Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>
Naam Bericht
Radioortje
Special Member

Ach een stelconplaat met een mooi jasje voor 9,95 is niet veel geld ...
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
fred101
Golden Member

http://www.pe1rqm.nl/forum/viewtopic.php?f=48&t=488&...1565#p1565

Hierbij een foto van de signal tracer. Het oog doet het weer niet (reageert niet op HF terwijl hij dat eerst wel deed). Zal wel een draadje vergeten zijn dus daar moet ik nog naar kijken. Hij ging ook enorm motorboten en oscilleren. Dat was over als ik de audiotrafo eruit zette en definitief toen ik aan de primaire kant de aansluitingen omwisselde. Geen idee waar dat aan lag. Ik vermoed een soort inductieve koppeling van de trafo en de luidspeaker. Deze staan zo ongeveer tegen elkaar aan.

Het betonblokje ligt er links naast het oog zit achter het glaasje links boven. Links achter het ding liggen twee zakjes met een paarse strik. Vervroegd verjaarskadotje van een vriend die vanavond langskwam. Een stuk of 200 doorvoer condensators

Deze link gaat naar mijn nieuwe website. Nou ja website. Ik heb een hoekje gekregen op het zendamateurforum van een vriend. Daar mag ik gewoon alles over mijn oude spulletjes en bouwsels posten, plaatjes erbij plakken en die topics kunnen alleen gelezen worden. Een stuk makkelijker als een weblog of website. Ben er in ieder geval erg blij mee. Probeer er iedere dag wat bij te zetten.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 11 juni 2008 23:39:46]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Radioortje
Special Member

Haha , zo'n kastje heb ik ook nog , maar dan met het "radio'tje" er nog in .
Ben er in getrapt , net als jij , op het ogenschijnlijk mooie uiterlijk .
Een jaar of twee geleden , bij de Action , maar weet niet meer wat ik er voor betaald heb . Vreselijk ding , als radio . Elke vijf minuten opnieuw afstemmen , zo'n verloop zit erin .
Staat nu ergens onderin de kast , maar als ik nu zie wat voor een mooie dingen je er mee kan maken , ga ik hem wel weer eens opzoeken en bestiaal modificeren tot iets bruikbaars .

Nee echt , jullie hebben weer eens wat moois gemaakt Fredden !

Groeten Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
fred101
Golden Member

Ik heb vandaag de philips signaal generator GM2307 uit elkaar gehaald. Vol gebarste teerknollen, buizen met zijcontacten en vreselijk krokante bedrading. De teerknollen zijn vervangen en al een stuk bedrading. Dat zal nog een aardige klus worden.

Onder tussen de racal MA79 aan de varco gehangen. Met scheidingstrafo en gloeilamp. Tot 158VDC op de voedingselco (112VAC) gaat het goed. Daarna begint de spanning over de elco terug te lopen. Is dat een kenmerk dat er een condensator ergens lek is ?
Als ik de spanning afschakel is de elco in een paar seconden leeg.

Valt mee, denk dat rond dat punt de buizen beginnen ofzo want hij staat nu op 182VAC en 237VDC zonder terug te lopen.

Update: hij staat nu vol onder spanning, er gebeurt niets raars. De calibrator werkt in iedergeval. Enige is dat de rf meter onder nul staat en ingeschakeld strak in de rechter hoek. Maar dat komt misschien omdat er nog niets aanhangt. Dat wordt de grootste klus. Er moet een gebalanceerde microfoon aan, sleutel en ptt. Daarnaast een eindtrap maar dat is makkelijker.

Fred

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 12 juni 2008 21:01:49]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Schimanski

Elco zal waarschijnlijk lange tijd zonder spanning gestaan hebben. Hij heeft dan capaciteit verloren, dit wordt weer hersteld als er spanning op komt te staan (het dieelectricum wordt weer hersteld).

Eigenlijk moet je dit formeren geleidelijk doen. Sluit C aan op regelbare voeding, en stel in op b.v. 50 V en wacht tot stroom terugloopt richting minimaal. Dan de spanning verhogen tot 100V en weer wachten tot stroom minimaal is. Dit herhalen tot je op werkspanning van C zit.

Echt oude of slechte elco krijg ook met formeren niet meer op peil (weinig capaciteit en doorslag op spanning lager dan werkspanning). Vervangen is dan enige optie.

Gebalanceerde microfoon maak je eenvoudig met een microfoontrafootje, of ander klein trafootje met middenaftakking.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op 12 juni 2008 21:57:31]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
fred101
Golden Member

Hoe sluit je dat dan aan met middenaftakking. Een microfoon heeft toch maar twee draadjes. Ik denk de middenaftakking naar aarde aan de microfoonkant. Ik neem aan dat ze in de sixtys een dynamische microfoon gebruikte en geen koolmicrofoon meer.

De Racal heeft vanaf 10 uur vanmorgen aan de variac gehangen. Ieder keer een klein beetje meer spanning tot een uur of zeven vanavond. Lijkt me lang genoeg om te formeren of moet dat nog trager. Er zitten geen heftige elco's in want het ding draait maar op 300V.

Ben ik met dat philips ding bezig kom ik er tot mijn schrik achter dat ik met oranje draad heb zitten werken. Ieks, net terwijl er blijkbaar v%$#%l op TV is. Kan ik weer maagden gaan offeren.
Zit een mooi magisch oog in, een EFM1. Die buizen met zijkontacten zijn verrekte lastig er uit te krijgen.

Mijn potloodbuisje kunnen determineren. Blijkt een mini-magisch oogje te zijn. Dat wordt dan een peilontvanger met afstemoog.

Het oog van de signaltracer werkt nu min of meer. De eerste buis heeft diodeplaatjes welke het signaal moeten gelijkrichten maar dat gebeurd niet. Ik heb nu een gewone diode gebruikt en dat werkt wel maar ik denk dat de instelling van dat oog niet helemaal goed is want echt bruikbaar is het niet. Zal wel komen omdat ik een mooi houten kastje heb ipv hem helemaal in te blikken. Hij pikt nu denk ik steeds nog een beetje HF op.

Fred
Pietdepiet

Net even wat zitten solderen en meten. Ik ben er achter gekomen dat het vrij logisch is dat ik geen dip zag. Er was namelijk een slechte soldering, die maakte dat de spoel kortgesloten werd. Ik heb die goed gesoldeerd en gemeetten. Geen kortsluiting meer tussen de aansluitpunten van de spoel. Ik zet de spoel er weer in en ga weer met de dipper meten. Ik kan hem weer niet vinden. Ik plaats hem wel even in het andere circuit, dus dat zonder het oscillator gebeuren. Ik snap het niet meer...

@Frithjof
Dick Bos boekjes... Die vind ik -nu nog- erg leuk, ik heb de hele verzameling Mijn opa spaarde ze

EDIT: Nu zie ik zo rond de 3.5Mhz een heel zielig dipje. Daarvoor moet ik de spoel echt in de andere spoel duwen. Ik maak nog wel zo'n spoel en dan zet ik hem gewoon aan.

Wil iemand mij dan uitleggen hoe je er achter komt dat de oscillator en de afstemkring op dezelfde frequentie zitten... Ik snap dat je het kan afregelen met de trimmer, maar hoe weet je dat je goed zit?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 13 juni 2008 15:24:54]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member

Voor de korte golf kun je gewoon luchtspoelen maken. Die draai je om een houtje, wcpapierrolletje, jampot of wat dan ook. Groot is goed.
Om de waardes te bepalen en een beetje goed te zitten neem je de band in meters maal 2. Voor 80m neem je dus een varoc van 160pF voor het midden (grofweg)
Dan bereken je met de thompsonformule de resonantie. Bereken hoe groot de spoel moet worden en wikkel hem. Nu is het bereik van de gemiddelde varco wel erg groot op de KG dus krijg je problemen met de selectiviteit. door een condensator in serie te zetten beperk je dat bereik (een padder) en een Ctje parallel erover brengt het totaal weer omhoog. Zo kan je het bereik precies zo maken dat je in een draai bv 3,5 tot 3,8 bestrijkt. Als dat ding bv in een draai 1 tot 10MHz zou doen dan kun je nooit goed afstemmen.
Als je de spoel zo op tafel met een varco dipt dan zal de uiteindelijke resonantie in de schakeling toch weer anders zijn maar niet giga ernaast. Ik had een zender voor 20m gemaakt. Precies afgeregeld en zodra hij in een metaal doosje ging kon ik opnieuw beginnen.

Bouwen en luisteren. Wereld ontvanger erbij en je weet wat je moet veranderen. Meer of minder C en meer of minder spoel. Soms snap ik het ook niet hoor. Mijn 0V1 voor 80, 40 en 20m deed het alleen op 80m. Op 40 en 20 ging het voor geen meter. Samen met zweetvoetje een hele dag en avond (en een stuk nacht volgens mij) aan bezig geweest. Achteraf zou het best kunnen dat het buisje wat moe was (ik had er toen nog geen honderden zoals nu ) en op 7MHz of hoger gewoon niet meer wilde of is dat onzin ?

Volgens mij zit iedereen met een oranje waas en een stuk in zijn kraag nu.

Fred

Fred
Radioortje
Special Member

Nou nee hoor , echt niet .Als er één woning hier in wijk géén met vlaggetjes versierde gevel heeft , dan weet je precies waar ik woon .

Maar waar staat eigenlijk , of hoe wordt er eigenlijk bepaald , wat de Fmax is van een bepaalde buis .
In de datasheets kan ik er niets over vinden , of kijk ik er overheen , omdat ze dat vroeger anders noemden ?
Ik weet dat een af versterker tot ver in kg stiekum kan oscilleren , maar kan je dan ook met zo'n el 84 of 86 een kg eindtrapje maken ?

een oranjekleurenblinde Evert
fred101
Golden Member

Staat niet in de datasheets omdat dat niet iets van belang was. Zo'n buis werd voor audio gemaakt. Ik denk dat vooral de capaciteiten een rol gaan spelen. Denk dat je in ieder geval een pentode moet nemen. De meeste TV-lijnbuizen zijn prima als zendbuis bruikbaar. Anders een leuke 807 of zo

Fred
Radioortje
Special Member

Nou ik bedoelde die el buisjes als voorbeeld .
Als je bv een ecc85 neemt moet ie wel tot een 150 MHz door gaan , maar je vind er niets van .
Terwijl het me bij zo'n buis er wel toe lijkt te doen .

Evert
fred101
Golden Member

De buizen bedoeld voor hf geven dat wel op alleen is een ecc geen hf buis. Een bc547 is geen hf tor toch loopt het ding tot ik dacht 450MHz (is een topic over geweest)
De HF buizen zijn F buizen dus bv een EF90 is een HF buis een EL is een audiobuis een ecc ook.

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 13 juni 2008 19:53:50]
Radioortje
Special Member

Begrijp ik helemaal Fred ,
maar in 9 van de 10 philips radio's zit die ecc 85 er wel in als FM frontend en oscillator/menger naar 10,7 MHz .
Kijk ik net even gauw in de orginele (kopiën) van philips datasheets bij de EF 83 en 85 , maar geen gegeven over Fmax ...

Evert
Schimanski

Fred: Microfoontrafo heeft prim. een wikkeling voor de mic. en secundair een middenaftakking. Leg je deze aan massa dan heb je op beide uiteinden een 180 graden fase verschil.

Buizen: Bij een buis wordt gewoonlijk geen Fmax. opgegeven omdat deze afhangt van de schakeling. Buizen worden gespecificeerd per type b.v. LF triode, HF triode, eindpentode, enz. Dit staat wel in het buizenboek.

Wat van belang is in de schakeling zijn het type buis, de capaciteiten tussen de elektroden en dit alles in combinatie met de frequentie en het soort schakeling waarin de buis gebruikt wordt.

Een HF versterker maak je b.v. niet met een HF-triode. Door de capacitieve terugkoppeling tussen rooster en kathode (1,5pF bij een ECC85) wordt zo'n versterker bijna altijd een oscillator. Je gebruikt hier een pentode waarbij het 3e rooster (schermrooster) het rooster van de anode afschermd.

Mengen, of een oscillator maken gaat met een triode juist weer goed (hoewel dit ook met een pentode gaat, vooral mengen met een meerroosterbuis gaat goed).

Ik heb hier een oud (nou ja, 1967) buizenboek van Siemens, hierin staan naast de buisgegevens ook capaciteiten vermeldt.

Ook is het niet zo dat alle EF.. buizen voor HF geschikt zijn. Er zijn ook LF regelpentodes (EF83, EF86)

HF-Triodes: ECC81, ECC84, ECC85, ECC86, ECC88
LF-Triodes: ECC82, ECC83

HF-Pentodes: EF80, EF85, EF89
LF-Pentodes: EF83, EF86

Nu is het niet zo dat je voor HF altijd een HF-buis moet gebruiken. Beneden de 10Mhz of zo waar de kring capaciteiten rond de 80pF of hoger liggen maakt die paar pF echt niet veel uit. Als je, zoals Fred eerder opperde, een 2mtr. set met buizen wilt knutselen dan moet je toch wel even kijken wat voor buis(capaciteit) je in de kuip hebt. Met EL84 (11pF) of PL519 (6 pF) valt nog best een prima KG eindtrap te bouwen.

Shit, ik val van schrik van m'n stoeltje. De buurman begint met z'n alpenhoorn te toeteren, blijkbaar is het nu 2-0 bij NED-FR
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 13 juni 2008 22:05:39]
fred101
Golden Member

Nu snap ik ook waarom de 0V1 niet werkte. Ik had toen een ECC81, 82 en 83. De 83 deed het toen het beste als ik me goed herinner op de middengolf en die heb ik toen ook in de 0V1 voor 80, 40 en 20 gebruikt.
En in mijn grote voeding zaten EF buizen. Daarom heb ik ook een EF buis voor die solartron gebruikt. Daar moest namelijk een pentode in en de penbezetting klopte ook met een EF80, zou dat de reden kunnen zijn dat die voedingspanning bij 20mA al instort. Met 4 diodes en ongestabiliseert doet ie op zijn sloffen 200mA.

Als smoorspoel gebruik ik tegenwoordig gewoon de primaire kant van 220V-9V trafotjes. Dat gaat ook volgens mij ook goed.

Helaas staat hier de tv aan met een Andre Hazes voetbal CD (bedankt buurvouw ben ik errug blij mee, wordt tijd om eens een vonkenzender te maken). Leuk een kind van 8 wat van voetbal houdt. Een angstaanjagende ontwikkeling. Binnenkort maar eens over therapie gaan denken.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 13 juni 2008 22:16:52]
Schimanski

quote:
Op 13 juni 2008 22:13:48 schreef fred101:
....Een angstaanjagende ontwikkeling. Binnenkort maar eens over therapie gaan denken.
Hahaha, ik zie het helemaal voor me. Fred elke zaterdag met een batterijontvanger langs de lijn bij de F-jes (of speelt Tim al hoger, of nog helemaal niet).

Oké, het is 4-1 en de straat gaat hier los.

fred101
Golden Member

Hij voetbalt niet maar jou optie klinkt wel goed. Ik wist niet dat ze zo jong al voor F opmochten. Alleen wat voor lijn is dat, toch wel een open lijn en geen coax ?

Fred
(Z)weetvoetje

@Fred: Met een beetje geluk slijt dat wel met de jaren. Ik wilde het vroeger ook altijd zien, tot ergernis van de rest van het gezin. Maar toen ik 12 was, was ik er ook helemaal op uitgekeken. Nog even een paar jaartjes doorbijten

Hmm, bij buizen kan je natuurlijk niet zo makkelijk een grensfrequentie definieren als bij transistoren. Hoe dat precies zit weet ik niet. Misschien nemen ze daar de frequentie waarboven de steilheid tot minder dan een bepaalde waarde is gezakt ofzo. Maar goed, daar zal FET wel een antwoord op hebben
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101
Golden Member

Wat heb jij toch met FET's

fred
Schimanski

quote:
Op 14 juni 2008 02:27:56 schreef (Z)weetvoetje:
..... Misschien nemen ze daar de frequentie waarboven de steilheid tot minder dan een bepaalde waarde is gezakt ofzo.

Mijn eenvoudig brein zegt me dat de steilheid een DC-parameter (Ia-/-Vg1) is welke dus onafhankelijk is van de frequentie.
Wel is het zo dat impedantie's in de buis en/of het gehele circuit zorgen dat de (stuur)spanningen in het circuit kleiner worden met het stijgen v.d. frequentie.

mr. Terman do you agree? Otherwise please explain.
[Bericht gewijzigd door Schimanski op 14 juni 2008 10:55:43]
fred101
Golden Member

De inwendige weerstand van HF buizen is toch ook anders dan die van LF buizen ? Ik denk dat het voornamelijk de capaciteiten/afscherming zijn die bepalend zijn.

Denk ook dat het niet altijd in datasheets staat omdat dat toen minder belangrijk was. Kan best dat de hf buizen bijna allemaal tot bv 108 MHz kunnen. Daarboven waren er volgens mij nog geen consumenten producten (dus massaproductie) maar militair of zakelijk en ik denk dat men daar vaak speciale uitvoeringen voor maakte. En verder had je LF en HF buizen en hield men geen rekening bij het maken van de datasheets dat er later een groep mafkezen zou worden besmet met een buizenvirus en met een satanisch genoegen gaat proberen of en EL41 misschien nog als 70cm eindtrap kan dienen

Wordt tijd voor een nieuw boek: RF buizen voor dummies: doe mij er maar twee.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 14 juni 2008 11:37:26]
Pietdepiet

@(Z)

Jij wist niet zeker of je een BC549 kon gebruiken als zener... Ik heb het geprobeerd, maar dat lukt helaas niet. Een zeer hete/stinkende BC549 is het gevolg. Ik vraag mij af hoe dat kan. Ik sloot de min aan op de basis en de plus op de emitter, dan zou er toch geen stroom mogen lopen?

Ik gebruik nu dus wel een spanningsdeler om aan 8.5V te komen, maar jij zei een spanningsdeler en een tor. Hoezo een tor? En als het gewoon een spanningsdeler moet zijn, welke waarden moet ik dan hebben? Ik snap dat ze de goede verhouding moeten hebben om van 13 naar 8V te komen (bijv. 5.6/10, dat levert 8.33 op) Maar welke waarde moet het precies zijn? 560ohm/560Kohm/o.i.d. Ook kan je toch maar heel weinig stroom rechtstreeks uit een spanningsdeler halen? Daar zal die tor van jou dan wel voor dienen, maar hoe zit dat precies?

Dit alles omdat ik geen zeners/lm317/7808 heb.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
(Z)weetvoetje

Het idee van een zener is juist dat ie in sperrichting toch gaat geleiden, ookal staat ie in sperrichting. Dus schijnbaar doet zo'n bc549 toch wel iets. (je moet er een weerstand tussen zetten, dan wordt de stroom niet zo hoog, en dan gaat ie niet stinken)

capaciteiten kan je in principe allemaal opheffen met een spoel. Dus die zijn het probleem niet.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

Probleem is intussen opgelost. Ik ben even naar de stad gefietst en heb twee zeners van 8.2V-1.3W gekocht. Moet een zener dan ook met een weerstand in serie zetten? Zou wel lochisch zijn. Welke waarde zou dat dan moeten zijn?

Verder had ik voor de grap ook eens met een BC546 geprobeerd, zelfde effect. Toen ik vervolgens dacht: Goh, nu ik toch niet meer zeker weet of hij werkt kan ik hem net zo goed goed slopen. Ik heb er vervolgens 5min 1,5ampere doorheen gejaagd van basis naar emitter á 13V.
Er gebeurde vrij weinig, niet eens rook Maar na het testen lijkt hij nog goed te zijn, een HFe van 180/geleidt in de goede richtingen nog.(Niet dat ik hem nog ga gebruiken) Het verbaast mij nogal...
(Z)weetvoetje

Zo zie je maar, fred, ook torretjes kunnen heel wat hebben

De waarde van de weerstand hangt af van de voedingsspanning, en de stroom die je nodig hebt. Maar 1k zal het waarschijnlijk wel doen.
Zoeken in topic << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>