Shock Media

Navigatie

Ontvanger maken voor 77,5 kHz

Forum > Schoolvragen > Ontvanger maken voor 77,5 kHz << Vorige | 1 | 2
Naam Bericht
Frederick E. Terman

Lees dit eens, is erg interessant. Zelf de frequentie en het vermogen aanpassen .

(het stukje over de vertikale antenne mag je overslaan).
Arco

"ja, maar hoe groter de spoel, des te kleiner de condensator moet zijn voor zelfde frequentietoch? en als de spoel kleiner wordt moet de condensator groter worden. maar hoe minder wikkelingen, hoe minder ontvangst...? "

Ja maar er ook een nadeel. Hoe groter de impedantie, hoe sterker het signaal, en hoe sterker ook de storingen uit de omgeving worden ontvangen. Het is meestal een kwestie van een tussenweg. Net (ruim) genoeg gevoeligheid om het signaal te ontvangen en niet veel meer. Meeste klokken doen hun DCF ontvangst trouwens 's nachts om 3 of 4 uur; dan is het relatief storingsvrij omdat veel storende electronica dan uit staat...
Arco
Flo

ok,

nu heb ik 3 versterkers met een bc547b gemaakt maar ik krijg dus niks op de uitgang. heb thans de ingang verzorgd met een bf245...

een stoorsignaal van ergens 160khz wel. vanwaar dat komt is een grote vraag.
[Bericht gewijzigd door Flo op 5 juni 2008 16:47:45]
Arco

"een stoorsignaal van ergens 160khz wel. vanwaar dat komt is een grote vraag."

Switching Power Supply?
Arco
Frederick E. Terman

Het signaal is niet zo heel zwak; die kleine ontvangstmoduultjes doen het er ook mee.

Uitgaande van 30 kW ERP kom je op 500km op iets van 1,8mV/m veldsterkte.
In dit verhaal houden ze het bescheiden op "meer dan 1mV/m".
Wat dat bij jouw ferriet- (of andere) antenne voor de uitgangsspanning betekent kun je lezen in de eerder gegeven link.

Ontvang je de andere LF stations wel? Je hebt het over 160 kHz; maar je zou de omroepers op 153 en 162 kHz heel luid moeten ontvangen. De pulsen op 100 kHz zijn ook erg hard (een wat onregelmatig "takketakketakke").
Tidak Ada

quote:
Op 5 juni 2008 16:46:56 schreef Flo:
ok,

nu heb ik 3 versterkers met een bc547b gemaakt maar ik krijg dus niks op de uitgang. heb thans de ingang verzorgd met een bf245...

een stoorsignaal van ergens 160khz wel. vanwaar dat komt is een grote vraag.

Hallo, Ik ben nieuiw nieuw op dit forum.
Ik heb een DCF klokmodule van Conrad (641871). Die doet het echter slecht hier: 380 kV en 150 kV leidingen rond het huis; 10 kV in de straat. Verder de trein op 150 meter afstand, een lucht corridor boven het huis en div. radar op luttele km's afstand.
Bovendien wordt de moduul in de auto geplaatst (mini camper). Daar gaat het om. Totaal geen ontvangst en het ding kan niet handmatig geset worden.
Ik heb nu gedacht om een soort repeater te maken. Een ferritstaaf op het dak van de auto, met een afgestemde versterker, dan met een coax (50 ohm) kabeltje naar binnen, waar weer een ferritstaafje komt, vlak bij het klokje, dat in een kokerbalk is ingebouwd (Verticale steunbalk in de zijwand).
Ik heb weinig of geen HF ervaring.

Graag jullie commentaar en suggesties.

Kan die ferritstaaf op het dak vertikaal geplaatst worden om een soort rondom gevoeligheid te krijgen?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 27 juni 2008 21:49:29]
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal
Frederick E. Terman

Welkom, beste Isterniet,

dat is een goed idee. Je kunt de versterking opdraaien tot de zaak gaat oscilleren (door de terugkoppeling van de binnen-antenne weer naar buiten), en dan wat terugnemen.
Maar misschien nog beter is het, gewoon wat draad om het klokmoduultje heen te wikkelen.

De ferrietstaaf mag niet vertikaal, want dan heb je geen ontvangst meer. Hij zal echt horizontaal moeten. Natuurlijk heb je dan wel twee "nul"-richtingen, maar die zijn vrij scherp; de kans dat je daar net in zit is niet zo groot.
En anders zou je twee staafjes, beide horizontaal, en loodrecht op elkaar kunnen nemen (dus de een langsscheeps en de ander dwarsscheeps, zeg maar).
Die kun je heel slim elektronisch koppelen (met een 90 graden koppeling), of gewoon schakelen.
Tidak Ada

Hallo Frederik,

Beetje laat, maar ik had het antwoord niet gevonden.
Dat is dus het goede spoor....
Ik denk dat het schakelingetje voor de actieve antenne, dat eerder in deze thread is genoemd, goed is te gebruiken
Wat ik echter niet begrijp, is hoe de beide ferrietantennes aan elkaar te koppelen. Graag suggesties.

Verder:
Hoe pas ik die 50 Ohm kabel aan aan de koppelwikkeling? Zou hier een extra FET moeten komen?

Thnx,

iserniet.
Frederick E. Terman

Als je de uitgang van het versterkertje gebruikt om het koppelspoeltje binnen te voeden, kan dat zonder bijzondere voorzorgen via 50 ohm coax. Trouwens, ook via welke andere impedantie dan ook. De spoel is toch geen 50 ohm, en de versterkeruitgang waarschijnlijk ook niet.. maar dat maakt niets uit - de kabellengte is maar 1/4000 golflengte.

Als je echt met twee ferrietantennes gaat werken, probeer dan eerst het met ééntje werkend te krijgen. Als dat werkt, kun je verder gaan.

Uiteindelijk moet je dan twee aparte versterkertjes maken, voor iedere staaf één, en dan van eentje de uitgang 90 graden in fase draaien (of van de één 45 vooruit en van de andere 45 achteruit). Daarna de twee uitgangen optellen.
Tidak Ada

Ga ik eens proberen. Heb pas in Hannover een klokje Bij Conrad gekocht (Liep toevallig tegen hun winkel op), dat beter werkt dan het vorige. Ik heb nu gewoon ontvangst, vlak naast m'n monitor. Òf het vorige klokje was 'aan de min kant', òf ze hebben het verbeterd. Hoopgevend!

Ik kan het makkelijk open maken en een wikkelingetje on het ferrietstaafje leggen. Dat is c.a. 2 cm lang. Enig idee hoeveel wikelingen, of moet ik het gewoon proberen met een wikkeling of tien en de versterking opvoeren tot het werkt?
Zal ik er een resonantiekring van maken of is dat onzin?

Ik zit ineens te denken hoe die versterkeruitgang er uit moet zien. Een collector(drain)uitgang of een emissor(source)volger?
Spoeltje tussen uitgang en B+ of een collector weerstend en de spoel naar de massa?
Die spoeltjes zijn allemaal zo laagohmig voor DC. Shit waarom heb ik me alleen met stuurtecniek bezig gehouden en nooit gewoon zendertjes gemaakt.....

iserniet
Frederick E. Terman

Ha, ha, dat schud ik ook niet allemaal zomaar uit mijn mouw. Het snelste gaat het door te proberen, denk ik.
De ferrietantenne zal je wel resonant willen maken. De rest van de schakeling niet; veel te omstandig.

Zolang je de gelijkspanning maar van je koppelspoeltje weghoudt kun je min of meer doen wat je wilt. Koppel de binnenader dus via een C'tje aan emitter, source, collector of drain en kijk wat het doet. Buitenmantel gewoon aan de nul/aarde/massa.

Het zou nu juist wel handig zijn als het klokje een signaalsterkteindicatie had.
Tidak Ada

Ik kan wel met de scoop meten, alhoewel ik geen sweepgenerator heb.

Ik doe al een aantal jaren weinig meer met elektronica. Alle winkels hier zijn verdwenen. Conrad is te omslachtig en te duur. Woonde vroeger in Den Haag. Daar waren de zaken op loopafstend.
Verzamel nu wat buizen en andere antikiteiten.

Machienetaal is mijn hobby niet.
Toch borrelt er af en toe wat naar boven en probeer ik nog wat.

Voor zover in ieder geval bedankt. Ik zal af en toe wat laten horen.

iserniet
Frederick E. Terman

Tja, dat met die onderdelen.. ik weet niet waar "hier" is, maar dat geldt voor de meeste mensen hier op het forum.

Hier staan nog een paar winkels die ook verzenden (5 pagina's).
Tidak Ada

Krijg nou de k#&$e ! , zit er een webshop vlakbij (volgende dorp) in een gat dat je met kranten zou kunnen dichtplakken . Helaas geen winkel (voor dat ene weerstandje, dat je direct nodig hebt en niet meer in je laadje zit).
Assortiment lijkt me jammer genoeg beperkt tot voornamelijk audio, maar door hun bestelservice kan dat mogelijk gecompenseerd worden.
Bedankt voor de link naar de lijst.

iserniet
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2