Shock Media

Navigatie

storing die is toegestaan

Forum > HF > storing die is toegestaan 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
Radioortje
Special Member

Hallo allemaal ,

Ik woon hier in Emmen ( Dr ) heel goed naar mijn zin .
Alleen staat er hier in de buurt ( pak 'm beet hemelsbreed een 700 m hier vandaan ) een steunzender van oa. BNR nieuwsradio , Radio 538 , Slam FM , en nog wat van dat soort zenders .
Op al mijn tuners/radio's heb ik storing van die mast .
Nu ben ik een beginnend zendamateur en heb dus bij voorbaat al geen zin in de 2m of hoger , al was het maar door die storing ...
Er wonen mensen nog dichterbij ...
Die kunnen zelfs helemaal niets anders ontvangen , tenzij de kabel ... Maar of je dat wilt beluisteren is nog maar de vraag .
Nu ga ik er van uit dat die zenders goed zijn , en het euvel te wijten is aan het gebrekkig zijn van de ingangstrap van AL mijn ontvangers ... Ik heb daarover zo mijn twijfels , zoals iedere automobilist die klaagt over het ruizen of wegvallen van zijn radio hier als hij hier in de buurt rijdt .

Technisch zal alles wel ok zijn , maar de leefbaarheid wordt aardig minder hier .

Heet iemand hier op dit forum een idee hoe dit aan te pakken of om mij dan iig een fatsoenlijk ontvangst te geven op de FM band ???

Groetjes EVert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Frederick E. Terman

code:
Emmen:           freq       kW
RADIO 538       102.70      10
YORIN FM        103.80       5
RADIO VERONICA   94.00       1
BNR NIEUWSRADIO	 95.40       1
SLAM FM	         93.10       1
RADIO SIMONE    101.70       1
REBECCA RADIO    89.90       1
Dat zal flink rumoerig zijn bij elkaar. Alleen al van 538 zou je ruim een milliwatt mogen verwachten op die afstand.
Toch zijn er nog wel tuners die zich daardoor niet van de wijs laten brengen. En anders kun je nog een 'heusche' preselector bouwen voor in de antenneleiding. (Eh.. het signaal komt toch wel alleen via de antenneleiding binnen, he? )

Voor 2m zou ik me geen zorgen maken. Die frequentie is anderhalf keer zo hoog! Dat ziet mekaar helemaal niet.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 4 juli 2008 12:57:23]
SparkyGSX

Misschien dat je de antenne af kunt schermen met een stuk geaard metaal (proberen met aluminium folie of zo), in de richting van de zendmast? Geen idee of dat helpt hoor, maar het lijkt me dat een gedeeltelijke kooi van faraday toch een goed deel tegen zou moeten houden.

Verder zou ik een paar "bliksemafleiders" die elk toevallig 1532mm lang zijn (voor 93.10MHz) op het huis plaatsen, en proberen die energie nuttig te gebruiken. Omdat het FM is en geen AM, zou de energie opbrengst nagenoeg constant moeten zijn, toch?

Heeft iemand enig idee hoeveel energie dit op zou leveren?
Ik heb wel vaker zulke verhalen gehoord, maar intuïtief zou ik denken dat je er nog niet genoeg energie uit haalt voor een fietslampje.

EDIT: 1389mm voor radio 538
EDIT2: misschien met een L/C kring met een flinke spoel op de juiste resonantie frequentie? (het lijkt me duidelijk dat ik bedroevend weinig verstand heb van HF).
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 4 juli 2008 12:55:31]
Uranium

Waarom zou je de frequentie van de SLAM FM met maar 1kW gebruiken en niet die van 538 met 10kW, das toch meteen 10x zoveel. Maar dan nog, de energie zal veel te weinig zijn om iets te doen, misschien kun je een ledje laten flitsen erop. Maar ik vrees dat de spanning te laag gaat zijn om deze te kunnen opkrikken naar de brandspanning van de led (paar mV?)
[Bericht gewijzigd door Uranium op 4 juli 2008 12:54:55]
Frederick E. Terman

quote:
Op 4 juli 2008 12:48:03 schreef Frederick E. Terman:
Alleen al van 538 zou je ruim een milliwatt mogen verwachten op die afstand.

/e:Ik zit te klunzen, ik bedoel milliwatt, geen millivolt. Nu gecorrigeerd.
@SparkyGSX: op 700m afstand komt 10kW effectief overeen met ongeveer 1,6mW per vierkante meter. Wil je meer, dan moet je meer vierkante meters hebben.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 4 juli 2008 13:02:31]
echtepino

Ik heb iets soortgelijks in Almere.
Op alle portables in huis is de FM-ontvangst problematisch vanwege allerlei mengproducten.
Echter de Grundig Satellit 3400 is helemaal clean.
Het ligt bij mij dus echt aan de kwaliteit van de verschillende ontvangers/front-ends.
Ik ben bang dat dat bij jou ook geldt.

Edit: Daarbij is 10 kW op 700 meter natuurlijk ook gekkenwerk. Al heel knap dat een tuner hiermee uit de voeten kan.
[Bericht gewijzigd door echtepino op 4 juli 2008 13:01:50]
Word lid van de Benelux DX Club
Frederick E. Terman

Ik zie trouwens net dat er twee masten zijn. Zit je bij die op Bargermeer 3 in de buurt, of bij die in zuid-oost, op de Newtonstraat/Huygensweg?
fred101
Golden Member

Tijd dus voor een racal preselectie unit. Deze kan een signaal van 40V op de ingang verwerken. De meeste moderne consumenten ontvangers zijn tegenwoordig, voorzechtig gesteld, niet echt best meer (incluis de autoradio's).

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
echtepino

Of twee flinke zuigkringen op 102.70 en 103.80 MHz.
Word lid van de Benelux DX Club
Radioortje
Special Member

Hallo ,
En sorry voor mijn late reactie ( druk weekend gehad en een inhuis internet probleempje op moeten lossen ).

@ FET : ik vond dat lijstje van jou al wat aan de lange kant , maar dat klopt dus wel omdat er 2 masten staan .
Ik woon in de buurt van die op Bargermeer 3 . Die andere mast staat in principe dichter bij Klazinaveen dan bij de bebouwde kom van Emmen .

Maar het mag nu al duidelijk zijn dat ik dus een preselector moet gaan bouwen om een prettigere FM radio wereld te gaan krijgen .
Vreemd eigenlijk dat je zulke maatregelen moet gaan treffen doordat hun zo nodig hun mast zo dicht bij de bewoonde wereld moeten zetten ...

Helemaal onbegrijpelijk vind ik dat van een buurman , met een mast van ong. 10 meter naast de woning , geen centje last heeft , naar hij zelf zegt , op zijn Aldi of Lidl stereo surround dvd setje van een paar tientjes .
Misschien heeft hij er gewoon wel veel geluk mee gehad .
Mijn oude trouwe Sony tuner van over de fl. 1000,= kan er niet mee overweg , evenals al mijn andere tuners/radio's .

Groetjes Evert
if the right part of your brain controles the left part of your body , then only the left-handed people are on their right mind ... / Koorknaap in het genootschap der Mexicaanse Hond
Eagle666

En ik maar denken dat de meeste mensen nou zo onderhand wel via de kabel(/glasvezel ) naar de radio luisteren.

Wanneer gaan ze die masten weghalen? Zodat we als zendamateur nergens meer last van hebben (muv die nieuwe PLC technieken, en de gsm masten, en ... ).

Misschien dat zo'n halve kooi van faraday (werkt dat? een kooi van faraday met een gat erin??) het signaal gedeeltelijk terug reflecteerd. Laat ze zelf maar eens met hun eigen rotzooi zitten!. Zelf een stoorzender maken is natuurlijk tegen de wet maar een reflector die eigenlijk je eigen richtantenne is, tja dan doe je natuurlijk niets fout. Misschien een wolkenkrabber naast je waarvan je een muurtje met alu-folie kunt bekleden? Ik zat net nog te lezen over conductive coatings voor behuizingen ed., alhoewel ik nog geen winkel ervoor gevonden heb. Misschien handig voor op de muur .

Maar alle gekheid op een stokkie, tis wel waardeloos die situatie. Erg vervelend voor je, zeker als je ook nog zendamateur bent.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op 8 juli 2008 03:17:27]
fred101
Golden Member

Gelezen in een ander topic dat er stickers en usb sticks zijn voor dit probleem

Fred
Mijn Homepage: http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=48 Opper-tafelzitter in de Orde Der Snijbonen en koorknaapleider van het genootschap de mexicaanse hond en gatekeeper van het buizen-walhalla
GeertJan

quote:
Ik woon hier in Emmen ( Dr ) heel goed naar mijn zin .
Alleen staat er hier in de buurt ( pak 'm beet hemelsbreed een 700 m hier vandaan ) een steunzender van oa. BNR nieuwsradio , Radio 538 , Slam FM , en nog wat van dat soort zenders .
Op al mijn tuners/radio's heb ik storing van die mast .
Nu ben ik een beginnend zendamateur en heb dus bij voorbaat al geen zin in de 2m of hoger , al was het maar door die storing ...

Bij de uitrol van zerobase is uitgegaan van een bepaalde kwaliteit van de gebruikte ontvanger. Helaas voldoen de meeste ontvangers aan geen enkele redelijke eis van selectiviteit en grootsignaalgedrag.
Merknaam of kostprijs zegt wat dat betreft weinig.
Koop een goede ontvanger. Dat zal overigens ook het advies zijn als je hierover bij het AT zou gaan klagen.

Voor wat betreft je radiozendamateuraspiraties geldt hetzelfde: als je een goede ontvanger gebruikt is er niets aan de hand. De meeste rijstdozen moeten echter ook als scanner werken (van DC tot licht) en hebben daarom geen goede preselectie en dan gaat het mis. Goede spullen moet je opnieuw afregelen als je een paar Mhz verderop afstemt (of hebben meelopende filters...) maar de meeste zendende scanners missen dat en dan gaat het mis.

Reken erop dat je meer gaat leren over ontvangst-technologie. Da´s niet erg, kijkt me.

Geert Jan
fred101
Golden Member

Dat klopt wel, wij hebben een velddag gehad en daar zat iemand met een FT817. Dat ding hoorde je over de hele band (40 en 20m). (preselectie werkt twee kanten op)
Maar er zat er een met een FT101 vol open en dan kon ik rustig op de zelfde band gaan zitten met de FTdx400 op 300W zonder dat we last van elkaar hadden. Daar kon alleen die 817 niet mee overweg. Die FT101 en FTdx hebben beide een separaat te bedien preselectie. Maar wat preselectie echt is merk je als je met een Racal of vergelijkbare ontvanger aan de gang gaat.
Frederick E. Terman

Leerzaam is het zeker. Kijk maar eens mee:
In jouw situatie moet je met ongeveer 70dB demping rekenen, aangenomen dat jij een rondomgevoelige ontvangantenne gebruikt. Dat is voor vrij terrein. Natuurlijk zal de bebouwing hier wat aan veranderen.
10kW - 70dB = 1mW, ofwel 0dBm. Dat is dan Radio 538. Arrow is -3dBm, en BNR komt binnen met -10dBm.

Een gewone omroep-ontvanger produceert met zulke ingangsniveau's intermodulatieproducten. In de linker grafiek zie je het hele rijtje 3e orde in-de-band producten. (De drie hoogste paaltjes zijn de echte zenders, die horen er.)

Als je nu je antennesignaal met 10dB verzwakt, zodat alle drie de ingangssignalen 10dB zwakker worden, dan krijg je het rechter plaatje. Je ziet dat de IM producten nu 30dB gezakt zijn. Zenders tussen de -30 en -60 die eerst overstemd werden, komen nu vrij te liggen.

Zo kun je, door een verzwakker, meer stations horen.

Als dit bij jou niet werkt, dus als de rommel maar 10dB verzwakt als je het antennesignaal 10dB verzwakt, dan komt die rommel niet uit de ontvanger maar wordt al eerder, ergens buiten, gemaakt. Natuurlijk is dat met een gewone radio niet makkelijk te zien, maar misschien verzin je daar wel iets op.
Intermodulatiestoring kan bijvoorbeeld opgewekt worden in je eigen antenne, als daar ook maar het kleinste beetje oxydatie in zit. Of in een antenne in de buurt, of een heel andere metaalconstructie.

IM kan ook in de zenders zèlf gemaakt worden; ze ontvangen elkaars signaal, en de eindtrap kan als mixer werken. Maar daar heeft men wat op gevonden: een "circulator" zorgt ervoor dat de zenders alleen zenden, en niet ontvangen. Signaal dat uit de zendantenne weer terug wil, komt in een dummyload terecht.

Zuivere IM vervorming uit zich alleen door storing op de frequenties in de grafieken hierboven. Als je daartussenin ook nog storing hebt, komt dat mogelijk doordat je hele ontvanger ongevoeliger wordt, hij wordt "dichtgedrukt".
Wat ook nog kan, is dat de zenders, of één ervan, nogal wat ruis produceert. Maar dat moet dan wel heel erg zijn wil je dat op bijna een kilometer afstand nog horen. Enfin, veel is mogelijk..
Radioortje
Special Member

Sterker nog , het wordt steeds leerzamer .

Ik ben vanochtend weer eens over de band aan het zwemmen geweest , en één frequentie die jij opgeeft is de 96,5 MHz . Daar kun je dus een stuk of 3 zenders glashelder doorelkaar horen . Dit is volgens mij een schoolvoorbeeld van IM . Voor de rest is het een enorme bak met ruis , waar alleen de sterkste zenders doorheen breken . Bijvoorbeeld Radio Twee , hier op de 88,0 , volgens mij vanaf Smilde , is maar matig te beluisteren .
De plaatselijke piraatjes zijn gelukkig wel wat sterker met hun multi-kiloWatt fabriekszenders , dus naar muziek zonder reclame is nog wel te luisteren , al zou ik het ook eens leuk vinden om op de drie meter wat te dx-en ...

Samengevat : De tuner wordt overstuurd en slaat dicht , terwijl ie ook last heeft van IM .
Oplossing : Een preselector maken met een ingangs verzwakker .

En ja Fred , ik dat topic ook even bekeken , toevallig vannacht , en het zou hier wel een mooie oplossing zijn ...
BTW wat zou ik met die Racal preselector op de drie meter kunnen beginnen ?

Wat mij wel opvalt , nu met oplettender oor te hebben geluisterd naar de tuner , is dat het mij voorkomt dat het grootsignaal gedrag iets veranderd als de tuner een kwatiertje aanstaat ... misschien hier ook iets instabiel , of gewoon een kwestie dat het front-end opwarmt ?

Groetjes Evert
Frederick E. Terman

Dat weet ik niet. Kleine veranderingen in de instelling van de onderdelen kunnen grote veranderingen in het IM niveau veroorzaken, dus dat kan het zijn, bij opwarmen.

Wat ontvang je zonder ingeprikte antenneplug? Is de ontvanger dan goed stil? Hopelijk wel, want dan is die storing wel weg te krijgen met filter en/of verzwakker.

Op de amateurbanden verwachtte ik geen probleem, alleen aan die moderne DC-to-daylight scannertjes had ik even niet gedacht. De betere hebben wel een meelopende preselectie met varicaps, dus wie weet.
Anders voor 2m toch maar een bandfiltertje maken. Dat hoeft haast niets te kosten. Zelfs met een geëtst striplijntje (zo'n printplaatgeval) moet dat wel lukken, als het al nodig is.
Zo'n zelfde ding, maar dan met een langere strip en met een knopje op de afstemcondensator, zal voor je FM tuner trouwens ook wel voldoende zijn.
Radioortje
Special Member

Zo'n zelfde ding, maar dan met een langere strip en met een knopje op de afstemcondensator, zal voor je FM tuner trouwens ook wel voldoende zijn.

Hoe bedoel je dat , met name " met een knopje op de afstemcondensator " ?
Het is inderdaad een tuner met afstemC en niet met varicaps .

Evert
Frederick E. Terman

Gewoon: een stripline filter, maar dan met een knop. Omdat je die preselector zult willen afstemmen in het gebied van 87 tot 108 MHz.

Een 2m preselector hoef je niet af te stemmen in gebruik. 2m past met gemak op de top van het filter. Zo'n filter regel je dus één keer af en timmert hem daarna dicht.
fred101
Golden Member

Aan zo'n racal heb je niets voor 3 meter maar je kunt natuurlijk zelf gewoon een bandfilter maken. WFM en dx
is natuurlijk geen voor de hand liggende combinatie.

Ik ontvang thuis op een oude philips zonder antenne al erg veel, hier op de zaak met zo'n china ding ontvang ik helemaal niets en met een redelijke ontvanger en losse antenne met geluk sky-radio. Dus het kan ook het gebouw zijn. Maar het is vreemd dat jij een piraat met fabriekszender in de omgeving wel ontvangt en een officiele omroep met fabriekszender niet.

De QRM kan ook gewoon uit je huis of dat van de buren komen (dimmers, halogeentrafo). Bij mijn ouders, op het woonerf, kan ik bv vanuit de auto bijna niet op 2M werken. Bij mij voor de deur en op de oprit is ook zo'n plek waar het stoort (en dat is tussen de weilanden). Een kennis heeft enorme storing gehad (weet niet meer welke band). Met behulp van een peilontvanger kwam hij bij een ikea halogeentrafo van de buren uit. Die heeft hij vervangen en weg storing. Als testje toen de ikea trafo aangezet en op zijn kippenladder aangesloten. Hij was toen tot ongeveer 30KM nog te horen

Fred
Radioortje
Special Member

Oh aha ,
ik dacht al dat je een knopje op de afstemknop op de tuner bedoelde

Waar kan ik trouwens iets vinden over die stripline filters , want daar heb ik geen ervaring mee .
Een dergelijk filter moet je natuurlijk wel etsen , of niet ? Als zoiets te fraisen valt doe ik dat wel liever , omdat ik niet de spullen heb om te etsen . Ik bouw eigenlijk altijd alles Manhattan- of dead-bug style . Alleen dat zal wel niet betrouwbaar werken op die hoge frequenties . En een stripline kan zo niet natuurlijk gemaakt worden .

Hmmm .

Evert

E/ : Ja Fred , ik ken dat verhaal van jou . Al eens eerder gelezen op dit forum . Dat is ook eigenlijk te gek voor woorden dat zulks verkocht mag worden ...
En wat die piraatjes betreft , die zitten hier allemaal in de buurt , een paar dorpen verderop ( ja , het stikt hier de moord van die "amateurs" ) en Smilde schat ik op een kilometer of dertig .
[Bericht gewijzigd door Radioortje op 8 juli 2008 14:22:41]
Frederick E. Terman

Het hoeft niet per se striplijn te zijn. Dat was maar een idee. Het kan ook met een stukje coax.

Neem 30cm RG213 1) coax, sluit de ene kant kort. Leg aan de andere kant de mantel aan aarde (stukje printplaat).
Sluit een variabele C van 30pF max. aan tussen de binnenkern (de "top" van de afstemkring die we maken) en aarde. Rechtstreeks eraan solderen, geen tussendraadje!

Aard de mantel van de antennecoax dicht bij het aardpunt van de 30cm coax. Verbind de binnenader via 2p met de "top".
Aard de mantel van de coax naar de tuner dicht bij het aardpunt van de 30cm coax. Verbind de binnenader via 2p met de "top".

Ceetjes van 2p mogen natuurlijk best 1p8 of 2p2 zijn. Je kunt ook iets anders goochelen waardoor die binnenadertjes naar elkaar "kijken", als de capaciteit maar ongeveer 2pF is.

Je hebt nu een doorlaatfilter met een bandbreedte van ongeveer 1 MHz op de -3dB punten. De breedte wordt bepaald door die koppel-C'tjes. De demping zal 1 of 2 dB zijn.
Als de maat goed klopt, ligt de FM band tussen de 15 en de 30pF van de afstemcapaciteit (varco+parasitaire).

1)dat is 50Ω coax, maar de antenne- en tunercoax mogen de gewone 75Ω zijn.
fred101
Golden Member

Wat is de functie van die coax. Is dat een soort spoel want een stub is een kwartgolf of halve golf en daar gaat geen trimmer over. Dit is zelfs met verkortingsfactor veel korter.

Fred
DC2PCC

wat jij nodig hebt is een absorptiefilter, in het (oost)duits bekend onder de naam 'Russentod' (=russendoder)

Zie ook funkamateur 01/04 blz. 37
en nee, dat artikel heb ik niet bij de hand.
Henry S.
Moderator

Voor 2m ontvangst en hoger is een highpass filter ook een optie.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>