| Naam |
Bericht |
fred101
Golden Member
|
http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=599&mode=view
http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=598&mode=view
Verdere foto's; moet ik nog verkleinen dus maar even twee links
Fred
http://www.circuitsonline.net/forum/view/62026
Daar staat de voeding en ik weet bijna zeker dat ik daar eerder een foto van gezien heb. Ik dacht van Hugo of Mans. Dus als iemand er iets van weet, ik wil hem graag werkend krijgen. [Bericht gewijzigd door fred101 op 27 mei 2008 19:20:38]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Hugo Welther
Moderator
|
Vanavond de CAKEBLIK radio afgerond. Een 80m regeneratieve ontvanger met frequentiebereik 3.495 t/m 3.825 MHz.

Het vooraanzicht

De twee buisjes, ECL80 en EF80.

Chassis onderaanzicht, het HF deel.

Chassis onderaanzicht, het LF deel en de voeding.

De achterzijde.
Van links naar rechts: Gain, antenne en aarde entree, luidspreker entree en netkabel.
Schema: KLIK [Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 27 mei 2008 23:34:11]
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Schimanski
|
Mooi spul Fred, heb je de R1155 ontvanger er ook bij? En wanneer komt de Lancaster 
Ik vond nog een mooie groot formaat foto in het RSGB museum van een complete set.
Mooi project Hugo. Wat is de anodespanning? Ik neem aan dat de ringkern voor gloei- en anodespanning zorgt met spanningsverdubbeling voor Ua?
En de trafo bovenop is dat een voedingstrafo gebruikt als de LF-trafo?
Ben vandaag bij Ster geweest, gesnuffeld tussen de kristallen, volgens verkoper lijk het erop dat die meneer laatst de 3705's eruit gevist heeft  Geeft niet, ga zaterdag wel op zoek. [Bericht gewijzigd door Schimanski op 27 mei 2008 22:53:15]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
|
Hugo Welther
Moderator
|
Mans, de trafo onderop is de uitgangstrafo (230V/2x6V).
De trafo bovenop is de voedingstrafo. 220V/2x12V.
De ene 12V wordt gebruikt voor de gloei van de buisjes in serie.
De andere via een spannings verviervoudiging naar 52V als anode spanning.
Ik zal het schema fatsoeneren en er bij zetten.
Aha, Erwin herrinerde zich mij nog. Niet kristallen in meervoud maar slechts ééntje van 3705.
|
Henry S.
Moderator
|
Hugo, hoe kom je er op! Prima afscherming!
En bedankt voor het schema
Helaas kom ik door activiteiten buitenshuis niet aan projekten toe... Maar het terras is bijna klaar.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
fred101
Golden Member
|
Leuk idee in zo'n cakedoos. Hoe klinkt ie in SSB.
Ben vanavond bezig geweest alle buisjes te sorteren en in plastic sunware bakjes, doosjes, laadjes. Soort bij soort. Dus U, D, Z, ECC, EF, P, antieke met zijkontacten, CV, direct verhit, nixies, enz. Alle 600 zitten ze nu gesorteerd. En tussen al die buizen zit geen E180F
Nu nog plek voor de racal preselector verzinnen. Hij past helaas niet meer onder de andere racals ivm het schuine dak en ik heb geen ander stevig kastje voor een 100 kilo set. De voedingen idem die gaan denk ik met zijn twee op elkaar in een soort kastje op wieltjes. Dan kunnen ze van set naar set en bij niet gebruik onder de tafel. Dan wat reserve spul naar de garage (mijn vrouw vond het niet zo geslaagd als ik ze op haar hobby kamer neer zette. Terwijl daar een heel mooi hoekje vrij is.) Maar ja, ze ziet ook de schoonheid van een T1154 niet. Gelukkig vind ze de racals wel mooi. Ik moest die MA79 van haar kopen.
Hoop wel dat ik die voeding goed krijg. Is zonde om hem te verbouwen, is een professioneel ding. Aan de andere kant zou een modernere opzet wel een gelijk 18x gloeispanning vrijmaken. Dan hen ik gelijk een zware gloei-voeding. Gelijkrichten en elco's is geen probleem. Dat is al met diodes. De 6 buizen per unit zijn volgens mij voor stabilisatie en spanningsregeling. Moet met FET's of dikke torren dus ook kunnen. Niet zo veel vertrouwen in maar die gloeioptie is wel interessant. De T1154 vraagt al 6A. De drie kunnen dan doorgelust worden voor max 1200V.
Mans: de kans op een R1155 is kleiner dan een T1154.De lancaster zou wel leuk zijn maar zo groot is mijn tuin nou ook weer niet, moet eerst die constellation weg.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 28 mei 2008 00:42:56]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
|
Schimanski
|
Fred, ik weet niet of je al doc's hebt van de T1154 anders kan je ze downloaden op http://www.royalsignals.org.uk/raf.html. Je moet wel even registreren op hun Yahoo group, maar dat kost niets.
|
fred101
Golden Member
|
Daar ben ik al actief, een WS19 lid, Don, heeft me racal zender knoppen gestuurd. Staat echter geen manual in de files sectie. (voor zover ik weet) maar ik heb ondertussen wel een manual.
De grote voeding doet het ondertussen weer. Was zo opgelost. De netsnoer zat niet goed aangesloten. De rus heb ik ook uitgezocht. Best complex. Als hij uit is staat er een wisselspanning op 1 pin van een connector. Die kun je gebruiken om het hoofdrelais om te zetten aangesloten op een 2e connector. Dan moeten er een pin naar aarde en de andere naar een andere pin op de eerste connector waar weer spanning op staat als het hoofdrelais omgaat. Dan zitten er nog twee relais in maar geen idee waarvoor. Misschien beveiliging. Hij doet het overigens goed met alleen het hoofdrelais om. Als ik een derde relais met de hand omzet verdubbeld de spanning. Zal wel ivm zenden op hoog of laag vermogen zijn dus daar zet ik denk ik ook een schakelaar voor op de kast. Haal die grote connectors eruit en dan een alu plaatje met schakelaars op die plaatsen. Kan hij altijd weer terug naar origineel. Moet ook nog iets vinden om een V/A meter te integreren. Ben bang dat dat boren wordt.
Fred, die eigenlijk aan zijn FT897 zou moet werken
Fred
|
Radioortje
Special Member
|
Goeienavond saam .
Hè hè , daar ben ik weer eens een keertje . Ploegendienst is wel mooi maar het heeft wel eens zijn nadelen .
Verder , na even terug gelezen te hebben , allemaal bedankt voor de uitvoerige om- en be-schrijvingen van de enkele en dubbele bandfilters . Ik geloof dat ik er wel uit ben met wat voor een filters ik een buizen superhet wil gaan ontwerpen en bouwen , alleen valt het niet erg mee om met iets orgineels te kunnen komen , omdat dit al enorm uitgekouwd is door de heren fabrikanten . Al is dat natuurlijk wel een gegeven over wat een goed consept is .
Ik ben de laatste dagen , door mijn toenemende interesse naar de buisjes , een beetje in de theorie ervan gedoken , om er wat van te gaan begrijpen , en er is mij een één heel duidelijk ding naar boven komen drijven :
Je moet niet eerst willen hollen om daarna te gaan leren kruipen en lopen ( zoals de Fredden , naar ik meen , als eens eerder hier op dit forum heeft opgemerkt ).
Ik begin nu een beetje buisjes te begrijpen en leer er een beetje mee te rekenen . Ook als ze op een laag spanning moeten draaien . Veel heb ik geleerd op de site van de Deen Hans Egebo : http://www.hans-egebo.dk/ . Hier staat een boel fundamentele info over buisjes in , een voor mij begrijpelijk , engels zonder "moeilijke termen".
Dit gedoe in de boeken en het internet zal er ook aan meegeholpen hebben dat ik de laatste tijd niet meer zoveel gepost heb . Verder ben ik nog bezig geweest om een oude Blaupunkt Stockholm weer aan de gang te krijgen , wat grotendeels gelukt is . Alleen zou ik er graag een schema , of liever nog een service manual van tot mijn beschikking willen hebben . Op http://www.radiotechniek.nl/ kom ik niet verder en met het gegoogle erop kom ik niet verder dan een hele serie autoradio's en dat deze radio ook in het Hongkong Radio Muzeum staat + dat ie te koop staat in Amerika voor 120 dollar ... Iemand nog een andere suggestie ?
BTW mooi spul Fred 1 of 2 , hou wel rekening met de fundering van je huis , die kan er in deze dagen niet meer op berekend zijn , zeker niet met het tempo dat jouw verzameling zich uitbreidt ...
En ook @ Hugo , wat een lumineus idee zo'n cakevorm . Die liggen hier bij de kringloopwinkel soms voor € 0,50 . Zulke goedkope HF kastjes heb ik nog nooit in de winkel gezien ...
Nog een vraagje in het algemeen . Ik zie op jullie foto's altijd van die mooie glimmende buizen ( en zo horen ze ook !), maar als ik er maar te lang met een doek naar kijk is het serie nummer er al af ... Hoe doen jullie dat ?
Groetjes Evert
Oeps , bijna vergeten :
Welk programma gebruiken jullie meestal ( met die groene en rode kleuren ...) om een schema te posten hier ? [Bericht gewijzigd door Radioortje op 29 mei 2008 02:22:19]
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
Hugo Welther
Moderator
|
De buisjes die ik gebruik in dit ontwerp zijn new old stock (NOS). Vandaar dat ze nog glimmen.
Oude gebruikte buisjes met een doek afvegen en goed opletten dat je de nummering niet weg veegt. Je kan met een wattestaafje rond de opdruk schoonmaken.
Dat cakeblik als chassis had ik als EUREKA op de vrijmarkt dit jaar. Er lagen er twee bij een kraam en ...flits... een beeld van de ontvanger en zender op dit chassis.
Er komt n.l. ook een AM-zender (3705) op een dergelijk chassis. Alleen de voeding zal dan wat conventioneler opgebouwd worden vanwege de hoge(re) spanningen.
|
Rd12tf
Golden Member
|
Hugo, prachtige oplossing!
@Radioortje,
Ik gebruik daar Eagle (freeware versie) voor.
www.cadsoft.de
Ridder In De Orde Der Snijbonen http://www.hamforum.nl/index.php Groot Oligarg Der Rondstralers.
|
Radioortje
Special Member
|
Ik zal dat eens gaan bekijken en proberen of dat ik dat een beetje prettig vind werken .
In ieder geval bedankt en de groetjes
Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
|
fred101
Golden Member
|
Ik had nog een voeding liggen van solartron zonder buizen (kwam uit een of ander apparaat). Na mijn voedingsuitstapjes hier ook maar aan begonnen. Er zaten 5 buisvoeten in. Schema nagetekend, buisjes ervoor bij gezocht spanning erop en hij werkt. Strakke 225V. Maar er is iets raars.
Hij heeft een aparte trafo voor zijn eigen gloeispanning en een tweede voor extern gebruik. Er zitten pennen op het connectorboard. Onder twee staat een accolade met 6,3V/1A. Dan zitten er 3 waaronder 6,3V/4A staat. De middelste hangt aan aarde.
Op elke pool staat tov het chassis 3,6V. Dus om 6,3V te maken heb ik de twee van 4A gepakt en deze beide een aansluitbus op de kast gegeven zodat ik 6,3VAC heb. Probleem is nu dat de meeste schakelingen zoals bv de Pye ontvanger 6,3V nodig hebben maar tov het chassis. Zelf mijn eigen bouwsels.
Is er een truckje om deze (symetrische ? )voeding toch bruikbaar (asymetrisch) te maken. Heb nu een boel hoogspanning maar 6,3V is toch wel handig
Fred
|
Schimanski
|
quote:
Dat is niet zo raar Fred. Ik begrijp dat het een gestabiliseerde voeding met buizen is. Afhankelijk van het schema kan het zijn dat de 6,3V ergens in de schakeling aan de hoogspanning hangt om te voorkomen dat er grote spanningsverschillen ontstaan tussen kathode en gloeidraad van de stuur- of regelbuis. Voor de meeste buizen wordt deze waarde opgegeven in de specs. Een EF184 mag b.v. max. 120V verschil hebben tussen kathode en gloeidraad.
Soms wordt er ook wel een een direct verhite gelijkrichtbuis gebruikt waarbij de hoogspanning dus wordt afgenomen van de kathode/gloeidraad. Ook dan is er een aparte gloeiwikkeling nodig.
Je begrijpt dat 6,3VAC welke met de hoogspanning is opgetild t.o.v. massa niet handig is om als externe gloei te gebruiken.
quote: Is er een truckje om deze (symetrische ? )voeding toch bruikbaar (asymetrisch) te maken.
Vaak zie je 6,3V met de midden aftakking aan massa om bij getwiste bedrading de evt. bromspanning weg te werken/verminderen. Dat de PYE 6,3 t.o.v. massa heeft is wel vreemd (aan de andere kant het is een Engelse set, en op dat eiland is er wel meer vreemd, ze hebben allemaal het stuur a.d. verkeerde kant  )
Kun je de massaverbinding op de middenpen van de 6,3/4A niet losmaken, je hebt dan op beide buitenste pennen 6,3 zwevend t.o.v. massa. [Bericht gewijzigd door Schimanski op 29 mei 2008 21:12:51]
|
fred101
Golden Member
|
Dat kan ik wel maar dan moet ik nog steeds een van de twee aan massa leggen in de Pye en dus ook aan de massa van de voeding. Ik denk dat ik de buitenste aan massa moet leggen bij de trafo en dan de originele massa los en de derde zou dan 6,3V moeten zijn ?
De Pye heeft in de stekker twee 6,3V aansluitingen maar volgens het schema zijn die op de zelfde draad aangesloten. Dat zal dus zijn om de stroom niet door 1 pinnetje te laten lopen.
Fred
|
Schimanski
|
Je kunt de 6,3 in de voeding toch gewoon los van massa houden, en alleen in de PYE de massa verbinding hebben. Of wil je maar drie draden naar de PYE hebben (+, massa, 6,3) in dat geval kun je een van de uiteinden van de 6,3 in de voeding aan massa leggen.
Maar waarom niet gewoon 4 draden gebruiken + hsp. en massa en 2x6,3V welke ergens in de PYE aan massa ligt (die mogen dan in de voeding dus niet aan massa liggen) [Bericht gewijzigd door Schimanski op 29 mei 2008 21:41:24]
|
fred101
Golden Member
|
Dat is dus nog steeds een gemis in basis kennis bij mij.
Als ik de 6,3V zwevend maak dan mag hij dus aan een kant gewoon massa maken bedoel je, klinkt logisch. Op hoop van zegen dan maar 
Fred
Nog even jou advies geprobeerd gisteren, en dat werkt inderdaad. Heb nu een kant aan aarde en dan heb ik gewoon 6,3V maar verder is hij voor de Pey helaas onbruikbaar. Ook mijn voeding/AF versterker trekt het niet. De spanning zakt in tot 40V en bij de AF tot 25V. Ik heb even de gok genomen en hem achter de 3x300V gehangen (ding is gemaakt voor 245V). Dan trekt hij 190mA. Ik denk dat ik het advies ga opvolgen en een regelbare unit met FET ofzo ga maken die ik dan na de 3x300V kan hangen.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 30 mei 2008 07:51:29]
|
(Z)weetvoetje
|
Speciaal voor radioortje: Ik heb eindelijk dat schema van de dipper in elkaar zitten:
Edit: Dit moet m zijn: http://img61.imageshack.us/img61/6765/dipperkp6.png
Bij mij zit er dan een simpel trafo-voedinkje voor met een 2*9V trafo'tje en bruggelijkrichtertje en wat condensatoren. [Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 30 mei 2008 11:12:46]
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Radioortje
Special Member
|
Dankjewel Roeland ,
ik zal eens kijken of ik er wat mee kan doen , maar als een buizen dipper , dus een "echte" griddipper zoveel beter is dan ga ik misschien daar wel voor .
Nogmaals dank voor de moeite en ik ga er zeker wat mee proberen , als de temperaturen op zolder , waar mijn hobby hoekje nu eenmaal is , een beetje houdbaarder zijn dan nu ga ik zowiezo weer een keer de Weller ontsteken , want mijn vingers jeuken met allemaal ideeën om te gaan bouwen .
Daarbij komt ook nog eens dat ik mijn scooter weer eens aan de gang moet krijgen na een anderhalf jaar , en er nog genoeg in de tuin achter het huis moet gebeuren , ik dus ook niet naar Beetsterzwaag kan .... snifsnif ,
maar dan MOET het de Lichtmis maar worden , want dat is dan de volgende Radio Ruil Beurs als ik het goed heb .
Ik moet en zal het binnenkort een keer meemaken dat ik naar zo'n beurs heen ga . Het lijkt me zo leuk om dat een keer mee te mogen maken ...
Groetjes en Bedankt Evert
|
fred101
Golden Member
|
In de electron staat een leuk ontwerp een Ultradyne. Die naam heb ik nog niet gehoord. De eerste buis is een triode als aperiodische HF versterker maar zonder DC andodespanning. Deze draait blijkbaar op de AC HF spanning welke door de oscillator wordt opgewekt. Verder werkt het met additieve menging in de HF versterker buis (wat ik ook in mijn hydrodyne doe, ik had het kunnen weten dat dat 80 jaar geleden al uitgevonden was))
Ik snap alleen dat MF deel van het verhaal niet helemaal. Er is maar 1 afstembare kring, de tweede is vast en bepaald het MF. Maar hij zorgt ook voor de plaatspanning van de eerste trap wat dus een andere frequentie is. Nu zijn het twee inductief gekoppelde afgestemde kringen. Die zijn dus waarschijnlijk op twee verschillende frequenties afgestemd. Daar deze niet verstembaar is lijkt me dat de bandbreedte erg smal wordt.
Fred
|
Schimanski
|
Fred, even voor de andere vrindinnen, het gaat over het verhaal van PA3HDY http://www.nvhr.nl/tc_artikelen.asp vierde artikel van onderaf (Ultradyne)
Dit is het schema:
bron: NVHR P.v.Schagen, PA3HDY
De tweede buis is de oscillator (inductieve terugkoppeling van anode naar roosterkring). De opgewekt HF wisselspanning loopt door de primaire van de MF-kring naar de HF-buis. Tijdens positieve periode van HF wisselspanning loopt er stroom door de HF buis (met freq. gelijk aan de osc.freq). Op het rooster van de HF buis komt de antenne spanning binnen. Beide freq. worden opgeteld (additieve menging, uitgebreid beschreven in het artikel...). De HF buis is dus tevens mengbuis. In de MF kring wordt de MF freq. geselecteerd en via de sec. van de MF-trafo toegevoerd aan de detector.
Gisteren in Beetsterzweaag met Henry en Hugo nog een tijdje gesproken met Gyula Kiss. Hij had weer een bijzonder uitgekookt ontwerp gemaakt. Een reflex superheterodyne met één buis.... [Bericht gewijzigd door Schimanski op 1 juni 2008 17:00:42]
|
Pietdepiet
|
Ik heb weer een tijd niet aan de DC kunnen werken. Ik had het nogal druk met school (Lees: 300griekse woorden+100 Franse rijtjes  ).
Ik heb net de DC helemaal afgesoldeerd, dus een voeding erbij gemaakt en de nodige stekkertjes. Nu ben ik met de spoeltjes bezig, en ik heb het spoeltje wat ik vorige keer had geprobeerd er onveranderd ingesoldeerd. Ook heb ik nu het varcootje erbij gesoldeerd. Vorige keer heb ik wel een dip gemeetten met dit spoeltje, maar nu vind ik nergens een dip. Het enige verschil is dat ik de vorige keer het spoeltje in het 'antenne-gedeelte' had zitten, en nu in het 'oscillator-gedeelte'. Ik heb dus alleen het 'hoofdspoeltje' aangesloten. Nog niet de spoel van 4 windingen, sterker nog, die bestaat nog niet eens.
Oja, nog een verschil is dus dat nu de varco er ook bij zit.
Wat kan de reden zijn dat ik nu geen dip zie? Ligt dat aan het omliggende oscillatorcircuit?
/e Ik bedenk me net nog een verschil: Eerst zat het aangesloten met 10cm lange draden van de spoel naar de print. Nu zit er nog maar een cm tussen. [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 1 juni 2008 15:01:29]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Bedankt voor de aanvulling. Het artikel is best duidelijk alleen snap ik een ding nog niet:
De opgewekte HF stroom loopt door de MF kring om de anode van de eerste buis van spanning te voorzien. Deze kring is echter niet verstembaar. De VFO is dat wel.
Stel ik wil 3-4 Mc ontvangen. Het MF is bv 1000Kc dan moet de VFO dus 2-3 of 4-5 zijn. Het MF filter is 1Mc dan komt er toch geen VFO signaal op de anode van de eerste buis aan ? Moet die kring niet meelopen met de vfo ?
Er staan trouwens nog meer leuke exoten op die site zag ik.
Fred
|
Schimanski
|
Fred, primaire van MF is een parallelkring. Deze heeft op res.freq. een hoge Z, VFO signaal wordt dus doorgelaten (lage Z). Verder is er maar een klein osc. signaaltje nodig in de mengbuis, heeft ook als voordeel dat er weinig osc. signaal door de antenne wordt uitgestraald.. [Bericht gewijzigd door Schimanski op 1 juni 2008 15:58:53]
|
fred101
Golden Member
|
Dat had ik eigenlijk moeten weten, dom, dom
Fred
|