Allerbeste/slechtste crt ooit?

Wat te denken van de idiote voedingen in de EM reeks zonder voedingstrafo(niet netgescheiden) gevaarlijker om in te werken, en duidelijk goedkoop ontworpen.

Vestel heeft BOEM een dubble betekenis, eerste BOEM dat ie in puin ligt, de 2e BOEM de klap van de landing op de schroothoop.

Weet ik er nog 1.....de GR1AX met zijn serievoeding welke niet netgescheiden is...

schieidngstrafo verplicht bij het repareren.

toch was dit wel een goed chassis op zijn explosieve lijntrafo na:)

mijn exemplar heeft de orginele nog maar moet dringend in revisie.

Ook de beeldbuis is niet veel soeps meer. toestel van 1992.

Was dat niet de voorloper van de Anubis A?(wat op z'n beurt weer voorganger is dan de AA5 laatste goede kleinbeeld tv van philips ooit)

Toch opvallend als er bij philips is mis gaat óf een enorme rekening(buis bijv.) óf een enorme explosie(netschakelaar) óf beide (lijntrafo latere toestellen) en het nooit normaal kan:P

ja dat is ie volgens mij wel.

hier zit teminste nog geen SMD meuk in wat je bijna niet meer kunt repareren...

jammer vindk bij de GR1 wel het ontbreken van de scart...ook niet verwonderlijk trouwens met een chassis wat direct aan het net hangt.

De beeldbuis heeft geen klagen...de tv heeft tot 2005 dagelijks gespeeld is toen vervangen voor een van mijn buizentoestellen die ik nu heb vervangen voor mijn CP90..(ik rouleer af en toe :) )

bij sommige philipsen betekende een ploffende lijntrafo het einde van de gehele tv.....

netschakelaars zijn nog steeds een drama...bij de L9 moet je hem vlot bedienen anders trekt ie al vonken.bij andere merken knalde die er ook regelmatig door. (Thomsosn om er maar 1 te noemen)

Na de AA5 kwam de L6 wat bekend staat als een rampen ding, dan l9.2 kleinbeeld ding en toen vestel/telra shit.

thomson bleef ie hangen niet ontploffen ofzo, dat is echt philips.(iedergeval dat las ik) Thomson vind ik zelf helemaal niet slecht, hun buizen zijn erg mooi qua kleur enkel iets wat confergentie foutjes.

Ken ik wel ja, als je hem half uitdrukt gaat ie knetteren en ruis over beeld :P

Maarja, bij philips moet altijd eerst een huis affikken (jammer:P)voordat ze er iets aan doen, en dat is niet gebeurd dus vandaar buizen tot het einde matig, schakelaars brak enz

Vind het eigenlijk echt zonde hoe philips bezig was, ze waren vroeger zo mooi van beeld. Ach, gelukkig had je ook nog panasonic en thomson

Niet net gescheiden voedingen (serie voedingen) zoals toegepast in de gehele EM reeks waren dan wel gevaarlijker tijdens rep wanneer je per ongeluk de 2 massa,s beetpakte en ja dat overkomt me nog wel eens maar ze waren wel ontzettend stabiel die voedingen.
Een EM 2 speelt zelfs zonder mains elco met een vervormd beeld dat wel.
De opvolger de ES (esplanade) had weer een conventionele trafo in de voeding maar die was en is niet stabiel en dat zie je terug in je beeld.
De Es en de daarvan afgeleide duurdere L06 met HDMI zijn de laatste toestellen met CRT .
ES is een middelmatig toestel met dito beeld
De L06 heeft best een aardig beeld al ziet het testbeeld en nu juist weer niet goed uit met een beetje vreemde kleuren maar een gewoon beeld is heel goed te doen.
Maw de hekkensluiter onder de CRT,s van philips is niet slecht.
Veel zie je hier toch over philips gaan en dan met name de gebreken maar vergeet niet dat dit merk toch het meest verkocht wordt en dat ook SONY zeker zijn slechte punten heeft in latere toestellen zoals de kv28FQ86 met zijn MCZ3001 ic .
Vergeet ook de software fouten welke nooit echt opgelost zijn door sony in dit toestel niet.

Op 26 mei 2008 20:31:10 schreef elektro-manneke:
[...]

bij philips?

Ook een mooie van vestel en co is de lak aan beveiligingen, daar waar een panasonic een onderdeeltje in de voeding knalt, explodeert bij vestel en co de gehele voeding.

Nee, ik had het hier niet over een Philips, maar over Vestel die onder div. merknamen door postorder bedrijven is verkocht. Toevallig was dit wel een trafo'tje van Philips. Die trafo's gingen bij bosjes defekt en na vervangen kwam dan zo'n toestel dikwijls weer met dezelfde klacht retour en dan meestal binnen de garatie termijn.Later besloot ik om die hele sops maar te vergeten, en nam ik een printtrafo van 9 volt met een brug gelijkrichter en een 7805, dat werkte ook en ging ook nooit meer stuk!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

oké, dat is waar dat philips niet de enige is waar het fout gaat maar toch wel opvallend veel. Goed voorbeeld zijn hun dvd-recorders nu. Van sony heb ik in het programma kassa gezien ja, maar ze waren niet total-loss wat niet wil zeggen dat dit aanvaardbaar is natuurlijk

L04/L01 kan ik nog wel herrinneren dat die vaak met hoge scores voor beeld naar buiten kwamen in diverse videobladen, en de EM was zeker niet slecht op dat punt. Dat vind ik nou jammer, presteren goed tot zeer goed en dan zulke fouten. EM2 zie ik hier(forum) enorm vaak langskomen, geen goed teken lijkt me.

L06 was het mooie dat je via component/HDMI de 100hz processing kon ontwijken, wat daar inderdaad een leuk beeld oplevert.

Die 100hz zit je toch wel heel hoog.
Je moet niet vergeten dat zeker uit de tijd dat die tv,s waren er weinig anders serieus was dan analoge kabel.
En dan gaven de 100hzen van philips in combinatie met de dnr schakeling gewoon het mooiste beeld met het toen beschikbare signaal.

Analoge kabel(zonder te veel ruis) deed het prima op 100hz, maar bij digitaal heb je nu eenmaal veel meer detail, en dat kunnen de 100hz vaak niet aan, wat een minder gedetailleerd/zuiver plaatje geeft als ene 50hz. Is ook persoonlijk, 100hz was dan niet overbodig maar ging teveel ten koste van 50hz

Een van de laatste echt goede 50hz chassis was de panasonic Euro10 (o.a. tx-28PS1, 2003-2006 ongeveer) maar was dan ook zeker zo'n 500 euro. Thomson had nog wat leuks idem voor philips. Verder werd het snel bagger(vestel)

Later kwam pana ook nog met een 50hz eco chassis maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel soeps zal worden als energiezuinigheid het belangrijkste is.

100hz weet ik niet precies maar de EM6 is een gewaardeerd toestel. Idem over de laatste sony's

Voor degene die ze repareren/verkopen wordt panasonic gewoon weinig verkocht of zijn ze gewoon echt degelijk dat je er weinig gemopper over hoort?

maartenbakker

Golden Member

Op 26 mei 2008 22:35:44 schreef elektro-manneke:
Was dat niet de voorloper van de Anubis A?(wat op z'n beurt weer voorganger is dan de AA5 laatste goede kleinbeeld tv van philips ooit)

Toch opvallend als er bij philips is mis gaat óf een enorme rekening(buis bijv.) óf een enorme explosie(netschakelaar) óf beide (lijntrafo latere toestellen) en het nooit normaal kan:P

Klopt... De lijn gaat ongeveer van KT3 -> CTX -> (CP90) -> GR1AX -> Anubis -> AA -> L6.1. Ik vind zelf de CP90 niet echt in de reeks passen en heb in buitenlandse servicemanuals de werkelijke missing-link ontdekt tussen de CTX en de GR1AX. Ben benieuwd of iemand die zo kan benoemen, het gaat in elk geval om een Spaans chassis.

Op 27 mei 2008 16:50:59 schreef snameroc:
Die 100hz zit je toch wel heel hoog.
Je moet niet vergeten dat zeker uit de tijd dat die tv,s waren er weinig anders serieus was dan analoge kabel.
En dan gaven de 100hzen van philips in combinatie met de dnr schakeling gewoon het mooiste beeld met het toen beschikbare signaal.

Daar ben ik het nou echt niet mee eens. Met analoog kabelsignaal gaat er weinig boven een _dure_ 50hz bak, ik heb zelf een Grundig uit 1991. Totaal verouderd ontwerp, zelfs toen hij gebouwd werd al. Maar er is nergens op bezuinigd. Als je een 100Hz bak ernaast zet valt toch op dat het beeld minder is. Misschien moet ik daar nog maar eens de proef op de som gaan nemen, ik heb nog een EM2E rondzwerven waarvan de EEPROM spontaan is leeggeraakt (zal wel door losse koelplaat komen).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 mei 2008 18:18:44 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb nog een Fl1.6 matchline 100hz die we al ruim 15 jaar hebben en nu nog dagelijks bij de kinderen op de kamer in gebruik met 100hz. Mijn ervaring is en was altijd als je voor de eerste keer er naar keek had je zoiets is dat het nu dat 100 hz, maar als je het helemaal gewent bent en je moet dan terug naar 50 hz dan wordt je gek van dat geflikker. Dit heb ik toch van vele mensen gehoort.
Ik heb in mijn leven misschien wel duizenden tv,s gerepareert waarvan veel philips (daar waren er gewoon de meeste van hier in de omgeving en dat is nu nog wel een beetje hoewel het wel minder wordt)dus ik denk te weten waar ik het over heb.
Verder heb ik zelf op onze slaapkamer een panasonic 50hz (15jr)waar we nog regelmatig naar kijken en ik me dan ook zoals gezecht dood erger aan die beeldtrilling.
Inmiddels hebben we 1,5 jaar een 32 inch lcd van philips van inderdaad meer dan 1500 euro(de crt matchline koste ook zo iets) en ik zou nooit meer anders willen in dit breedbeeldtijdperk waar we 150 beeldlijnen voor hebben moeten inleveren.
Waar ik grote moeite mee had en nog steeds heb is het idee dat digital goed is zeker bij de standaard dvd is de kleuren (8 bit per kleur) resolutie maar ook de beeld resolutie lager als van het tot voor kort beschikbare 4.3 beeld in analoge vorm.
Het enige voordeel van een dvd is dat het niet ruist en in kwaliteit achteruit gaat op alle andere punten is goed analoog superieur en gedetaileerder in mijn ogen.
De huidige casema digitale kanalen van bijv ned1,2,3 zijn momenteel best wel goed zeker in vergelijking met de houdige 16.9 bij 400 lijnen in analoog

analoog superieur?
Toch best opmerkelijk dat je lcd dan zo goed vind gezien dat het systeem is wat doorgaans de meeste digitale ingrepen doet op je beeld, wat ook te zien is(deinterlancer, scaler, A/D converter enz) en dat bovenop je mooie analoge scartsignaal van casema(wat inderdaad wel van goede kwaliteit is)

Maar oké, FL1.6 is een van de allereerste 100hz, de laatse waren dan ook wel heel veel beter dan de FL1,16

Geflikker is gewoon voor iedereen anders, ik wist pas dat een crt flikkerde toen ik over 100hz las, en sommige kunnen er inderdaad echt niet tegen.

edit: 8 bitterig beeld kan ook komen door oude 100hz tv's die kleuren met te weinig bit verwerkte ;) latere deden dit prima(na 2000)

Turbokeu

Golden Member

Op 28 mei 2008 18:13:53 schreef snameroc:
Mijn ervaring is en was altijd als je voor de eerste keer er naar keek had je zoiets is dat het nu dat 100 hz, maar als je het helemaal gewent bent en je moet dan terug naar 50 hz dan wordt je gek van dat geflikker. Dit heb ik toch van vele mensen gehoort.

Ik heb exact dezelfde ervaring.
Sinds ik mijn 100Hz Sony KV28FX60B heb (2000) kan ik geen 50Hz CRT-TV meer zien...
Ik begrijp ook niet echt wat anderen tegen die 100Hz hebben want het beeld van mijn Sony vind ik echt perfect t.o.v. van alle andere TV's die ik al gezien heb.

Verder heb ik zelf op onze slaapkamer een panasonic 50hz (15jr)waar we nog regelmatig naar kijken en ik me dan ook zoals gezecht dood erger aan die beeldtrilling.

't Is zelfs zo erg dat als ik ergens binnenkom bij een klant ik er direct (tussen honderden) de CRT-monitors uithaal die op standaard 60Hz draaien.
Zeggen dat die gebruikers al jaren voor zo'n flikkerend scherm zaten te werken...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
maartenbakker

Golden Member

Een CRT monitor op 60Hz vind ik ook een ramp om achter te werken. Bij de bewegende beelden van een TV valt me de flikkering echter totaal niet op, maar juist wel weer de onscherpte, onnatuurlijk uitzien en vegerigheid die door alle signaalbewerkingen in een 100Hz TV worden veroorzaakt. Ik kijk wel doorgaans op minder dan de aanbevolen afstand, dus ben daardoor veel gevoeliger voor artefacten en resolutie. Deze artefacten verschillen natuurlijk wel per type, dus een echt goede 100Hz TV zal ook wel een heel eind komen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 29 mei 2008 20:35:47 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Idem wat maarten zegt, 60hz monitoren echt horror, 50hz tv's uitstekend om te doen. En ja, een goede 50hz met goede bron kan ook van dichtbij verdomd zuiver zijn. Bij 4/3 soms wel last van scanlines maar bij 16/9 is dat niet meer

Op 30 april 2008 23:03:07 schreef TV Don:
[...]
Je hebt 1 vestel gehad welke werkte met de adoc ic van philips welke betreft kleur en scherpte helemaal niet slecht was.
Helaas is het toestel bij grote contrast variaties zo instabiel als wat en lijkt er in die zin geen recht plaatje uit te komen met geometrie instellingen met het contrast open.
Dat is wat er bedoelt wordt met op zijn tenen lopen het is allemaal zo krap en dan met slechte smd condensatoren .
Ook de beeldbuizen wanneer van het esf type gingen ernstig snel defect in die toestellen.

Dat de buizen snel stuk gaan lijkt me wel logisch, dat soort merken hebben een kl*te beam limiter. Bij wit is het beeld veels te donker, piek wit in een beeld is veeeeels te fel, zowizo is na een jaar het masker compleet krom getrokken, gezien contrast wel hoog moet anders is wit gewoon veels te donker.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 29 mei 2008 20:35:31 (67%)