kun je een wandlamp met snoertje direkt aan 230V aansluiten ?

Hallo ,

Ben hier voor het eerst en zou graag een vraag willen stellen :

Wij willen in de woonkamer wandlampjes aanbrengen en die direkt zonder tussenkomst van een contactdoos schakelen, dus met vaste bevestiging en dat je ze centraal in de kamer met een normale lichtschakelaar allemaal tegelijk aan en uit kunt doen.

We kwamen op internet een paar leuke LED wandlampjes geschikt voor 230 Volt tegen. Deze lampjes hebben alleen wel een snoertje met schakelaar. Wij dachten geen probleem, halen het snoertje er af en sluiten ze dan zonder snoertje vast aan. Aan/uit schakelaartjes lijkt ook werkelijk een aan/uit funktie hebben en niet een verstopte transformator of zoiets.

Maar nu heb ik de lampjes binnen en zit er een soort van gebruiksaanwijzing bij met enkel en alleen symbolen. Er zit ook weer een algemene lijst bij met weer de verklaring van alle mogelijke symbolen.

Nu zit er ook een symbool bij mbt het snoertje.
Het blijkt een zogenaamde 'Z- aansluiting' te zijn , wat betekend : 'Het snoer kan niet vervangen worden.'
(Als er een X had gestaan, dan zou het snoertje wel vervangen mogen worden door een soortgelijk snoertje, Y had dan alleen door de fabrikant vervangen mogen worden).

Tsja, is zoiets nu voornamelijk dat de fabrikant zich indekt ergens tegen of betekend het werkelijk dat het gevaarlijk is het snoertje uit te wisselen ?

En is het dan helemaal gevaarlijk om het snoertje weg te laten en direkt aan te sluiten ??

Hopelijk heeft iemand het antwoord ?

Gr. Miranda

Als je het goed aansluit zal er niks niks gebeuren lijkt mij. Maar dat hele kabeltje hoeft er toch niet uit? Of wil je de kabel achter de lamp wegwerken?

Greetz Anne

wat voor lamp zit/moet erin? dat zou ik afhankelijk daarvan wat meer kunnen zeggen.

Op 16 augustus 2008 13:04:15 schreef annedijk:
Als je het goed aansluit zal er niks niks gebeuren lijkt mij. Maar dat hele kabeltje hoeft er toch niet uit? Of wil je de kabel achter de lamp wegwerken?

Greetz Anne

Het voetje is maar 6cm doorsnede, dus daar kun je niets achter weg werken, dus je moet je kabel doorsnijden en dan achter het lampje weer direkt vast verbinden (achter het lampje is iets ruimte omdat daar een standaard doosje zit als aansluitpunt is. Maar ruimte is te klein om het hele kabeltje in weg te frommelen....

Die letters zeggen mij niets. Wat zou kunnen is dat het weerstanddraad betreft, dat wordt ook bij looplampen ook gebruikt. Daar staat ook op dat het snoer niet vervangen kan en mag worden.

Als je de schakelaar openkrijgt kun je dat meten, meet tussen de stekker en de aansluiting in de schakelaar. Meet je meer dan 0,5 Ohm dan is het zeker weerstanddraad! Meestal zal het dan om enkele 10-tallen of 100-en Ohms gaan.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

als er een normalen gloei of spaar lamp 230volt in moet is het geen enkel probleem om de snoer in te korten

ik dacht ook aan eenzelfde mogelijkheid als benadski. maar er zijn ook armaturen waar dit soort info word gegeven omdat het snoer niet vast zit met schroef contacten bijvoorbeeld

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zaterdag 16 augustus 2008 13:25:06 (46%)

Op 16 augustus 2008 13:12:16 schreef Jan klaasen:
wat voor lamp zit/moet erin? dat zou ik afhankelijk daarvan wat meer kunnen zeggen.

Bedoel je hoeveel Watt ? en Welke soort ??

Zo ja, GU10 LED lampje met 15 LEDs. Op het deel waar je het lampje in moet draaien staat : 230V MAX 4W GU10/LED en dan een symbooltje voor een 0,5m afstand .

die informatie inderdaad. de fitting (waar je de lamp in moet draaien heb je bij deze ook gegeven. dat is die GU10.

snoer kun je gewoon inkorten en dan een kroonsteentje plaatsen tussen de snoer en de (wand) aansluiting die uit de centraaldoos komt. kroonsteenjes netjes weg werken achter de voet van de lamp

voor de zekerheid kun je banadski advies opvolgen. ook simpel te testen door de lamp een paar uur aan te zetten zoals hij bij l;evering is. Als het snoer lauwwarm aanvoelt is het weerstandsdraad (niet in de zon leggen uiteraad ;-))

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op zaterdag 16 augustus 2008 13:30:04 (27%)

dank voor alle snelle reakties.

We gaan gewoon kijken of het lukt en proberen uit te vinden of het geen weerstandsdraad is.

Mocht iemand nog aanvullende waarschuwingen hebben , dan zijn die natuurlijk welkom !!! We willen namelijk niet heel erg domme dingen gaan doen en een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ik denk wel dat het kan hoor, maar meet het draad eerst maar voor je het probeert.

Ik geloof trouwens dat je dit niet zomaar zo mag aansluiten, omdat het niet bedoeld is om zo aangesloten te worden. Klinkt raar misschien, maar waarschijnlijk ben je niet verzekerd als die dingen, op deze manier aangesloten, brand veroorzaken. Maar daar kan iemand vast wel een duidelijk ja of nee op geven.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

nou, als je alle armaturen die in de diverse winkels verkocht worden bekijkt en wat allemaal in de huizen hangt zou ik me daar niet te druk over maken. gewoon met gezond boeren verstand nadenken en bepalen of het kan

Op 16 augustus 2008 14:36:20 schreef Benadski:

Ik geloof trouwens dat je dit niet zomaar zo mag aansluiten, omdat het niet bedoeld is om zo aangesloten te worden. Klinkt raar misschien, maar waarschijnlijk ben je niet verzekerd als die dingen, op deze manier aangesloten, brand veroorzaken. Maar daar kan iemand vast wel een duidelijk ja of nee op geven.

Tsja, verzekering. We zitten in Duitsland en dan is het risico nog groter dat ze onder de verzekering proberen uit te komen. En dan hebben we zowiezo een probleem dat het meeste wat nieuwe is aan elektriciteitsleidingen zelf is aangelegd, dus die paar illegale lampjes extra, tsja... Mag niet, maar om eerlijk te zijn voel ik me daar veiliger mee als dat ik een elektricien het alles zou laten aanleggen, want die lijken hier ook maar wat aan te rommelen..... Maar ja , die hebben geleerd voor het rommelen.

Of te wel, ik wil voornamelijk voor mezelf weten dat ik niet al te domme dingen doe (of beter : mijn vriend doet), verzekeringstechnisch is het me duidelijk.

Zolang het geen weerstandsdraad is, is het echt geen probleem. Ik verwacht niet dat er weerstandsdraad aan zit, maar dat valt te meten.

De led-lampjes zijn meestal drop-in replacements die feitelijk in ieder armatuur met het juiste formaat fitting werken, dat kun je evt uitproberen.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Gewoon kroonsteentje er aan, en aan de muur die hap.

[Bericht gewijzigd door Technojunk op maandag 18 augustus 2008 08:14:12 (78%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
elmowww

Golden Member

Het is niet de bedoeling om soepel draad (wat aan bv een stofzuiger zit) op te nemen in een vaste installatie.

Dat moet je doen door ergens (bv boven plafond) een geschakelde wandcontactdoos (stopcontact) te plaatsen, en daar weer een stekker van zo`n lamp erin.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Gewoon ledlampje in een gelijkaardige fitting steken en aansluiten op netstroom. Werkt dit, dan is er zeker geen probleem om draad te vervangen. Gaat de ledlamp stuk, dan kan je niets veranderen. Volgens mij zou dit geen probleem geven. Proberen maar.

Gewoon even proefondervindelijk het huis af laten branden is ook leuk. [sarcasmemode off/]

Haal een multimeter en meet de weerstandswaarde van beide kabels, is dat meer dan 0,5 Ohm, meldt dan even hier welke waardes je gemeten hebt.
(is hierboven reeds eerder gezegd)
Is de waarde 0,5 of minder, dan kun je de kabel gewoon inkorten.
Ga niet lopen stunten, meten is weten.

Componenten die je vast aan je huisinstallatie verbindt, na de keuring van de installatie, maken de keuring feitelijk ongeldig, mits het is opgeleverd door een erkend installateur.
Bij brand of andere ongeregeldheden ontstaan door zo'n uitbreiding kan de verzekering doen besluiten niet tot uitkering over te gaan.

Dat kump er noe van....
Sine

Moderator

Komop jongens, wat een gezeik om een wandlampje met een lampje er in waar zelfs 230V op staat.

De enige plaats waar ik OOIT weerstandskabel aan een lamp heb gezien zijn die gruwelijke looplampen en verder helemaal nergens, daarnaast kom je er snel genoeg achter of het weerstandsdraad is als je het probeert te strippen.

Gewoon een kroonsteentje er aan en tegen de muur schroeven die hap.

Op 17 augustus 2008 21:06:10 schreef Periang:
Gewoon even proefondervindelijk het huis af laten branden is ook leuk. [sarcasmemode off/]

Haal een multimeter en meet de weerstandswaarde van beide kabels, is dat meer dan 0,5 Ohm, meldt dan even hier welke waardes je gemeten hebt.
(is hierboven reeds eerder gezegd)
Is de waarde 0,5 of minder, dan kun je de kabel gewoon inkorten.
Ga niet lopen stunten, meten is weten.

Componenten die je vast aan je huisinstallatie verbindt, na de keuring van de installatie, maken de keuring feitelijk ongeldig, mits het is opgeleverd door een erkend installateur.
Bij brand of andere ongeregeldheden ontstaan door zo'n uitbreiding kan de verzekering doen besluiten niet tot uitkering over te gaan.

Moet even van de week kijken of iemand hier in de buurt een multimeter heeft.

Wat de laatste opmerking betreft : dit geldt dan eigenlijk voor elk willekeurige lamp die je aan je huisinstallatie verbind ????? Of te wel , iedereen die in de bouwmarkt een lamp zonder stecker koopt moet theoretisch dit dan weer na aansluiten laten keuren ??

Je kunt ook gewoon de draad doorknippen en kijken; als het een aantal koperen draadjes zijn, zoals gewoonlijk bij flexibel snoer, is er niets aan de hand. Tref je een touwtje aan waar een dunne zwarte draad omheen gewikkeld zit, dan heb je een probleem, temeer omdat je de draad zojuist doorgeknipt hebt.

Dit is in ieder geval de enige weerstandsdraad die ik ooit gezien heb (aan een looplamp inderdaad). Misschien dat er nog wel meer varianten bestaan?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De reden dat ik met weerstanddraad aankwam is omdat er LEDs zijn die rechtstreeks op 230V mogen als er een bepaalde serieweerstand wordt gebruikt. Omdat je liever niet de warmte die die weerstand produceert bij de LED wilt hebben, is weerstanddraad een optie en dat spaart weer een stukje aluminium uit, dus goedkoper.

Maar aangezien het om een lampje met een standaard fitting gaat (GU10) en er 15 losse LEDs inzitten is dit bij deze lamp niet het geval, het is 100% zeker gewoon draad. Knippen maar!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Henry S.

Moderator

Op 18 augustus 2008 09:46:57 schreef mira:
Wat de laatste opmerking betreft : dit geldt dan eigenlijk voor elk willekeurige lamp die je aan je huisinstallatie verbind ????? Of te wel , iedereen die in de bouwmarkt een lamp zonder stecker koopt moet theoretisch dit dan weer na aansluiten laten keuren ??

Nee, dat is onwerkbaar.
Maar de consument behoort wel de adviezen in de verpakking op te volgen, anders kan ondeugelijk aansluiten idd gevolgen voor de dekking hebben bij brand.

Weerstandsdraad/kabel wordt btw alleen in speciale gevallen gebruikt. Zo heb ik een keer een superfrituurpan gehad omdat ik de orginele beschadigde weerstandskabel door standaard neopreenkabel had vervangen. :+

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 18 augustus 2008 19:42:38 (12%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Moet zeggen dat dit een erg leuk forum is waar je snel antwoord en meningen krijgt. Alleen zal ik meestal alleen vragen stellen, want zoveel kennis zal ik niet vergaren. Hopelijk gaat het niet vervelen die vragen van leken zoals mij.....

Mijn vraag over het snoertje heb ik oorspronkelijk gestelt omdat ik zo'n vrouw ben waar Fantomaz over spreekt bij http://www.circuitsonline.net/forum/view/64424. Met dat verschil dat ik achter de rug van mijn vriend om eerst probeer het zelf uit te vinden hoe reeel het risico is.

Nu mijn vriend dat met die weerstanddraad voorgelegd. Meetinstrument hebben we niet gevonden, maar hij meent het kan geen weerstandsdraad zijn want er zitten normale tamelijk dikke koperen draden in het snoertje (een snoertje is doorgeknipt). Heeft hij misschien weer een punt .

Ziet zo'n weerstandsdraad er ook anders uit ??

Staat ook vanalles op het snoertje waarvan ik geen idee heb wat het betekent :
<VDE> KEMA-Keur IEMMEQU
en dan een paar lettertjes die elk apart een cirkeltje staan, namelijk de S , Fi (of F1) , N, D , (S met een + er boven), öVE.
En dann verder CEDEC in een vierkant ,
en dan weer normaal geschreven :HO3VVH2-F 2x 0,75mm² WONDERFUL-DG -LF-

Het aan/uit knopje aan het snoertje daar kan natuurlijk nog wel een weerstandje inzitten. Zal mijn vriend vragen om er eentje open te maken om te kijken hoe het er uit ziet . Van buiten staan er deze codes op, helaas slecht leesbaar op de foto van de volgende link :
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAUSMWWK .
Links staat Art 156 , dan een symbool, dan CE , dan EMEC en dan weer kompleet rechts: ( 2- 1(1) met dan een klein golf symbooltje met onder de streep 250).

Mocht iemand al vanaf deze kodes weten of dit bijzondere kabels zijn, dan ben ik benieuwd...

Op 20 augustus 2008 10:48:36 schreef mira:
<VDE> KEMA-Keur IEMMEQU
en dan een paar lettertjes die elk apart een cirkeltje staan, namelijk de S , Fi (of F1) , N, D , (S met een + er boven), öVE.
En dann verder CEDEC in een vierkant ,

Dit zijn allemaal keurmerken voor elektrisch materiaal. Materiaal moet in vele landen gekeurd worden eer het op de markt gebracht mag worden. KemaKeur is voor NL, CEBEC is voor BE.

:HO3VVH2-F 2x 0,75mm² WONDERFUL-DG -LF-

Dit is het draad-type, dit is "gewone" soepele 2x0,75mm² dus dat is geen speciale bedrading.

Misschien bedoelen ze met die aanduiding dat het snoer enkel door de fabrikant vervangen mag worden, dat het snoer binnen in het armatuur gesoldeerd is en dus niet kan vervangen worden door iemand zonder het nodige materiaal?
Zit er geen nummer van een consumentenlijn bij van die armaturenfabrikant o.i.d.?

Misschien bedoelen ze met die aanduiding dat het snoer enkel door de fabrikant vervangen mag worden, dat het snoer binnen in het armatuur gesoldeerd is en dus niet kan vervangen worden door iemand zonder het nodige materiaal?

Zou kunnen, de verbinding tussen het draad en de lamp , daar zit een krimpkous over. Heeft mijn vriend niet los gemaakt.
Hij kort het snoer flink in en verbind het dan direkt aan vaste stroomdraadjes die uit de muur komen.

Zit er geen nummer van een consumentenlijn bij van die armaturenfabrikant o.i.d.?

In de zeer bescheiden gebruiksaanwijzing (bestaand uit alleen maar tekeningetjes) staat alleen Distributor , Satenrozen 13, 2550Kontich, Belgium.

Het aan/uit knopje is nu ook open gesloopt en is wel een heel simpel systeem. Geen enkele mogelijkheid dat daar nog een weerstandje tussen zit.....

Zo langzaam ben ik er wel wat meer van overtuigd dat het echt wel kan , direkt aansluiten. Maar als er echt stroom op komt (kan nog even duren, want zijn heel veel lampjes en moet nog alles aangesloten worden) dan even extra oppassen. En dat het niet mag, nou ja , hopelijk als er brand komt dat het zo ernstig afbrand dat het niet meer terug te vinden is dat het geen goedgekeurde wandlampjes zijn.....