| Naam |
Bericht |
Kyle
|
Ik heb een digitale fotolijst die op 12vdc 2a draait.
Maar ik ga over een paar weken op vakantie dus ik wil dat ding op de sigarettenaansteker gebruiken.
Ik zat te denken aan:een stekr,dan een 2.5a zekering,dan een condensator en dan een eind stekertje.
Is dit goe en welke waarde kan ik dan het beste nemen voor de condesator.
En als er iemand nog tips heeft,ook goed.
Alvast bedankt [Bericht gewijzigd door Kyle op 21 juni 2008 19:11:37]
|
Piet elektro
Special Member
|
Voor wat zou je die elco willen gebruiken?
Spanning uit de sigarettenaansteker is stabiel genoeg voor je fotolijstje.
Let wel de spanning is met een draaiende motor altijd wat hoger dan 12V, dit ivm opladen van de accu.
De meeste apparatuur heeft wel een marge van een paar volt, maar hoe dat bij jou lijstje zit durf ik niet te zeggen..
Voor de zekering kan je een traag examplaar van 2 a 3A gebruiken.
zonder prutsen kom je nergens!
|
pcnerd
Golden Member
|
ik denk dat een 100nf +elco (neem is een leuke waarde van 47uf of hoger) nooit kwaad kan. Gewoon allemaal in sigarettenaansteker drukken en snoertje eraan, klaar is.. kijkt naar beneden Kyle  . [Bericht gewijzigd door pcnerd op 21 juni 2008 19:18:52]
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
|
Kyle
|
Hoe kan ik de spanning op ongeveer 12v houden met draaiende motor.
Ik gebruik hem namelijk bijna alleen met draaiende motor.
PS:is 100nf hetzelfde als 1mfd?(klinkt misschien een beetje dom maar weet het niet zeker.)
|
critiacrof
|
Nee. n = 10^-9. Dus 100nf = 100*10^-9 farad(0,1uf). mfd wordt volgens mij voor zowel milli Farad als micro Farad gebruikt. Ik gebruik liever uf voor micro. http://en.wikipedia.org/wiki/International_System_of_Units . [Bericht gewijzigd door critiacrof op 21 juli 2008 07:51:58]
|
Kyle
|
Bedankt critiacrof weet ik dat ook weer.
maar hoe kan ik het voltage goed houden?
Weerstena van een paar ohm ertussen ofzo?
Groeten Kyle
|
shogun
|
volgens mij is de spanning(in moderne auto's) uit die sigatettenaansteker gewoon gestabiliseerd. Mijn vader heeft een volvo v70 en die geeft gewoon een spanning van 12v ongeacht of de moter nu draait of niet.
gr jeroen
|
Sine
Moderator
|
Daar zou ik zeker niet vanuitgaan !
typisch kan er ergens tussen de 9 (starten ) en 15V uitkomen, met pieken van over de 40V bij een erg vervuild boordnet.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
shogun
|
vandaar ook het "volgens mij"gedeelte
natuurlijk verschild dit per auto weer.
|
Sine
Moderator
|
zou me zwaar verbazen / kan het me bijna niet voorstellen
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
shogun
|
het is toch echt zo kom maar langs mag je het nameten
|
brains
|
Ik heb ooit voor een paar euro een "universele adapter" voor de auto gekocht bij het kruitvat. Het ding heeft verschillende voltages en aansluitingen. Misschien een tip.
Helaas is dan wel de fun van de zelfbouw weg maar.
Of kun je niet een gestabiliseerde voeding maken met een 7812 van deze site.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
|
bvbart
|
Je hebt daar wel genoeg spannineg voor nodig. Minstens 2V meer dan de 12V(dus 14V). Ik de'nk dat dat niet goed zal gaan.
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
|
pcnerd
Golden Member
|
3 volt...
er zijn wel low drop regelaars, maar als je van 9 tot 14 naar 12 wilt gaan zul je een ander systeem nodig hebben. Ben alleen de naam van die krengen kwijt, is speciaal soort schakelende voeding.
Take a parachute, and jump! -- Tomzooi R&D<== nieuwsschrijvers gezocht
|
roelke.nl
|
Je bedoel de buck-boost convertortje ?
Die zijn wel een flink stukje lastiger dan een 7812 he
AVR powerd
|
Lucky luke
|
gewoon een low-drop, tijdens het starten kijk je toch geen foto's.
mijn homepage.
|
Kyle
|
eeeh het is eigenlijk de bedoeling om het gewoon op deze manier te doen:Steker-snoer-andere stekker.klaar!!!
Alleen wist ik niet zeker of er een condensator tussen moest.
|
ej_on_line
|
Het probleem is dat door al de elektronica die op je accu aangsloten zit die 12V helemaal niet mooi constant 12V is. Je hebt dus een regelaar nodig hiervoor.
Door de hoge belasting bij het starten van de startmotor zal de spanning over de batterij zakken waardoor je niet meer aan die 12V komt.
De spanningsregelaar zelf heeft ook wat spanning nodig en heeft dus wat meer ingangsspanning nodig dan je aan de uitgang wil. [Bericht gewijzigd door ej_on_line op 4 juli 2008 19:51:53]
|
Ben_
|
Eigenlijk denk ik dat het wel goed zal gaan - de gevoelige electronica in zo'n lijstje draait toch op 3.3v of iets dergelijks, en heeft daarom zn eigen regelaar.
Het zou alleen kunnen dat de inverter voor het blacklight (als het ccfl is) direct van de 12v gevoed wordt, maar het zou me verbazen als die kaduuk ging van 2 volt teveel.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
|
Kyle
|
Kan het nu wel of niet zonder spannings regelaar?
En hoe kan ik erachter komen(het liefst zonder hem open te maken)of er al een regelaar in is gebouwd?
|
Ben_
|
Je zou eens kunnen proberen of het ding ook op bijv 9 of 10 volt werkt. In dat geval kun je zekerheidshalve bijv 3 diodes tussen de voeding in de auto opnemen, zodat je lijstje bij 14 volt boordspanning toch maar 12 krijgt.
Pieken van 40v oid hoef je niet te verwachten zolang alles in je auto correct bedraad is.
|
bvbart
|
Misschien om (wat) zeker(der) te zijn kan je de spanning eens meten die uit jou sigarettenaansteker komt.
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
|
Turbokeu
Golden Member
|
quote:
Als ik je lees lijkt Michael Fa hraday wel een Perziër... 
Het is Michael Faraday en dus Farad.
www.turbokeu.com - www.kdcs.be - Time is money. Especially if you make Nixie clocks - Bestaat er dan nog iets anders dan ASM?
|
Ben_
|
quote:
milli Fahrad
En ik maar denken dat hij ergens een klein fietsje tussen wilde steken
|
Kyle
|
Kan ik eventueel ook 10 nimh accu's van hoge amperages in serie zetten?
Zodat ik gewoon een accu voor dat ding maak?
Ik heb overigens ook een andere fotolijst een kleinere,die werkte op 4x1.2 batterijen,op 5v en op 6.5v, maar hoe dat bij deze is weet ik niet want bij die andere heb ik dat uitgeprobeerd maar dat ga ik bij deze dus niet doen,die andere was gratis en deze 100 euro.
|