| Naam |
Bericht |
Pietdepiet
|
Oké, maar hoe weet ik dat ze gelijkstaan? En waarom oscilleert hij niet? Kan dat door de 557 komen?
Dank mod... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 23 juni 2008 21:39:42]
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
(Z)weetvoetje
|
Als ze gelijk staan, dan hoor je het meeste geluid. Staan ze ongelijk, dan is het (zo goed als) stil.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
|
Pietdepiet
|
Oké, dan is hij niet goed. Ik hoor alleen, hoe de trimmers ook staan, alleen het brommetje van de versterker. Terwijl de dipper wel aangeeft dat ze allebei rond de 2.1MHz zitten. Of zit daar geen radio? Dan zou ik toch wel wat ruis moeten horen?
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
|
fred101
Golden Member
|
Dit is lastig maar gelukkig heb je een dipper.Dat is dus een zendertje. Die moet je kunnen ontvangen. Normaal gesproken ga je nu mbv een meetzender en scope de boel gelijkzetten en testen. Met een signaaltracertje en HF-probe kun je ook een eind komen. Zonder dat wordt het gewoon wat lastiger. Ik weet niet uit mijn hoofd vat er op 2MHz zit maar heb je er genoeg antenne aan. Ook aarde ? Als er veel QRM is waar jij woont dan moet je in ieder geval een hoop herrie horen.
Fred, die nu een 19" rek vol racal in zijn shack heeft staan. Preselector (2x), ISB unit, RA117, SWR meter, MA79F en een RA17L. Mooi blauw is niet lelijk
Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
|
Frithjof Sterrenburg
|
@Piet: gefeliciteerd met de dip! Op circa 2 MHz hoor je meestal alleen storing... Als je de dipper in de buurt van de ingang (evt. een draadje eraan) houdt en de afstemming varieert moet je hem "langs horen komen".
De Grote Hellehond Zelve
|
Schimanski
|
quote: Fred, die nu een 19" rek vol racal in zijn shack heeft staan...
Fred, we willen foto's zien... [Bericht gewijzigd door Schimanski op 24 juni 2008 10:04:25]
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
|
fred101
Golden Member
|
http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=665&mode=view
Dit is de kast zoals hij daar stond. De panorama adapter zit er dus niet in. Ik heb er ruimte in gemaakt voor de MA79F. Er is nu nog ruimte voor een adapter extra.
Fred
Mijn Homepage: http://www.pe1rqm.nl/forum/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en opvangtehuis voor verweesde buizentransceivers
|
Schimanski
|
Wauw wat een ding zeg. Gefeliciteerd met al die leuke spele dingetjes. Jammer dat de panadaptor er niet bij zit maar met jouw neus om boatanchors te vinden zul je die binnenkort ook wel opduikelen.
pa2hgj - - Genootschap "De Mexicaanse Hond". Cave Canem
|
Pietdepiet
|
Frithjof, heel erg bedankt voor de meter! Waar zijn eigenlijk de poorten out en DC1.2KV voor? De stekkers passen er niet goed in...
Super dat ik hem van jou mocht hebben!
/E Ik heb net geprobeerd, maar ik hoor hem niet. Blijkbaar wil een 557 niet oscilleren in deze schakeling... [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 24 juni 2008 17:27:10]
|
fred101
Golden Member
|
Als je je vingers in een DC1,2KV contact stopt ga je out.
FAS zal het wel weten maar een gokje:
De ene is een aansluiting voor een high voltage probe voor spanningen boven de 1200V. De Out uitgang zou een oscillator uitgang kunnen zijn voor een 1KHz signaal.
Maar als hij van FAS is geweest is het waarschijnlijk een echt goed ding.
Heb je al een colpits geprobeerd met een bc547. Weet je in iedere geval of de rest werkt. Heel lomp idee. Koppel je oscillator los en gebruik je dipper even als oscillator via een koppelwikkeling. Dan weet je of de rest werkt.
Fred [Bericht gewijzigd door fred101 op 24 juni 2008 17:29:33]
|
Pietdepiet
|
Nee colpits niet geprobeerd. Ik snap niet welke waarden de condensatoren/spoelen moeten krijgen.
Ik ga een poging wagen.
CT+CV moeten samen een X hebben van 200Ohm
Xc=__ -1__
.......2πfC
Dus
C=__ -1__
......2πfX
Dus
C=__ -1__
2*π*2000000*200
Dus
C=__ -1__
...2,5*10^9
Dus
C=-4*10^-10F
Dus C=400pF?
Klopt dit? [Bericht gewijzigd door Pietdepiet op 24 juni 2008 18:02:11]
|
Frithjof Sterrenburg
|
@Piet: gelukkig heb ik nog precies dezelfde meter in gebruik, dus:
1) de bus DC 1,2 kV: zet de schakelaar op "DCV 600&1,2k". Prik je rode plus snoer in de bus 1,2 kV en lees af op de schaal DC 1200. Je hebt dus géén aparte HS probe nodig. Wel op je vingers letten...
2) OUT is voor output metingen. Schakelaar op ACV, 6V range. Rode snoer in de OUT bus. Onderste Db schaaltje aflezen, 0 dB= 1mW over 600 Ohm (staat links onderaan op de schaal). Rechts onderaan op de schaal staat een tabelletje, als je de schakelaar op 30V AC zet moet je 14 dB bij de waarde op het onderste schaaltje tellen. Dat werkt voor audio, tot 2 kHz of zo denk ik.
Maak de meter even open en kijk of de stekker niet ergens tegenaankomt, een spinneweb ofzo. Hij moet gewoon in de OUT en 1,2 kV passen, alleen wat stroef denk ik omdat je die bussen eigenlijk nooit gebruikt... [Bericht gewijzigd door Frithjof Sterrenburg op 25 juni 2008 09:17:36]
De Grote Hellehond Zelve
|
Pietdepiet
|
Ohja, hij past inderdaad. Gewoon iets harder doorduwen...
Ik snap niet wat je nou aan die outpoort hebt, maarja...
Verder zou ik graag willen weten of mijn berekeningen kloppen, en of dat niet veel simpeler kan. Ik doe vast veel te moeilijk.
|
Frederick E. Terman
|
Bij de meters die ik wel eens gezien heb, zat de OUT bus via een condensator aangesloten. Dan kun je dus wisselspanning meten zonder dat je last hebt van de gelijkspanning die er ook staat (op de collector van een transistor, bijvoorbeeld).
De gewone AC stand heeft wèl last van eventueel aanwezige gelijkspanning, zodoende.
Misschien is het bij jouw meter ook zo.
|
Pietdepiet
|
Je hebt gelijk, ik moest hem toch openmaken om er batterijen in te stoppen voor de weerstand meting. Ik heb dus meteen even gekeken. Hij zit inderdaad met een C vast aan de gewone bus...
|
rbeckers
|
Fred101,
indrukwekkend zo'n toren. Wat weegt dat ongeveer?
|
fred101
Golden Member
|
Het gewicht valt best mee hoor, ongeveer 200 kilo.
Als de zender er bij in zit tenminste. Dan is het een transceiver van 2000 kilo/watt
Fred
|
Henry S.
Moderator
|
Voordat Fred door de vloer zakt gaan we naar een nieuwe aflevering: http://www.circuitsonline.net/forum/view/62980
Lid van genootschap "De Mexicaanse Hond" +++++ Een ATX-voeding is geen labvoeding! +++++ Waarom ligt gereedschap altijd op een plek waar je het niet neergelegd hebt?
|