Shock Media

Navigatie

Philips zonnepaneel omvormer defect

Forum > High Voltage > Philips zonnepaneel omvormer defect << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Volgende >>
Naam Bericht
Blue Sky

Ik heb helaas geen variac..

Als de kosten de pan uitrijzen zie ik van reparatie af omdat u aangeeft dat de kans van slagen 75% is. Hoe schat u de kosten ongeveer in?
hobby-ist

Hallo,

U krijgt de componenten gratis van mij. Mijn bijdrage aan het milieu laat ik het zo zeggen. Voor deze ene keer is dat geen probleem.
Als u mij alleen de kosten van de postzegel + enveloppe betaald vind ik het goed Ik denk dat dit een euro gaat worden. Ik denk dat u daar wel overheenkomt.

Dit verandert niets aan de kans van slagen, die houd ik op 75%.
Ik vind het wel interessant hoe dit afloopt.
Als hij het over een tijdje weer doet hoor ik dat graag.
Zou hij weer uit elkaar ploffen dan wil ik er zelf wel een keer naar kijken. U mag hem mij dan opsturen.
Ik probeer maandagavond de zaak af te ronden, waarna hij op de post kan.
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
Blue Sky

Nou dat is helemaal perfect! Dat met de kosten komt helemaal goed, ik heb dan natuurlijk wel uw gegevens nodig.
Bedankt voor al uw moeite die u hier voor mij doet, klasse!
hobby-ist

Hallo,

Het gaat nog een paar daagjes langer duren. Ik ga uiterlijk vrijdag de spullen op de post doen.
Blue Sky

Ik zie het wel verschijnen, bedankt voor uw berichtje.
hobby-ist

Spullen zijn vanmorgen op de post gedaan.
Er zit een foto bij met een "handleiding" welke stappen u moet nemen. Ik heb er ook een klein stukje soldeerlitze bijgedaan zodat u pads waar IC's op moeten mooi vlak kunt maken door de tin ermee weg te zuigen (beetje slecht nederlands ).
Ik stuur u wel even een mail met mijn banknummer.
Ik ben nl bang dat als ik hier mijn banknummer plaats er mogelijk allerlei stortingen binnenkomen van tevreden CO-ers.

Volgt de handleiding, het zijn een stuk of 20 handelingen.
Zal een uur solderen zijn denk ik.

Als u de omvormer wilt testen, aub met verlengsnoer de ballast onder 230VAC zetten. Pas op: als het mis gaat kunnen er stukjes van FET's afvliegen die in uw oog kunnen komen.

We horen het wel.
[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 13 juni 2008 12:17:49]
Blue Sky

Ik heb de spullen inmiddels ontvangen, hartelijk dank daarvoor ! Ik heb echter nog geen mailtje ontvangen met uw gegevens. Ik ga hier een zaterdag voor vrijmaken zodat ik mooi de tijd heb om uw aanwijzingen op te volgen en proberen de print te herstellen.

Nogmaals hartelijk dank en ik zie uw mailtje wel verschijnen.
hobby-ist

Mooi,

Denkt u ook even aan ESD? Aub geen wollen of synthetische kleding aan, want dan loopt u een kans dat u bepaalde onderdelen beschadigd door statische ontlading.
Ook oppassen met de stoel waar u in zit. Een burostoel met zo;n kunstof zitting genereert 10.000 Volt als u opstaat!
Liefst een houten of een leren stoel.
Met dit weer gaat het meestal wel goed, maar in de winter......

Van sommige componenten heb ik er wat extra van bijgedaan. Zou er eens een componentje wegspringen..

Ik ben benieuwd hoe een dergelijke reparatie op afstand uitpakt. Als ik dat hier thuis zou doen was ik klaar in 2 uur. Ik heb er ook de equipment voor.

Nog even een laatste waarschuwing:
Indien de omvormer in het stopkontakt zit (of heeft gezeten) , OF als de zonnepanelen bevestigd zijn (geweest) staat er een VETTE 400Volt !!!!! op de elco's. Deze spanning kan blijven staan. Ben u hiervan bewust. 400V bij 200uF is een killer.

Alle delen in de omvormer, inclusief de aansluitingen van de zonnepanelen, zijn LIVE, en hangen direct aan het net.

Heel veel succes!!
Volgende week horen we het wel.
[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 15 juni 2008 11:59:09]
Zonnepaneeltje
Golden Member

@Blue sky: Succes met de reparatie!

@ Hobby-ist: Is het een zwak van deze inverter dat er hoogspanning in het laagspanningsgedeelte kan komen?
Is het een slecht ontwerp of zitten er bepaalde zwakke componenten in?

Wat zou u aanraden te doen aan onderhoud van deze apparaten?
Condensatoren na 10 jaar vervangen o.i.d.?

Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
hobby-ist

quote:
Is het een zwak van deze inverter dat er hoogspanning in het laagspanningsgedeelte kan komen?
Is het een slecht ontwerp of zitten er bepaalde zwakke componenten in?

Nee, dit kan bij elke power-converter gebeuren van elk merk en elk vermogen.
Het ontwerp is eigenlijk behoorlijk degelijk en er zitten geen slechte componenten in.
Sterker nog, ik kan iedereen deze omvormer adviseren.
Ik heb er zelf ook een.

Als u deze omvormer lang aan de gang wil houden raad ik iedereen aan wat ik ook voor tv's ed aanraadt:
Na een jaar of 15 deze omvormer even laten servicen door een goede vakman. Stof eruit borstelen en kijken of er dingen verkleurd zijn of andere zaken. Elco's is een algemeen verhaal. Na 15-20 jaar gewoon radicaal vervangen voor long-life typen 105 graden.
De elco's die in de omvormer zitten zijn van zeer hoge kwaliteit. U hoeft u daar echt geen zorgen om te maken.
Zonnepaneeltje
Golden Member

Steca geeft 5 jaar gratis omwisselgarantie op deze apparaten!

Beter laat gemeld dan nooit gemeld
Gadjo Dilo

Volgens mij werkt 'hobby-ist" aan de Kantsingel in Oss? Daar werd namelijk dit product ontworpen en geproduceerd en helaas werd al veel te snel de stekker uit dit de productie van deze omzetter getrokken...
hobby-ist

En?
Heeft u al een aanzet gemaakt met de reparatie?
U mist behoorlijk wat zonnige uurtjes zo.
Zonnepaneeltje
Golden Member

@ Hobby-ist: bedankt voor de info.

@ Blue sky: Heb je hem alweer aan de praat?

@ Gadjoo dilo: Hij wordt nu geproduceerd door Steca onder de naam Stecagrid: http://www.steca.de/index.php?478e0d587fee1
Blue Sky

Update:

Ik heb gewacht totdat ik vrij had (zomervakantie) want dan had ik eindelijk goed de tijd ervoor. Ik kon helaas ook niet eerder reageren want ik had een pc probleem en daar ging ook weer tijd inzitten maar dat is nu gelukkig verholpen.

Nu het volgende: ik heb alles gedaan zoals aangegeven, alle onderdelen vervangen die u had aangeven. Ook heb een lamp in serie aangesloten. Alles nog een keer gecontroleerd en toen aangesloten (zonder de panelen) Direct toen ik de spanning inschakelde ging de lamp branden. Direct daarna kwam er rook van de eerste transistor die na de zekering komt. Ik heb snel de spanning eraf gehaald maar op dat moment kwam er ook rook van de vertikale print. Dus ik ben bang dat dit einde verhaal is.
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op 20 juli 2008 16:37:31]
hobby-ist

Hallo,

Een gloeilamp in serie met de netspanning? Dat heeft geen zin en is zelfs nutteloos.
De eerste transistor na de zekering snap ik ook niet.
Hoe dan ook, als er rook uit komt is dat meestal einde oefening. De opstaande print is het low-voltage control-stuk. Als hier al rook uit komt....

Klinkt helaas idd als einde oefening.
U kunt eens kijken wat het aan porto kost om hem aan mij op te sturen. Ik wil hem nl wel eens bekijken, want die fout zoals u beschrijft heb ik nog nooit gehoord.

Op marktplaats willen nog wel eens Philips/steca-sets staan. Zelfde omvormer en type panelen als u al had.
De omvormer kost nieuw 350 euro dacht ik.
Blue Sky

Ik wil hem u wel opsturen, als er niets meer te redden valt mag u hem houden voor eventuele andere reparaties voor zover er nog onderdelen bruikbaar zijn. Mocht hij toch nog te maken zijn dan betaal ik uiteraard de kosten.

De rook van het controllerboard kwam van een weerstandje. De zekering is overgens wel blijven zitten. Misschien is het kleinigheid maar het kan ook zo zijn dat ie niet meer te maken valt.

Ik wil u in iedergeval hartelijk danken voor alles wat u voor mij gedaan heeft !

PS Kunt u uw adres naar mij mailen?
[Bericht gewijzigd door Blue Sky op 20 juli 2008 20:10:37]
hobby-ist

ok,

Adres komt eraan.
Ik heb binnenkort vakantie. Zal eens kijken...
hobby-ist

Nog even hoe dit alles is afgelopen:

Blue sky heeft de inverter proberen te repareren met de door mij opgestuurde spare-parts. Na opnieuw inschakelen kwam er lichte rook uit de omvormer naar zeggen. Ik heb de inverter ontvangen en hetvolgende geconstateerd:

Eigen soldeerwerk niet van geweldige kwaliteit. Extra schade hierdoor is goed mogelijk. Diverse print sporen zichtbaar verbrand. Ook inwendige sporen.

Reden van uitval de eerste keer: gegarandeerd een flinke blikseminslag (overslag zeer duidelijk zichtbaar).

Na een poging de omvormer te repareren (opnieuw), levert hij wel weer terug aan het net, zij het met behoorlijke vervorming. Mogelijk dat de microcontroller ook een behoorlijke klap heeft gehad. Verdere info volgt nog.
In de huidige staat is deze omvormer niet meer bruikbaar, al lijkt hij toch te werken. Ik verdenk nog een klein componentje van een dubbeltje, welke ik helaas niet op voorraad heb. Ook lijkt er NOG een intern printsppor defect te zijn gezien mijn metingen.

De TS heeft allang een andere Philips PSI 500 inverter gekocht voor een prikkie. Ik mocht de defecte houden als hij niet meer te fiksen was.

Indien het me lukt om de inverter betrouwbaar te repareren zal ik de TS berichten hierover.

In ieder geval zie ik nu dat reparaties op afstand van dit soort toestellen niet te doen is.
Het gaat sneller en beter (en goedkoper) als ik het zelf doe.
J-aprilia-N

hallo hobby-ist ik heb een defect philips omvormer en ik wil graag een zetje in de goede richting hebben van waar ik het probleem moet gaan zoeken De omvormer staat op 4 panelen bij de buren het is de 500 watt uitvoering Zelf heb ik 8 panelen dus 2 units.Ik heb hem bij mezelf uit gewisseld . ik heb er twee gekoppeld staan plus een kilowattmeter uit de zelfde serie Bij de eerste maal inschakelen kijkt de kilowatt unit hoeveel omvormers er gekoppeld zijn en de defecte ziet hij niet De groene led op de voorkant wil niet gaan branden.ik heb de unit geopend en vondt een losse diode die aan het koellichaam gekoppeld zit deze vast gesoldeerd maar dit gaf geen efect
Ik zal wat fotos maken dat praat messchien wat makelijker
met vriendelijke groet jan uit berkel en rodenrijs
hobby-ist

Hallo,

Ik heb al vaker "op afstand" geprobeerd aanwijzingen te geven voor reparatie van dergelijke inverters. 3 maal slecht afgelopen. Die dingen zijn gewoon te complex.
Mijn ervaring is dat er zelfs nog meer defect raakt, en er mogelijk hierdoor zelfs onveilige situaties kunnen ontstaan door een ondeugdelijke poging tot reparatie.
Zonder schema, kennis van zaken en geschikte verificatieapparatuur is een poging tot reparatie geheel nutteloos.
Als je dat ding echt gemaakt wil hebben, stuur mij dan maar een mail. Ik stuur je dan mijn adres waarna je hem kunt opsturen. Je bent in het allerslechtste geval 65 euro kwijt ex 2 maal verzendkosten a 6 euro per keer.

De omvormer kost 300-350 euro nieuw bij Steca.

Als ik jouw verhaal hoor lijkt me de reparatie wel makkelijk, en is de diode mogelijk afgebroken door een poging de print los te nemen uit de behuizing?
Ik heb nog nooit gehoord dat er een diode is losgekomen van de print. Maar stuur wat foto's en surprise me.

Waarschuwing:
Indien de omvormer is aangesloten op de zonnepanelen en/of het lichtnet bevat de omvormer LEVENSGEVARLIJKE hoge spanningen, zelfs nog 5 minuten na het loskoppelen.
In een bepaalde fout-situatie kan dit zelfs wel 30 minuten zijn.
J-aprilia-N

hobby-ist ik heb nog niet de print gedemonteerd alleen de deksels geopend en toen viel gelijk deze diode op
Ik zal eerst nog eens goed mijn ogen over de print laten gaan ,maar houd je aanbod zeker in het achterhoofd,zal vanavond wat foto's maken.
hobby-ist

ok, ben zeer benieuwd.
Ik ben dol op foto's. Dat geldt voor meer lieden hier.
als ik hem repareer gaat hij (met toestemming) 1 week in een testopstelling met echte zonnepanelen. dit als duurtest. Ook laat ik hem na repair 5 uur op vol vermogen werken. Als hij dat houd is de reparatie ok

In oktober is de maandopbrengst altijd rond de 30 kWh, november meer rond de 18 en december rond de 8kWh. Je financiele strop is nu dus niet meer zo hoog. Dit zijn geen bedragen ala kredietcrisis
J-aprilia-N

De foto's bij het verhaal D 20 zat los

Toch nog eerst een vraag ik heb toch al heel wat gebouwt en gerepareerd en weet dat zonder een schema het moeilijk is.met smd denk je al gauw ojee ojee Maar ben vetrouwt met hoge spanningen, bouw Hoogfrequent generatoren, en weet met hoge spanningen voorzichtigheid voorop.
Maar het lijkt dat er geen stuurspanning op de totale schakeling komt u geeft al aan het kan niet veel zijn
en ik begrijp zeker dat u deze omvormers al vaker heb gemaakt en dat het voor mij de eerste keer is,maar ik ben altijd een leergierige leerling.zegt u niet aan beginnen dan wil ik hem zeker opsturen,want ik ben zelf tevreden over deze omvormer ,rendement ligt veel hoger dan bij installaties dit op 30 volt werken met veel hogere stromen

Toch nog even er gelijk een vraag overeen .er zitten 2 kleine printjes wat is de funtie hiervan .Het liggende printje lijk iets te doen met de stroom die in de 220 kant loopt.Op het staande printje op het middelste foto zit denk ik de reken kracht wel of niet genoeg zon

Ik heb de print er totaal uitgehad en op de onderkant kan ik geen onderdelen ondekken die optisch er kapot uit zien (gaten in ic's)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 1 november 2008 17:43:53]
hobby-ist

Hallo,

Een belangrijke vraag:
Die diode die was afgebroken, zat daar een zwarte metalen beugeltje overeen die de tor tegen de aluminium zijkant drukte?
Alle TO220 torren horen nl met een beugel tegen de koelplaat te worden gedrukt. Dit natuurlijk om de warmte beter af te voeren tegen de zijwand, maar ook tegen trillingen.
Zonder beugeltje trilt die diode eraf, maar zullen de andere torren er ook af trillen, en mechanisch worden beschadigd.

Eerst graag antwoord op deze vraag.
Hierna een analyse met mogelijke fouten en wat er defect kan zijn.

By the way: mooie foto's trouwens!
[Bericht gewijzigd door hobby-ist op 30 oktober 2008 21:34:13]
Zoeken in topic << Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Volgende >>