Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | Volgende >>
Naam Bericht
Frederick E. Terman

Maar om dat nou "additieve menging" te noemen.. die buis krijgt gewoon HF voeding op zijn anode, op een andere elektrode dus dan waar het ingangssignaal op staat. In alle andere geschriften heet dat multiplicatieve menging.

Een kunstmatig onderscheid trouwens, want menging waarbij nieuwe frequenties ontstaan werken altijd met een productterm. Vandaar "mengproduct".

Ook héél fraai vond ik die gedachtekronkel om een lage MF een VOORDEEL te noemen: dan kun je nog eens aan de andere kant afstemmen, om een spiegel te ontlopen.
Zo lust ik er nog wel eentje.
Als dat ding een normale MF en preselectie zou hebben, was er helemaal geen spiegel om je zorgen over te maken...
Schimanski

Er is al eens eerder een discussie gevoerd over additief vs. vermenigvuldigen. Erg verhelderend om die nog eens na te lezen.

In het artikel wordt vermeld dat de menging gedurende 'korte' periodes plaatsvindt in de top van de Ia/Vg karakteristiek. Hieronder een stukje uit het artikel op de NVHR site over de Ultradyne.

'Bij de additieve menging kan een zeer hoge mengsteilheid worden bereikt, doordat het bij buistypen met weinig roosters en een eenvoudige constructie, zoals trioden, gemakkelijker is heel kleine rooster-kathode afstanden te handhaven, die weer resulteren in hogere steilheidswaarden.

In tegenstelling tot de multiplicatieve menging wordt slechts gedurende een korte periode tijdens de positieve pieken van de oscillatortrilling in het steile gedeelte van de karakteristiek gewerkt, waar de steilheid groot en de ingangsimpedantie klein is (zie fig. 5). De gemiddelde steilheid bij de menging is kleiner dan die op het werkpunt, waardoor de ingangsimpedantie bij de menging groter is dan bij het toepassen van de buis in een rechtuit versterker.
'
bron: NVHR, P.v.Schagen, PA3HDY

bron: NVHR, P.v.Schagen, PA3HDY

[Bericht gewijzigd door Schimanski op 1 juni 2008 17:02:24]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
Frederick E. Terman

Bij de "additieve menging" werden de signalen samen (dus bij elkaar opgeteld) aangeboden aan het stuurrooster. Dat klopt; vandaar ook die verwijzing naar trioden (waar je maar één rooster hebt). Maar laten we niet verder focussen op de benamingen.

We moeten ook niet vergeten dat dit een oud schema is, uit de tijd dat niet iedere ontwerper erg veel verstand van zaken had.
Met evenveel buizen hadden ze een echte RF versterkertrap kunnen maken, gevolgd door een zelf-oscillerende mengtrap. Dan had je meer gain gehad, en ook meer isolatie van het oscillatorsignaal naar de antenne.

Verder lijkt het niet handig dat het rooster van de derde buis, die nota bene moet gelijkrichten (roosterdetector) aan plus 4 volt tov. aarde hangt. Maar, het is een leuk, interessant schema, dat ons het een en ander over de stand van zaken in die tijd vertelt.
fred101
Golden Member

Ik dacht dat additieve menging was wat ik in mijn hydrodyne doe. Daar voeg ik een frequentie toe zonder dat er andere som of verschil producten ontstaan. (ik "add" gewoon een frequentie erbij).

Maar ik denk dat FET het wel juist verwoord, men wist toen niet beter en veel ontwerpen ontstonden op goed geluk. Zoals dat schema uit de jaren 20 van een audion met twee RC combies achter elkaar. Dat werkte beter maar men wist niet waarom. Nu wel. Er was waarschijnlijk gewoon een C defect maar hele volkstammen bouwde dat na.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Frederick E. Terman

Ha, dat is dus spraakverwarring nummer twee: wat is menging überhaupt. Als een audiofiel twee signalen mengt, is het láátste wat hij wil een som- of verschilfrequentie!
Hier hebben we het natuurlijk juist wèl over het maken van som- en verschilfrequenties.
fred101
Golden Member

Ik meng bij de hydrodine op de audiomanier maar hier mengen ze in de buis dus met som/verschilfrequenties volgens mij. Toch eens dat topic nalezen want nu wil ik het weten ook.

Er staat in de laatste funkamateurs een hele reeks artikelen over mengen. Erg interessant maar wel erg diepgaand en dan is Duits niet makkelijk. En zoals jullie weten zijn mixers en ik niet zo'n goede vrienden.

Maar nu iets anders. Straks is bij onze club de velddag en daarbij wordt een vossenjacht voor 80m gehouden en nu ben ik min of meer verplicht om met een buizen vossenjachtontvanger te komen opdraven.

Vriendinnen, de eer van buizen-minnend Nederland staat op het spel.
Hoe ga ik dit enigzins portable maken. Ik heb een zo'n heel klein buisje wat er uit ziet als een soort neonlampje. Ik dacht een soort pentode. Ik dacht zelfs dat ik er twee heb. Maar ik denk dat ik richting potloodbuisje moet. Ik heb nog een 12V/6A gelaccu die in een rugzakje goed te dragen is. Anders ook nog een paar 1,2A/7V Nicads uit een model auto.

De antenne. Ze gebruiken een ferrietantenne en een spriet waarvan het signaal in tegenfase aan een koppelwinding op de ferrietsstaaf wordt gekoppeld. Een schakeling om dichtbij het signaal te verzwakken (volgens mij maar volgens uitleg om de ferrietstaaf gevoelig voor een enkele richting te maken door het magnetisch en electrisch veld te combineren)
Dat is te gewoontjes dus ik wil wat anders. Een Loop of raam. Zo'n aperiodisch raam heeft wel wat, dat kan ik combineren met de noisekanselier. Daar kan ik dan ook de buisjes opbouwen.

Het gaat mij niet om het winnen want zover/zolang kan ik toch niet lopen maar het gaat om de eer en om een stukje "entertainment"

Is dit haalbaar ?

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 2 juni 2008 09:44:40]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
rbeckers

Is een loop voor de 80m niet te groot om praktisch te zijn?
Dat buisje, is dat een Nuvistor buis?
fred101
Golden Member

Praktisch is niet belangrijk Als het maar enigzins werkt. Draagt Irene de ontvanger en ik de antenne of omgekeerd. Anders maak ik het in een kistje wat op mijn rug kan met antenne erop. Zoals gezegt, ik kan hem toch niet winnen want ik kan zover niet lopen.

Fred
Frederick E. Terman

Die vossenjachtontvangers van vroeger (mèt buizen en zònder ferriet ) hadden een raam van 20 tot 40 cm diameter, en een sprietje.

Met de raamantenne kun je nauwkeurig peilen op het minimum, of grof op het maximum. Maar je hebt steeds twee peilingen. Laten we zeggen 0 en 180 graden voor het minimum, en 90 en 270 graden voor het maximum.

De "sense" schakelaar schakelt de spriet (de sense-antenne) in. Zijn rondstralend diagram wordt dan opgeteld bij het achtvormig diagram van het raam.
Dat betekent dat de ene lob van de "acht" (de 90 graden) vergroot wordt, en de andere (de 270 graden) verkleind. Met de juiste mix verdwijnt de andere lob zelfs helemaal, maar zo precies hoeft dat niet.
Nu je nog maar één lob over hebt (of althans een die duidelijk luider is dan de andere), die van 90 graden, kun je zien aan welke kant de zender zit.

Meestal hoef je dat maar één keer uit te vissen. Daarna peil je gewoon op het minimum verder, omdat dat nauwkeuriger is.

De ontvangen signalen van het raam en de spriet moeten in fase worden opgeteld. Maar omdat de spriet zich als een kleine capaciteit gedraagt, moet je daarvan in sommige schema's nog de fase wat draaien om dat weer goed te krijgen.

Ik moet toch nog in oude Electrons kijken, kan ik meteen even een "jachtbuks" schema voor je zoeken.
Van de Race-Mees heb ik niets helaas, maar had je van de T1154 nog wat nodig? Ik dacht te zien dat je daar al een docje van had gevonden?
Schimanski

Fred, heb je geen batterijbuisjes (DF91, DF92, DL95, etc.) liggen in je voorraad?. Hiermee kun je een RX bouwen met 1,4V gloei. Anodespanning (90V) kun je wel met een paar keer verdubbelen uit de 12V maken.

Anders proberen met EF91, EF92, e.d. op een lage anodespanning.

In elektron juni 1948 (http://electron.pothof.info/Electronjuni1948.pdf) staat op blz. 216 en verder een en ander over peilantennes.

Hier nog meer 80mtr. peilers. Wel met oude buizen maar om ideeën op te doen wel bruikbaar. Je kunt de boel natuurlijk ombouwen voor buizen die je hebt liggen maar ik denk dat in de jaargangen 1950 tot 1960 misschien wat meer direct bruikbare schema's staan, dus even wachten wat FET nog opduikelt. Mag je trouwens peilen met een genererende detector? Leuk om je medejagers het 'bos' in te sturen.

blz.83 http://electron.pothof.info/Electronmaart1947.pdf

blz.346 http://electron.pothof.info/Electronoktober1947.pdf
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 2 juni 2008 11:58:32]
Frederick E. Terman

Wat een geinige site, straks staan alle Electrons daar..

Vossejachtzenders op 80 waren toen AM gemoduleerd met een toontje of met de platenspeler. Je detector hoefde dus niet te genereren.
Ik denk dat de andere jagers er na een tijdje wel moe van zullen worden, en uit balorigheid JOUW gaan peilen!

De hsp kun je niet maken door verveelvoudigen, want je hebt alleen gelijkspanning. Maar een paar 9V blokjes wegen niet veel. Het hoeft ook niet meteen 90V te zijn - 30 of 45V gaat heel goed.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 2 juni 2008 12:28:43]
fred101
Golden Member

Ik heb anders nog een trillerbuis liggen voor de ARN-6, die kan misschien wel even dienst doen. Het is een club-evenement en niet eens een echte wedstrijd. Dus lijkt me wel lachen als ik wordt gepeild. Ik ga vanavond eens kijken wat voor buisjes het zijn en de schema's bestuderen.

Leuk die oude electrons. Daar ga ik flink wat van downloaden. Daar staan leuke dingen in. Mooie raamantenne gezien, die peildozen zien er ook leuk uit. Zo te zien waren toen ook voornamelijk de PAnullen actief met zelfbouw

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 2 juni 2008 13:01:43]
Schimanski

quote:
Op 2 juni 2008 12:26:50 schreef Frederick E. Terman:
Wat een geinige site, straks staan alle Electrons daar..
Ja leuk hé, site bestaat al een tijdje. Op een gegeven moment stond er een brief online van de VERON dat ze het er niet mee eens waren i.v.m. copyright e.d. Blijkbaar is alles uitgepraat en is er toestemming want sinds vorig jaar komt er weer elke maand netjes een nummertje bij.

quote:
De hsp kun je niet maken door verveelvoudigen, want je hebt alleen gelijkspanning.
Je hebt gelijk, niet aan gedacht. Je kunt wel een dc-dc step up convertertje gebruiken. Afgelopen zaterdag in Beetsterzwaag stond Gyula Kiss op de markt. Hij verkoopt DC-DC stepup printjes. 12V in 40 tot 90V uit (regelbaar).
fred101
Golden Member

Hoe kom ik bij de andere electrons. Is er een index of homepage adres want ik zie alleen een tekening en een plaatje van een electron. Als ik op onderste link in die pagina klik kom ik op een andere site waar electrons in de menubalk staat en ik weer bij het zelfde plaatje kom .

Fred
Schimanski

???

website: http://electron.pothof.info/

Linksboven staat een javascript menu. Geen menu? Controleer javasettings in je browser.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op 2 juni 2008 21:46:58]
fred101
Golden Member

vreemd, javascript staat aan en werkt (anders kon ik niet telebankieren) maar ik zie geen menu. Ik werk met Linux/KDE en als browser Konqueror. Zal wel weer geoptimaliseerd voor explorer zijn. Dat komt regelmatig voor, zelfs bij commerciele sites.
Maar ik kan het menu zien in de broncode dus lukt het downloaden wel. heel 1947 is binnen

Echt lachen, vooral nummer 1, over hoorspelen die stoorende fouten bevatten over den koolmicrofoon en hoe je een thermionische voltmeter kunt maken. Joost mag weten wat dat is. Ik heb nu een Pye ontvanger. Ik had nooit van het merk gehoord maar het was blijkbaar een bekende firma want ze waren de bedenker van geluid en beeld in een signaal in die tijd. Er staat alleen niet bij of dat idee het gehaald heeft (en ik weet niets van tv)

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 2 juni 2008 17:18:05]
fred101
Golden Member

Ik heb 1 buisje liggen met draadjes als pootjes en het voetje wat er bij hoort. Er staat philips op en iets van F70 denk ik. Het heeft een blauwachtige gloed.

Ik vond een grappig schema voor onze jongste vriendinnen. Een doorfluiter. Dat heb ik als kind ook gemaakt (met halfgeleiders) en gebruik ik nog dus een buisuitvoering zie ik wel zitten. Het is erg simpel. Deze is wel mooi want die gebruikt behalve een luidspeaker ook een magisch oog om te laten zien dat er HF is dus of een oscillator werkt. Er zit ook een ingang op om microfoons te testen of hem als audioversterker te gebruiken. Ik heb alle buizen behalve de 6E5 (het oog). De rest: 6SQ7, 6J5 en 6V6 heb ik wel. Zou een 6ME10, EM11, EM34, EM80, 84 of 85 kunnen (dat zijn al mijn ogen) ?

Fred
Schimanski

Is dat buisje toevallig geen DM70 ?

Een thermionische voltmeter is gewoon een buis voltmeter.

In het Engels heet een buis officieel "Thermionic Valve" maar de Engelsen laten dat thermionic meestal weg en hebben het over een valve. De Amerikanen noemen het een Electronic Tube of kortweg tube.

Zo zijn er wel meer afwijkingen tussen Brits en Amerikaans engels (b.v. colour television vs. color television)

Pye is al een oud merk (opgericht 1896). Maakte eerst radiotoestellen (later ook tv's). Vanaf 1939 is men ook communicatieapparatuur gaan maken. Pye is uiteindelijk in de 60'er jaren overgenomen door Philips en maakte alleen nog comm. apparatuur.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 2 juni 2008 22:50:49]
Hubie

@fred101: Ik heb nog geen tijd gehad om de buizen uit te zoeken Fred,gaat even wat langer duren. Ben het iig niet vergeten.
http://onlinereceivers.net/rx320.php
Frithjof Sterrenburg

Fred:
1) als magisch oog kun je alles gebruiken!
2) heb je het schema van de Pye (Rees-Mace)? Zo nee, dan heb ik het wel. Eén kant van de gloeidraad hangt inderdaad aan de aarde, er gaan dus maar 3 draden van de voeding naar de set.
3) die "trillerbuis" van de ARN-6 moet je in de kluis zetten, dat is een zeldzame pit! Niks anders mee doen!
De Grote Hellehond Zelve
fred101
Golden Member

Hoi FAS,

Dat was ook maar een grapje over die buis. Die zit is de buizen-kluis, ben ik heel zuinig op daar moet die ARN-6 dadelijk mee gaan werken. Maar daar wacht ik nog even mee want dat zal een hele klus worden incl draaiwerk voor de aandrijving.

Ik heb die ogen vergeleken en die hebben allemaal andere opbouwen lijkt het wel en ik weet te weinig van die dingen om dat even om te zetten. Zal me er eens in verdiepen want het is wel een heel leuk bruikbaar apparaatje en een mooie gelegenheid die oude buizen ergens voor te gebruiken. Die zijn optisch erg mooi en groot. (moet nog wel kijken of ik er voetjes voor heb)
Verder is hij denk ik zo af want ik kan mijn externe voeding hiervoor hoop ik wel gebruiken.

Ik heb alleen een artikel van Jan bij de Pye gekregen met een schema erbij uit een oud tijdschrift. Daarom wist ik dat van die aarde. Ik ben wel op zoek naar een manual ivm reparatie en afregelen want een band zou het niet meer doen volgens Jan. Ik weet nog niet wat want mijn 225V voeding trekt dat niet. Dat ding trekt iets van 200mA. Daarom ben ik in een ander topic bezig om een schema te zoeken om de spanning van een van de zware voedingen van Jan (300V/400mA en de rus doet +400V en -125V bij ik denk nog veel meer mA gezien de echt reusachtige trafo) regelbaar te maken. Alleen wil ik dat eigenlijk het liefst met buizen doen en hij hoeft ook niet gestabiliseerd, als ik maar iets van 225-245V kan maken voor ontvangers. Vind het ook beetje zonde om de rest op te stoken in een dikke weerstand, hou ik ook geen stroom over. De schema's die ik vond zijn allemaal voor iets van hooguit 80mA. Lijkt me dat dat toch moet kunnen want ik neem aan dat ze vroeger ook regelbare voedingen hadden.

Hubie, haast je niet hoor, ik ben nog steeds geïnteresseerd maar krijg van een WS19 lid uit engeland een nieuwe NOS E180F van mullard. Dus ik kan aan de MA79 verder. Aan die preselector ben ik nog niet begonnen. We zijn wel met zijn velen maar ook wij Fredden kunnen niet alles tegelijk helaas.

Mans:
Ik heb geen idee, het is niet meer te lezen en het klepje is van het doosje af dus ook daar staat niets meer. Ik denk dat er 70 staat. Het moet ook niet te ingewikkeld worden want het is meer als grap en erekwestie bedoeld dan dat ik er echt mee ga jagen. Ik ga er dus niet buizen voor bestellen ofzo. Zijn er erg veel van die minibuisjes of zijn ze redelijk uitwisselbaar. Ik dacht gewoon een soort mini 0V1 te maken met een raamantenne en spriet. Als hij de vos maar hoort en een klein beetje richtinggevoelig is. Ik had het idee om een loop op een oude pothelm te schroeven. Dan een houten legerkistje met accu (12V6A gelaccutje), spriet en ontvanger van draagriemen voorzien (die heb ik hier wel) Dan ziet het er wel "echt" uit

Ik kreeg weer eens geen notificaties, dat komt regelmatig voor op meerdere forums. Heel raar.

Fred
Fred
Frederick E. Terman

Je hoeft niet eens verplicht een spriet, hoor. Het gaat ook zonder "sense" bepaling. Alleen zit je dan met je 180 graden onzekerheid.
Maar als je de peiling op een plattegrond uitzet, en je neemt een eindje verderop (een beetje dwars op de richting) weer een peiling, dan heb je een snijpunt*) en weet je ook waar je heen moet.
In het begin zag je zelden sense antennes.

/e: *) dan zie je ook gelijk dat je links om het meertje heen moet. Degenen die gewoon recht op het doel af rennen komen er uiteindelijk achter dat er rechts geen brug over de beek is.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 3 juni 2008 12:03:56]
Pietdepiet

Iemand een idee of mijn probleem:
quote:
Op 1 juni 2008 14:59:20 schreef Pietdepiet:
Ik heb weer een tijd niet aan de DC kunnen werken. Ik had het nogal druk met school (Lees: 300griekse woorden+100 Franse rijtjes).

Ik heb net de DC helemaal afgesoldeerd, dus een voeding erbij gemaakt en de nodige stekkertjes. Nu ben ik met de spoeltjes bezig, en ik heb het spoeltje wat ik vorige keer had geprobeerd er onveranderd ingesoldeerd. Ook heb ik nu het varcootje erbij gesoldeerd. Vorige keer heb ik wel een dip gemeetten met dit spoeltje, maar nu vind ik nergens een dip. Het enige verschil is dat ik de vorige keer het spoeltje in het 'antenne-gedeelte' had zitten, en nu in het 'oscillator-gedeelte'. Ik heb dus alleen het 'hoofdspoeltje' aangesloten. Nog niet de spoel van 4 windingen, sterker nog, die bestaat nog niet eens.
Oja, nog een verschil is dus dat nu de varco er ook bij zit.

Wat kan de reden zijn dat ik nu geen dip zie? Ligt dat aan het omliggende oscillatorcircuit?

/e Ik bedenk me net nog een verschil: Eerst zat het aangesloten met 10cm lange draden van de spoel naar de print. Nu zit er nog maar een cm tussen.

komt doordat:

A) De spoel in het oscillator circuit zit
B) Er waarschijnlijk toch iets is misgegaan met solderen
C) Mijn dipper toch niet goed werkt.
D) De spoels aansluitdraden zijn afgeknipt

Ik zal de spoel zelf eens in het andere circuit zetten als ik tijd heb.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member

Je hebt de hoofdprijs, een van die antwoorden is waarschijnlijk de goede

Ik kan dat zo vanaf hier ook niet zien helaas. Doet de ontvanger iets ?

Fred
Pietdepiet

WAUW, nu nog die goede eruit kiezen.

Ik heb de ontvanger nog niet getest, ik wilde eerst weten of ik nu op de goede frequentie zat, voordat ik nog een spoeltje ging maken...
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Zoeken in topic << Vorige | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | Volgende >>