Wat is de functie van een lamp in de koelkast?

Dit topic is gesloten

Ik heb een aantal koelkast, lamp, functie gerelateerde onderwerpen doorgelezen, maar ik ben waarschijnlijk te dom om er uit te halen wat ik zoek.

Eigenlijk is mijn vraag heel simpel:
- Wat is de functie van een lamp in de koelkast?

Is dit alleen maar als binnenverlichting en verder niets?

of

Hangt hier ook het functioneren van de koelkast aan vast?

Reden van mijn vraag: Ik heb een Miele KF 883 i-1 koel/vriescombinatie en nu doet de lamp van de koelkast het niet meer (ik heb er al een nieuwe lamp ingedraaid en die doet het ook niet).

Moet ik nu vrezen dat mijn koelkast niet meer koelt? Of kan het eigenlijk geen kwaad.

Ik heb ondertussen de handleiding voor het apparaat gevonden op de site van miele.nl, maar daar staat geen verdere uitleg bij die ik zou kunnen relateren aan mijn vraag welke functie zo'n lamp in de koelkast heeft....

Alvast bedankt voor het lezen!

Er bestaan mensen die nog dommer zijn dan ik. Echt waar!
GJ_

Moderator

Dat kun je niet menen? Die lamp is hoognodig voor het koelen dat snapt toch iedereen. Daarom worden ze ook verboden binnen de EU: ivm de afkoeling van de aarde of zo.

Sine

Moderator

Hallo Figuur , en welkom op het forum.

De eerste koelkast die niet meer koelt als het lampje niet meer werkt moet ik nog tegenkomen.

Wat wel voorkomt is dat er een thermostaat bij het lampje zit die in het geval dat de deur niet helemaal dicht is na een tijd het lampje zal uitschakelen. ( de warmte van het lampje kan de koelkast opwarmen )

Dus laat de kast eens een uurtje staan, werkt het daarna nog niet zou er eventueel iets met dat thermostaatje kunnen zijn.

Sine,

Dank je voor je antwoord. Ik ben bang dat er anderen zijn die denken dat ik geen serieuze vraag stel.

Ik ken mijn plek in de electronica, vandaar mijn gekozen gebruikersnaam -> "Dom figuur".

Tja, dat komt er van als je ICT software consultant bent. Dan snap je niets van fysieke apparaten zonder software en/of toetsenbord. Helaas kom ik in mijn privé leven dit soort apparaten tegen, waaronder een koelkast....

Kortom: Mijn vraag is echt serieus bedoeld en ik kan er ook niets aan doen dat ik op dit vlak zo dom ben.

[Bericht gewijzigd door Dom figuur op zondag 11 januari 2009 13:34:45 (86%)

Er bestaan mensen die nog dommer zijn dan ik. Echt waar!
GJ_

Moderator

Je heb:
1) geconstateerd dat het lampje stuk was
2) in de winkel een nieuwe lamp gekocht (die had je nl niet toevallig liggen)
3) geconstateerd dat het niet was opgelost.
4) hier een account aangemaakt en gepost.

De eerste lamp ging dus in ieder geval minimaal een goede 24 uur geleden stuk, waarschijnlijk veel langer.

Je koelkast is nog steeds koel. Toch? Dat moet een indicatie zijn voor de juiste werking lijkt mij zo.

Op 11 januari 2009 13:29:45 schreef Sine:..Dus laat de kast eens een uurtje staan, werkt het daarna nog niet zou er eventueel iets met dat thermostaatje kunnen zijn.

De koelkast werkt wel, het lampje niet.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 11 januari 2009 13:35:24 (23%)

Bij sommige koelkasten heeft die lamp wel een nevenfunctie.
Als de 'invriesschakelaar' wordt ingeschakeld gaat de lamp continu op halve kracht branden. Daardoor moet de motor harder werken en wordt het vriesvak relatief kouder.

Op 11 januari 2009 13:33:33 schreef GJ_:
Je heb:
1) geconstateerd dat het lampje stuk was
2) in de winkel een nieuwe lamp gekocht (die had je nl niet toevallig liggen)
3) geconstateerd dat het niet was opgelost.
4) hier een account aangemaakt en gepost.

1. Ja, ik heb geconstateerd dat het lampje stuk was.

2. Inderdaad. Ik had geen lampje liggen. Ik heb gisteren een nieuw lampje gekocht. Deze leek het even te doen, maar sinds gisterenavond doet deze het niet meer.

3. Inderdaad. Het probleem heb ik nu nog.

4. Nee, eerst topics gezocht en gelezen alvorens domme vragen te posten. Daarna account aangemaakt en gepost.

Op 11 januari 2009 13:33:33 schreef GJ_:
De eerste lamp ging dus in ieder geval minimaal een goede 24 uur geleden stuk, waarschijnlijk veel langer.

Je koelkast is nog steeds koel. Toch? Dat moet een indicatie zijn voor de juiste werking lijkt mij zo.

Jij bent niet gezegend met een vrouw die op dit punt even dom is en voorzichtigheidshalve allerlei diepgevroren koelelementen uit een andere vriezer aan het overladen is geweest om de koelkast koel te houden.

Oftewel: Ik heb nog niets kunnen constateren. Vandaar de vraag. Met de antwoorden die ik ondertussen heb gelezen kan ik mijn vrouw geruststellen dat ze geen koelelementen meer hoeft over te laden....

Allemaal bedankt voor de informatie.

Er bestaan mensen die nog dommer zijn dan ik. Echt waar!
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2009 13:29:46 schreef Dom figuur: Ik ben bang dat er anderen zijn die denken dat ik geen serieuze vraag stel.
..

ja ik, en dan was ik nog voorzichtig om eerlijk te zijn. Zeker in kombinatie met je nick leek je mij een authentieke troll. Als je echt een "dom figuur" ben: sorry :-)(heerlijk om te zeggen) Dan zal ik verder wat serieuzer op je vraag ingaan als dat nog nodig mocht blijken.

Op 11 januari 2009 13:40:07 schreef Dom figuur:...en voorzichtigheidshalve allerlei diepgevroren koelelementen uit een andere vriezer aan het overladen is geweest om de koelkast koel te houden....

:-) heerlijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 11 januari 2009 13:45:34 (23%)

Wie zegt dat de lamp uit gaat als je de deur dicht maakt?

om daar achter te komen moet je de koelkast slopen :)

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

ja ik, en dan was ik nog voorzichtig om eerlijk te zijn.

Ik merkte het op in de eerste reactie van je die je iets later gewijzigd had.

Is niet erg. Ik kom in mijn beroep ook voldoende "domme figuren" tegen, echter die denken er wel verstand van te hebben.

Het belangrijkste vind ik altijd dat je eerst erkend wat jouw niveau is ten opzichte van de wijsheren die je gaat raadplegen en hier ook eerlijk voor durft uit te komen. Hiermee komt de informatie met een lagere instap vrij ("Jip & Janneke-taal"), zodat je hopelijk al vrij snel hier profijt van kan hebben (jouw kennis gaat dan sneller omhoog (bijvoorbeeld van 0 naar 1).

Kom je te "wijs" over, dan krijg je antwoorden op een te hoog niveau, waar je eigenlijk niets aan hebt.

Allemaal bedankt voor je inspanning en ja, er zijn mensen die dom zijn die dat ook rustig durven uiten.

Ik ga eerst het advies van Sine opvolgen....

Er bestaan mensen die nog dommer zijn dan ik. Echt waar!

Toch deed het nieuwe lampje het even, en later niet meer. Ik vind dat iets om te onderzoeken.

Verder: Hoor je de compressor van de koelkast nog wel af en toe aan slaan? Stel dat de stekker of WCD een los contact heeft, dan brandt je lampje niet meer, maar doet ook de rest van je koelkast het niet. Zo gek is de vraag dus niet.

Probeer je lampje ook eens in een gewoon armatuur, buiten de koelkast.

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2009 13:55:46 schreef Jochem:...Hoor je de compressor van de koelkast nog wel af en toe aan slaan? Stel dat de stekker of WCD een los contact heeft, dan brandt je lampje niet meer, maar doet ook de rest van je koelkast het niet. Zo gek is de vraag dus niet...

DAT is een zinnig advies. Ik ging er eigenlijk van uit dat het lampje ook werkelijk verondersteld werd kapot te zijn.

Op 11 januari 2009 13:55:46 schreef Jochem:
Probeer je lampje ook eens in een gewoon armatuur, buiten de koelkast.

Ik ben nu nog bezig met het advies van Sine (oftewel de koelkast met het nieuwe lampje is nog steeds dicht...).

Ondertussen ben heb ik het oude lampje (waarvan ik dacht dat het kapot was) in een armatuur gedaan en wat blijkt! HET BRANDT!

Er bestaan mensen die nog dommer zijn dan ik. Echt waar!

Okee, now we're talking :)
Het kan nog steeds zo zijn dat de fitting in je koelkast niet helemaal goed meer is, geen man over boord. Kan wat oxidatie zijn, of bijvoorbeeld de achterste lip die te ver is terug gebogen.

Hoor je de compressor af en toe aan slaan?

If you want to succeed, double your failure rate.

haal al die vries elementen er uit, wacht een paar uur en voel of ie nog koel is.
of zet de koelkast wagenwijd open en wacht even en als er geen compressor aanslaat wordt het tijd voor een nieuwe.
en je kan veel dingen tijdelijk wel even buiten neerleggen want daar is het koel genoeg.
alleen blikjes willen wel eens knappen.

[Bericht gewijzigd door Riktw op zondag 11 januari 2009 14:34:07 (25%)

Probeer de schakelaar eens te vinden die de lamp aanzet. Meestal kan je daar vrij makkelijk bij. Misschien zit die vastgeplakt met een laagje ingedroogd schraal bier ofzo. Dan gaat ie ook niet branden. (Meestal komt de deur gewoon tegen die schakelaar aan; en als die schakelaar ingedrukt wordt dan gaat de lamp uit)

Het zal wel ergens een contactprobleem zijn.

Het is trouwens zeer goed te horen of de koelkast aanslaat of niet. Gewoon de deur een half uurtje open zetten, als ie dan nog niet aanslaat dan weet je zeker dat ie het niet doet. Maar als ie gewoon soms aanslaat is het goed.

Bij mij in huis woont ook iemand met een koelkast met een kapot lampje. Koelkast stinkt, maar werkt verder nog wel aardig.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Lucky Luke

Golden Member

Op 11 januari 2009 13:48:37 schreef Bart-d:
Wie zegt dat de lamp uit gaat als je de deur dicht maakt?

om daar achter te komen moet je de koelkast slopen :)

Doorzichtige koelkastdeur? Draden langer maken? LDR in de koelkast draadjes naar een ohmmeter? Filmende (digitale) camera in de koelkast? Optische fiber? Kapot lampje nemen zodat je zeker weet dat 'ie altijd uit is? Met je hand ipv met de deur het schakelaartje bedienen? Je koelkastdeur de netspanning laten kortsluiten zodat de zekering doorbrand en ieder lampje in je huis uit is? Genoeg alternatieven, er zitten zelfs zinnige tussen.

verder zijn alle tips al door anderen gegeven :). Al zou je eventueel nog de spanning op de lampfitting kunnen meten of kunnen kijken of er door de hele koelkast stroom loopt. Maar luisteren naar een compressor en het lampje even buiten de koelkast testen is zinniger. En gewoon even goed kijken of de fitting niet gecorrodeerd is of dat misschien het deurschakelaartje vastzit.

Op 11 januari 2009 13:42:41 schreef GJ_:
[...]Zeker in kombinatie met je nick leek je mij een authentieke troll.

Ach gelukkig bestaat er zoiets als nickchange mocht de TS hier langer blijven dan 1 kapotte koelkastlamp.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik mis nog de meest voor de hand liggende tip om de werking van het lampje bij een gesloten koelkast vast te stellen: bij familie een klein neefje of nichtje lenen en die in de koelkast stoppen...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij mijn koelkast kun je het lampje zien doven nèt voordat de deur helemaal dicht is. Als zuinige Nederlander kijk ik dus iedere keer of-tie wel uit gaat!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat valt me wel een beetje van je tegen, FET, want als je een echte zuinige, Hollandse CO'er was geweest, had je dat lampje allang vervangen door LEDs, omdat die minder verbruiken en dus de koelkast minder verwarmen als ze aan zijn, waardoor deze nadien minder hoeft te koelen, en dus ook minder energie verbruikt en ook nog eens langer mee gaat!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 januari 2009 13:29:45 schreef Sine:
Wat wel voorkomt is dat er een thermostaat bij het lampje zit die in het geval dat de deur niet helemaal dicht is na een tijd het lampje zal uitschakelen. ( de warmte van het lampje kan de koelkast opwarmen )

Dus laat de kast eens een uurtje staan, werkt het daarna nog niet zou er eventueel iets met dat thermostaatje kunnen zijn.

Oke, dit heb ik uitgevoerd.

Koelkast een uur dicht gelaten. Toen de deur geopend en er was nog geen licht....

Toch bedankt voor de tip.

Op 11 januari 2009 14:24:40 schreef Jochem:
Okee, now we're talking :)
Het kan nog steeds zo zijn dat de fitting in je koelkast niet helemaal goed meer is, geen man over boord. Kan wat oxidatie zijn, of bijvoorbeeld de achterste lip die te ver is terug gebogen.

Hoor je de compressor af en toe aan slaan?

Na het experiment met een uur de koelkast dicht te laten heb ik 'm even open gelaten.

Na ongeveer 5 minuten begon het apparaat redelijk normale geluiden te produceren, echter nog geen licht.

Toen heb ik uit klimaattechnische overwegingen even de koelkast maar weer dicht gemaakt.... :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 11 januari 2009 16:11:40 (36%)

Er bestaan mensen die nog dommer zijn dan ik. Echt waar!

Op 11 januari 2009 15:05:15 schreef Frederick E. Terman:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij mijn koelkast kun je het lampje zien doven nèt voordat de deur helemaal dicht is. Als zuinige Nederlander kijk ik dus iedere keer of-tie wel uit gaat!

En dan twijfelen, gaat het nu normaal uit of gaat het uit door slecht contact bij de voeding (=niet de voeding die in de koelkast ligt) :)

Heeft de koelkast zo'n open vrieskastje? Dat zou dan toch al redelijk nat moeten staan als de koelkast stuk is.

edit: ok, 'k ben te laat :)

True story bro!

- Wat is de functie van een lamp in de koelkast?

Kijken of de deur dicht is.

Op 11 januari 2009 14:32:19 schreef (Z)weetvoetje:
Probeer de schakelaar eens te vinden die de lamp aanzet. Meestal kan je daar vrij makkelijk bij. Misschien zit die vastgeplakt met een laagje ingedroogd schraal bier ofzo. Dan gaat ie ook niet branden. (Meestal komt de deur gewoon tegen die schakelaar aan; en als die schakelaar ingedrukt wordt dan gaat de lamp uit)

Het zal wel ergens een contactprobleem zijn.

Heeft iemand nog tips bij het vinden van de schakelaar? "Vroeger" (toen ik nog thuis woonde) hadden we zo'n koelkast waar een stukje plastic (een plastic "pieleke") naar buiten stak en tegen de deur aan kwam. Drukte ik het pieleke in, ging het lampje uit....

Nu op zoek geweest, maar kan geen bewegend onderdeel vinden wat met een deur in contact kan komen.

Misschien zijn die "pielekes" wat moderner geworden.

Heeft iemand tips voor een Miele?

Op 11 januari 2009 14:44:27 schreef Lucky luke:
Ach gelukkig bestaat er zoiets als nickchange mocht de TS hier langer blijven dan 1 kapotte koelkastlamp.

Ik weet niet wat een TS is (ben ik nog te dom voor), maar een nickchange zal ik wel niet nodig hebben.

Voor volgende week zaterdag heb ik het volgende project op het programma staan: Het vervangen van het zadel op mijn fiets.... Ook zal dat wel weer een probleem worden, maar dan heb ik gelukkig alleen maar last van mechanische componenten. Als software consultant verander je liever een paar settings en start 'm opnieuw op, maar dat kan dus niet altijd....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 11 januari 2009 16:12:10 (27%)

Er bestaan mensen die nog dommer zijn dan ik. Echt waar!
Lucky Luke

Golden Member

Op 11 januari 2009 15:23:12 schreef Dom figuur:
[...]

Heeft iemand nog tips bij het vinden van de schakelaar? "Vroeger" (toen ik nog thuis woonde) hadden we zo'n koelkast waar een stukje plastic (een plastic "pieleke") naar buiten stak en tegen de deur aan kwam. Drukte ik het pieleke in, ging het lampje uit....

Nu op zoek geweest, maar kan geen bewegend onderdeel vinden wat met een deur in contact kan komen.

Misschien zijn die "pielekes" wat moderner geworden.

Heeft iemand tips voor een Miele?

Dat zou goed kunnen kloppen: de lamp doet het niet als de deur dicht is en als de deur dicht is is dat pinnetje ingedrukt. Als dat pinnetje dus vastzit zie je niks uitsteken en doet de lamp het niet.

Maar ik weet niet of er ook koelkasten zijn die anders werken, met een magneetje in de deur en een magneetcontact oid. Dat zou wel mooi zijn omdat dat niet snel vast zal gaan zitten...

TS is TopicStarter. En elk mens leert bij, dus als je hier blijft hangen word je vanzelf een "iets minder dom figuur" -> "niet echt dom figuur" -> "niet bijster slim maar toch ook weer niet dom figuur" om uiteindelijk te eindigen als "zeer slim figuur".

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten