoog.
|
rbeckers
|
300mW is niet erg veel. Ik had wel minstens een paar Watt verwacht. Kun je mischien straks net een gloeilampje laten branden.
|
(Z)weetvoetje
|
Fietslampje krijg je aan het branden ja. Tja, als ik nou die verdomde lineair een keertje af zou krijgen. Maar dat ding schiet voor geen meter op.
Ik ga nu gewoon rechttoe-rechtaan bouwen; en misschien is het dan precies op tijd klaar voor de presentatie.
Ach, het effect is wel duidelijk nu.
|
fred101
Golden Member
|
Dat bij fabrieksapparaten het soldeerwerk niet uit elkaar valt is niet zo raar. A) de componenten wegen niets B) het ding is overleden voor het kan gebeuren, C) als ik alle onderdelen vastlijm (ik krijg die smd's er tenminste nooit uit) blijven ze ook zitten
Zweetvoetje, heb je dat artikel uit de elector al gelezen, die hebben gedaan wat jullie nu doen.
Ik ga een andere mast tegen het huis zetten voor mijn dipool. Hij wordt iets van 13 meter hoog. Ik wil hem boven onder de dakrand op de hoek van het huis bevestigen met een beugel en een onder bij de grond. Ik meen mij te herinneren dat dat beter is dan meerdere bevestigingen, zodat de buis beter kan meebuigen en niet breekt bij de bovenste bevestiging. De bovenbeugel is al af (5mmX5cm dik bandstaal (valt niet mee daar een klem van te buigen maar mbv een oud wiellager en 10ton pers lukte het wel.)
De onderste bevestiging wordt scharnierend zodat ik het ding met een liertje omhoog kan zetten.
Fred
|
(Z)weetvoetje
|
Ik heb die printplaat overbrugd; maar de Q blijft klote. Nouja, jammer dan.
@fred: nee. Heb je een kopietje? [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 21 mei 2008 17:33:56]
|
fred101
Golden Member
|
Kopietje is gemaakt. Heeft jou mailbox een limiet ?
ZWeetpootje: Ik ga zondag naar Castricum. zin om mee te gaan ? Ga naar een man die echt zijn hele huis vol oud buizenspul heeft. Daar komen mijn meetapparaten vandaan. Kunnen we misschien ook bij FAS op de koffie.
Fred
|
Frithjof Sterrenburg
|
@FET: dank voor die resonantiegrafiek. Dus het is puur de impedanties, had een vaag vermoeden in die richting (vandaar dat ik vermeldde dat het NIET de complete schakeling betrof maar direct aan het filter) maar zie niet helemaal hoe dat zo'n merkwaardig resultaat geeft. Heb je dat gesimuleerd? Met welk programma? Mooi!
@fredden: a.s. weekend zitten we vol! Gezellig plunderen bij Jan!
De Grote Hellehond Zelve
|
(Z)weetvoetje
|
Jammer frithjof. Nouja, volgende keer beter.
|
Frederick E. Terman
|
@FAS, ja, die toevoeging van jou zette me meteen op het spoor. Op de plaatselijke club hebben we ook wel eens doorlaatjes bekeken van filters met van die 4.43 MHz kristallen, en daar klopte ook niets van tot je de rest er aan hing. Dan nog hing het van het merk kristal af wat de beste weerstand was.
Ik gebruik de demo-versie van Simetrix. Daar kan vrij veel mee.
|
rbeckers
|
@FET, leuke tool. Ik heb net de tutorial gedraaid.
|
Frithjof Sterrenburg
|
@FET: ha, die Simetrix ziet er leuk uit, ben ik wel even mee bezig. Hoef je niks meer te bouwen... Ja, ik dacht wel dat mijn toevoeging verhelderend zou werken, overigens zijn die pieken razend scherp, je zou er iets nuttigs mee moeten kunnen doen... Die impedanties zijn bij dat soort filters overigens kritischer dan je uit de amateurliteratuur kunt opmaken. Daar is het idee dat je in een bestaande ontvanger meteen goed zit door er een half-lattice filter in te zetten, zoals met die FT-241 kristallen. Dat is lang niet altijd zo simpel, zoals mij ooit is gebleken bij een BC-312. Daar zit in sommige uitvoeringen al een (enkel) kristalfilter in, maar meestal zie je de uitvoering zonder. Die heeft overigens wel dezelfde MF trafo als de uitvoering mét kristalfilter. Alleen is de kring nogal laag-impedant (nogal grote C). Met een half-lattice werkt het wel min of meer, maar ik vond toen ergens (ik geloof in een oude QST rond 1958 of zo) dat de doorlaat stukken beter zou worden met een kleinere C en hogere L. Ik heb dat toen met goed resultaat gedaan door het kerntje te vervangen door een ferrietkerntje, vond ik nogal slim van mezelf, het originele artikel ging bijwikkelen... Kennelijk was de zaak voor het originele kristal bemeten niet optimaal voor die FT-241's.
@Pietdepiet: die jammerverhalen van je over die dipper houden me uit de slaap. Stuur het ding in een pakje naar Stationsweg 158, 1852LN Heiloo met een printje van het schema en ik wil hem wel eens onderzoeken. Van die spanningen over die compensatieschakeling snap ik geen hol.
P.S. werkt de "preview" functie van het forum bij jullie? Bij mij niet, dus.
[Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op 23 mei 2008 16:10:31]
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Ik heb ondertussen de DC bijna af. Ik ga hem komend weekend wel afmaken.
@Frithjof
Aangezien de dipper wel goed werkt als de gevoeligheid maximaal stond, ga ik hem niet opsturen. Dat kost mij namelijk een boel verzendkosten, en dat geld besteed ik liever aan iets ''nuttigers''. Maar in ieder geval bedankt voor het aanbod!
|
fred101
Golden Member
|
Nou, je apparaat laten nakijken door de grote meester lijkt me vreselijk nuttig.
Ik heb dat simetrix gedownload, er is namelijk ook een linux versie en wonder boven wonder lukte de installatie in een keer. Daar ben ik blij mee want ik moest me nu met RFsim99 behelpen onder wine (werkte ook wel hoor maar het blijft windows software)
Fred
|
Hubie
|
@fred101:you'v got mail.
http://onlinereceivers.net/rx320.php
|
fred101
Golden Member
|
@hubie: I received mail
|