Show your projects! Part 10.

Dit topic is gesloten

Sine, da's een leuk experimentje. Hoef je geen beslag meer te leggen op moeder's strijkijzer. Je loopt wel kans, dat ze de rol in beslag neemt om er zakdoeken mee te strijken... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat is inderdaad wel een leuke toepassing, toch jammer dat ik laatst meerdere van die dingen weg gegooid heb (2 uit laserprinters en 1 uit een kopieermachine), omdat ik er geen doel voor kon vinden.

Vervelend is dat, dat je altijd een hoop dingen hebt liggen die je altijd nog ergens voor wilde gebruiken, wat vervolgens nooit gebeurd, en dingen weggooit waarvan je denk dat je ze toch nooit gebruikt, die je vervolgens nodig hebt.

Je zou de boor markeringen natuurlijk ook mee kunnen printen, maar hoe zou je dan kunnen voorkomen dat de plaat beschadigd wordt door de spanen? Afplakken met tape o.i.d.?

@Pros: dat lijkt me niet zo'n probleem, je moet er gewoon voor zorgen dat er nog wat toner aan die rol zit, dan laat ze het wel na de eerste keer ;-)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Heb je de lampen ook weggegooid? Da's jammer, want daar zijn nog wel meerdere toepassingen voor te vinden. Plexi verwarmen om die te plooien, bv.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

beetje late reactie, maar
@ christiaan-elektro: krijg je uit zoveel panneeltjes maar 1,74v of zie ik dat verkeerd?:P

Met succes begonnen met programeren| geen electronica.???.... DAN MAAR ICT.

Nog een GLCD speeltje: Tekenen op glcd.
http://img517.imageshack.us/img517/5644/touch3zg7.jpg
> Filmke @ youtube
> Meer uitleg

Volgende is waarschijnlijk tetris met knoppebn on screen en wat verschillende speelmodes en zelf blokken kunnnen kiezen.

[Bericht gewijzigd door smoerijf op zaterdag 30 augustus 2008 23:31:41 (19%)

@Pros: in een van de laserprinters zat geen lamp, maar een soort printmateriaal met 2 sporen als verwarmingselement. Die heb ik ook bewaard, precies met het plan om met plexiglas te werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@sine

Dat truukje heb ik eerder al eens ondekt.

Ik was een aluminium cilinder aan het draaien in de draaibank, na het afsteken pakte ik deze op. Hij was HEET! dus ik leg hem snel op mijn tekening. Na de pauze zat mijn tekening er op getransfert:P

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Ipv steeds relays te solderen of op moeilijke manieren op een breadbord bevestiggen heb ik een bordje gemaakt met 6 relais en een uln2003(a) in smd. 2 power connectors 1 voor power in en 1 voor power uit zodat ik meerdere bordjes opelkaar kan zetten. Een 10 polig header voor makkelijk aansluiten van de ingangen. Ziet er simpel uit en dat is het ook :)

Had alleen een kleine denkfout gemaakt bij ontwerp daarom is van de groundplane een vcc plane gemaakt gezien het anders niet werkte :)

Bovenkant:
http://www.gerwinhummel.nl/Relay_bordje%20007%20(Medium).jpg

En voordat de vraag komt de onderkant :)

http://www.gerwinhummel.nl/Relay_bordje%20010%20(Medium).jpg

[Bericht gewijzigd door Gerwinh op zondag 31 augustus 2008 17:35:13 (11%)

Sinds een paar weken volop aan het instuderen van de ATmega controllers. Om geen soldeerwerk te moeten doen en toch gebruikt te kunnen maken van schuifregisters zoals type 74HC595,74HC165 heb ik hiervoor mijn bestaande DE1 FPGA board gebruikt. Daar had ik nog de pinout aansluiting voor een LCD display van 4x20 characters. De schuifregisters heb ik ingeprogrammeerd in de FPGA en de software voor de aansturing via de SPI geschreven in assembler. De logic analyser heb ik verbonden met allerlei pinnen zodat ik het volledige serieele protocol daarop kan aflezen. Ondertussen kan ik serieel de 4 digit 7 segment display aansturen, alle 18 de leds, ale knoppen teruglezen en alle switchen, terwijl ik ook het LCD display reeds aanstuur vanuit de software. Op deze manier hoef ik voorlopig niets te solderen en kan alles testen. Ondertussen heb ik ook Eagle geleerd en liggen er reeds een 4 tal printen klaar om te laten afmaken. Al mijn interfaces werken serieel in cascade en kunnen direct gebruikt worden voor allerlei periferie.
Zie hieronder de opstelling:

http://farm4.static.flickr.com/3094/2814425383_376db855df_o.jpg

De AVR controller is een ATmega168 en ik gebruik voor de ontwikkeling de nieuwe ST600 kit. Samen met de software en tools werkt dit enorm eenvoudig en productief waardoor ik in enkele weken reeds alles draaiende heb. ik gebruik enkel assembler voor de ATmega controller software.

@nonkel_dw:
toch een paar vragen:
waar heb je de gobo's van gemaakt(tenminste de filters)
hoe zijn ze bevestigd?
hoe stuur je ze aan? dc motor stepper

verder functie's?

en heb je foto's van de het apparaat zelf?

geef je toevallig de source en schema's cad tekeningen vrij?

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Weer wat moois fotoopa! Overigens, der is er op Pbase eentje die bij je water sculptures in maart had gevraagd hoe je er eigelijk de figuren in kreeg omdat hij alleen druppels in de lucht kreeg... ben ik ook is benieuwd naar, mag ik het antwoord daar lezen? ;)

Op 30 augustus 2008 18:32:06 schreef SparkyGSX:

Je zou de boor markeringen natuurlijk ook mee kunnen printen, maar hoe zou je dan kunnen voorkomen dat de plaat beschadigd wordt door de spanen? Afplakken met tape o.i.d.?

zou je het dan niet zo kunnen doen eerst de boormarkeringen erop dan uitboren weghalen en de uiteindelijke print erop??

en inderdaad super idee

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht

Op 31 augustus 2008 22:20:51 schreef gitaarstudentje:
Weer wat moois fotoopa! Overigens, der is er op Pbase eentje die bij je water sculptures in maart had gevraagd hoe je er eigelijk de figuren in kreeg omdat hij alleen druppels in de lucht kreeg... ben ik ook is benieuwd naar, mag ik het antwoord daar lezen? ;)

Ik heb daar niet opgeantwoord omdat er grenzen zijn op de hoeveelheid informatie en details. Tot heden slaagt er bij mijn weten nog niemand in de figuren echt gecontroleerd na te maken. Ze zijn het resultaat van 4 jaar testen en doorzetting. Vandaar dat ik die preciese details liever voor mij houd. Vroeg of laat komt er wel iemand die nog beter doet maar dan zal hij net zoals ik daar heel veel energie ingestoken hebben.

Maar als je al mijn posting goed volgt op CO ben je al een hele stap dichter bij de oplossing. CO is trouwens de enige plaats waar ik technische informatie ruim deel.

Op 31 augustus 2008 22:13:50 schreef timmie:
@nonkel_dw:
toch een paar vragen:
waar heb je de gobo's van gemaakt(tenminste de filters)
hoe zijn ze bevestigd?
hoe stuur je ze aan? dc motor stepper

verder functie's?

en heb je foto's van de het apparaat zelf?

geef je toevallig de source en schema's cad tekeningen vrij?

De gobo's zijn gemaakt van POM. Dit materiaal is zeer maat vast en is ook zeer duurzaam.
De filters zijn gemaakt van transparand.
Deze draaien allemaal mooi in een lager en worden aan gedreven door een DC motor.
De uitlezing bebeurd door inductieve sensor.
http://www.uploadarchief.net/files/download/moving%20head.jpg
Dit is het aparaat stond ook al eerder in Show Your Projects

nonkel dw

@leip11: natuurlijk zou je dat apart kunnen doen, maar het lijkt me wel handig als je alles in 1 keer zou kunnen overbrengen; op die manier heb je wat minder problemen met het uitlijnen, en hoef je het hele transfer proces maar 1 keer te doen.

Je zou natuurlijk een masker kunnen maken met een gat dat een paar mm groter is dan het gat dat je moet boren, en die op de plaat klemmen om schade te voorkomen. Dat masker moet je dan wel steeds voor elk gat grof uitlijnen en vastklemmen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 september 2008 08:16:17 schreef fotoopa:
[...]Ik heb daar niet opgeantwoord omdat er grenzen zijn op de hoeveelheid informatie en details. Tot heden slaagt er bij mijn weten nog niemand in de figuren echt gecontroleerd na te maken. Ze zijn het resultaat van 4 jaar testen en doorzetting. Vandaar dat ik die preciese details liever voor mij houd. Vroeg of laat komt er wel iemand die nog beter doet maar dan zal hij net zoals ik daar heel veel energie ingestoken hebben.

Maar als je al mijn posting goed volgt op CO ben je al een hele stap dichter bij de oplossing. CO is trouwens de enige plaats waar ik technische informatie ruim deel.

én terecht. zolang je ons laat meegenieten van de foto's is het allemaal top :9

Meten is weten!

Op 1 september 2008 08:16:17 schreef fotoopa:
[...]Tot heden slaagt er bij mijn weten nog niemand in de figuren echt gecontroleerd na te maken. Ze zijn het resultaat van 4 jaar testen en doorzetting. Vandaar dat ik die preciese details liever voor mij houd.

Dat kan ik geloven, kan niet meer zeggen dan dat het prachtig is!

leime

Golden Member

Eens wat van mij.

Een dobbelsteen met het c4017 ic uit de cmos 4000 serie

http://nl.youtube.com/watch?v=hj-GG1Y1mXg

Slecht youtube filmje sorry, ik zoek nog een goede host.

leim

ps. let niet op mijn belaberde engels (bij youtube filmpje)
pps. Ik post nog wel foto's (als daar belang bij is)

Mijn eerste printplaatje eindelijk gemaakt.

Wat zijn die klemmetjes van de velleman etstank irritant zeg.

http://www.uploadarchief.net/files/download/printklein1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/printklein2.jpg

LED there be light

Niet slecht voor'n eerste printje, en betreffende die velleman... De ET20 zeker? Klemmetjes zijn inderdaad irritant, als je wat weinig plaats over hebt zitten ze zo over je ontwerp :(

Maar blijft wel'n goed goedkoop etstankje...

Ik heb in dit geval extra ruimte gemaakt voor die klemmetjes.
Het is de ET20 ja. Nou dat ging best lekker eigenlijk zo'n printje. Even mijn kamer doorluchten nu.

Maar achteraf gezien had die langer geetst kunnen worden maar dat durfde ik niet aan. Ach volgende keer.

Dit printje is trouwens voor een hoogtemeter/datalogger.

LED there be light

Ik heb ook de ET20 doe klemmetje altijd op mijn groundplane werkt perfect :)

Henry S.

Moderator

Op 1 september 2008 23:35:49 schreef Joeri de Man:
Maar achteraf gezien had die langer geetst kunnen worden maar dat durfde ik niet aan. Ach volgende keer.

Had ook niet gehoeven. Sluiting rechtsboven?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Thevel

Golden Member

Henry, dat het jou opvalt, ik zie het nu ook!

Rechtsboven is niet zo erg dat was een foutje in het ontwerp. Rechtsonder had wel los van elkaar moeten zitten. Achteraf gezien had ik niet zo moeilijk moeten doen.

Maar ja het is wel een kortsluiting dus dat word even wegkrassen.

LED there be light

Dit topic is gesloten