| Naam |
Bericht |
termination
|
OK. het hele teslacoil verhaal gaat op de lange baan. aangezien een aantal weken terug mijn MOT is doorgefikt (stomme ballast werkte niet goed) en ik van mijn ouders geen nieuwe HV trafo mag kopen zal ik wat anders moeten verzinnen (ben al bezig met plannen voor een DIY flyback). Iedereen hier bedankt voor de hulp tot nu toe.
Jullie horen nog van me, Termination.
|
Turbokeu
Golden Member
|
Voor de Belgen onder ons die nog op zoek zijn naar een goedkope NST: http://www.kapaza.be/detail/8001096
2x 4.7KV-25mA voor 20 Euro.
Gezien het gewicht enkel ophaling in Brugge.
De verkoper had ook een 2x 6.3KV-25mA model die ik voor mezelf aangekocht heb: http://www.circuitsonline.net/forum/view/61002
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
lethalshot
|
Hallo,
Een vriend en ik zijn ook begonnen aan onze eerste TC. We hebben al heel wat gelezen en we gaan met een kleine TC beginnen. We hebben al een 8KV 50ma NST weten te bemachtigen, dus kwa voeding gaat het wel lukken, maar ik heb gelezen dat er ook linefilters na de NST wenselijk zijn om je transformator te beschermen. Nu zie ik op het internet veel filters maar niks concreets voor waardes. De meeste zijn met een spoel, mij lijkt dat dit dient voor als low-pass filter, maar op welke waarden moet dit filter ingesteld worden? Ik heb al vele waarde zien passeren maar nergens iets met een redenering waarom ze die waardes hebben gekozen.
Daarnaast het verschil in static spark gaps, ik weet dat er een verschil in vermogens in zit, maar is er een merkbaar verschil bij de lage vermogens van onze NST?
Hoe sluiten jullie de MMC bank kort na gebruik? Wij hadden een idee om 2 kontactpunten voor en achter de bank te maken die we na gebruik met startkabels naar ground konden kortsluiten, of is 1 al genoeg, of hebben jullie een veiligere manier.
@Sparks en Fry een vraagje uit pure nieuwsgierigheid. Jullie bouwen hele grote TC maar hebben jullie nooit last dat de streamers vaker inslaan op de strikerail dan in de lucht (de weg naar de strikerail is immers korter dan jullie langste vonklengte en dat is de weg van minste weerstand)
|
termination
|
Leuk om te zien dat dit topic toch niet dood is. Ook leuk dat er meer en meer mensen een TC gaan bouwen. Dus ik dacht: ik geef ook maar eens een update. Gisteren naar een onderdelenboer in de stad gegaan, en naar een leuke flyback gevraagd. hij had nog een mooie goedkope (en gloednieuwe) liggen voor €20,00. (dingen kosten echt niks meer tegenwoordig) Ik heb nu dus een HRdiemen HR 7977 flyback. Ik gebruik de simpele driver met de 2N3055 transistor. Alles wekrt fantastisch, en er komen mooie vonkjes uit. (tor is nu opgeblazen, dus even een nieuwe halen zometeen)
@lethalshot:
Netjes hoor zo'n NST.leuk vermogen er achter ook.
Ik denk dat je voor de filters een op wikipedia moet kijken, of in oude electronica boeken (je wil niet weten hoeveel je vind in die dingen)
En hoe bedoel je voor een sparkgap verschil in vermogen?
even kort: de spanning bepaalt de afstand tussen de electroden, de stroom bepaalt de dikte. in jullie geval dus ongeveer 6-7 cm uit elkaar (vuistregel: ongeveer 1.1KV nodig voor 1cm lucht) en voor de dikte zou ik op safe spelen, en gewoon hele dikke (M10) bouten gebruiken. Kun je ook nog eens mooi afstellen.
De MMC bank kortsluiten kan gewoon via een bak (niet-geleidende bak!) met een zoutoplossing. Daar 2 electroden inhangen en daar de MMC's op aansluiten. Werkt prima.
Veel suc6,
Thom.
|
Sparks
Golden Member
|
Zeker weten???
quote: de spanning bepaalt de afstand tussen de electroden, de stroom bepaalt de dikte. in jullie geval dus ongeveer 6-7 cm uit elkaar (vuistregel: ongeveer 1.1KV nodig voor 1cm lucht)
wat dacht je van 10Kv voor 1cm
Meestal ligt mijn mmc met een krokkodillesnoertje kortgesloten op de plank.
De cde caps hebben de nare gewoonte om weer stiekum op te laden als ze op de plank liggen.
Niet dat ze dan vol zitten maar vol genoeg om een knetter te geven die je de mmc doet laten vallen.
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
|
lethalshot
|
Ok bedankt de sparkgap gaat nu wel lukken. Het filter uitrekenen gaat wel lukken (heb al vaker filter gebouwd) maar op welke frequentie moet ik gaan filteren, sommige mensen filteren namelijk pas op 70% van de resonantie frequentie en anderen filteren standaart vanaf 100Khz.
Bedankt voor de snelle reacties.
Remco
|
big bang
|
quote:
Juist, de Paschenkurve geeft het verband tussen doorslagspanning en luchtdruk bij een bepaalde elektrodeafstand, wel voor bolle elektroden, das belangrijk: Paschenkurve, het is 30kV voor 1cm, bij bolle elektroden. Voor spitse elektroden kan je de doorslagspanning delen door 3, dus +-10kV voor 1cm ofwel 1kV per mm.
- - big bang - -
De zon is het grootste object in ons zonnestelsel en bevat 99,86% van de massa van ons volledige zonnestelsel
|
termination
|
quote: wat dacht je van 10Kv voor 1cm
oeps, klein typefoutje. bedoelde natuurlijk 1.1Kv voor 1mm.
@big bang: Bedankt voor de naam! zocht al een tijdje hoe het nou heette.
|
Inventorman
|
Hoi,
Kben nieuw op dit forum, maar ik ben zelf ook een tesla coil aan het maken. Ik zou graag willen weten wat jullie van mijn TC vinden. De trafo is een 8kV 63mA neon-trafo en de TC is getuned op 200kHz. http://www.putfile.com/album/171315
Alex
|
termination
|
@inventorman: ik moet zeggen dat het er erg netjes uitziet.
|
D-Force
|
Ik weet niet of het eerder in een tesla topic is geweest, maar ik kwam vandaag deze foto's tegen op een russisch forum.
Klein hobby projectje?
http://www.uploadarchief.net/files/download/teslacoil_russia_04.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/teslacoil_russia_05.jpg
|
termination
|
alle.... dat ding is GROOT! en ik maar denken dat tesla's coil bij zijn lab in de VS groot was. Dit ding is werkelijk enorm!
|
big bang
|
Holy f###ing Moses! Miljaar, wat ne kastaar...
Tesla moest het zien, we hadden al Disneyland, Fantasialand, nu ook nog Teslaland.
Enig idee hoeveel miljoen volt dat ding kan opwekken?
Ik ga eens op onderzoek.
- - big bang - -
edit: gevonden! Linkje
Geef die coordinaten in in Google Maps of Google Earth en bekijk de satellietbeelden. [Bericht gewijzigd door big bang op 24 juni 2008 21:06:40]
De zon is het grootste object in ons zonnestelsel en bevat 99,86% van de massa van ons volledige zonnestelsel
|
Ledlover
|
Dikke marx generator. In een van de andere teslatopics staat een link naar een zeer uitgebreide fotoreportage van een bezoek aan een andere russische Marxgenerator (da's een heel complex!)
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
Sine
Moderator
|
quote: edit: gevonden! Linkje
Geef die coordinaten in in Google Maps of Google Earth en bekijk de satellietbeelden.
Aiaiaiai ... daar zitten weer een paar conspiracy nuts bij elkaar hoor Anti gravity, Tesla, HAARP is evil, electromagnetic minefields
Mijn hoofd doet pijn
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
big bang
|
Zeker. Er is 1 foto bij van een toren (met 13 dezelfde ringen) die mij meteen ook een beetje aan de Wardenclyffetower van Tesla doet denken. Hier Imposante dingen. De russische toren is een Marxgenerator, goed voor ...slik... 9MV...(en niet zoals de 9MB die vermeld staat op dat forum onder de foto), een beetje gegoogle wees dat uit.
Naar het schijnt goed voor een overslag van dik 100 meter lengte, bewonderenswaardig en het summum voor vonkentrekkers. Ik heb wel eens ergens gelezen dat Tesla lang het record achter zijn naam had staan van langst opgewekte vonk door mensenhand met 41 meter, maar blijkbaar hebben de Russen dit record nu op hun naam, daar iets van een 100m nu de langste schicht is. Ik vermoed dat zo'n ontlading ook wel gepaard gaat met de nodige herrie.
- - big bang - - [Bericht gewijzigd door big bang op 25 juni 2008 20:23:25]
|
Lithium
|
Wat moet je met zo'n groot speeltje  hahah tesla is leuk maar dat is wel heel groot  daar zou ik maar niet te dicht in de buurt komen
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
|
Stijn S
|
Ik wacht met spanning op een filmpje...
|
meije
|
hen net even zitten googlen maar kan nog geen filmje of laat staan een duidelijke foto zien van een paar mooie "vonkjes",
ik heb zo`n vermoeden dat ding net zo is als een jaar geleden toen ze met een duikboot onder noordpool aan het varen waren en dat de olie velden van hun waren, dat was toen ongeveer wereld nieuws...... tot dat een paar mensen wakker werden ontdekten ze dat ze de duikboot even van de film titanic geleend tehebben, onder het mom
"beter goed gejat dan zelf slecht bedacht" [Bericht gewijzigd door meije op 27 juni 2008 20:19:54]
voor alle profesionele kortsluitingen/rooksignalen zit je bij mij goed, als een project niet wil slagen is een grote moker vaak de beste oplossing....
|
big bang
|
Je wou een filmpje van een vonkje...
http://www.youtube.com/watch?v=yZALRCrLsH8 Dit is wat er gebeurd als je een scheider op 500kV opentrekt waar nog belasting achter hangt.
Bemerk de grootte van het mannetje aan het eind van de film t.o.v. de vonk.
- - big bang - -
|
Sine
Moderator
|
Er hangt geen load maar een line reactor achter ( grote spoel ) die is nog net te zien rechts aan het eind als de camera uit zoomed.
De T's rechts van de scheider zijn last scheiders, en de voorste ervan ( waar in het begin een boog over staat ) is defect.
Het precieze verhaal staat ergens beschreven, maar ik kan het zo 123 niet vinden. [Bericht gewijzigd door Sine op 30 juni 2008 01:42:11]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Ledlover
|
wat zal dat wel geen boog hebben gegeven als ie onder volle belasting zou openen zeg...
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
|
Inventorman
|
Wie wilt er überhaupt een boog trekken waar nog volle belasting op staat xd. Kan nooit goed zijn voor de contactpunten en alle ruis van de vonkbrug.
|
Fragaria
|
quote:
Hier staat het volgens mij.
http://205.243.100.155/frames/longarc.htm
Ik heb nog wat foto's gevonden van die marx toren het is denk ik niet meer in gebruik.
http://hot-streamer.com/temp2/SiberianResearchInstituteofPow...gineering/
[Bericht gewijzigd door 20kilovolt op 3 januari 2006 25:23:11]
|
Lithium
|
Wat een plek zeg, ziet er wel gaaf uit maar lijkt wel een dump alles ligt overal
op foto 26 nog buizen te zien.
Ik kan daar wel 1 of meer dagen rond lopen wat een spullen zeg kei gaaf om te zien. [Bericht gewijzigd door Lithium op 30 juni 2008 20:01:49]
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
|