Shock Media

Navigatie

magnum tv (beko chassis) met o/w fout

Forum > Video & TV > magnum tv (beko chassis) met o/w fout
Naam Bericht
brains

Beste mensen,

Ik heb een best aardige 77cm tv van magnum type tv82-100 met hoogstwaarschijnlijk een probleem in de o/w, Het beeld is namelijk een beetje )(
chassis is volgens pcb beko za1.190-07.
Ik heb ondertussen al wat problemen gelezen betreft dit probleem maar het is nog niet helemaal duidelijk wat de oplossing is.

Verder vind ik die chassis nummering bij beko een beetje verwarrend.
ik lees b.v. ZA1.190-08 = 22.1 maar hoe zit dat bij za1.190-07? en als ik een schema wil zoeken welke zoekwoorden moet ik gebruiken? za1.190-07 of de xx.x variant?

Alvast bedankt voor de hulp.
maartenbakker

Je kan het beste even kijken of je het gangbare nummer niet ergens ziet staan. Als het niet op een stickertje op het chassis staat, komt het vaak terug op de bedieningsprocessor of op de lijntrafo. Overigens is de 22.1 een 100Hz chassis, dus zou het best overeen kunnen komen met jouw model. Je kan een documentatie zoeken en kijken of deze overeenkomt met je toestel.
brains

Oei, ik heb de tv ondertussen al weer dichtgedraaid en ben een paar dagen in Brugge.
Wat ik wel weet is dat het een w76ekw10x71 beeldbuis van panasonic bevat en ik heb een schema van een grundig tv met een 22.2 chassis die bijna overeen komt met die van mij. Zover ik kan zien is het enigste verschil dat mijn tv 2 tuners heeft die achter elkaar aangesloten zijn i.p.v. 1 op dit chassis. Hieronder de link voor de geintersseerde.
http://www.reptips.dk/Reptips/Beko22-2.pdf

Op de rechtopstaande print staat echter za1. 190-07 en dat zou volgens de volgde topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/51524/1/beko
inderdaad een 21.1 chassis zijn.

Welk chassis zal het zijn?
[Bericht gewijzigd door brains op 27 juni 2008 12:51:21]
maartenbakker

Het zou heel goed kunnen dat alle ZA1-190 codes op een 22.1 chassis wijzen. De beperkte gegevens die ik kan vinden wijzen daar wel op.
maartenbakker

Ingewikkeld, verwarrend. Jij had het over de code ZA1.190-07 op de featurebox, maar in de documentaties die ik kan vinden moet de featurebox een ZA1.196 code hebben, dus heb je toch het nummer van de hoofdprint te pakken.

Doorspitten van documentaties levert op dat -05 en -08 bij een 22.1 horen en -12 en -15 bij een 22.2 chassis. Ik vind het een veilige gok dat je dan een 22.1 chassis zal hebben. Kennelijk nummert Beko, net zoals Grundig dat met zijn 29701-xxx.xx nummers deed, aanverwante chassis gewoon doorlopend en soms zelfs doorelkaar.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 27 juni 2008 22:07:19]
Zoef de Haas.

Als er Vestel, Beko, Paladium of Magnum op staat, dan mag het er in blijven zitten, want dan hoort het zo!!!

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
brains

Ik ben terug van een paar daagjes verlof.
Ik vind het ook nog een beetje verwarrend allemaal.
Enfin, ik kijk wel naar het schema van 21.1

quote:
Als er Vestel, Beko, Paladium of Magnum op staat, dan mag het er in blijven zitten, want dan hoort het zo!!!

Wat wil je daar mee zeggen Hans?

Mijn vraag is waar moet ik zoeken voor het probleem?
Ik weet dat jullie niet al te vrolijk worden van beko en vestel binnenwerken (ik ook niet) maar ik heb nog nooit zo'n groot scherm gehad.
Ik wil toch graag een gokje wagen om de tv te repareren. Een o/w fout lijkt mij niet een van de moeilijkste om te repareren. Verder lijkt mij de bb van panasonic ook niet van de slechtste.

off the record, als ik moet kiezen in mijn kot tussen een kleinere philips tv of een deze beko met panasonic bb wat zouden jullie doen? philips bb zijn ook niet altijd wat het geweest is.
maartenbakker

De Philips EAK beeldbuizen zijn boven elke verdenking. Van Duitse Panasonic buizen ben ik nooit een grote liefhebber geweest, maar slecht zijn ze ook niet. Wat betreft de electronica.. Fixen wat je hebt is opzich geen slecht idee, verkopen kan altijd nog. Is de O/W fout groot of slechts een kleine afwijking? Een kleine afwijking 'hoort' maar is vaak wel weg te regelen. Bij een grote afwijking zal er echt iets stuk zijn.
brains

De afwijking is niet echt groot maar afregelen lijkt me wat lastig aangezien ik niet de orginele ab heb.
Ik heb wel diverse philips ab's en het schijnt daarmee eventueel ook te kunnen i.v.m. de standaard rc5 code.
Weet iemand toevallig een type ab die werkt met een beko 22.1
chasis? Ik heb namelijk een hele bak vol met ab's.

quote:
De Philips EAK beeldbuizen zijn boven elke verdenking

Ik welke chasissen kan ik deze beeldbuizen vinden?
maartenbakker

Dat is niet chassisgebonden en het is makkelijker om aan te geven waar geen ESF buis inzit, dat kan betekenen dat er een EAK buis inzit, maar ook bijvoorbeeld een EMZ/TMZ buis van Tesla (Toshiba licentie). In elk geval zal er in een 66/70cm 4:3 TV nooit een slechte ESF buis zitten, want die zijn 68/72cm. Bij 59/63cm zal je na bouwjaar 1999 nooit meer een ESF buis aantreffen, tussen 1995 en 1999 in sommige modellen helaas wel. Bij breedbeeld zijn er nooit EAK buizen toegepast, wel sporadisch ECK die iets beter waren dan ESF. Als je een breedbeeld zoekt kan je ook bij Grundig (1995-2002) en Nokia/STM/Finlux (1998-2005) kijken, Grundig paste soms Toshiba en Videocolor/Thomson buizen toe en Finlux meestal Videocolor/Thomson of ook wel Philips ECK.

Wat betreft de hele bak AB's: gewoon proberen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 4 juli 2008 13:19:39]
elektro-manneke

Tis een turks ding dus zowizo solderen, en elco's vervangen voor betere(met name de voeding die gewoon vaak te slecht zijn voor storingsvrij gebruik)

Vaak hebben die dingen uit de doos geen e/w vervorming, maar stiekem kruipt zo'n fout erin, en oppeens valt het op. Verlopen elco's

Gezien simpele fout is een reperatiegokje niet mis, en mooi meegenomen als ie weer prima werkt

Wil je goed en goedkoop een grote tv? neem dan een 2ehands panasonic, betere buizen zijn er zowat niet en oerdegelijk kwaliteit, en een heel mooi beeld. Ook de eerder genoemde grundig met videocolor buis kunnen heel goed zijn en gaan heel heeel lang mee(enkel die zijn volgens mij enkel 50hz)
[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op 4 juli 2008 14:26:46]
Zoeken in topic