| Naam |
Bericht |
Lucky luke
|
quote: Op 10 mei 2008 19:44:33 schreef Buzz:
Dat hoeft niet perse hoor. Je moet gewoon goed voor ogen hebben wat er allemaal moet gebeuren om je klok te laten werken. Wat schetsjes en flowcharts kunnen daar een handig hulpmiddeltje bij zijn als je echt in het duister tast.
Wanneer je eerst gewoon probeert om een statische cijferreeks op je buizen te krijgen (bijv. 12 34 56), weet je wat er nodig is om je displays aan te sturen en ben je al halverwege. E.e.a. hangt natuurlijk af van of je buisjes gemultiplext zijn of niet.
Mijn plan is inderdaad eerst statische cijfers op de buizen te krijgen, dan vanuit een variabele de buizen aan te sturen, en dan vanuit het uitlezen van de Real Time Clock. De real time clock instellen is me in een ander proje al gelukt dus kan ik zowat copy-pasten.
quote:
Vervolgens maak je een secondenteller, elke 60e seconde haal je er 60 seconden vanaf en tel je een minuut op. Elke 60e minuut haal je er 60 minuten vanaf en tel je een uur op. Bij het 24e uur reset je de uren-variabele.
dat ga ik bij mijn binaire klok doen, maar dit was het nixietopic. Bij mijn nixieklok gebruik ik een RTC (plugin bordje gemaakt).
quote:
Als je die twee dingen kunt combineren; de juiste tijd op je buizen weergeven, heb je een werkende klok! Het opdelen in stukken heeft als voordeel dat je alles overzichtelijk houdt en makkelijker ziet waar iets mis gaat.
absolutely true. I learned that the hard way...
quote:
Heb je eventueel een schema van het Xantus-project? Dan hebben we een beter beeld van de opbouw en kunnen we je misschien beter verder helpen?
Als je me zou willen helpen, heel graag! ik heb er al een topic over lopen, ik zal daar ook even een link naar het schema etc zetten, want dat is inderdaad handig (vergeten  ... stom)
quote:
Heb een aantal van mijn buisjes ook met xantus' actie meebesteld, maar geen bouwpakketje omdat ik het ontwerp ervan graag in eigen hand heb. Ik weet nog wel dat veel mensen de klok niet goed aan de gang kregen, maar weet niet hoe dit afgelopen is...
Ik had dus wel een bouwpakketje, want ik wilde het vlug werkend hebben  . Dat liep dus ietsjes anders
Volgens mij is het bij de ander deelnemers wel goed afgelopen. Plons heeft z'n klok dacht ik aan de gang met een AVR. Ik weet niet of Plons dit leest, maar de gebruikte code lijkt me wel interesant...
mijn homepage.
|
gidje
|
weer iemand die een nixie klok heeft gemaakt met neon lampjes is eens wat anders dan een uc of een berg chips
http://www.vf.utwente.nl/~ptdeboer/ham/neonclock/
verder nog mensen vorderingen gemaakt met hun klok?
|
Sine
Moderator
|
Jup, die is ook erg mooi inderdaad...
alleen zijn die counters nogal kritisch, je moet echt buisjes gaan uitzoeken.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
gideon_wackers
|
was eens even een schatting aan het maken van de kosten voor de nixie klok van mike's electric stuff.
en nu vond ik bij dickbest de 100uf 10 volt condensator niet, kon wel de 35 volt vinden. maakt dat veel uit? normaal gesproken niet maar omdat hij met die zenerdiode is verbonden vroeg ik mij dit toch af. better safe than sorry
schema:
http://www.electricstuff.co.uk/nixcct.pdf
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
voltage mag je gewoon hoger gebruiken.
C is dan wel wat duurder en groter meestal  .
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
|
gideon_wackers
|
nou over 6 cent zullen we maar niet moeilijk gaan doen 
maar bedankt, vroeg het me gewoon af omdat de condensator ook aan de 230v komt, dat dat voltage van die condensator belangrijk was voor die zener in verband met overvoltage op de zenerdiode ofzoiets.
|
ZAQ
|
Toch ff een vraagje (denk dat ik dit hier moet posten)
Heb de nixie klok van Claus Urbach gekocht en gemaakt met IN-18 buizen.
Alles werkt meteen als een trein, alleen een buis geeft wanneer het cijfer 1 aan gestuurd wordt een blauwe stip (3 a 4 mm) op het glas van de buis.
Spanning staat op 175 V.
Is dit nog op te lossen?
http://home.planet.nl/~gerr7104/
|
Sine
Moderator
|
Dat schijnt een normaal verschijnsel te zijn als je de IN18 gaat muxen en het schijnt soms vanzelf weg te gaan.
|
ZAQ
|
Hallo Sine
Het zelfde wat ik zie bij mijn buis.
Zal het is een tijdje (1 dag , 1 maand????) aanzien.
Het is wel een heel mooi klokje, al zeg ik zelf.
|
MAH
Golden Member
|
Blijkbaar dus niet vreemd. Probeer eens wat met de voedingsspaning te spelen. ooit heb ik geloof ik eens ergens een herstelmethode voor zoiets gelezen. Bepaalde spanning en dan enkele uren daar op laten branden, dan andere spanning enzo. Mogelijk kan je die nog eens terugvinden op google.
MAH herinnert SINE aan iets dat hij nog zou opzoeken..
There's no problem. Only learning opportunities. Zoekt iemand die pcb's wil frezen
|
ZAQ
|
Ik had gelukkig 7 IN-18 besteld.
De ongelukkge buis ligt nu als reserve te wachten.
Ik zou er heel graag een Klok K7 behuizing omheen willen hebben, als iemand zoiets nog heeft rond slingeren dan houd ik me aanbevolen.
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Het is ook mijn favoriete nixiekit (heb er zes rondslingeren waarvan 2 nog moeten gesoldeerd worden).
Als ik eens veel tijd heb ga ik de 16F876 FW vanaf nul in ASM herschrijven (de originele is van Thomas Scherrer en in C geschreven).
Ik wil er 's nachts random scrollroutines bijvoegen om cathode poisoning tegen te gaan, eveneens scrollroutines tijdens het overschakelen van tijd naar datum en omgekeerd, de PWM, LDR en status-LED routines naar mijn zin aanpassen, en indien mogelijk een 'presence detector' toevoegen.
quote: Op 7 juni 2008 12:25:23 schreef ZAQ:
Ik had gelukkig 7 IN-18 besteld.
De ongelukkge buis ligt nu als reserve te wachten.
Ik zou er heel graag een Klok K7 behuizing omheen willen hebben, als iemand zoiets nog heeft rond slingeren dan houd ik me aanbevolen.
Ik heb ook één spare IN-18 op een totaal van 4 sets van 6 stuks (25 stuks IN-18).
Stuur eens een mailtje naar Mike Mayberry (mike@klokworks.com) van Klökworks i.v.m. de beschikbaarheid van de klokbehuizingen.
Ik heb actueel 1x K7 (met IN-18) en 2x K8 (met CD66 en IN-8-2) behuizingen in brushed uitvoering en zou graag ook nog een paar 'raw' versies (1x K8 en 1x K7) bestellen.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
ZAQ
|
Heb al een mail naar Mike gestuurd, maar nog geen antwoord gehad.
Wanneer ik antwoord heb zal ik het hier wel melden.
|
gideon_wackers
|
Ik wil de klok van mike's electric stuff bouwen (zoals misschien al duidelijk is uit de vorige berichten)en ik wil deze op experimenteer printplaat maken (gaatjesprint)
en nu lees ik hier vaak dat je geen bruggen moet gaan maken met tin over die gaatjes. maar voor de transistors krijg je een hele rij - naast elkaar welke allemaal op elkaar moeten worden aangesloten.
1212345123456789123451234567891234512 naar nixies
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< transistors
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| pootje van transistor naar de min
------------------------------------------ de aaneengesloten minkanten van de transistors
hoe kan ik dat het beste oplossen ik dacht aan een lange blanke koperdraad op een aantal punten vast te solderen en dan de - van de transistors daar aan vast te solderen.
kan dit of heeft iemand een beter idee?
Ik heb eens een nixie klok gezien van Sine (meen ik) die had een layout met 2 rijen transistors maar die stonden schuin ofzoiets weet iemand (of Sine natuurlijk) hoe die geplaatst waren? Ik kan helaas dat plaatje nergens meer vinden?
|
Parus
|
quote:
Voor zover ik weet heeft Mike al ruim een jaar geen K7 en K8 meer uitgeleverd. De kans dat iemand een van deze "over" heeft lijkt me erg klein, ze zijn een collecters item geworden.
Ik heb daarom een tijd geleden zelf een aantal ontwerpen gemaakt voor de ZM1040 en IN18 sets van Claus Urbach.
Als je zelf of via relaties toegang tot de CNC-machines kan het (gezien de kosten) nog net. Op commercieele basis is dit helaas niet te doen.
OM
Ik weet het zeker, denk ik.
|
Sine
Moderator
|
Oeeh,
 heel mooi parus
-edit-
Niet commercieel haalbaar wilt dus ook zeggen dat we je niet kunnen strikken voor een beperkte CO run ? [Bericht gewijzigd door Sine op 8 juni 2008 23:06:59]
|
Tommyboy
|
Ik denk dat je dan zelf voor de draaibanktijd mag betalen  Het lijkt me nogal wat tijd kosten om zo'n behuizing uit een stuk aluminium (?) te dingessen. En ik meen me te herinneren dat draaibanktijd niet goedkoop was....
"Error: To many errors" aldus ModelSim. -- Interesse in de Elex DVD of Elektuur 1990-1999 DVD voor een leuke prijs? Mail me!
|
Parus
|
De tijd valt op zich wel mee, maar is afhankelijk van het gebruikte materiaal. Deze is gemaakt van stavax, een (zwaar) metaalsoort dat veel bij matrijzenbouw wordt gebruikt omdat het geen verontreinigingen en/of luchtbellen bevat.
Bij start weegt het blok ruim 3kg (a 40 euro/kg) en is de slijtage aan de frezen groot (ca 100 euro). Geen idee wat de machinetijd kost, heb ik nooit betaald.
Ik heb er ook een in aluminium gemaakt, maar de wanden moesten veel dikker worden omdat de eerste al in de freesmachine verboog. Uiteindelijk zag deze versie er naar mijn idee veel te lomp uit (de kosten waren wel veel lager).
Even afwachten of er nog reactie komt van Mike voor een productie run van de K8/K7. Zo niet, dan wil ik best eens kijken naar een elcheapo "universele" nixiehut.
OM
Ik weet het zeker, denk ik.
|
Biggles87
|
quote:
Freesbank beste Tommy
Maar goed als er mensen geïnterreseerd zijn in prijzen voor zo'n frees projectje, dan kna ik zeer gemakkelijk aan een richtlijn komen.
(Me pa is chef verspaanafdeling bij een kleinbedrijf in metaalbewerking. Niet dat zijn slaris er naar is, maar er moets een eindverantwoordelijke op deze afdeling van 2 personen zijn  )
*edit
Heb je misschien wat afmetingen enz. Dan kan ik een presiesere prijsopgave laten maken.
quote: Op 8 juni 2008 12:41:31 schreef Parus Op commercieele basis is dit helaas niet te doen.
Dat is het wel, maar je moet dan wel de juiste bedrijven vinden. En niet de grote, commerciële of gespecialiceerde bedrijven. [Bericht gewijzigd door Biggles87 op 9 juni 2008 09:27:04]
Componenten zijn gevult met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
|
ZAQ
|
quote: Op 8 juni 2008 10:02:11 schreef Turbokeu:
Stuur eens een mailtje naar Mike Mayberry (mike@klokworks.com) van Klökworks i.v.m. de beschikbaarheid van de klokbehuizingen.
Ik heb actueel 1x K7 (met IN-18) en 2x K8 (met CD66 en IN-8-2) behuizingen in brushed uitvoering en zou graag ook nog een paar 'raw' versies (1x K8 en 1x K7) bestellen.
Ik heb er drie mails aan besteed maar ik krijg geen teken van leven terug.
Op vakantie???
Ik wacht nog maar even af, want zo'n behuizing is toch wel erg mooi.
|
KoentaKinte
|
Hallo,
Waar kopen jullie zoal je IN-18 Nixie buizen?
|
BoudewijnEctor
Honourable member
|
Ebay.
Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
|
gideon_wackers
|
Ik had nog een vraagje over de nixieklok (ik blijf maar met kleine vraagjes komen XD )het viel me net op toen ik de datasheet van de IN-8 eens goed doorlas dat deze slechts 150 volt nodig hebben om aan te blijven.
Indicating current (no more than) - 2.5mA
Keep-up voltage (no more than) - 150V
Firing voltage (no more than) - 170V
Weight - 13 gram
Length of the tube (without pins) - 50 +/- 5 mm
Diameter of the tube - 17 +/- 2 mm
Tube lifetime (no less than) - 10000 hours
http://www.electricstuff.co.uk/nixcct.pdf en nu zie ik hier 340 volt P.P unsmoothed staan. Is dit onbelast gemeten en zakt dit in elkaar zogauw er een nixiebuis aanhangt. of heeft het met dat P.P (ik gok peak to peak) te maken.
Nog een klein dingetje ze zeggen maximaal 2.5 mA zelfs als ik 150/47000 doe krijg ik nog 3 mA. Denkfoutje van mij? of moet ik gewoon een iets zwaardere weerstand nemen als wat ze daar zeggen.
|
Turbokeu
Golden Member
|
Alle nixiebuizen hebben een ontsteekspanning (striking of firing voltage), en een houdspanning of brandspanning (maintaining voltage).
De voedingsspanning van je nixieklok mag niet lager zijn dan de striking voltage (dus +170VDC), de maintaining voltage wordt bepaald door de buis zelf.
De gegevens op mijn (originele en Russische) IN-8-2 datasheet (zelfde specs als de IN-8 op de aansluiting - soldeerdraden of pinnen - na) verschillen met jouw gegevens:
Zo is de aangegeven maintaining voltage 100V (hetgeen van geen kanten klopt, gemeten zo'n goede 140-145V).
De door jou aangegeven maximum anodestroom van 2.5mA is voor een levensduur van minimum 10.000uur.
De min/max is 2.5-4.5mA, ideaal is dus 2.5-3.5mA anodestroom.
De berekening van de anodeweerstand is als volgt:
Voedingspanning - brandspanning / anodestroom
Dus bvb.: 170V - 140V / 2.5mA = 12K
Dat schema van je link: kieper maar in de vuilbak!
Niet galvanisch geïsoleerd van de netspanning, condensator (C3) als serieweerstand... De rest van het schema heb ik niet eens willen bekijken.
Gebruik een simpel SMPS-schemaatje op basis van de 555 (zoek eens op CO op 'nixievoeding').
Edit: fout in de berekening van de anodeweerstand gecorrigeerd [Bericht gewijzigd door Turbokeu op 10 juli 2008 15:54:08]
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
gideon_wackers
|
Die C3 is voor de 115 volt versie en heb ik dus niet nodig. Ik dacht ik maak het niet te moeilijk en gebruik het schema van die site omdat blijkbaar al meer mensen dat hadden gedaan. bedankt trouwens voor die formule voor het berekenen van de weerstand ik meende dit gewoon te kunnen doen met de wet van ohm. Helaas pindakaas, ik zal die schakelende voeding eens gaan bekijken. Het stukje logica klopt geloof ik wel (het 115 volt gedeelte had ik nooit bekeken omdat dat toch niet voor mij van toepassing was)
Trouwens ik kom met die formule op maar 12k ipv 16k
alvast bedankt [Bericht gewijzigd door gideon_wackers op 9 juli 2008 20:07:36]
|