Shock Media

Navigatie

Jongensradio anno 2007 Deel4

Forum > HF > Jongensradio anno 2007 Deel4 << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>
Naam Bericht
Pietdepiet

Dat snapte ik Snap ik toch nog iets, alleen het probleem is inderdaad dat ik geen idee heb hoeveel stroom dat ding trekt... En jij zal daar wat meer ervaring mee hebben. De zener moet in ieder geval de spanning van 13 naar 8.2V brengen.

Ohh, ik zie net dat er in feite al 1K in serie staat. Staat wat vreemd getekend, maar staat wel in serie. Dan ga ik het zo eens uitproberen!
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member

Ben nu met dat vossenjacht ding bezig. Tenminste in mijn hoofd nog niet met de handjes. De schema's uit de electron zijn eenvoudig. De antenne ook maar de buizen is iets anders. 2V gloeistroom en roosterbatterijen, plaatbatterijen enz. Ik heb een 12V accu die redelijk draagbaar is (zo'n gel ding uit een ups) maar een starved ingestelde ECC met loopje zal niet echt werken ben ik bang. Ik heb twee potloodbuisjes. De ene onbekend de andere een magisch oog.
Met twee buisjes had ik wel een leuk idee. Een potlood pentode als RF versterker achter een afgestemde kring. Dan door een germanium diode dat gelijkgerichte signaal naar het rooster van het magisch oog als een soort signaal meter. Zal wel niet praktisch zijn maar wel leuk.

Fred

Nijntje: Electron blz 231 nummer juli 1947. Een leuk artikel over klikgolfmeters en generende golfmeters. Tegenwoordig bekend als griddipper. Daar staat dat de capaciteit van de stalen kast een invloed heeft op de te meten kring in een ontvanger.
[Bericht gewijzigd door fred101 op 14 juni 2008 18:50:08]
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Frederick E. Terman

quote:
Op 14 juni 2008 10:53:18 schreef Schimanski:
[...]
Mijn eenvoudig brein zegt me dat de steilheid een DC-parameter (Ia-/-Vg1) is welke dus onafhankelijk is van de frequentie.
Wel is het zo dat impedantie's in de buis en/of het gehele circuit zorgen dat de (stuur)spanningen in het circuit kleiner worden met het stijgen v.d. frequentie.

mr. Terman do you agree? Otherwise please explain.
Eigenlijk is het de versterkingsfactor die praktisch constant is. De steilheid hangt af van de anodestroom, meestel evenredig met de derdemachtswortel ongeveer. De inwendige anodeweerstand van de buis verandert natuurlijk mee.

Als de frequentie tamelijk hoog wordt, is het probleem altijd de tijd die de ladingdragers erover doen om te komen waar ze moeten zijn. Bij halfgeleiders bewegen de ladingdragers erg langzaam, en je moet (moest) behoorlijk moeite doen voor een constructie die op HF nog wat deed.
De snelheid van elektronen in vacuum is wèl hoog, zodat buizen vanzichzelf hoger in frequentie konden dan transistoren. Toch zijn er beperkingen.

Als de frequentie hoog genoeg wordt, merk je dat de elektronen niet op tijd aankomen. Stel, je maakt het rooster negatiever. Dan moet de anodestroom afnemen. Maar je zit nog met de vorige elektronen, die al onderweg waren. Het omgekeerde probleem heb je ook.
Dat betekent ook dat de ingangsimpedantie op het rooster niet meer zuiver capacitief is. Het rooster gaat vermogen vragen, ook al loopt er geen roosterstroom! Dat vermogen komt wel ten goede aan de anodestroom, overigens.

De geleiding van het rooster is: een constante maal de steilheid van de buis, maal het kwadraat van het product van frequentie en transitietijd. Je ziet: hoe langer die tijd, hoe eerder je problemen hebt.

Speciale hoogfrequentbuizen hebben dus kleine elektroden die heel dicht op elkaar staan, en worden liefst gevoed met relatief hoge spanningen. Een voorbeeld is de "vuurtorenbuis" of acorn tube. Het rooster zit daar vlak boven de kathode opgespannen.
fred101
Golden Member

Leuk schema gevonden van een golfmeter/veldsterktemeter, Modulatiediepte-meter en telefonie-afluisterapparaat.
Dat wordt helemaal met passieve elementen gebouwd er is alleen een ding wat ik niet ken.
In het schema ziet het eruit als een gelijkrichtbrugcel van 4 diodes maar het wordt omschreven als koper-oxyde cel voor LF metingen.
De detectie kristal-diode is een (toen al moeilijk verkrijgbare) supergevoelige 1N34. Kan ik daar gewoon germanium voor nemen of is dit echt zo'n kristal met zo'n naaldje.
Lijkt me een aardig ding omdat ik bij AM uitzendingen altijd problemen heb met de modulatie. Ik kan dat niet aflezen dus ik zit over of onder te moduleren.

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
Hugo Welther
Moderator

Een 1N34 is een normale geranium diode in DO7 formaat http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/70/140702_DS.pdf

Als vervanger is een OA79, OA95, AA119 e.d. wel bruikbaar.
Heb je een link naar dat schema?
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
fred101
Golden Member

Hoi Mans, dat schema komt uit de electron van augustus 1947. Die blaadjes zijn echt leuk. Ze bedachten vroeger de leukste dingen. Bruikbaar en simpel te bouwen. Ergens tussen toen en nu is het een beetje fout gegaan

http://radiodiablo.8m.net/84&807.PDF

Ik wil graag een eindtrapje met stuurtrap maken voor de racal. Aangezien ik een paar 807's heb leek me dit wel leuk alleen eens uitzoeken of ik dat zo kan veranderen dat het een eindtrapje wordt. De EL84 is oscillator, deze (of een ander soort buis) moet dan als voorversterker gaan dienen voor het RF uit de racal (100mW) en de modulatietrafo moet dan vervallen denk ik.

Fred
Pietdepiet

Nu is de DC helemaal af en even getest. (Uiteraard,) hij werkt niet. Nu heb ik geen idee hoe je zo'n DC afregelt, en wat je moet horen om te weten dat de twee afstemkringen gelijk zijn...
Eerst heb ik gewoon beide trimmers rondgedraaid, terwijl de potmeters in hun middenstand stonden. Dat maakte geen verschil. Vervolgens heb ik de griddipper genomen en die over het hele bereik laten draaien. Ik hoorde niks, terwijl ik normaal op de radio de dipper kan horen. Vervolgens heb ik dat hf-meet-opzet-stukje genomen en gemeten, helemaal niks. Ik heb een aantal punten in het oscillatorciruit aangeraakt, maar mat 0,00V. Normaal meet ik al wat millivolts als ik in de buurt kom.
Volgens mij oscilleert hij dus niet.
Gelukkig heb ik een mogelijke oorzaak gevonden. Ipv. een spanning van 8.3V staat er over mijn zeners maar 5.7V. Als je je nu afvraagt waarom daar 'zeners van 8.3V' staat: Bij okaphone hadden ze geen 8.2V zeners meer, ik heb dus een van 3.6 en een van 4.7V meegekregen, volgens hen kon ik die in serie zetten.

Ik dacht dus dat een van de zeners niet goed meer was, dus ik meet. Vervolgens kom ik erachter dat over de 4.7V zener 3.6V valt, en over de 3.6V maar 2.3V. Hoe kan dit nou weer?? Tevens valt het mij ook dat als ik 3.6 optel met 2.3 er geen 5.7 uitkomt.
De 13V is wel in orde.

Wie heeft een idee wat dit zou kunnen zijn?

Nijntje, die zich afvraagt of hij toch niet kan rekenen.
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
fred101
Golden Member

http://www.geocities.jp/mason_ishiatama/simulator/Symbol/sym...ibrary.htm

Voor de gebruikers van simetrix: hier staat een buizen library.

Nijntje: ik hen geen idee waar je mee bezig bent want ik weet het schema niet (meer) maar houdt vol in dezen zwaren tijden mien jong, wij staan achter je.

Fred
Pietdepiet

quote:
Op 15 juni 2008 18:30:37 schreef fred101:
Nijntje: ik hen geen idee waar je mee bezig bent want ik weet het schema niet (meer)

Volgensmij had ik je het schema al eens gestuurd, ja dat weet ik wel zeker. Vervolgens kwam jij namelijk met een ander schema. Ik zal je het schema nog eens mailen.

quote:

maar houdt vol in dezen zwaren tijden mien jong, wij staan achter je.

Dat is mooi
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 15 juni 2008 18:45:54]
fred101
Golden Member

Ach ik weet de helft van de tijd niet eens waar ik zelf nu ook al weer mee bezig was..

Leuk ik heb nu buizen in simetrix maar hij wil niet simuleren hij vind de definitie van het sub-circuit niet.
(klein stemmetje)Help.....

Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op 15 juni 2008 19:20:20]
Pietdepiet

Ah, op die manier...
Ik heb je hem nog eens gemaild.

Aangezien ik morgen mijn laatste schooldag heb, heb ik weer bakken met tijd na morgen. Ik zal dan de zeners er eens uit solderen en kijken wat ze los van het hele gebeuren doen. Gelukkig had ik twee setjes gekocht, zodat ik, als ze stuk zijn, ze meteen kan vervangen...
fred101
Golden Member

Heb je heel dat ding gemaakt of voor een enkele band. Ik begrijp dat je oscillator niet aanslaat. Zolang dat niet gebeurd zal hij ook niets doen. Isoleer die eens van de rest en kijk of hij dan werkt. Die zener is , denk ik, alleen maar om de oscillator stabiel te maken dus probeer eens zonder. Heb je de goede Ctjes gebruikt (keramisch) Als die tor heel is kan er niet zo heel veel mis zijn behalve dat de tankkring niet lekker is. Ik begrijp dat je geen dip krijgt met de kring in het schema. Dan is er dus een goede kans dat die kring niet goed zit. De spoel is een soort trafo, draai de aansluitingen eens om van een kant van de trafo.

Fred
Pietdepiet

Alleen voor de 80m, de rest van de spoeltjes/C's zijn weggelaten...

Zonder zener komt er toch een hoger spanning op te staan? Is dat niet er? Verder ben ik heel handig geweest: Ik heb in de hele ontvanger alleen maar keramische C'tjes gebruikt, behalve de twee 10n c'tjes in het oscillator gedeelte, die zijn niet keramisch. Ik zal die morgen ook eens vervangen voor keramische...
Of die tor heel is weet ik niet, het is geraniumgermanium en ik heb hem twee keer moeten solderen.

Over die dip, tja het is wat vreemd, je ziet geen dip, maar wat me wel opvalt is dat als je de dipper op het onderrandje van schaal B of het bovenrandje van A zet, en je vervolgens de spoel in de dipper-spoel schuift, hij een enorme dip maakt. Ik dacht dus de pech te hebben net op het randje van twee schalen te zitten waardoor ik de dip niet kon zien, maar als ik aan de C's draai heeft dat geen zin. Ik vind het maar vreemd.
Toen ik wilde gaan vergelijken met de andere spoel, van het antenne-gedeelte, kwam ik erachter dat die niet goed vastzat(Ik was een draadje vergeten). Dat is dus wel een reden dat hij het niet goed doet. Maar dan zou ik toch wel, met een HF-probe voor de multimeter, HF-actieviteit moeten kunnen meten in het oscillator gedeelte?

Verder vraag ik me nog af hoe je zo'n ding nou moet afregelen, als hij het doet. Hoe weet je nou dat de circuits goed zijn afgesteld. Ook wilde ik nog weten wat ik als antenne moet gebruiken. Gewoon een stuk snoer?

Morgen zal ik ook nog de spoel even omdraaien, en kijken of dat helpt.

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 15 juni 2008 21:09:50]
(Z)weetvoetje

kloppen de spanningen op de tor? (basis op 7V, emitter op +/-6.7V)

Je moet altijd even de koppelspoel omdraaien. één van de twee kanten op doet ie het maar.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

Hee, een fout gevonden. De ene aansluiting van de koppelspoel zat aan de verkeerde kant van de 10n. Hij zat dus rechtstreeks aan de tor. Ik weet niet of dit de oorzaak kan zijn, lijkt mij wel want nu lag de emitter van de tor in feite voor DC aan nul. Op de basis staat op dit moment maar 2.5V, ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft, want over de zener valt dus maar 5.7V... Daar is het voltage dus al te laag.

Kan dit grapje mij mijn tor hebben gekost?
Schimanski

FET: Dank voor de uitleg, duidelijk verhaal. Het draait dus allemaal om de looptijd v.d. electronen.

Fredden: Maart 1947 staan ook nog peilers. Die met A415 triode's kun je denk ik wel bouwen met ECC86 als je die in je voorraad hebt. ECC86 werkt al met 6,3V anodespanning.

[Bericht gewijzigd door Schimanski op 15 juni 2008 22:07:02]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
fred101
Golden Member

Ik heb een ECC86, mooi ga ik dat schema eens opzoeken. Kan ik mooi de gloeidraden in serie zetten voor 12V en 12V op de anodes.

Ik heb nu een kastje gemaakt voor de racal. Drie sockets. Voor microfoon, key en ptt. Ook een 24V gestabiliseerde voeding erin want die is nodig voor de key en ptt.
Aan de achterkant een 25 polige D connector waarop een oude centroncis kabel wordt gestoken. De andere kant komt in de racal. Dan kan ik gaan testen. Er is echter iets vreemds. De MA79F hoort via het schema een connector PL15 te hebben. Bij mij zit daar een PL20. Het tweede is dat er een schakelaar zit om de meter te schakelen tussen gewoon of +14dB. Dat hoort een drukschakelaar te zijn. Bij mij is het een tuimelschakelaar. Ik heb echter de originele gevonden (100% zeker) en die wilde ik er in zetten maar het gat is veel te klein. Maw die tuimelschakelaar is blijkbaar toch origineel. Nu vraag ik me dus ook af of de PL15 aansluitingen gelijk zijn aan PL20. Is dus blijkbaar een afwijkende MA79F. Hij was van de nederlandse marine.

Fred
Frederick E. Terman

quote:
Op 15 juni 2008 19:20:03 schreef fred101:
Leuk ik heb nu buizen in simetrix maar hij wil niet simuleren hij vind de definitie van het sub-circuit niet.
Je hebt nu wel symbolen (plaatjes) maar geen modellen (rekenregels).
Google eens op Duncanamps. Daar vind je veel modellen. Download bijvoorbeeld eens dm6l6.inc, staat bij de 6L6.
http://www.duncanamps.com/spice/valves/dm6l6.inc

Die "drop" je dan in het Simetrix venster.
Nu kun je dat model kiezen (place, models library o.i.d.). Hij zegt dan dat hij geen symbool weet, maar dat je maar op Place moet klikken. Dat doe je en daarna kun je zelf het symbool kiezen. Dan kies je dus de "beam" van die Japanner. En dan doet-ie het.

In een enkel geval klopt de volgorde van de pinnen niet. Dan moet je even knutselen, ofwel in het symbool, ofwel in het model, om dat passend te maken.
(Z)weetvoetje

@Piet: waarschijnlijk is de tor nog wel goed. Kloppen de spanningen met die in het schema, als je het loshaalt? (ik neem aan dat die waarden zijn van toen je de koppelcondensator nog niet goed had zitten)
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Pietdepiet

Spanningen zijn:
B: 4.7 ipv 7.0
E: 5.0 ipv 6.7
C: 0 Dit klopt...

Verder is de spanning die over de zeners valt nog steeds maar 6V. Ik ga even de zeners vervangen. Oja, de condensators zal ik ook nog vervangen...
(Z)weetvoetje

De transistor lijkt wel goed te zijn.

4.7V of 6.7V maakt niet zo gek veel uit, hij zou het dan gewoon wel moeten doen.
Heb je nou die koppelwikkeling al omgedraaid?
Pietdepiet

Nee, ik zit nu in een multimeter-crisis.

Ik snap er even helemaal niks meer van... Volgens mij ben ik gek of is mijn multimeter kapot of beide...

Het zit zo:
Zeners zijn eruit gehaald, het staat helemaal los van enig ander circuit.

Zeners van 3.6 en 4.7 in serie met 1Kohm op +-20V.
Multimeter zegt dat er 7.2V over de zeners valt.

Zener 3.6 in serie met 1Kohm op +-20V
Multimeter zegt dat er 3.2V over de zener staat.

Zener 4.7 in serie met 1Kohm op +-20V
Multimeter zegt dat er 4.2V over de zener staat.

Nieuwe zeners gepakt --> Zelfde resultaat.
Conclusie: Multimeter naar zijn grootje...

Ik pak een oude zener van 7.5V in serie met 1Kohm op +-20V
Multimeter zegt dat er 7.5V over de zener staat.

Huh???? Ik snap het niet meer hoor. Maar ik denk dat mijn multimeter niet helemaal top meer is. Hij geeft namelijk een hoger negatief dan positief voltage. Als je dus een leeg 9V blokje neemt en de pennen er goed opzet (Dwz com-poort aan min en andere poort aan plus) meet hij 7.8V. Dat kan kloppen. Draai je nu de meetpennen om, dan is het blokje opeens 9V geworden. NB: Dit gebeurt dus bij elke spanning.

Nu moet ik weer een nieuwe multimeter gaan kopen
Sh*tzooi dat velleman spul

Ohja, ik heb de koppelwinding nog niet omgedraaid en zal dat vandaag ook niet meer gaan doen. Ik ga nu namelijk weg, saxofoon spelen

/E: Het is nog vreemder, met een weerstand van 330ohm valt er al 4.6V over de zener. Helaas fikt dan wel de weerstand weg... Is ook wel lochisch, die staat dan nogal wat vermogen te dissiperen. Hoe zit dat nou met zeners en hun voorschakelweerstand? Of mag ik de zener gewoon zonder weerstand aansluiten? Lijkt mij niet toch? Dan vormt het een kortsluiting en dan fikt de zener weg, of niet?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 16 juni 2008 16:59:50]
(Z)weetvoetje

Een ideale zener is een ding dat net zolang en zoveel geleidt totdat de zenerspanning over de zener staat. In de praktijk zijn die dingen ietsje minder goed, en bij een kleine stroom is de spanning over zo'n ding wat lager dan bij een grote stroom, maar echt heel veel moet dat niet uitmaken.
Met 330 Ohm is de stroom wat hoger, en het is normaal dat dan de spanning een beetje omhoog gaat.

Het lijkt erop dat je zeners een iets te laag voltage hebben. Maar problematisch is dat niet voor de schakeling. Daarvoor maakt het normaal gesproken vrij weinig uit of je nu 5 of 7 volt erover hebt staan. (5 of 7mA ruststroom) zeker bij de vrij lage frequenties als hier moet het prima gaan.

Nouja, die multimeter geeft nog wel een redelijk idee van de spanningen. Je moet zo'n goedkoop ding altijd met een korreltje zout nemen. Ach, we zijn radioamateurs, 20% afwijking hoor je ons niet over. Als dr maar geluid uit komt

Misschien kan je op marktplaats voor weinig een redelijke multimeter kopen.

Ja, en doe vooral die koppelwinding! 50% kans dat het daaraan ligt.
fred101
Golden Member

Waarom geen buis-voltmeter? Die koop je voor weinig. Mijn Heathkit was iets van 25 euro, de AVO was 5 euro. Die AVO geeft na tig jaar (en wat TLC) nog steeds het zelfde aan als mijn fluke.

Wat is een thyratron nu eigenlijk voor een ding. Ik heb er een paar en daar staan soms best heftige waardes bij. (3000V/10A). Het schijnt een soort tetrode te zijn. Is dat niet iets voor een stevige regelbare voeding.

Oja, mijn fundamenten hebben binnenkort weer versteviging nodig. De MA79F en preselector krijgen een 19"rek. De RA17 kan er misschien ook bij in als er nog ruimte is tenminste want er zit al een Racal SWR meter, Antenne tuner, SSB unit en RA117 in En met die RA117 kun je de MA79 besturen.

Fred
Frederick E. Terman

De inwendige weerstand van zeners is niet zó laag hoor. Bij verschillende stromen meet je toch wel wat verschillende spanningen.
Je moet ze bij dezelfde stroom meten, dan klopt het wel.

test: Zet ze (met nog een weerstand) in serie en meet over de een, dan over de ander, dan over beide tegelijk. Klopt de optelling nu?
Zoeken in topic << Vorige | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | Volgende >>