| Naam |
Bericht |
johntube
|
Beste mensen,
Om het kort te verwoorden: Ik heb een cross-moto die gelegaliseerd is voor op de weg, maar die zonder battery uitgerust is. Er is enkel 13,5V wisselspanning aan boord geleverd door de motor, nergens aanvoer van gelijkspanning. Ik heb een pinkerdoos en pinkers aangeschaft met LED's en die hebben uiteraard gelijkspanning nodig, hoe klaar ik deze klus? Evt. Als het niet mogelijk is, een accu aan boord zetten, die niet aan boord wordt opgeladen, maar 2/3/4/5/6-wekelijks thuis wordt opgeladen?
Iemand enig idee?
mvg!
|
ivar92
|
maak deze schakeling:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
maar laat de trafo weg.
Gister had ik brand in mijn koelkast. vandaag heb ik er weer Grolsch ingezet.
|
johntube
|
Dankjewel,
Dan neem ik zeker best de 7812(1A)?
4xLED's van elk 1W, en een variabele relais (?W)
Ik wil er ook nog een GPS-lader op aansluiten, maar heb geen idee hoeveel Watt dit slurpt bij 12V.
1A zal wel voldoende zijn veronderstel ik? Gaat die variabele relais voor de pinkers niet teveel stroom vragen en voor spanningsverlies zorgen voor de GPS?
mvg!
|
Hasaboe
|
Als die "pinkerdoos" een relais is dan trekt hij wel zo'n 2-3amp. denk ik.... ligt er denk ik ook een beetje wat je eraan aansluit maar in mijn project trok hij 5 amp. met 2x 21w en 2x 5w lampjes
|
SparkyGSX
|
Ik mag toch aannemen dat het een knipper relais is wat speciaal is bedoelt voor LED knippers, anders gaat het sowieso niet werken.
|
johntube
|
Beste, die aarding van in dat schema, moet ik dat dan verbinden met het chassis van mijn motorfiets?
mvg!
|
driesp
|
de negatieve pool is zowiezo verbonden met uw chassis, dus ja.
|
SparkyGSX
|
Dat is een erg gevaarlijke uitspraak, want bij sommige (exotische) motorfietsen ligt het frame aan de +. Het is wel heel zeldzaam.
Bij een motorfiets zonder DC systeem zou ik deze niet zomaar aan het frame leggen, want waarschijnlijk zit een zijde van de dynamo daar al aan vast, met het gevolg dat je deze kortsluit via de gelijkrichter. Ik zou toch echt even het elektrische schema bekijken, of even met een multimeter aan de gang gaan.
|
ymoona
|
je kan de AC min ook niet aan de DC min knopen, dat gaat niet goed. Waarschijnlijk is het frame AC min ( of plus ).
voor hobby elektronica project => http://ymoona.com/wiki
|
johntube
|
Dus, de aarding helemaal nergens op aansluiten
mvg
|
SparkyGSX
|
Precies, dat bedoelde ik dus, alleen heeft een dynamo natuurlijk geen "AC plus of min" (in neem aan dat je hiermee fase en nul bedoelt). Een motorfiets is, over het algemeen, niet geaard (dat is echt klote rijden hoor).
Ik neem aan dat de TS alleen de knippers op dit DC systeem aan wil sluiten, want andere lampen en zo zitten vaak met 1 kant aan het frame (en vaak wordt er ook nog een draad gebruikt voor de massa, omdat die op het frame niet echt betrouwbaar is). Dat gaat dus niet, tenzij je AC stroom van de dynamo enkelzijdig gelijkricht, en dus een gedeelde massa hebt voor het AC en DC systeem.
|
GJ_
Moderator
|
quote:
...en dat heel snel na elkaar?
www.xj3.nl
|
johntube
|
Voila heb het alreeds gemaakt, en aarding nergens aangesloten, en ik zie mijn gps al opladen, dus alles werkt prima, die gps gebruikt 1A bij 5V, dus 0,42A bij 12V, dan heb ik nog 1,6A over voor klein relaitje en 4x 1W Led'jes, meer dan genoeg medunkt hé!
ik heb een 3A snelle zekering genomen, goed zeker?
mvg
|
SparkyGSX
|
Nee, dat klopt niet, je gebruikt ook 1A bij 12V, want je gebruikt een lineaire regelaar i.p.v. een schakelende. Dat betekend dat de regelaar de rest (12-5=7V 1A) opstookt, dus die zul je goed moeten koelen.
3A zekering is prima.
|
johntube
|
beste,
ik stuit op een probleem:
De pinkers werken uitstekend, enkel als de voorlichten (halogeen 2x 35W) NIET zijn aangesloten, als deze WEL zijn aangesloten, dan branden de LED's zéééér pover tot niet. Hoe kan ik dit in hemelsnaam oplossen?
Een bom van een condensator ertussen steken? of LED verlichting ipv 70W halogenen? [Bericht gewijzigd door Henry S. op 3 juli 2008 20:48:49]
|
ymoona
|
Meet de spanning eens als je de voor verlichting niet aan hebt, en als je deze wel aan hebt. Welke voltages zijn dit?
voor hobby elektronica project => http://ymoona.com/wiki
|
johntube
|
Steek ik beter geen accu voor dat hele systeem? Hoe werkt dit juist?
mvg
|
SparkyGSX
|
Een accu heb je in principe niet nodig, en als de dynamo niet genoeg vermogen kan leveren voor de verlichting, heb je ook geen energie over om die accu op te kunnen laden.
Probeer eens de spanning te meten, misschien zakt deze zover in dat de spanningsregelaar niet meer genoeg krijgt. Je kunt ook proberen 1 halogeen lamp aan te zetten, i.p.v. 2, en kijken of het dan werkt. Staat er in het WPHB (=werkplaatshandboek) geen specificatie van die dynamo)
|
johntube
|
ja, dat die 150Watt levert :s Meer dan genoeg mijn gedacht maar ja, hoeveel Watt heeft de bougie nodig?
mvg
|