| Naam |
Bericht |
Nooby4Ever
|
Hallo iedereen,
Ik wil graag 2 ledbars van elke 24 leds (ongeveer), ik had al een paar schemas gevonden maar die bleken niet veilig te zijn (en ze hebben mij naar dit forum doorverwezen). Ik heb namenlijk nog nooit iets in elkeer gesoldeert (mijn pa heel vroeger en hij kan een beetje helpen).
Ik zie ook vook dat ze printplaaten gebruiken, dit kan ik ook niet dus ik zal werken met een gaatjes plaat.
Jullie hebben hier een schema maar daar snap ik niet veel van =s
(de reden waarom ik dit wil is omdat ik het wil aansluiten aan de computer en dan via software op de muziek / cpu activity / .... laten gaan en cia de paralelle poort zeggen ze dat dit eht gemakkenlijkste is....)
grtz
Nooby4Ever
- just look at my name -
|
bprosman
|
quote: Jullie hebben hier een schema maar daar snap ik niet veel van =s
Welk schema hebben we het dan over ?
Groeten, Bram
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
|
pros
|
Hier is alvast een voorbeeld. Er wordt wel gebruik gemaakt van een PIC en een RS232-poort, maar je kan de schuifregisters ook rechtstreeks via de parport aansturen.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
Scheef_schaap
|
Steek er weerstandjes tussen van 470 Ohm (zo'n poortje kan wel 10mA trekken)
Verder een zéér goed programma om je poort aan te sturen is
LPT_TESTER (ff zoeken op google)
grtz!
I kissed a girl and I liked it!
|
Nooby4Ever
|
@ bprosman : ik heb het over dit hier :
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/34
@ pros : ja ik heb dit ook al gezien maar je moet weten dat ik echt nieuw ben met elektronica denk je dat ik dit kan maken? Het zal wel zonde rprintplaat zijn.. maar met "gaatjes plaat"
@ scheef_schaap : ok bedankt ik ga mischien zelf een programmatje schrijven mits enige hulp.... maar zal het zeker is downloaden.....
Als ik het goed begrijp moeten die ledbars ook zelf gemaakt worden is het gewoon led + weerstand (serie ? parallel ?)of is het ook nog andere dingen ?
- just look at my name -
|
Mathieuke
|
quote:
En 1 verkeerde beweging of verkeerde meting als iets niet lukt en BOEM zegt je poort
Het kan best zijn dat die poort 10 mA kan leveren maar het minste wat je kan doen is er een transistor tussen plaatsen en als je echt safe wilt zijn gebruik je opto couplers.
|
Scheef_schaap
|
Hoe méér componenten, hoe méér er fout kan gaan.
Als hij enkel ledjes wil aansturen doe het dan zo. Als hij echter er nog logica / electronica wil bijhangen, zou ik idd minstens een transistor of opto coupler gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 14 juni 2008 07:46:34]
I kissed a girl and I liked it!
|
pros
|
@Nooby4Ever: Met het schema, waarnaar je verwijst, kan je geen 2 x 24 LED's aansturen. Daar heeft de parpoort nu eenmaal niet genoeg pinnen voor. Er zit dus niets anders op, dan buffers te gebruiken.
Wat de haalbaarheid betreft: ik kan onmogelijk inschatten of het je gaat lukken of niet. Maar als je de onderkant van de LED-printplaat op tweakers eens goed bekijkt, zie je dat het vrij eenvoudig is.
Neem de linker print als voorbeeld. Helemaal links heb je 32 weerstanden en 32 LED's - 8 stuks per IC. Voor 24 LED's heb je uiteraard maar 3 IC's nodig. Per IC staan 7 uitgangen aan de kant van de LED's - dat is dus rechttoe-rechtaan. De 8ste uitgang zit aan de andere kant, maar ook die is eenvoudig te verbinden (telkens de onderste LED).
Aan de rechterzijde v/d IC's zie je 2 stuurlijnen (Klok en Latch) die met alle IC's doorverbonden zijn. Daarnaast nog 2 voedingslijnen: GND en +5V.
Wat nog rest, is de data-lijn. Die gaat van de parport naar de Data-ingang van het onderste IC. Van diens Data-uitgang gaat het naar de Data-ingang van het volgende IC, en zo verder...
Het geheel leent er zich prima toe, om op gaatjesprint gebouwd te worden. Je kan het tweakers-ontwerp bijna letterlijk overnemen. Als je wat onzeker bent, begin dan met 1 schuifregister en 8 LED's. Wordt het niets, dan ben je niet teveel geld kwijt. En bij succes kan je de onderdelen recupereren voor het grotere werk.
|
Roland van Leusden
|
Gebaseerd op onderstaande post van je bij tweakers, kun je mi beter een oproep in de V&A sectie zetten of iemand het voor je wil maken.
quote: Nooby4Ever schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 14:05:
Ik wil wel leren en heb wel durf (men eerste casemod direct in case van 200 euro begonnen met dremel enz.... , het gaat trouwens over deze mod), maar ik denk dat zoals je zegt dit niet in 1-2-3 te leren is en ik wil geen hele curcus elektronica volgen voor ik dit snap....
Het ontwerp dat ik wil namaken is het eerste van de topic starter (met blauwe leds, ik wil eigenlijk op een bar van 32 leds 6 witte vanboven maar ik denk dat dit te moeilijk wordt..., of kan je gewoon een blauwe bar kopen , 6 eraf knipper, en dan 6 witte met dezelfde volt enz er aan solderen ?.)
Maar bestaat er geen bedrijf ofzo dat dingen zoals dit maakt op aanvraag? Want ik wil wel materiaal kopen maar om veel geld te geven aan materiaal en het maar 1x te gebruiken vind ik verspilling...
Echte hobbyisten gebruiken ARM of FPGA ook voor een knipperledje ...
|
Nooby4Ever
|
quote:
ja maar ind e tweakers topic stellen ze het maken ervan moeilijker voor als jullie hier...
Ik zal het dezeavond eens bekijken en zien of mijn pa het ziet zitten moest ik het niet kunnen...
ik hou jullie op de hoogte
ps : en de ledbars hoe maak ik die ?
edit : gevonden stond in een download link....
Waar koop ik de onderdelen? [Bericht gewijzigd door Nooby4Ever op 13 juni 2008 15:36:10]
- just look at my name -
|
pros
|
|
Roland van Leusden
|
Hou er rekening mee dat er in de versie op tweakers een zgn. PIC zit, die geprogrammeerd moet worden, waarvoor je een PIC programmer nodig hebt.
Gezien je ervaring op electronica gebied zou ik een dergelijk project niet als eerste project kiezen. [Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op 13 juni 2008 16:20:06]
|
Nooby4Ever
|
hoe moet ik die programmeren ? Is er ook een mogenlijkheid dit zonder een PIC te doen?
Probleem is dat ik maar 1 maand de tijd heb dit te maken dus niet veel "proef" projectjes kan maken...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 14 juni 2008 07:47:12]
- just look at my name -
|
pros
|
De schuifregisters kunnen ook rechtstreeks via de parpoort aangestuurd worden.
De TS moet dan wel in staat zijn, de nodige PC-software te ontwikkelen.
|
Roland van Leusden
|
quote: De schuifregisters kunnen ook rechtstreeks via de parpoort aangestuurd worden.
wat onder alles na win98 ook geen feest is.
Gezien de tijdsdruk zou ik het gewoon door iemand laten maken die de spullen en ervaring heeft. Dan kun je nl. ook de kant en klare software van tweakers gebruiken. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
|
pros
|
Oei! "1 Maand tijd" zie ik nu staan.
Dan zou ik er ook niet aan beginnen. Dat lukt nooit als je niet over een minimum aan ervaring/kennis beschikt.
|
Nooby4Ever
|
mmmh ok maar waar (door wie) kan ik dit laten maken ?.....
Of wilt iemand hier het voor mij maken (tegen betaaling) dan zou ik het kunnen komen afhalen...
[Bericht gewijzigd door Nooby4Ever op 13 juni 2008 21:14:32]
- just look at my name -
|
Henry S.
Moderator
|
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Nooby4Ever
|
quote:
bedankt heb direct een advertensie geplaatst =)
- just look at my name -
|